Gå til innhold

Tenåringen ønsker seg bare ekstremt dyre ting til jul. Hva skal vi gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som syns barnet til ts er bortskjemt: 

Hva tenker dere om at alle i klassen får kostbare gaver, unntatt den ene tenåringen? 
 

Jeg er litt redd for at tenåringen blir ekskludert og mobbet. Det er ikke sikkert et problem for ts, men hvordan hadde dere håndtert hvis deres tenåring er den eneste som ikke har fått en kostbar gave?

Anonymkode: 41c90...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som syns barnet til ts er bortskjemt: 

Hva tenker dere om at alle i klassen får kostbare gaver, unntatt den ene tenåringen? 
 

Jeg er litt redd for at tenåringen blir ekskludert og mobbet. Det er ikke sikkert et problem for ts, men hvordan hadde dere håndtert hvis deres tenåring er den eneste som ikke har fått en kostbar gave?

Anonymkode: 41c90...e8b

Slike som deg er problemet med dagens ungdom.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som syns barnet til ts er bortskjemt: 

Hva tenker dere om at alle i klassen får kostbare gaver, unntatt den ene tenåringen? 
 

Jeg er litt redd for at tenåringen blir ekskludert og mobbet. Det er ikke sikkert et problem for ts, men hvordan hadde dere håndtert hvis deres tenåring er den eneste som ikke har fått en kostbar gave?

Anonymkode: 41c90...e8b

Den tenåringen kan håndtere det med de gode verdier og moraler som han lærer. Hvis man i tillegg har sørga for at ungen har litt ryggrad så holder han seg lett i respekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig rart. At han plutselig denne julen ønsker seg så dyre ting. Og dere er like rare som foreldre begge to. Faren fordi han vil gi for "husfredens skyld" og du fordi du forventer at han ønsker seg "nyttige ting"  Altså hallo, dere har hatt sønnen deres i x antall år?  Lager han bråk fordi han ikke får viljen sin, eller har han alltid vært fornuftig?  Eller hva?? 

Mine foreldre gjorde penger etter mange år med mye jobb. Det var ikke sånn at vi barna plutselig ble storforlangende! Vi vokste opp i helt moderate forhold, og ble ikke brått bortskjemte drittunger som krevde og krevde.

Så dette syns jeg var merkelig. Dette handler ikke om bare jul, men hva gutten tror han kan forvente. Fra far? 

Sjukt at unger kan forlange og forvente så mye. Enda sjukere at foreldre har innbilt dem at de kan. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Trolljeger skrev:

Slike som deg er problemet med dagens ungdom.

Jeg har ingen tenåring enda, men vi bor i ett dyrt nabolag hvor det er vanlig å gå gaver fra 10tusen og oppover. Nå har det seg slik at vi har en familie med dårlig økonomi som leier hos oss. De har en tenåring som dessverre føler seg utenfor pga gavepresset i nabolaget. Jeg føler virkelig med henne og foreldrene. Etter å ha kommet over denne tråden, er jeg nysgjerrig på hva dere tenker om situasjonen. 
Beklager avsporingen. 

Anonymkode: 41c90...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Kred til de som tør å stå imot kjøpepresset.

Enig, men det er nok ikke lett. 
Noen har rett og slett ikke råd. 

Anonymkode: 41c90...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen tenåring enda, men vi bor i ett dyrt nabolag hvor det er vanlig å gå gaver fra 10tusen og oppover. Nå har det seg slik at vi har en familie med dårlig økonomi som leier hos oss. De har en tenåring som dessverre føler seg utenfor pga gavepresset i nabolaget. Jeg føler virkelig med henne og foreldrene. Etter å ha kommet over denne tråden, er jeg nysgjerrig på hva dere tenker om situasjonen. 
Beklager avsporingen. 

Anonymkode: 41c90...e8b

Min familie bor også i et dyrt nabolag som du kaller det. Min bror har vel en av de dyreste eiendommene der. Akkurat som om han gir så dyre gaver til barna  😄 tror du er sprø. Dere kan få fram som gode eksempler. Men dere kan ikke fordi? Blir helt matt jeg. Men nå bor jeg på østkanten da. Heldigvis. Jeg vet godt hvorfor jeg valgte det. Jez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men det er nok ikke lett. 
Noen har rett og slett ikke råd. 

Anonymkode: 41c90...e8b

Jo. Det har de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid hatt fine jul til barna, som regler får ikke mye annet resten av året (unntatt nødvendig ting).  Kom opp med en busjett du synes er rimelig og hvis ikke det dekker noen av disse gaver spør besteforeldre/andre som kjøpe de gaver om de vil være med på gaven. Mye bedre enn å kanskje få en del andre små gave som de ikke har mye bruk for. 

Anonymkode: f1acc...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Den tenåringen kan håndtere det med de gode verdier og moraler som han lærer. Hvis man i tillegg har sørga for at ungen har litt ryggrad så holder han seg lett i respekt.

