Gå til innhold

Tenåringen ønsker seg bare ekstremt dyre ting til jul. Hva skal vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, minister-mio skrev:

Hvis det går utover husfreden om man ikke får det man skriver på ønskelista har dere større problemer enn hva dere skal kjøpe til jul.

Word

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at det kommer veldig an på hvordan denne tenåringen er til hverdags. Ansvarlig, seriøs med skolearbeidet generelt høflig og hyggelig? Da mener jeg at å kjøpe noe ordentlig som en skikkelig pc (personlig synes jeg apple er tullete men vet at jeg er i mindretall der) eller et godt headset som varer lenge er en fin investering. Men har dere snakket med h*n om hvorfor akkurat dette headsettet, denne macen eller denne jakka er alt som gjelder? Det er jo ofte mulig å finne ting som er av mye bedre kvalitet og til en brøkdel av prisen hvis man klarer å se forbi merket. 

Har dere satt dere ned og snakket om ønskelisten? Syns det er så synd hvis ungdommen blir stemplet som bortskjemt og vanskelig og storforlangende - alt skal jo læres, og dersom julegavene i fjor lå på 10 000 er det ikke rart at ønskelista blir deretter i år. Vil også føye til at det er relativt naivt å tro at en ungdom skal ønske seg turklær og vintersko til jul, hehe. Hvis du syns det er for dyrt eller på annen måte ugreit å kjøpe noe fra ønskelista, gi penger så h*n kan spare selv... 

Anonymkode: fd8e7...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min tenåring har skrevet ønskeliste og på den er det utelukkende ekstremt dyre ting. Her er et utdrag: 

iPhone 11

macbook air

air pods

ny iPad (fordi gamle har knust skjerm, forsaket av tenåringen selv) 

Vinterjakke til 8000 

Headphones til 5000 kroner 

Nå skal det sies at vi har råd til å kjøpe en av disse dyre (unødvendige) tingene. Men jeg synes ikke det er riktig. Ungen trenger ikke noe av dette, men far i huset mener vi skal gi etter for å bevare husfreden og «redde julen». Jeg hadde håpet på at lista skulle inneholde turtøy, nye vintersko og andre ting ungen faktisk har behov for. Far mener at vi skal gi etter for å bevare husfreden, jeg mener at vi skal sette ned foten og begrense oss til maks 1000 kr. Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

Sett ungdommene ned på jorda. Gi de gavekort på 1000kr og be de jobbe og spare til det de ønsker seg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen tenåring enda, men vi bor i ett dyrt nabolag hvor det er vanlig å gå gaver fra 10tusen og oppover. Nå har det seg slik at vi har en familie med dårlig økonomi som leier hos oss. De har en tenåring som dessverre føler seg utenfor pga gavepresset i nabolaget. Jeg føler virkelig med henne og foreldrene. Etter å ha kommet over denne tråden, er jeg nysgjerrig på hva dere tenker om situasjonen. 
Beklager avsporingen. 

Anonymkode: 41c90...e8b

Saa losningen er aa gi tenaaringen gaver til an latterly sum fordi at han/hun ikke skal fole seg ekskludert? Virkelig? Hvor har det blitt av ungdommen som demonstrerer mot " climate change"? Det er bare til ett nivaa? OK til man trenger as skifte mobil hvert aar, ny laptop, dyr jakke(som blir kastet neste aar, pga ikke moderne).

Anonymkode: 0ddf5...633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig i at tenåringen ikke skal få ønske seg det han selv ønsker seg, bare fordi du ikke ønsker deg det.

Hva som er unødvendig med de tingene? Hadde skjønt det hvis det var godteri, liksom.

Selv er jeg 28 og vil ha alle de samme tingene som tenåringen din (kanskje ikke den dyre jakka). Har vel egentlig det meste av dem allerede. Hallo, airpods og iPad over tursko ANY DAY!

Men jeg kan være enig i at dette er kostbart. Dette kan løses ved å gi et gavekort på Eplehuset eller Elkjøp. Så kan dere tipse andre i familien om å gjøre det samme. Så kan han velge selv hvilket appleprodukt han vil investere i :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CabinCruiser said:

Det pussige er jo at du finner en kliss lik jakke til 799,- men nei. Det må være DEN jakken, med riktig merke på.

Nja uansett merke så er det vanskelig å få en vinterjakke til under 1500,- ihvertfall til menn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er jo ikke rart ungdommene er så kravstore når de lærer av oss voksne. At folk gidder å betale 8k for ei jakke er jo helt på trynet! Penger og materialistiske ting er ikke alt her i verden. Og selv om folk tror de får status med dyre ting, så gjør de faktisk ikke det. Sløsing kalles det. 

