Gå til innhold

Hva er den vanligste frasen moren din sier eller sa i barndommen din?


Gjest Familytree

Anbefalte innlegg

"Vi har det i kjøleskapet og så har vi det og det og det er bare å ta det der og ja vi har jo det der i fryseren så blir vi kvitt litt ja og så har vi det der og det der da og dere kan jo ta litt av det der også og vil dere kanskje ha litt lomper til maten deres" og "Kari har gjort det og det og det (og det har ikke dere, jævla taperunger)".

Intet positivt, for å være ærlig.

Anonymkode: c614c...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Trøndere1 skrev:

Skjønner ikke vitsen med dette livet. Vi lever for å jobbe å jobber for å leve. 
Hvorfor er det så mye mas med deg? 
Jeg tror du er dum  

Nå har du spist nok, mat er dyrt. 
Nei, det har vi ikke råd til. 
Dette er vel noe som jeg husker fra barndommen. Jeg kom meg på hybel når jeg var 15. 😂😂😂😂
 

Jeg ser innimellom her på KG at folk skriver de flyttet på hybel for seg selv når de var bare 15 eller 16 år. Det skjønner jeg ikke. Hva i alle dager lever en så ung tenåring av? De kan jo ikke jobbe heltid og leve av det pga skolegang? Du som femten år, hvor kom pengene dine fra til mat og husleie og klær?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har du gjort leksene dine?"

"Spiste du opp matpakken din?"

"Så lenge du bor under mitt tak er det jeg som bestemmer."

"Har du med deg telefonen din?"

"Hvordan har dagen din vært?"

"Har du på deg refleks?" 

 

Endret av Verden
La til en setning :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Jeg ser innimellom her på KG at folk skriver de flyttet på hybel for seg selv når de var bare 15 eller 16 år. Det skjønner jeg ikke. Hva i alle dager lever en så ung tenåring av? De kan jo ikke jobbe heltid og leve av det pga skolegang? Du som femten år, hvor kom pengene dine fra til mat og husleie og klær?

Begynte som lærling i håndverksfag samtidlig. Jobbet som avløser på to gårder i helger og før jeg dro på jobb på morgenen. Solgte egg og andre gårdsprodukter fra bondens sted på den lokale bensinstasjonen ellers. Det er ikke så lenge siden men det var en annen tid likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du vakna før indianarane kjem!

Ville vesten er liksom nynorskens beitemark:) Det bare ble sånn. Holde syltelabbane av ho eiller så plaffaer eg dei rett ned! 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk hjelm! 

Husk refleks! 

Barn på 80tallet var udødelige bare vi hadde hjelm og refleks.

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Million skrev:

Jeg ser innimellom her på KG at folk skriver de flyttet på hybel for seg selv når de var bare 15 eller 16 år. Det skjønner jeg ikke. Hva i alle dager lever en så ung tenåring av? De kan jo ikke jobbe heltid og leve av det pga skolegang? Du som femten år, hvor kom pengene dine fra til mat og husleie og klær?

Her var det stipend, deltidsjobb, sparepenger og lommepenger som jeg fikk en gang i mnd. 

Anonymkode: 2e163...06a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Million skrev:

Jeg ser innimellom her på KG at folk skriver de flyttet på hybel for seg selv når de var bare 15 eller 16 år. Det skjønner jeg ikke. Hva i alle dager lever en så ung tenåring av? De kan jo ikke jobbe heltid og leve av det pga skolegang? Du som femten år, hvor kom pengene dine fra til mat og husleie og klær?

I min klasse var det flere som bodde på hybel fordi reiseveien til vgs var for lang ellers. (Typ langt ut på landet). De får stipend. 
 

Anonymkode: 9f140...cf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men dere som har barn, dere bruker de samme frasene til egene barn da?
Noen ganger er jeg speilbildet på "I opened my mouth and my mother came out". Og jeg skulle jo som fjortenåring aaaaaaldri bli like teit og urettferdig som henne!

