Gå til innhold

Barnevernsgutt (14) brutalt hentet av politi


Gjest Bukkenbruse

Anbefalte innlegg

Gjest Bukkenbruse
4 minutter siden, Trolljeger skrev:

Klart du har påstått det. Se hva du selv skriver:

Dette er dine ord. Hvordan vet du at dette ikke ble gjort, var du til stede under hendelsen?

Hendelsen er forøvrig på ingen måte brutal, gutten blir holdt i armene. Han hadde mulighet til å gå frivillig, men nektet. Slikt får konsekvenser. Mor og hennes advokat bestemmer heller ikke hvem som skal hente ungdommen. Barnevernet følte seg åpenbart truet av denne ungdommen siden politiet ble sendt for å håndtere saken.

Du på står jo nå barnevernet følte seg åpenbart truet. Var du der? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Bukkenbruse skrev:

Du på står jo nå barnevernet følte seg åpenbart truet. Var du der? 😂

Hvorfor svarer du ikke på spørsmål du blir stilt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse
3 minutter siden, Trolljeger skrev:

Hvorfor svarer du ikke på spørsmål du blir stilt?

Orker ikke diskutere med deg, du motsier deg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bare fortsetter å stille spørsmål til meg.

Hvordan kan du kritisere politiet i denne saken når du a) ikke har noen som helst forståelse for hva de faktisk gjør i videoen og b) ikke var tilstede for å overvære hele hendelsesforløpet?

Jaja, ser man det. Man blir stilt til veggs og avkledd, da forstår jeg at du gir opp.

Endret av Trolljeger
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse

Har svart

Akkurat nå, Trolljeger skrev:

Nei, du bare fortsetter å stille spørsmål til meg.

Hvordan kan du kritisere politiet i denne saken når du a) ikke har noen som helst forståelse for hva de faktisk gjør i videoen og b) ikke var tilstede for å overvære hele hendelsesforløpet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Bukkenbruse skrev:

Jeg baserer min informasjon fra artikkelen og videoen. Du synser

Vel, hverken artikkelen eller videoen sier noe om betjentene har snakket lenge med ungdommen før videoklippet starter eller ei. Videoklippet viser heller ingen brutal håndtering av ungdommen, den er trygg både for ungdommen og betjentene.

Så nei, her er det du som synser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bukkenbruse skrev:

Nå må du gi deg, det er snakk om en redd 14 åring. Dette er et barn

Barn på 14 år kan være farlige. Ja, de er barn, men mange gutter på 14 kan være en trussel, også for voksne. Se bare på antall voldsepisoder mot lærere vi har i skolen. 

Jeg vil anta at man har tatt en vurdering av hvorvidt han utgjør en trussel på forkant. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bukkenbruse skrev:

Det har jeg ikke sagt. Men et dette barnet en drapsmann? Siden plutselig er det snakk om drap. 

Sier ikke at barnet har drept, men drap er heller ikke det eneste som er farlig heller..

Mener heller ikke at det alltid er rett det barnevernet gjør, kanskje det var for mye med politi i dette tilfellet?
Ikke vet jeg, for jeg var ikke der.

Poenget mitt er at selvom de er mindreårig så kan de ha problemer som er så store at pusesnakk dessverre kommer til kort. Noen ganger må man bare bort fra situasjonen så kan terapien begynne, og stå på trappa for å snakke om hvorfor man eventuelt har begynt med amfetamin funker dårlig. 

Endret av «H»
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Example skrev:

Barn på 14 år kan være farlige. Ja, de er barn, men mange gutter på 14 kan være en trussel, også for voksne. Se bare på antall voldsepisoder mot lærere vi har i skolen. 

Jeg vil anta at man har tatt en vurdering av hvorvidt han utgjør en trussel på forkant. 

Hjelper ikke å gjøre en vurdering vis vurderingen er feil, som også barnevernet mener er gjort i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Apis skrev:

Hjelper ikke å gjøre en vurdering vis vurderingen er feil, som også barnevernet mener er gjort i denne saken. 

Det er ikke nødvendigvis at vurderingen er feil. Det som er feil her, er at de dukket opp alene uten barnevern, og at de ikke kom sivilt.

Så er det jo også sånn at politiet må få gjøre egne vurderinger, med tanke på egen sikkerhet. Politiet hjelper barnevernet med å forfylle et vedtak, men dersom en person utagerer så det blir fare for liv og helse for både han selv og andre, så er det politiet som må ta beslutningen om hva som er hensiktsmessig. Det kan innebære bruk av håndjern.

