Gå til innhold

Hva er den vanligste frasen moren din sier eller sa i barndommen din?


Gjest Familytree

Anbefalte innlegg

"Dette er ikke et hotel." :roll: Det verste er at hun har alltid behandlet MEG som en tjener. "Vennen, kan du hente yoghurt til meg?" "Klompen, kan du lage kaffi til mamma?" "Kan jeg få et glass cola?" Hun gjør dette enda når jeg er på besøk. Jeg har aldri fått noe servert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min far, når han synes ønskene våre var urimelige: "Spytt i den ene hånden og ønsk i den andre og se hvilken du får mest i".

Anonymkode: 902a3...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte:

 

Bønnene skal i kurven, linsene i bollen.

 

 

Anonymkode: db9b3...d3e

🤣🤣🤣

Anonymkode: caaff...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss var det først og fremst pappa som hadde faste fraser. 

Men vet ikke hvor mange ganger mamma snakka om «et bomba horehus» 😅

Anonymkode: d9dc0...58e

Ja det var ofte bomba horehus hos oss også 🤣🤣 

Anonymkode: 4b580...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Du må legge deg. Du skal på skolen i morgen." 

Dagen etterpå (for sikkert 10 gang) : "STÅ OPP FOR FAEN!!!" 

Anonymkode: d34eb...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med en mor fra nord Norge. "nei men ka farsken!! Det ser ut som ett bomba horehus her. På tide med en ryddesjau" var en gjenganger. Eller utbrøt hun FITTE hver gang hun mistet noe eller stakk seg på en av de 20 kaktusene hun hadde i stua + en haug av andre ukvemsord. "Æ ska faen mæ ta å strup dæ oppetter veggen, din jævla drittonge" var en klassiker. Merkelig nok har det blitt folk av oss. 

Anonymkode: 4b580...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vokste opp med en mor fra nord Norge. "nei men ka farsken!! Det ser ut som ett bomba horehus her. På tide med en ryddesjau" var en gjenganger. Eller utbrøt hun FITTE hver gang hun mistet noe eller stakk seg på en av de 20 kaktusene hun hadde i stua + en haug av andre ukvemsord. "Æ ska faen mæ ta å strup dæ oppetter veggen, din jævla drittonge" var en klassiker. Merkelig nok har det blitt folk av oss. 

Anonymkode: 4b580...fa8

Huff, det høres egentlig ganske fælt ut, samtidig som jeg gjerne skulle vært flue på veggen i det hjemmet. :hakeslepp: :blink: :laugh:

Håper ikke det var så ille for dere som man kanskje kan få inntrykk av? At hun hadde det mest i kjeften, men var en god mor likevel?

Anonymkode: 902a3...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er det verste jeg vet» om alt som var for irriterede/ slitsomt der og da. 

Anonymkode: e4172...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MortenMinstelønn skrev:

Ikke gå ut! Det er indianere som nærmer seg huset. (Ja, jeg er veldig gammel)

Nå må du vakna før indianarane kjem!

Anonymkode: 24453...5bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det høres egentlig ganske fælt ut, samtidig som jeg gjerne skulle vært flue på veggen i det hjemmet. :hakeslepp: :blink: :laugh:

Håper ikke det var så ille for dere som man kanskje kan få inntrykk av? At hun hadde det mest i kjeften, men var en god mor likevel?

Anonymkode: 902a3...573

Man skal ikke legge altfor mye i generell, nordnorsk sjargong, selv om det kan høres grusomt ut. "Du må altså ryke å reis" kan like gjerne være ment i en positiv forstand som en irritert setting.

Mamma, en gang på nittitallet: Vess æ tar dæ i så mye som å tænk på å røyk så bi æ å røsk ut fetthåran dine ett førr ett"

Anonymkode: bfae2...264

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#No hører dere etter,eller så tar jeg den ene og denger den andre med! (Da hørte vi etter,så slapp å bli dengt med et søsken)

#Hvis dere ikke hører etter  nå,så eksploderer jeg!! (Alle hørte etter,vi skjønte ikke helt hva hun mente med å eksplodere,men det hørtes skummelt ut)

Som dere skjønner,hørte vi ikke etter så lenge av gangen.....

