Gå til innhold

Barnevernsgutt (14) brutalt hentet av politi


Gjest Bukkenbruse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 hours ago, Bukkenbruse said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/barnevernsgutt-14-brutalt-hentet-av-politi/71764036

 

fyfaen for en oppførsel fra politiet. Hente en 14 år gammel gutt på denne måten.

tydelig at det er mange politi folk som elsker makten som følger med uniformen

Ja, de har valgt en sånn jobb, så det skaper en viss seleksjon av personligheter. I tillegg er det kultur innad som bidrar. Politiet er en monopolbedrift. Der får man aldri noen servicerevolusjon.

Men hvis jeg valgte å være politi, og vi fikk et sånt oppdrag, så ville ikke jeg giddet å dikkedulle med ungen. Han er tenåring. Ville lagt ham i bakken asap. Tid kan man bruke med en kopp kaffe og pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hendelsen skjedde 12. april i år. Gutten, som er tvangsplassert på barnevernsinstitusjon på grunn av adferdsvansker, mistrives på institusjon og er stadig på rømmen.

Denne gangen hadde han vært borte i ni dager før mora fikk fatt på ham.
Ifølge mora hadde han pakket bagen sin og var klar for å bli med tilbake til institusjonen. Dersom barnevernet hadde kommet med folk han kjenner fra institusjonen, ville han blitt med frivillig, hevder hun.

Tre episoder
- To ganger tidligere hadde han blitt hentet med politimakt, til tross for at jeg hadde bedt barnevernet om å komme uten politibistand. Det gjør ham utrygg og urolig. Denne gangen var ikke engang barnevernet til stede da politiet hentet ham på brutalt vis, sier guttens mor.

Jeg tror vi snakker om en gutt med litt større issues enn det foreldrene er villig til å tillegge han. 

Det er ikke utenkelig at Barnevernet gjør denne vurderingen basert på at de ikke har penger til å avse personellressurser, men det er mye mer sannsynlig at dette gjøres av sikkerhetsårsaker. Gitt reaksjonsmønsteret han viser ovenfor politiet, er det ikke sikkert at valget er så feil. 

Kansje vi burde ha brukt midlene til "dyrepoliti" til "mentalt syke- politi" .  Jeg mener, vi HAR organ for dyr, men idag har vi lite komnpetansemiljø for dette.   

(Leste nettopp resten, og her kommer forklaringen :

Sitat

«I dette tilfellet vurderte barneverntjenesten det som nødvendig med politibistand med bakgrunn i tidligere rømninger og fordi foreldrene ikke har akseptert omsorgsovertakelsen».

)

Endret av Druid
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1

Politiet ruster seg for de oppgavene som er blitt meldt inn. Hvis de tror det er stor sjanse for at situasjonen eskalerer har de mad seg utstyr for å takle det. Akkurat som når det meldes inn at en gutt truer andre barn med en kniv på en skole eller noen løper rundt med skytevåpen. Politiet kan ikke vite på forhånd om det er lekevåpen, men det er så klart lett for oss andre og diverse politikere å mene veldig mye i etterkant! Hva hvis det faktisk viser seg å være riktige våpen og det ender med et dødsfall, og politiet da må vente på forsterkninger og ikke gjør noe? DA blir det rabalder.

En gutt på 14 kan være like stor og sterk som en voksen - da nytter det ikke noe med en gammel tante fra barnevernet som pent kommer og spør om han vil bli med. Og dette er etter hva jeg skjønte på det som står over her ikke første gangen politiet har vært på ham. Tolker det som at han har vært ganske utagerende tidligere - hvorfor skal politiet måtte bøte for det og risikere å ende opp på sykehus?

Og ja det er synd for gutten at han er havner der han er, men skal man akseptere at andre blir skadet pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bukkenbruse skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/barnevernsgutt-14-brutalt-hentet-av-politi/71764036

 

fyfaen for en oppførsel fra politiet. Hente en 14 år gammel gutt på denne måten.

tydelig at det er mange politi folk som elsker makten som følger med uniformen

Hvorfor retter du ingen kritikk mot ungdommen som ikke følger loven? Eller eventuelt foreldrene som ikke har lært ham å følge loven?

