Gå til innhold

Foreldres matkrav til barnehagen


Anders Eid

Anbefalte innlegg

Vi har ingen allergier, "intoleranser", livssyn, motedietter eller føringer i hele vår familie (inkl. svigerfamilien), og heller ikke blant noen av våre venner. Vi har tydeligvis vært heldige/valgt våre venner med omhu.

Anonymkode: f14c3...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at barnehagen må ta hensyn til reelle allergier som er påvist hos lege. Og så må de vel ta hensyn til halal, kosher osv. Egentlig synes jeg halal, kosher o.l. burde få vegetarmat, det gjør det enklere for barnehagen (og jeg støtter ikke halal-slakting).

Jeg mener at de ikke skal tilrettelegge for veganere, men vegetarianere er ok.

Økologisk, lavkarbo, steinalderdiett osv. skal de ikke tilrettelegge for.

Anonymkode: f14c3...ac8

Veganisme er er livsyn,så hva du mener har null betydning :)

Anonymkode: 1e614...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste dette med foreldrene som var veganer. Jeg tenker man skal få gjøre akkurat hva man vil hjemme, men at ungen ikke skal kunne drikke melk eller spise en brødskive med smør i barnehagen, det syns jeg virker veldig tungvint og helt unødvendig. Har ungen alltid med egen mat i bursdager da? Jeg mener ikke at det er noe galt i å være veganer, men jeg tenker det krever så mye tilrettelegging for barn at man kan heller gi de muligheten til å velge når de blir litt eldre.

Har selv merket det er vanskeligere å invitere folk på middag. Det er intoleranser i hytt og pine. Jeg vil veldig gjerne ta allergier på alvor, men intoleranser syns jeg blir diffust og vanskelig å forholde seg til. 

Anonymkode: 4d51d...35f

Ja!

Og nei det krever ikke mye tilrettelegging. 

Anonymkode: 1e614...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det å være veganer et livssyn? Som å være kristen, muslim osv.?

Anonymkode: f14c3...ac8

Ja!

Anonymkode: 1e614...195

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Vi var heldige, vi trengte ikke levere legeattest på laktoseintoleranse. Barnet har flere ganger fått i seg melk i barnehagen og deretter fått diaré, så jeg regner med de tror oss. 

Folk flest er helt normale her vi bor. Jeg tror det er et storbyfenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja!

Og nei det krever ikke mye tilrettelegging. 

Anonymkode: 1e614...195

Å være veganer krever ikke mye tilrettelegging? Si meg, er du veganer selv, kanskje? For da er du blitt vant til det, og tenker at det ikke er styr. Men det er det. Det er jo omtrent ingenting man kan spise. Klart man tilpasser seg dersom man selv er veganer, da blir man jo vant til det. Men gud så styrete det ville vært for en barnehage. De barna kan jo ikke spise omtrent noe som helst. Ikke melk, ost, smøreost, ikke kjøttpålegg, ikke noe fisk, kylling, kjøttdeig, ikke yogurt, ikke brunost osv.

Anonymkode: f14c3...ac8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt har kumelkproteinallergi, eg føler vi ikkje blir tatt seriøst innimellom. Det er vel sikkert på grunn av fjas andre foreldre kjem med? Veit ikkje om eg ønskjer å tolka det på den måten. Men vi opplever at det ikkje blir tatt seriøst fordi vi ikkje bruker epipen liksom. Men det er ikkje så "kult" for oss når barnet har sprutdiare og gråter seg i søvn fordi at vikaren gav hen bakst med kumelkprotein. Synest ikkje man skal automatisk væra skeptiske når foreldre forteller at barnet ikkje tåler noko.

Anonymkode: e6236...41a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

En gutt i i barnehagen til uten min får ikke lov til å spise kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost. Fordi foreldrene synes det er for usunt. 🙄

Anonymkode: bb670...461

Ville faktisk vurdert å kontakte BV for det der høres ikke normalt ut.

Anonymkode: 6a6bd...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å være veganer krever ikke mye tilrettelegging? Si meg, er du veganer selv, kanskje? For da er du blitt vant til det, og tenker at det ikke er styr. Men det er det. Det er jo omtrent ingenting man kan spise. Klart man tilpasser seg dersom man selv er veganer, da blir man jo vant til det. Men gud så styrete det ville vært for en barnehage. De barna kan jo ikke spise omtrent noe som helst. Ikke melk, ost, smøreost, ikke kjøttpålegg, ikke noe fisk, kylling, kjøttdeig, ikke yogurt, ikke brunost osv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Ja er veganer og hvordan kan du påstå at det er styr? Er du veganer selv? Og seriøst omtrent ingenting man kan spise? Hvor har du det fra? Og barnehagen har null problemer med dette. Ungene spiser det samme som de andre barna,men i vegansk utgave 

 

Anonymkode: 1e614...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det å være veganer et livssyn? Som å være kristen, muslim osv.?

Anonymkode: f14c3...ac8

Vi er selv veganere, men datteren vår får spise hva hun vil i bhg. Hun spiser også fisk her hjemme feks (vi gjør ikke). Og hun elsker nuggets ;) Vi har noen andre foreldre på vår avdeling som lager et helvete pga det - og har prøvd å dra oss inn i det. Jeg synes personlig det er en uting. La ungen få spise det den vil. Men jeg ser jo at det ikke er noe som er vanlig rundt om her. Bor i Bergen.

