Gå til innhold

Tenåringen ønsker seg bare ekstremt dyre ting til jul. Hva skal vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min tenåring har skrevet ønskeliste og på den er det utelukkende ekstremt dyre ting. Her er et utdrag: 

iPhone 11

macbook air

air pods

ny iPad (fordi gamle har knust skjerm, forsaket av tenåringen selv) 

Vinterjakke til 8000 

Headphones til 5000 kroner 

Nå skal det sies at vi har råd til å kjøpe en av disse dyre (unødvendige) tingene. Men jeg synes ikke det er riktig. Ungen trenger ikke noe av dette, men far i huset mener vi skal gi etter for å bevare husfreden og «redde julen». Jeg hadde håpet på at lista skulle inneholde turtøy, nye vintersko og andre ting ungen faktisk har behov for. Far mener at vi skal gi etter for å bevare husfreden, jeg mener at vi skal sette ned foten og begrense oss til maks 1000 kr. Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

Kan dere ikke skaffe ny ipad på forsikringen? Vanlig innboforsikring dekker slike uhell, med en egenandel på 1000-2000 kr. 

Anonymkode: d2cd4...5f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, CabinCruiser said:

Min får sånn smart tv til jul. Koster skjorta. Men vi har ikke kjøpt den ens ærend til jul. Han måtte "ofre" bursdagsgave i år og til neste år, samt at dette er julegave og bursdagsgave også fra besteforeldrene samt at han måtte spytte i ett beløp selv som vi hadde som minstekrav. Pengene har han opptjent på bursdag, plenklipping, henter posten til den eldre damen borti gata osv. Det er ett spleiselag, kan vi si.

Dette synes jeg hørtes ut som en veldig god løsning, som forhåpentligvis gjør at tenåringen forstår at pengene ikke bare faller ned fra himmelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min tenåring har skrevet ønskeliste og på den er det utelukkende ekstremt dyre ting. Her er et utdrag: 

iPhone 11

macbook air

air pods

ny iPad (fordi gamle har knust skjerm, forsaket av tenåringen selv) 

Vinterjakke til 8000 

Headphones til 5000 kroner 

Nå skal det sies at vi har råd til å kjøpe en av disse dyre (unødvendige) tingene. Men jeg synes ikke det er riktig. Ungen trenger ikke noe av dette, men far i huset mener vi skal gi etter for å bevare husfreden og «redde julen». Jeg hadde håpet på at lista skulle inneholde turtøy, nye vintersko og andre ting ungen faktisk har behov for. Far mener at vi skal gi etter for å bevare husfreden, jeg mener at vi skal sette ned foten og begrense oss til maks 1000 kr. Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

Og forøvrig, air pods koster "bare" 1700 kr. Det er langt under de andre tingene der, og det jeg vil kunne kalle en normal gavepris fra to foreldre til barn. 

Anonymkode: d2cd4...5f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

Dette synes jeg hørtes ut som en veldig god løsning, som forhåpentligvis gjør at tenåringen forstår at pengene ikke bare faller ned fra himmelen.

De gjør jo dessverre ikke det. Hvor ufattelig trist det enn er.
Jeg kommer fra ett hjem hvor det ofte var det som mamma kalte "tæring etter næring" og jeg liker å tro at det har styrket mitt forhold til verdien på pengene. Jeg har alltid spart og gjemt på ekstra penger, og vil gjerne at barna også skal vite at selv om ipader og mobiler ser ut til å være allemannseie, så må ting betales for også. Jeg hadde kanskje håpet at mine barn slapp sjokket i hva ting egentlig koster når de flytter hjemmefra - noen vet jo ikke engang at dopapiret ikke bare magisk dukker opp på badet sammen med såpa og tannkremen. Da får man sånne som syns det er lurt å handle på kredittkort til 6tusenprosent rente osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CabinCruiser skrev:

noen vet jo ikke engang at dopapiret ikke bare magisk dukker opp på badet sammen med såpa og tannkremen. 

Atte hæh? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min tenåring har skrevet ønskeliste og på den er det utelukkende ekstremt dyre ting. Her er et utdrag: 

iPhone 11

macbook air

air pods

ny iPad (fordi gamle har knust skjerm, forsaket av tenåringen selv) 

Vinterjakke til 8000 

Headphones til 5000 kroner 

Nå skal det sies at vi har råd til å kjøpe en av disse dyre (unødvendige) tingene. Men jeg synes ikke det er riktig. Ungen trenger ikke noe av dette, men far i huset mener vi skal gi etter for å bevare husfreden og «redde julen». Jeg hadde håpet på at lista skulle inneholde turtøy, nye vintersko og andre ting ungen faktisk har behov for. Far mener at vi skal gi etter for å bevare husfreden, jeg mener at vi skal sette ned foten og begrense oss til maks 1000 kr. Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

Hun kan få en mye bedre gave. Dere kan fortelle henne om verdien av penger og om det å ikke forvente å få en formue. Standarden vil ikke synke til neste år så samme problem vil komme på nytt. 

