Gå til innhold

Barnevernsgutt (14) brutalt hentet av politi


Gjest Bukkenbruse

Anbefalte innlegg

På 21.11.2019 den 19.37, Apis skrev:

Sitat:   Vi ønsker ikke at et barn skal bli pågrepet med håndjern. Tvert imot. Vi forstår at foreldre og barn reagerer, for dette er ikke bra. Vi beklager at sånne situasjoner oppstår. Dette er politiets vurdering, og noen ganger gjør politiet ting som vi ikke synes er bra.

Likevel var situasjonen så alvorlig at de ba politiet om bistand. Det er politiet som har kompetanse på fysisk maktbruk, og det er politiet som avgjør hvordan bistanden gjennomføres. Her står det ingenting om at politiets vurdering er feil (for det kan ikke BV uttale seg om siden de ikke har kompetanse på fysisk maktbruk), men at BV ikke syntes det var bra.

BV har altså ingen kompetanse til å uttale seg om politiets utøvelse av maktbruk, og kan derfor ikke påstå at noe er "feil". De bruker heller ikke ordet "feil", så du er tatt i nok en løgn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.11.2019 den 19.37, Apis skrev:

Sitat:   Vi ønsker ikke at et barn skal bli pågrepet med håndjern. Tvert imot. Vi forstår at foreldre og barn reagerer, for dette er ikke bra. Vi beklager at sånne situasjoner oppstår. Dette er politiets vurdering, og noen ganger gjør politiet ting som vi ikke synes er bra.

Det er igjen politiets vurdering. Hvis noen utagerer, og fremstår som farlige for seg selv andre, eller politiet, så må de ta vurderingen. 

Politi og barnevern er to ulike instanser, hvor kun førstnevnte har mulighet til bruk av fysisk vold. Her er det klart at siste ord ligger hos politiet, og ikke barnevern. 

På samme måte som andre fagfolk tar andre beslutninger innenfor andre rammer. 

Så skal det sies at enkelte barnevernsansatte mener mer enn de bør om ting som ikke er innenfor deres fagfelt. For eksempel pedagogiske opplegg i skolen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Example skrev:

Det er igjen politiets vurdering. Hvis noen utagerer, og fremstår som farlige for seg selv andre, eller politiet, så må de ta vurderingen. 

Politi og barnevern er to ulike instanser, hvor kun førstnevnte har mulighet til bruk av fysisk vold. Her er det klart at siste ord ligger hos politiet, og ikke barnevern. 

På samme måte som andre fagfolk tar andre beslutninger innenfor andre rammer. 

Så skal det sies at enkelte barnevernsansatte mener mer enn de bør om ting som ikke er innenfor deres fagfelt. For eksempel pedagogiske opplegg i skolen. 

Hvorfor kan ikke en barnevernspedagog mene noe om et pedagogisk opplegg på en skole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 12.31, Druid skrev:

Jeg tror vi snakker om en gutt med litt større issues enn det foreldrene er villig til å tillegge han. 

Det er ikke utenkelig at Barnevernet gjør denne vurderingen basert på at de ikke har penger til å avse personellressurser, men det er mye mer sannsynlig at dette gjøres av sikkerhetsårsaker. Gitt reaksjonsmønsteret han viser ovenfor politiet, er det ikke sikkert at valget er så feil. 

Kansje vi burde ha brukt midlene til "dyrepoliti" til "mentalt syke- politi" .  Jeg mener, vi HAR organ for dyr, men idag har vi lite komnpetansemiljø for dette.   

(Leste nettopp resten, og her kommer forklaringen :

)

Helt enig med deg. Min første tanke var også at det er gjort av sikkerhetsgrunner. Barn med så store atferdsproblemer utgjør sikkerhetsrisiko for barnevernsansatte. Man må være forberedt for alt. Jeg mener det var riktig å sende politiet i dette tilfellet. 

For øvrig ser jeg ingenting brutalt i det politiet har gjort. Gutten gjør motstand, politiet er nødt til å bruke tvang. Sånn er det. Å påstå at det ikke ble forsøkt prat med ham først er dumt. Politiet går ikke bare inn og tar ham med tvang - det er alltid forsøkt å få ham med frivillig. Det har vært flere ''brutale'' videoer hvor det viser seg at politiet har brukt tid først å snakke med barnet og foreldrene uten at det hjalp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Apis skrev:

Hvorfor kan ikke en barnevernspedagog mene noe om et pedagogisk opplegg på en skole? 

Det er ikke deres spesialfelt. De må gjerne mene noe, men samtidig bør man være klar på rollefordelingen. På samme måte som at en lærer eller en skole kan varsle barnevernet, dersom en oppdager noe som er bekymringsfullt rundt en elev. Så er det barnevernet som har spesialkompetanse på hva som bør gjøres videre. Det er ikke sånn at skolen instruerer hvordan de skal gjøre jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er Dwayne "The Rock" som 15-åring.