#nå må dere slutte å spørre meg om ting når jeg hviler!! (Hun sa ja til ALT når hun hvilte,bare for å få fred...visste ikke hva hun svarte ja til,men... plutselig kunne vi være borte da hun sto opp,og komme fra svømmehallen flere timer senere..tatt penger og dratt ,alle fire😂 "jammen du sa jo jaaa!" Var liksom ikke noe mobil å ringe etter oss den gangen,når hun lurte på hvor vi var)

 

Anonymkode: 93bf5...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma er og har alltid vært ganske dullete og leken. Hun sa hele tiden «Titt, titt, pippipen min», og skulle kysse meg på kinnet. Gjør det fremdeles, men nå bor vi dessverre 8 timer unna hverandre. Mye kjælenavn og koseprat.

Av «negative» utrop, var vel «ååh, jeg blir gal av den TV-en» nokså hyppig, da jeg og broren min var veldig glad i å se på film og TV.

Anonymkode: d75b4...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

«Du må spise!» 

«Har du spist?» 

«Er du sulten?»

»Skal jeg lage noe godt til deg?» 

«Spiste du opp matpakken din?»

» Ingen går ut før magen er mett» 

Jepp, min mor viste kjærlighet gjennom mat :fnise:  Utrolig nok slet jeg med å legge på meg 🤷🏻‍♀️

Hjelp, har vi samme mor? 🙈

*Hold deg bare hjemme*, *det koster penger*, *ta med deg søsteren din*, *jeg skal ta den ene og banke den andre med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke legge altfor mye i generell, nordnorsk sjargong, selv om det kan høres grusomt ut. "Du må altså ryke å reis" kan like gjerne være ment i en positiv forstand som en irritert setting.

Mamma, en gang på nittitallet: Vess æ tar dæ i så mye som å tænk på å røyk så bi æ å røsk ut fetthåran dine ett førr ett"

Anonymkode: bfae2...264

:sjokkbla::skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flere fraser

"vess ikje dokker ikje oppfør dokker NUH me en steiking så røyse æ mæ"

Det var ingen som fant ut hva det innebar hvis hun reiste seg. Strikken gikk ikke så langt.

"Nu bi d stilt me en helsikkes gang ellers eksploder æ"

"Slamre EN gang te me den døra og du bi uten dør på rommet ditt"

"Ingenting av d æ si når æ søv tell"

Ofte brukt etter "du sa jo ja når vi spurte" om noe mens hun sov.

"Vettuka, æ orke ikkje å gi dæ husarrest, da må æ jo bare være heime ilag me spetakkelet. Æ tenke heller at du får gå ut og ikje komme inn før æ si fra sånn at det bi stilt ei stund"

 

Anonymkode: bfae2...264

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vokste opp med en mor fra nord Norge. "nei men ka farsken!! Det ser ut som ett bomba horehus her. På tide med en ryddesjau" var en gjenganger. Eller utbrøt hun FITTE hver gang hun mistet noe eller stakk seg på en av de 20 kaktusene hun hadde i stua + en haug av andre ukvemsord. "Æ ska faen mæ ta å strup dæ oppetter veggen, din jævla drittonge" var en klassiker. Merkelig nok har det blitt folk av oss. 

Anonymkode: 4b580...fa8

 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere fraser

"vess ikje dokker ikje oppfør dokker NUH me en steiking så røyse æ mæ"

Det var ingen som fant ut hva det innebar hvis hun reiste seg. Strikken gikk ikke så langt.

"Nu bi d stilt me en helsikkes gang ellers eksploder æ"

"Slamre EN gang te me den døra og du bi uten dør på rommet ditt"

"Ingenting av d æ si når æ søv tell"

Ofte brukt etter "du sa jo ja når vi spurte" om noe mens hun sov.

"Vettuka, æ orke ikkje å gi dæ husarrest, da må æ jo bare være heime ilag me spetakkelet. Æ tenke heller at du får gå ut og ikje komme inn før æ si fra sånn at det bi stilt ei stund"

 

Anonymkode: bfae2...264

 Dere to skulle gått sammen og skrevet bok. :hoho:

Anonymkode: 902a3...573

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Vettuka, æ orke ikkje å gi dæ husarrest, da må æ jo bare være heime ilag me spetakkelet. Æ tenke heller at du får gå ut og ikje komme inn før æ si fra sånn at det bi stilt ei stund"

Den var fin syns jeg!

Her må det være "Gi dere! Eller så tar jeg den ene og denger den andre med!". Eller "Gi dere! Eller så blir det månelyst her!". 
Vi ble aldri dengt med den andre og det ble aldri månelyst heller. Eller, det ble nok "månelyst" et par ganger, bare at vi skjønte ikke at månelyst betydde at mamma ble skikkelig sint, haha.

Anonymkode: 6c4b0...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...