Hun må jo bli utrolig skuffet som voksen når hun er vant med å få så dyre ting og innser hvor mye hun faktisk må jobbe for å få kjøpt ting hun har sett på som en selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og forøvrig, air pods koster "bare" 1700 kr. Det er langt under de andre tingene der, og det jeg vil kunne kalle en normal gavepris fra to foreldre til barn. 

Anonymkode: d2cd4...5f2

Enig i at Air pods er billigere enn det andre på listen, men godt mulig han ønsker seg Air pods pro og det er 3000 kroner. Fortsatt billigere enn det andre på listen. 

Anonymkode: cbf5d...293

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kittykat skrev:

Når tenåringene våre ønsker seg veldig dyre ting til jul, så sier vi ganske enkelt at de må spare penger til det selv/ønske seg penger til burdsagen sin. To av tenåringene har bursdag rett før jul og en tenåring har bursdag litt over en måned etter jul. Da kan de ønske seg penger til både bursdag og jul i tillegg til å spare selv, så kan de kjøpe seg en ny mobil eller en ny ipad. Vi har et budsjett på 1500-2000,-, alt etter som hva de ønsker seg (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig).

En tenåring kommer ikke til å ønske seg turtøy, vintersko eller andre ting som h*n har behov for. Ingen av våre tenåringer vil ha myke pakker til jul, da de ikke ønsker seg klær. 

Å gi etter for dette er bare tåpelig. Ungdommen må lære seg at penger vokser ikke på trær og at de må faktisk spare penger for å få råd til den nye mobilen eller den nye ipaden. Man gir ikke etter for å bevare husfreden. Da gir det signaler til ungdommen om at mamma og pappa kjøper ny mobil, ipad, øretelefoner, laptop m.m., når ungdommen vil. Og det blir helt feil.

Min tenåring har ofte treningstøy, klær, jakke, sko osv på sin ønskeliste til bursdag og jul. Nå til bursdagen fikk hun ny vinterjakke og det hadde hun skrevet på ønskelisten. Er så glad for at hun ser verdien i å ønske seg ting hun trenger istenfor å forvente meningsløse duppedingser. Idretten hun driver med koster en formue i året så heldigvis evner hun å ønske seg noe av dette til jul og bursdag. 

Anonymkode: 40fe5...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi penger og gi barna muligheten til å spare seg opp til det de vil ha. :enig: Du kan jo gi barne beskjed NÅ om at de ikke får slike dyre ting, så enten ønsker de seg noe billigere, ellers kan de få penger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tenåringer enda, men 11 åringen i huset har stadig dyrere ønsker. Det er ikke alle som sparer seg opp penger raskt da. Mange sier at de bør spare bursdagspenger, men det fordrer jo at de har en raus familie rundt som gir litt da? På min manns side er det ingen gjenlevende besteforeldre og mine foreldre er kanskje ikke de rauseste... Eller det vil si at de har endel å kjøpe til. 

Anonymkode: e44cf...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si at da får ungen ønske seg penger av andre? Så spytter dere inn med ønsket sum fra deres side. Vet foreldrene mine har bidratt med feks 1000kr hver da broren min ønska deg PC, da fikk han altså en «start» på 2000kr. Resten måtte han spare selv. Øvrig familie ga også gjerne penger da han ønsket seg en spesifikk dyr ting, så han fikk spart opp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 da havnet vi på godt over 10 000 kr, men det var da kun nødvendige ting.

Jeg tror du er nødt til å tenke deg om hva som er «nødvendige» ting.

Det er forøvrig morsomt at ungen din ønsker seg både laptop og nettbrett. Man trenger ikke begge deler...

Endret av Trolljeger
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Peanut skrev:

Atte hæh? :blink:

Ja, når du flytter for deg selv må du faktisk kjøpe og betale for dopapiret selv.😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ingen problemer med dyre julegaver, som f.eks iPhone 11 eller en ny dyr vinterjakke. MEN!!! Hvis man skal gi det bare for å bevare husfreden fordi en bortskjemt ungdom ikke fikk vilja si, hadde jeg droppa det!