Det er jo i grunn ganske umulig for oss å mene så mye om saken utover det, fordi det vil aldri komme frem et fullt bilde. Her er det strenge krav om taushetsplikt som vil forhindre at noe som helst vil komme ut i media, og Dagbladet tar også å anonymiserer ytterligere.

Det er heller ikke sånn at familien er noe sannhetsvitne her. Det kan være flere grunner til å utelate informasjon når de snakker med media, eller fremstille saken som en annen enn det den er.

Og man skal være ganske naiv dersom man mener at 14 år gamle gutter, med historikk for utagering ikke kan være en fare. Jeg jobber selv på en ungdomsskole. Vi har heldigvis svært få tilfeller av vold hos oss, men det kan skje. Det er enorme mengder vold mot blant annet lærere på norske skoler, og det kan også skje mot barnevernsansatte og andre. Slik jeg tolker denne saken, så er ikke denne gutten ufarlig. Det er også en grunn til at politiet faktisk ble bedt om å bistå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 0.39, Bukkenbruse skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/barnevernsgutt-14-brutalt-hentet-av-politi/71764036

fyfaen for en oppførsel fra politiet. Hente en 14 år gammel gutt på denne måten.

tydelig at det er mange politi folk som elsker makten som følger med uniformen

Når man bruker makt så ser det naturligvis sjelden pent ut.

Det var nok en grunn til at de måtte bruke makt. En 14-åring er ikke nødvendigvis et forsvarsløst lite barn, men kan gjøre mye motstand og også utgjøre en fare mot andre.

Hva har dette med å "elske makt" å gjøre? Skal du drive og lire av deg slikt møl hver gang politiet må bruke fysisk makt for å løse et oppdrag?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 6.14, BareEnBruker skrev:

Ja, de har valgt en sånn jobb, så det skaper en viss seleksjon av personligheter. I tillegg er det kultur innad som bidrar. Politiet er en monopolbedrift. Der får man aldri noen servicerevolusjon.

Det er seleksjon ja. Det en grundig seleksjon ved opptak til Polithøgskolen med både evnetester, personlighetstester, holdningstester og annet. Videre er det stor fokus på minimering av maktbruk gjennom hele studiet, og også ute i etaten.

Selvsagt kan det forekomme maktmisbruk der ute, men i dagens politietat er det lite aksept for det generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.11.2019 den 20.42, Trolljeger skrev:

Barnevernet følte seg åpenbart truet av denne ungdommen siden politiet ble sendt for å håndtere saken.

Det er ikke sikkert. Barnevernet må henvende seg til politiet hvis det er nødvendig med fysisk makt. Det trenger ikke være fordi de er redde, men fordi de vet at han ikke vil komme frivillig. Og da er det kun politiet som har lov til å bruke slik makt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 11.26, Apis skrev:

Hjelper ikke å gjøre en vurdering vis vurderingen er feil, som også barnevernet mener er gjort i denne saken. 

Hva mener de er gjort feil? Det var BV som ba om politibistand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, jabx skrev:

Hva mener de er gjort feil? Det var BV som ba om politibistand.

Sitat:   Vi ønsker ikke at et barn skal bli pågrepet med håndjern. Tvert imot. Vi forstår at foreldre og barn reagerer, for dette er ikke bra. Vi beklager at sånne situasjoner oppstår. Dette er politiets vurdering, og noen ganger gjør politiet ting som vi ikke synes er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredfrihetkroppsin

Noen av dere snakker om 14 åringer som om de var søte små 3 åringer. Ja det er et barn, men noen 14 åringer er både høyere og sterkere enn en voksen.

Har selv gått på skole med et barn som var voldelig. Denne gutten var selvfølgelig høy, kraftig og sterk. Hadde egen assistent som var lav og tynn. Politiet måtte komme å hente eleven en gang da han tok kveletak på en lærer, som måtte på sykehus og fikk store merker på halsen. Det skjedde mange skumle episoder både mot medelever og ansatte på skolen. Denne gutten må ha hatt det utrolig vanskelig. Dette er ganske mange år siden, noe jeg er glad for i dag. Alt media legge ut uten å oppi flere siden av en sak (som de selvfølgelig ikke kan pga taushetsplikt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...