🤣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Million skrev:

Jeg ser innimellom her på KG at folk skriver de flyttet på hybel for seg selv når de var bare 15 eller 16 år. Det skjønner jeg ikke. Hva i alle dager lever en så ung tenåring av? De kan jo ikke jobbe heltid og leve av det pga skolegang? Du som femten år, hvor kom pengene dine fra til mat og husleie og klær?

Jeg flyttet på hybel som 16-åring i 2002. Levde på stipend og studielån. Totalt 5000 inn i måneden (2000 av de var lån), og så fikk jeg 1000 i barnebidrag av faren min, så hadde 6000 å leve for. Husleia var på 2700, strømmen husker jeg ikke helt, men jeg var alltid blakk, og fikk ikke en krone hjemme for å komme hjem i helger til tog/buss.. Reise hjem kostet fort 4-500 kr tur retur, det var kanskje det jeg synes var mest fortvilende. Levde ofte kun på makaroni og ketsjup. Kontantkort på mobilen betalte jeg også selv. 

Jobbet hele sommeren da, og brukte de pengene utover høsten. Men hadde ikke helgejobb eller ettermiddagsjobb nei. 

Året etter endret Lånekassen ordningen sin, så søsteren min fikk 6000 i lån og stipend, der lånedelen ble omgjort til stipend etter fullført år. Jeg satt igjen med nesten 30000 i gjeld, bare fordi jeg var et år tidligere ute, mens hun hadde 1000 kr mer i måneden enn meg og null gjeld. 

Anonymkode: 0c4dc...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg ville skjemt meg som en hund" når jeg sa eller gjorde noe hun ikke likte, en frase som jeg fortsatt ikke skjønner logikken bak, men som jeg en sjelden gang høre en andre bruke også i dag.

"Bare vent til pappa kommer hjem"

"*noe om å kle på meg*, "jeg blir kald bare jeg ser på deg."

Det er enkelte fraser og utrykk, som et "hmm?" i slutten av et spørsmål, type "Synes du det var en god idé? Hmm?" som jeg ikke takler den dag i dag og håper jeg aldri ville brukt dersom jeg hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men dere som har barn, dere bruker de samme frasene til egene barn da?
Noen ganger er jeg speilbildet på "I opened my mouth and my mother came out". Og jeg skulle jo som fjortenåring aaaaaaldri bli like teit og urettferdig som henne!

🤣

Hahaha moren min kommer frem stadig vekk fra meg også😅

Ungene her sier det hvis jeg ikke merker det selv... "nå høres du akkurat ut som mormor!"🙈😂

Anonymkode: 93bf5...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært Veldig heldig som har vokst opp med en nydelig mamma.

Masse kos og kjærlighet og tusenvis av glad i deg ❤️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette er DIN feil!" Har ikke peiling på hvor mange ganger jeg hørte den...                       

Selv om noe selvfølgelig ikke var min feil. Men moren min hadde overhodet ikke lyst til å plassere ansvaret der det faktisk hørte hjemme...                         

Anonymkode: c5733...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den var fin syns jeg!

Her må det være "Gi dere! Eller så tar jeg den ene og denger den andre med!". 

Anonymkode: 6c4b0...a57

For en tid tilbake kom jeg til å si dette , sånn halvhumoristisk og litt oppgitt til to av mine som hadde småkranglet om alt mulig, (7 åringen terget fjortisen og motsatt) den dagen. For meg er dette bare et uttrykk som har vært vanlig i bruk da jeg vokste opp og forsåvidt mellom venner fortsatt og bare en beskjed om at en må gi seg. 

Det som skjedde var at 7- åringen gråt og fjortisen ble skikkelig sint, sa at dette var det styggeste jeg hadde sagt og truet meg med å kontakte barnevernet. 

Jeg kommer nok ikke til å bruke det uttrykket igjen til folk som tydeligvis ikke har hørt det før. 🤭🤣

Endret av absinthia
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Pass deg! Vær forsiktig!»

»Fryser du?»

»Glad i deg». 

Mamma var og er fortsatt, ekstremt overbeskyttende og livredd for meg. Jeg er snart 40, og hun sier fortsatt dette til meg. 

Anonymkode: 57a46...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...