Takk for svar. 
Nå har jeg selv ingen erfaring med tenåringer, men hun er allerede preget av miljøet hun bor i. Det er veldig mange vestkant-jenter som lever på pappakortet på skolen. Da blir man lett underdanig i forhold til slike mennesker. Hun arver en del ting av meg, så hun er har noe, men det er rundt juletider hvor man får høre hva andre har fått i gave at det er sårt for henne. Selv om jeg forteller henne at slike foreldre kjøper seg fri fra dårlig samvittighet over å være fraværende gjennom hele barndommen. Jo dyrere gave, jo dårligere samvittighet.

Anonymkode: 41c90...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For en bortskjemt unge som lager så dyr ønskeliste...sier litt hvor bortskjemt tenåringen allerede er! grøss!

Anonymkode: 0b4f0...7b6

Jeg hadde hatt tilsvarende ønskeliste, hvis jeg hadde skrevet noen ønskeliste da. Det er jo hva man ønsker seg, det ligger liksom i ordet. Det er ingen som ønsker seg ullsokker og ny deodorant. 

Men det er det det blir, for jeg kan jo ikke be folk om å kjøpe noe til ti tusen. Så da ønsker jeg meg "ingenting" og får nye sokker. 

Anonymkode: 5b9b4...c82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som syns barnet til ts er bortskjemt: 

Hva tenker dere om at alle i klassen får kostbare gaver, unntatt den ene tenåringen? 
 

Jeg er litt redd for at tenåringen blir ekskludert og mobbet. Det er ikke sikkert et problem for ts, men hvordan hadde dere håndtert hvis deres tenåring er den eneste som ikke har fått en kostbar gave?

Anonymkode: 41c90...e8b

Jeg tenker ingenting om det. Min ene lillesøster som går på ungdomsskolen tenker ikke noe om det og har gode venner som er med henne på grunn av hvem hun er, ikke hva hun har. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Min familie bor også i et dyrt nabolag som du kaller det. Min bror har vel en av de dyreste eiendommene der. Akkurat som om han gir så dyre gaver til barna  😄 tror du er sprø. Dere kan få fram som gode eksempler. Men dere kan ikke fordi? Blir helt matt jeg. Men nå bor jeg på østkanten da. Heldigvis. Jeg vet godt hvorfor jeg valgte det. Jez

Oki.

Anonymkode: 41c90...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krølle-frøkna skrev:

Jeg tenker ingenting om det. Min ene lillesøster som går på ungdomsskolen tenker ikke noe om det og har gode venner som er med henne på grunn av hvem hun er, ikke hva hun har. 

 

Tusen takk for et saklig svar☺️
 

 

Anonymkode: 41c90...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er jo ikke rart ungdommene er så kravstore når de lærer av oss voksne. At folk gidder å betale 8k for ei jakke er jo helt på trynet! Penger og materialistiske ting er ikke alt her i verden. Og selv om folk tror de får status med dyre ting, så gjør de faktisk ikke det. Sløsing kalles det. 

Anonymkode: a7502...b26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg ønsket meg også masse dyrt til jul og bursdag. Fikk det aldri. Fikk en symaskin ett år da, men det var kombinert jule- og bursdagsgave. Så syns nok mora mi det var veldig gøy at jeg hadde begynt å sy. Men mobiltelefon og laptop, som jeg ønsket meg, fikk jeg ikke.

Det er da bare å si nei. Skjønner ikke hvorfor ungdommen skal ødelegge husfreden av den grunn. Han før vel bare prøve?

Anonymkode: 41896...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som syns barnet til ts er bortskjemt: 

Hva tenker dere om at alle i klassen får kostbare gaver, unntatt den ene tenåringen? 
 

Jeg er litt redd for at tenåringen blir ekskludert og mobbet. Det er ikke sikkert et problem for ts, men hvordan hadde dere håndtert hvis deres tenåring er den eneste som ikke har fått en kostbar gave?

Anonymkode: 41c90...e8b

Er det virkelig folk som mobber andre fordi de ikke fikk en julegave til 8000-10.000kr? 
For en uendelig trist verden vi lever i om dette er en realitet 😳

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Til dere som syns barnet til ts er bortskjemt: 

Hva tenker dere om at alle i klassen får kostbare gaver, unntatt den ene tenåringen? 
 

Jeg er litt redd for at tenåringen blir ekskludert og mobbet. Det er ikke sikkert et problem for ts, men hvordan hadde dere håndtert hvis deres tenåring er den eneste som ikke har fått en kostbar gave?

Anonymkode: 41c90...e8b

Da er det ikke de manglende klærne som er problemet, men mobberne. Hvorfor gi etter for dem? De finner bare noe nytt å mobbe for uansett. Lær barna å stå opp for seg selv og ha egne meninger om klær. Også får man lære å respektere at andre har andre meninger. 

Anonymkode: 41896...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...