Gå til innhold

Tenåringen ønsker seg bare ekstremt dyre ting til jul. Hva skal vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min tenåring har skrevet ønskeliste og på den er det utelukkende ekstremt dyre ting. Her er et utdrag: 

iPhone 11

macbook air

air pods

ny iPad (fordi gamle har knust skjerm, forsaket av tenåringen selv) 

Vinterjakke til 8000 

Headphones til 5000 kroner 

Nå skal det sies at vi har råd til å kjøpe en av disse dyre (unødvendige) tingene. Men jeg synes ikke det er riktig. Ungen trenger ikke noe av dette, men far i huset mener vi skal gi etter for å bevare husfreden og «redde julen». Jeg hadde håpet på at lista skulle inneholde turtøy, nye vintersko og andre ting ungen faktisk har behov for. Far mener at vi skal gi etter for å bevare husfreden, jeg mener at vi skal sette ned foten og begrense oss til maks 1000 kr. Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du er IKKE for hard. Det skal ikke lønne seg å sutre eller ødelegge ring og så får man bare nytt til jul eller bursdag. Vi gir ungene 1000 kr i år. De er 17 og 20. Det kommer de til å bli veldig glade for for de er ikke vant til så mye. 

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Hvis det kun handler om en bortskjemt tenåring og husfred, bør dere helt klart si nei.

Er tenåringen oppegående, gjør sitt beste på skolen og oppfører seg hjemme, synes jeg helt klart en av disse tingene kan funke som en julegave. Ingen trenger en ipone eller mac, men en mobil eller data bør vel de fleste tenåringer ha.

Kanskje tenåringen har litt sparepenger og kan være med på en spleis på noe av det dyreste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham en deltidsjobb i gave så kan han kjøpe seg sånt selv. 

Anonymkode: 55e76...adc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne gavekort til en sum som er overkommelig for dere, så sparer hun til resten selv.

Anonymkode: 17f96...665

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be tenåringen ønske seg penger av alle så kan hen kjøpe den hen vil. Dere legger dere på det nivået dere pleier å ligge på. Og gir enten penger (tilskudd til dyr ting hen ønsker seg), eller kjøper noe hen trenger.

Anonymkode: 8505b...05d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke du er hard i det hele tatt. Dere setter ikke bare standarden for deres barn, men også for de barnet går i klasse med. Det er et enormt julegavepress.

Barnet har godt av å lære seg å være litt ydmyk og disse ønskene er hinsides all fornuft. Ta et slag både for felleskapet og barnet. 1000 kroner i julegave er mer enn nok. 

Bare fordi man har råd betyr ikke det at man skal kaste penger på barna sine. De har godt av å lære seg verdien av penger. Hvordan skal det gå når vedkommende blir voksen og skal leve på studielån hvis dette er standarden? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket prisnivå har dere pleid å ligge på?

Anonymkode: fd540...59c

I fjor fikk ungen nytt skiutstyr samt en iPad (denne som nå har knust skjerm). Men da behøvde han disse tingene, han trengte nye ski og iPaden. Så da havnet vi på godt over 10 000 kr, men det var da kun nødvendige ting. Året før fikk han mobiltelefon, men da var den gamle slitt ut og ødelagt. 

 

Anonymkode: 71614...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Gi barnet 1000 kr i penger. Problem løst.

Det nyttigste du kan gi et barn over 3 år er erfaringen om at livet ikke går som en vil, og at blod, snørr og tårer er like viktige som latter og moro.

iPad... ikke særlig nyttig. 

Ikke få viljen sin, om og om og om igjen? Veldig nyttig.

Anonymkode: d8d7d...78b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme skjønner at han har litt store forventninger om han fikk gaver for 10.000 i fjor. Ville tatt en prat om at dette ikke kommer til å skje igjen, om ønskelisten generelt og forventninger. Så ville jeg gitt ham en ting han trenger (eks vintersko) og 1000 kroner til noe han ønsker seg. 
 

Anonymkode: 52a9b...639

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I fjor fikk ungen nytt skiutstyr samt en iPad (denne som nå har knust skjerm). Men da behøvde han disse tingene, han trengte nye ski og iPaden. Så da havnet vi på godt over 10 000 kr, men det var da kun nødvendige ting. Året før fikk han mobiltelefon, men da var den gamle slitt ut og ødelagt. 

 

Anonymkode: 71614...889

Hva vil det eventuelt koste å få reparert den skjermen? Kan det være et kompromiss?