60012505.png.76ba448315a53760290f7b31c5a94644.png

Tror ikke han var liten et år tidligere heller. Greit å tenke på.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 8.40, Nuna skrev:

Det er kun her inne jeg har sett forsvar for denne måten å handle på.

Hva mener du? At det er kun inne du har sett forsvar for at politiet må gjøre jobben sin tross motstand fra den som skal bli med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 8.40, Nuna skrev:

Det er kun her inne jeg har sett forsvar for denne måten å handle på.

Det er da ikke dette forumets skyld at alle andre steder du oppsøker er fulle av fanatiske BV-hatere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jabx skrev:

Det er da ikke dette forumets skyld at alle andre steder du oppsøker er fulle av fanatiske BV-hatere?

Enten er du med oss ellers er du mot oss, hvordan er det å være BV hater, å bemerke at BV selv var kritisk til akkurat denne spesifikke hendelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 8.40, Nuna skrev:

Det er kun her inne jeg har sett forsvar for denne måten å handle på.

Ekkokamre er som regel ikke særlig givende. Viktig å utsette seg selv for litt ulike perspektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst ikke kommentert her, slik som jeg tenkte....

Om jeg ikke klarte å hanskes med min 14-åring, så burde barnevernstjenesten bistå meg i å få dette til, og om ingenting nyttet, og jeg fremdeles ikke fikk det til, burde de ta over omsorgen. 
 

Problemet her er jo at det er barnevernstjenesten som ikke greier å hanskes med 14-åringen, og trenger hjelp fra politiet til å legge ungen i jern. 
 

Dette uten at han utgjorde en skutt fare for seg selv eller andre. Han ville bare være hos din mor. 
 

Hoder burde rulle i den aktuelle barnevernstjenesten, mulig hos politiet. Man gjør bare ikke dette.

Hvor skulle de med denne gutten? Hva var det som hastet sånn? Jeg har en unge som alltid «skal bare». I teorien kan jeg jo ta et tak i øret, eller skubbe og dra, for å få ungen til å gjøre som jeg vil, når jeg vil, men jeg gjør jo ikke det! Det hadde vært lite fruktbart, det hadde vært mot vel, og det hadde vært helt forbsnnet uakseptabelt. 
 

Det er like dann når barnevernstjeneste og politi gjør dette. Det er faktisk helt ubrukelig! De har i alle fall ikke vist seg kapabel til å kommunisere med unger, samme hvor mye de måtte ha «pedagog» i tittelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/23/2019 at 2:37 PM, Akvarium85 said:

Dette er Dwayne "The Rock" som 15-åring.

60012505.png.76ba448315a53760290f7b31c5a94644.png

Tror ikke han var liten et år tidligere heller. Greit å tenke på.. 

Ser mistenkelig ikke ut som noen 15-åring.
Han er født 1972.
Her oppgis bildet å være fra 1997, så han var kanskje 25, evt. 24.

https://www.ibtimes.co.uk/rock-aka-dwayne-johnson-was-not-always-so-tough-1457063

https://torontosun.com/2014/07/16/the-rock-reflects-on-being-a-sunshine-boy/

https://www.thewhig.com
/2014/11/01/dwayne-the-rock-johnson-as-sunshine-boy-inspires-halloween-costumes/

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, jabx skrev:

Det er da ikke dette forumets skyld at alle andre steder du oppsøker er fulle av fanatiske BV-hatere?

Har du sett forsvar av det andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, Apis skrev:

Enten er du med oss ellers er du mot oss, hvordan er det å være BV hater, å bemerke at BV selv var kritisk til akkurat denne spesifikke hendelsen? 

BV har ikke kompetanse til å uttale seg om politiets oppdragsløsning, og det er ganske frekt av deg å late som ingenting etter at jeg har tatt deg på det du skriver allerede:

En "elegant" omformulering for å slippe å svare for det faktum at du tabbet deg ut, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

BV har ikke kompetanse til å uttale seg om politiets oppdragsløsning, og det er ganske frekt av deg å late som ingenting etter at jeg har tatt deg på det du skriver allerede:

En "elegant" omformulering for å slippe å svare for det faktum at du tabbet deg ut, hva?

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan definitivt være farlige. Kjenner såklart ikke denne saken. Men på min skole var det en gutt som allerede i 10 års alderen var helt uten sperrer når det gjaldt vold. Lærerne var redde for han og ante ikke hvordan de skulle håndtere han. Han skiftet skole som 12 åring, til alles store lettelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...