Og hvordan mener du ellers politiet skal få med seg noen som nekter å bli med?

Ungdommen hadde all mulighet til å bli med frivillig. Faktisk så har han å innrette seg etter politiets pålegg. Når han ikke gjør det, så får det konsekvenser, enkelt og greit. Det er heller inget frikort å gjøre som man vil mot politiet at man er liten og sped, disse kan gjøre mye skade, og politiet er ikke interessert i å bli skadet. Dette er jobben deres, og de skal gjøre den på tryggest mulig måte.

Skjerp deg.

Endret av Trolljeger
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu det litt rundt, hadde politiet "lagt i bakken" jenta som trua med å hoppe fra Varoddbroa i Kr.sand ørten ganger, så hadde kanskje ei ung uskyldig jente ikke blitt knivdrept kort tid etterpå..

Her vet vi lite om vurderingene underveis. Jeg ville ikke undervurdert alle unge, bare fordi de er unge.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så ikke helt hva som var brutalt der? Var litt utydelig? Men for meg ser det ut som en helt vanlig arrestasjon av en ung gutt som satt seg litt til motverge. Hadde han fulgt politiets instrukser og ordre ville han unngått at de dro litt hardt i han for å få han til og følge etter.

Litt personlig ansvar må man jo ta når man er 14. Politiet må man adlyde, voksen som ung. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse
48 minutter siden, Trolljeger skrev:

Hvorfor retter du ingen kritikk mot ungdommen som ikke følger loven? Eller eventuelt foreldrene som ikke har lært ham å følge loven?

Og hvordan mener du ellers politiet skal få med seg noen som nekter å bli med?

Ungdommen hadde all mulighet til å bli med frivillig. Faktisk så har han å innrette seg etter politiets pålegg. Når han ikke gjør det, så får det konsekvenser, enkelt og greit. Det er heller inget frikort å gjøre som man vil mot politiet at man er liten og sped, disse kan gjøre mye skade, og politiet er ikke interessert i å bli skadet. Dette er jobben deres, og de skal gjøre den på tryggest mulig måte.

Skjerp deg.

Nå må du gi deg, det er snakk om en redd 14 åring. Dette er et barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse
56 minutter siden, Wagner skrev:

Jeg så ikke helt hva som var brutalt der? Var litt utydelig? Men for meg ser det ut som en helt vanlig arrestasjon av en ung gutt som satt seg litt til motverge. Hadde han fulgt politiets instrukser og ordre ville han unngått at de dro litt hardt i han for å få han til og følge etter.

Litt personlig ansvar må man jo ta når man er 14. Politiet må man adlyde, voksen som ung. 

 

Jo da ser den, og jeg vet ikke hvor lang tid politiet har brukt på han før dem arresterer han.

men mener når det er snakk om barn så burde barnevernet ha vært der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bukkenbruse skrev:

Nå må du gi deg, det er snakk om en redd 14 åring. Dette er et barn

Så politiet burde bare dratt sin vei siden han ikke ville være med? Siden han bare er et redd lite barn mener jeg? Det er flere barn som har drept i Norge!

3 timer siden, Bukkenbruse skrev:

men mener når det er snakk om barn så burde barnevernet ha vært der. 

Og hva skulle barnevernet gjort?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse
2 timer siden, Trolljeger skrev:

Så politiet burde bare dratt sin vei siden han ikke ville være med? Siden han bare er et redd lite barn mener jeg? Det er flere barn som har drept i Norge!

Og hva skulle barnevernet gjort?

Politiet skal ikke dra sin vei haha. Man må bruke tid på barnet, snakke med barnet. Barnevernet skulle vært der snakket og roet ned barnet.

så dette barnet er en drapsmann er det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bukkenbruse skrev:

Nå må du gi deg, det er snakk om en redd 14 åring. Dette er et barn

Så barn kan ikke være farlige?