Pris til side; jeg hadde hatt problemer med å erstatte en ipad dersom ungen hadde behandlet den skjødesløst slik at den ble ødelagt. Om det var et hendelig uhell, tenker jeg at jeg kunne bidratt til å reparere den. Jeg ville ikke kjøpt ny om den gamle kunne repareres. Ingen tenåring bør venne seg til et så vanvittig forbruk at han heller kjøper nytt enn reparerer årsgammel elektronikk.

Det går også an å avtale at dere spleiser med gutten på ett av de dyre ønskene. Jeg hadde ikke kjøpt hele ønskelista for å beholde fred i heimen. Det er jo å legge til rette for utpressing fremover også!

Endret av Hactar
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov aa si nei!

Aa gi inn for aa "bevare husfreden" er en daarlig grunn. Og hva gjor dere neste jul naar tenaaringen onsker seg samme standard ( eller dyrere) paa gaver? Gir inn igjen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

Overhodet ikke. Jeg er enig med deg, og hadde nektet blankt å gå med på slike julegaver, uansett om vi hadde hatt råd til det. Lett å si når man ikke har penger eller barn, naturligvis, men jeg føler det er viktigere enn noen gang å virkelig lære ungdomen verdien av penger og hardt arbeid, før vi mister den evnen for godt.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare ett forslag: La være å gi han de dyrene tingene? Sånn enkelt og greit.

Min får sånn smart tv til jul. Koster skjorta. Men vi har ikke kjøpt den ens ærend til jul. Han måtte "ofre" bursdagsgave i år og til neste år, samt at dette er julegave og bursdagsgave også fra besteforeldrene samt at han måtte spytte i ett beløp selv som vi hadde som minstekrav. Pengene har han opptjent på bursdag, plenklipping, henter posten til den eldre damen borti gata osv. Det er ett spleiselag, kan vi si.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min tenåring har skrevet ønskeliste og på den er det utelukkende ekstremt dyre ting. Her er et utdrag: 

iPhone 11

macbook air

air pods

ny iPad (fordi gamle har knust skjerm, forsaket av tenåringen selv) 

Vinterjakke til 8000 

Headphones til 5000 kroner 

Nå skal det sies at vi har råd til å kjøpe en av disse dyre (unødvendige) tingene. Men jeg synes ikke det er riktig. Ungen trenger ikke noe av dette, men far i huset mener vi skal gi etter for å bevare husfreden og «redde julen». Jeg hadde håpet på at lista skulle inneholde turtøy, nye vintersko og andre ting ungen faktisk har behov for. Far mener at vi skal gi etter for å bevare husfreden, jeg mener at vi skal sette ned foten og begrense oss til maks 1000 kr. Hva synes dere? Er jeg for hard? 

Anonymkode: 71614...889

Når tenåringene våre ønsker seg veldig dyre ting til jul, så sier vi ganske enkelt at de må spare penger til det selv/ønske seg penger til burdsagen sin. To av tenåringene har bursdag rett før jul og en tenåring har bursdag litt over en måned etter jul. Da kan de ønske seg penger til både bursdag og jul i tillegg til å spare selv, så kan de kjøpe seg en ny mobil eller en ny ipad. Vi har et budsjett på 1500-2000,-, alt etter som hva de ønsker seg (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig).

En tenåring kommer ikke til å ønske seg turtøy, vintersko eller andre ting som h*n har behov for. Ingen av våre tenåringer vil ha myke pakker til jul, da de ikke ønsker seg klær. 

Å gi etter for dette er bare tåpelig. Ungdommen må lære seg at penger vokser ikke på trær og at de må faktisk spare penger for å få råd til den nye mobilen eller den nye ipaden. Man gir ikke etter for å bevare husfreden. Da gir det signaler til ungdommen om at mamma og pappa kjøper ny mobil, ipad, øretelefoner, laptop m.m., når ungdommen vil. Og det blir helt feil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en bortskjemt unge som lager så dyr ønskeliste...sier litt hvor bortskjemt tenåringen allerede er! grøss!

Anonymkode: 0b4f0...7b6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ofte samslått jule og bursdagsgave fordi jeg har bursdag nærme jul, og da fikk jeg stort sett ipad (til ca 2000, men dette er 7 år siden og ipaden jeg fikk da funker fint nå). Jeg har fått slalåmski, vaskemaskin og andre ting jeg har trengt eller hatt lyst på og hvis det er dyrt så sammenslår vi gaven.

Syns det er tullete å ønske seg iphone til flere tusen (den dyreste koster jo nå 10.000 kr..) og macbook air til 15.000 kr. Det er jo helt spinnvillt, og lærer ikke barna om respekt for de tingene de får. Her ville jeg satt meg på bakbeina før det er for sent og de ender opp til å bli skjøre voksne som tror alt serveres på et sølvfat! 

Anonymkode: 39531...590

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...