Gå til innhold

Foreldres matkrav til barnehagen


Anders Eid

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da tenker du at barnehagen skal dra ut til nærmeste kaien og få tak i fersk laks fra båtene som kommer inn?

Anonymkode: 07a3f...19b

...... eller selvfølgelig la være å servere laksemåltid?

Anonymkode: c5555...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden er preget av mye rart. Er folk virkelig så selvsentrerte at de ikke skjønner at spesialmat for alle er vanskelig for en barnehage?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt noe eller lagt føringer for barnet mitt i bhg. Men jeg liker IKKE kostholdet der. Jeg liker generelt ikke rådene fra norske helsemyndigheter.

Dette er jeg svært skeptisk til:

Hvorfor serveres det så mye brødmåltid i barnehagene i Norge? Brødtyper fra butikken med så mye grums i ingredienslista😩 Brød som metter magen der og da, klumper seg i fordøyelsen.. Det er ikke hjerneføde for barn i barnehagealder.

Hvorfor serveres det så mye laks? Det er flere norske leger og forskere som tar avstand fra laksen på grunn av mye miljøgift og lite helsegevinst i den ødelagte fisken. Det er så ille at gravide nå anbefales å spise minimalt. Mange av de samme stoffene som finnes i laksen kan man også finne hos barn med autisme leste jeg nå nylig.

Hvorfor serveres smoothie med 70% juice fra konsentrat? Det er det neimen ikke mye næring i det heller!

Liker heller ikke at de serverer plantamargarin, pålegg med diverse ingredienser som IKKE er naturlig. Lista er egentlig lang.

Jeg skjønner at mange synes jeg er ‘sær’, men samtidig ikke. Hallo; bare se hva moderne kosthold og matproduksjon over tid har gjort med folks fysiske og psykiske helse. De første barneåra er så viktig!!

Hjemme bruker vi aldri Toro og lignende, ikke brød fra butikken, men ferskt brød fra bakeren uten tilsetningsstoffer (koster bare noen kroner mer), erstatter tradisjonelle brødmåltider med andre næringsrike måltider ++
 

Men vi koser oss også med litt junk hver uke😁

 

Anonymkode: c5555...160

Hovedgrunnen til at folk er feite i dag er at de spiser for mye, og for mye fett/sukker (junkfood) spesielt. Det er IKKE fordi de spiser brød eller følger myndighetenes kostholdsråd. Nordmenns helse er jevnt over ganske god sammenlignet med tidligere tider. At folk får kreft o.l. handler i hovedsak om at vi lever lenger enn noen gang. Noe skal man dø av... De aller fleste som får kreft er over 70 år, for 100 år siden ble de fleste ikke så gamle en gang. "De første barneåra er så viktig", vel, for 100 år siden åt barn stort sett grøt eller brød med sirup på. Som flere andre har påpekt, norske barn spiser jevn over veldig sunt, og de spiste IKKE sunnere før. Folk som i hovedsak følger myndighetenes kostholdsråd i dag, spiser mye, mye sunnere enn tidligere generasjoner gjorde. Før spiste vanlige folk stort sett bare grøt, brød/flatbrød, poteter og fisk. Thats it. De levde ikke på noe lavkarbokosthold med masse grønnsaker, hvis det er det folk tror...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Masse tid til overs og god økonomi kan diskuteres, iallefall førstnevnte. Alt er relativt, men jeg (vi) velger å prioritere det. Jeg skjønner at barnehagene foreløpig ikke kan tenke som oss, så vi tar det som sagt ikke opp der. «Trøster» meg med at barnet får god mat hjemme. 

Nå vil ikke jeg kalle mitt tankesett rundt helse og kosthold som verken nevrotisk eller overtenking, jeg anser barnet mitt som veldig heldig som har foreldre som tenker som vi gjør. Det er klart at norske barn lever sunnere enn mange barn i andre land. Men det er heller ingen som sår tvil om at Norge er et av landene på verdensbasis med flest tilfeller av fedme, livsstilssykdommer, kreft, psykiske lidelser og særdeles dårlig sædkvalitet blant menn. Så noe er riv ruskende galt.

Men ja, jeg tenker mye over at ikke mine tanker rundt samfunnsutviklingen skal tres over barnets hode. Barna skal få være barn med sine små barnebekymringer.

Anonymkode: c5555...160

Det stemmer ikke i det hele tatt. Blant vestlige land ligger Norge faktisk ikke så verst an når det gjelder fedme. Sør-Europa, USA, Saudi-Arabia og lignende land har mye større andel feite folk. Dårlig sædkvalitet er det over hele Vesten, ikke noe spesielt for Norge. Det samme gjelder livsstilssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Eller ikke 😉

Anonymkode: f13f6...d08

Altså.

Gutten vår får både brunost og kaviar, men hadde det vært opp til ham, hadde han spist bare brunost - derfor har vi bedt barnehagen sørge for at han også spiser andre ting. I tillegg bruker vi kaviar kun som tilbehør til egg fordi det inneholder veldig mye salt. Dersom barna får 20 gram salami og/eller kaviar en dag i barnehagen, så utgjør dette alene ca 40-50% av anbefalt saltinntak for en 1-2-åring. Og vi ser virkelig ikke poenget med tubeost når gutten er like glad i andre oster. Kremoster o.l. får han hjemme dersom vi har.

Majones, prim og salami bør ikke barnehagebarna få oftere enn én 2-4 ganger i måneden. Hilsen Helsedirektoratet.

Hva er dine kilder?

https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/bra-mat-i-barnehagen-rad-tips-og-oppskrifter#last-ned-brosjyre-pdf

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/inntak-av-naeringsstoffer/vitaminer-mineraler-kosttilskudd-salt

Anonymkode: 0df39...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...