Anonymkode: a7502...b26

Nå er penger til for å brukes da

Anonymkode: 43a96...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han en av de tingene han ønsker seg.. om dere har råd til det. 

I den andre tråden om julegaver til tenåringen fikk ts masse dritt.. der ligger de fleste på 300 kr i gave til tenåringen.. får ikke 2 boksere engang til den prisen.. 

kjør på! La han få en av de tingene han ønsker seg. Det er det som er vanlig nå i dag. Han blir ikke bortskjemt av den grunn 

Anonymkode: 44ab2...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som forslår en 1000- lapp, ungen hadde nok endevendt huset om vi gjorde dette. Jeg skal prate me han om gave lista, og spørre hva tanker han hadde...

Anonymkode: 71614...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som forslår en 1000- lapp, ungen hadde nok endevendt huset om vi gjorde dette. Jeg skal prate me han om gave lista, og spørre hva tanker han hadde...

Anonymkode: 71614...889

Han kan jo prøve, og så kan du jo fortelle han om hva du syns om sånne verdier og kultur. Her i huset hadde jeg beslaglagt den tusenlappen/gavekortet etc til man kunne oppføre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at dere tar med tenåringen på ulike aktiviteter nå frem mot jul, der han/hun kan få se andre sider av samfunnet og få øynene opp og forstå hvor utrolig heldig han/hun er, og så la tenåringen få oppleve gleden av å gi gaver til de som virkelig trenger det. Kontakt ulike foreninger, kirken, eldrehjemmet, frivilligheten eller de store og kjente som Frelsesarmeen, Røde kors o.l., så tar de dere med.

Anonymkode: 3cae8...fe4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som forslår en 1000- lapp, ungen hadde nok endevendt huset om vi gjorde dette. Jeg skal prate me han om gave lista, og spørre hva tanker han hadde...

Anonymkode: 71614...889

Du må jo lære deg å sette ned foten for denne atferden. Så om h*n endevender hele huset? Da må du gi tenåringen konsekvenser. H*n må forstå at det ikke er mulig å alltid få viljen sin. Det hjelper ingenting å slå seg vrang, og endevende hele huset. Helt ærlig så virker dere som at dere har større problemer, enn hva tenåringen får til julegaver. Dere kan ikke løse det underliggende problemet, med å gi dyre julegaver. Skjønner du hva jeg mener? Jeg anbefaler deg å prate med noen utenfor husets fire vegger om dette.

Tilbake til spørsmålet: Du er IKKE hard, om du gir noe til en mindre sum enn disse duppedingsene. Tenåringen har ikke behov for det, isåfall må h*n lære seg at man må tjene penger - for å kunne kjøpe de tingene h*n ønsker seg. Foreldre skal bare kjøpe det som er nødvendig, for å dekke behovene til sine barn. Hvilket behov i Maslows behovspyramide dekker disse duppedingsene? Ingen. Vinterjakken dekker et behov, men det å kjøpe en jakke til 8000 er i overkant.

Anonymkode: 75e5a...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som forslår en 1000- lapp, ungen hadde nok endevendt huset om vi gjorde dette. Jeg skal prate me han om gave lista, og spørre hva tanker han hadde...

Anonymkode: 71614...889

what? endevendt huset? hvorfor det?

Her i huset ønsker tenåringen seg parajumperjakke til 4000kr.

Vi foreldre har ikke engang råd til å kjøpe oss så dyre klær. har heller ikke behov for å kjøpe meg en så dyr jakke pga. ett teit merke. Ikke trenger hun det heller. Derfor får hun gavekort på 1000kr i hele sentrum. Da får hun spare til hun kan kjøpe seg jakken, så får vi se om den er så viktig allikevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

I fjor fikk ungen nytt skiutstyr samt en iPad (denne som nå har knust skjerm). Men da behøvde han disse tingene, han trengte nye ski og iPaden. Så da havnet vi på godt over 10 000 kr, men det var da kun nødvendige ting. Året før fikk han mobiltelefon, men da var den gamle slitt ut og ødelagt. 

 

Anonymkode: 71614...889

Men da er det jo dere som har gitt barnet denne forventningen om at det vil ligge dyre gaver under treet..jeg ser dette så ofte, foreldre som klager over at barna er bortskjemte og forventer mye, men når man går litt nærmere inn i saken ser man jo tydelig at det er foreldrene som har skapt denne forventningen for barna. 

Det er klart at når man tidligere har gitt gaver til over 10 tusen, så har dere samtidig lagt listen..da vet barnet at det er fullt mulig å ønske seg så dyre ting, og få dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Altså, når man pleier å gi julegaver til flere tusen kroner er det jo en selv som har lagt lista, ikke ungen. Ta en prat om det med tenåringen, si at i år blir det ikke så dyre gaver, så dere trenger flere ønsker på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...