Anonymkode: 7e937...7d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nesten ikke forvente at en tenåring skal skrive turtøy på listen sin. Jeg tenker at det er rimelig å sitte en grense for hvor mye penger dere bruker, men ikke gi dem noe de IKKE vil ha, fordi da vil du bli den som ødelegger julen. Det høres dramatisk ut, men jeg vet hvordan det føles å være den tenåringen. Da jeg var 14 år ønsket jeg meg en Playstation Portable (PSP), og foreldrene mine sa det var for dyrt og at jeg ikke kom til å få noe tull, og at de hadde tenkt å kjøpe oss noe vi hadde brukt for. Jeg forsto at det jeg ønsket meg var for dyrt, og jeg hadde ikke blitt sint om jeg hadde fått noe billigere eller penger som jeg kunne spare. Jeg var 14 år, men jeg skjønte at jeg hadde bedt om noe som var dyrere enn det jeg hadde fått før. Jeg sa til mamma og pappa at det var greit om jeg ikke fikk det, men jeg hadde ikke lyst på klær eller sko, slik mamma hadde foreslått. 
Når julaften kom fikk jeg et par vinterstøvler som ikke passet, og et par tøfler. Begge var i god kvalitet og hadde nok kostet nesten det en PSP kostet uten spill. Jeg ble kjempe skuffet og lei meg! Jeg ble sint! 
Jeg ble IKKE sint fordi jeg ikke fikk det jeg ønsket meg mest, men jeg ble sint fordi mamma og pappa kjøpte bevist noe jeg ikke ønsket meg, og jeg tenkte at de ikke brydde seg noe om hva jeg ville. Jeg følte at de bare kjøpte de gavene de ville at jeg skulle ha, og jeg mente jeg kunne leve uten nye vinterstøvler. I tillegg til det, så hadde de sagt at det jeg ønsket meg bare var tull, enda det var veldig viktig for meg. 
Som voksen ser jeg dette fra to sider. Jeg syns det er helt rimelig å ikke kjøpe dyre ting til barna når det er jul, men jeg har opplevd skuffelsen av å fremdeles være "barn" og ikke få en fin gave til jul, fordi foreldrene mine heller ville kjøpe noe de mente jeg trengte. I voksen alder er jeg takknemlig for ALT jeg får, og jeg ønsker meg ofte ting jeg trenger, men når man er tenåring så er julen litt magisk, og det er en dag man kan ønske seg noe man har veldig lyst på. Jeg ville heller gitt barnet mitt litt penger og latt dem bruke det på det de ville, hvis alle gavene de ønsket seg ble for dyre. Hvis de får penger, så kan de i alle fall spare til noe hvis de virkelig har lyst på det. :) 
Jeg hadde bursdag to måneder etter jul, og jeg sparte alle pengene jeg fikk til jul, og mamma og pappa betalte resten i bursdagsgave. Jeg fikk det jeg ønsket litt senere da. Jeg tror de hadde litt dårlig samvittighet når de så hvor lei meg jeg ble. :flau:  

Anonymkode: c48a4...4f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Ja, når du flytter for deg selv må du faktisk kjøpe og betale for dopapiret selv.😂

Ja, det gjør jeg selv ved behov, men er det virkelig noen som tror det bare dukker opp uten videre? O_O

5 minutter siden, Trolljeger skrev:

Det er forøvrig morsomt at ungen din ønsker seg både laptop og nettbrett. Man trenger ikke begge deler...

Jeg har faktisk begge deler, en padde 2 (ja jeg vet- steingammel, men den funker ennå :sleep: ) og en MacBook. Padde til spill, MacBook til mer jeg ikke kan gjøre på mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en bortskjemt unge som lager så dyr ønskeliste...sier litt hvor bortskjemt tenåringen allerede er! grøss!

Anonymkode: 0b4f0...7b6

Dette! Våre tenåringer har ikke en sånn ønskeliste

Anonymkode: 34cb6...0c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nevøer ønsker seg ofte en veldig dyr ting til jul, da går alle sammen (foreldre, besteforeldre og tante/onkler) om å kjøpe dette, men da er de innforstått med med at det ikke blir bursdagsgave kommende året.

Anonymkode: 5b3de...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken verden lever vi i? Skal en tenåring virkelig ha en jakke på 8000kr? Selv om h*n hadde jobbet for de pengene selv, så hadde jeg overtalt (prøvd ihvertfall) h*n om å heller spare de pengene til bolig eller lappen

Anonymkode: d23ca...650

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken verden lever vi i? Skal en tenåring virkelig ha en jakke på 8000kr? Selv om h*n hadde jobbet for de pengene selv, så hadde jeg overtalt (prøvd ihvertfall) h*n om å heller spare de pengene til bolig eller lappen

Anonymkode: d23ca...650

Det pussige er jo at du finner en kliss lik jakke til 799,- men nei. Det må være DEN jakken, med riktig merke på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...