 

https://www.nrk.no/innlandet/16-aring-erkjenner-a-ha-drept-jente-_16_-pa-vinstra-1.14401155

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bAGrd/paatalemyndigheten-drapet-paa-anna-30-var-noeye-planlagt

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse
5 minutter siden, «H» skrev:

Det har jeg ikke sagt. Men et dette barnet en drapsmann? Siden plutselig er det snakk om drap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kylling1
1 minutt siden, Bukkenbruse skrev:

Det har jeg ikke sagt. Men et dette barnet en drapsmann? Siden plutselig er det snakk om drap. 

Ikke drapsmann - men ganske ustyrlig og voldelig tenåring tydeligvis.

Gjenger består jo av barn helt ned i 11-12 årsalderen, mener du virkelig at slike barn er helt uten skyld? Det er fryktelig naivt å tro at ikke noen på den alderen kan være kriminelle. 

Ok, så kanskje de ikke forstår alt av konsekvenser av handlingene sine, men jeg kan love deg at ofrene merker like godt om de blir slått ned av en gjeng ungdommer som av voksne! Hvis du ble ranet av 10 ungdommer og sparket og slått, ville du synes det var helt greit at det ikke fikk konsekvenser? Eller om en 11-åring truet barnet ditt med en kniv, er det også Ok at ingen gjør noe, for det er jo bare et barn og de gjør ikke noe slemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Barnet er utagerende i den grad at han ikke kan bo hjemme. Har vært på rømmen flere ganger.

14 åringer kan være temmelig sterke og truende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bukkenbruse skrev:

Politiet skal ikke dra sin vei haha. Man må bruke tid på barnet, snakke med barnet. Barnevernet skulle vært der snakket og roet ned barnet.

så dette barnet er en drapsmann er det du mener?

Hvordan kjenner du til hendelsesforløpet i saken? Var du der? Så du på situasjonen? Barnevernet har ikke magiske evner de heller. De fleste politibetjenter er flink til å snakke med mennesker, og vil alltid forsøke den inngangen med et barn.

Nei, hvor har jeg skrevet at barnet er en drapsmann? Sliter du med grunnleggende norsk tekstforståelse? Jeg sier at 14-åringer er i stand til å gjøre stor skade, ja de er faktisk i stand til å drepe.

Endret av Trolljeger
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bukkenbruse
3 minutter siden, Trolljeger skrev:

Hvordan kjenner du til hendelsesforløpet i saken? Var du der? Så du på situasjonen? Barnevernet har ikke magiske evner de heller. De fleste politibetjenter er flink til å snakke med mennesker, og vil alltid forsøke den inngangen med et barn.

Nei, hvor har jeg skrevet at barnet er en drapsmann? Sliter du med grunnleggende norsk tekstforståelse? Jeg sier at 14-åringer er i stand til å gjøre stor skade, ja de er faktisk i stand til å drepe.

Hvordan kjenner du hendelsesforløpet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bukkenbruse skrev:

Hvordan kjenner du hendelsesforløpet ? 

Jeg har ikke påstått at jeg kjenner hendelsesforløpet, det er det du som har påstått, så svar på spørsmålet jeg stilte deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bukkenbruse
Akkurat nå, Trolljeger skrev:

Jeg har ikke påstått at jeg kjenner hendelsesforløpet, det er det du som har påstått, så svar på spørsmålet jeg stilte deg.

Uff jeg har ikke påstått det 😂

jeg baserer med på artikkelen og videoen

 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bukkenbruse skrev:

Uff jeg har ikke påstått det 😂

jeg baserer med på artikkelen og videoen

 

😂

Klart du har påstått det. Se hva du selv skriver:

53 minutter siden, Bukkenbruse skrev:

Man må bruke tid på barnet, snakke med barnet. 

Dette er dine ord. Hvordan vet du at dette ikke ble gjort, var du til stede under hendelsen?

Hendelsen er forøvrig på ingen måte brutal, gutten blir holdt i armene. Han hadde mulighet til å gå frivillig, men nektet. Slikt får konsekvenser. Mor og hennes advokat bestemmer heller ikke hvem som skal hente ungdommen. Barnevernet følte seg åpenbart truet av denne ungdommen siden politiet ble sendt for å håndtere saken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...