Anonymkode: 0f2dd...390

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er selv veganere, men datteren vår får spise hva hun vil i bhg. Hun spiser også fisk her hjemme feks (vi gjør ikke). Og hun elsker nuggets ;) Vi har noen andre foreldre på vår avdeling som lager et helvete pga det - og har prøvd å dra oss inn i det. Jeg synes personlig det er en uting. La ungen få spise det den vil. Men jeg ser jo at det ikke er noe som er vanlig rundt om her. Bor i Bergen.

Anonymkode: 0f2dd...390

Hadde man fått latt ungen fått spise hva de vil hadde ikke det vært et sunt kosthold. Våre barn spiser helt vegansk og trives med det. De vet hvorfor vi ikke spiser kjøtt,fisk,egg og melk så det er ikke noe de ber om helller

Anonymkode: 1e614...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være veganer krever ikke mye tilrettelegging? Si meg, er du veganer selv, kanskje? For da er du blitt vant til det, og tenker at det ikke er styr. Men det er det. Det er jo omtrent ingenting man kan spise. Klart man tilpasser seg dersom man selv er veganer, da blir man jo vant til det. Men gud så styrete det ville vært for en barnehage. De barna kan jo ikke spise omtrent noe som helst. Ikke melk, ost, smøreost, ikke kjøttpålegg, ikke noe fisk, kylling, kjøttdeig, ikke yogurt, ikke brunost osv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Nå er butikkene fulle av veganske varianter av det meste. Som for eksemel alternativer til smøreost, gulost, kaviar, yoghurt, smør, melk, andre typer smørepålegg og så videre. Du får veganske burger, veganske nuggets og ymse kjøtterstatninger.

Det er overhode ikke noe problem å tilrettelegge for et vegansk kosthold i en barnehage nå. Det er bare å se seg litt om i matbutikken.

Nei, jeg er ikke veganer selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, C8H10N4O2 skrev:

Nå er butikkene fulle av veganske varianter av det meste. Som for eksemel alternativer til smøreost, gulost, kaviar, yoghurt, smør, melk, andre typer smørepålegg og så videre. Du får veganske burger, veganske nuggets og ymse kjøtterstatninger.

Det er overhode ikke noe problem å tilrettelegge for et vegansk kosthold i en barnehage nå. Det er bare å se seg litt om i matbutikken.

Nei, jeg er ikke veganer selv.

Men mener du virkelig at barnehagen skal begynne å kjøpe inn veganske burgere, veganske nuggets og kjøtterstatninger? I barnehagen til sønnen vår får de frokost hver dag (havregrøt kokt på kumelk) og varm lunsj hver dag. For et styr det skulle blitt om de måtte tilrettelegge for et "vegansk barn". Jeg skriver det i hermetegn, for det blir det samme som å si "muslimsk barn". Barn på tre-fire år har ikke valgt denne livsstilen selv.

Anonymkode: f14c3...ac8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi går på lavkarbo og jeg ville aldri la våre unger få raske karber (poteter, pasta,osv) Men vi får sende med mat, også har vi muffins i fryseren til burdager. Vi er ikke ekstreme, ungene får lov til å spise frukt sjølv om det er mye fruktsukker. Ellers drikker de vann i barnehagen, og innimellom får de frukttte på termos dersom tur. Og barna våres er friske, raske og sunne og glade.

Anonymkode: 1fc23...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi går på lavkarbo og jeg ville aldri la våre unger få raske karber (poteter, pasta,osv) Men vi får sende med mat, også har vi muffins i fryseren til burdager. Vi er ikke ekstreme, ungene får lov til å spise frukt sjølv om det er mye fruktsukker. Ellers drikker de vann i barnehagen, og innimellom får de frukttte på termos dersom tur. Og barna våres er friske, raske og sunne og glade.

Anonymkode: 1fc23...6d3

Hvorfor driver dere med sånn tull?La barna deres være i fred

Anonymkode: 62e46...003

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du virkelig at barnehagen skal begynne å kjøpe inn veganske burgere, veganske nuggets og kjøtterstatninger? I barnehagen til sønnen vår får de frokost hver dag (havregrøt kokt på kumelk) og varm lunsj hver dag. For et styr det skulle blitt om de måtte tilrettelegge for et "vegansk barn". Jeg skriver det i hermetegn, for det blir det samme som å si "muslimsk barn". Barn på tre-fire år har ikke valgt denne livsstilen selv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Det jeg mener er at det faktisk ikke er et ekstremt stort problem å tilrettelegge for et vegansk kosthold i en barnehage. Hva er problemet med at for eksempel et barn som ikke har et vegansk kosthold spiser grøt kokt på havremelk? Eller at det varmes en vegansk burger når de andre spiser fiskekaker, eller vegetarnuggets når resten serveres fiskepinner? Har barnehagen noen veganske alternativer liggende i frysa er det faktisk ikke mye ekstraarbeid. 

Jeg har jobba i barnehage selv i flere år, og tilrettelagt for barn som ikke skulle spise svin, ikke kjøtt, for barn med kumelkproteinallergi og laktoseintoleranse (dette er to vidt forskjellige ting), og for vegan. I tillegg til flere barn som var ekstremt selektiv med hva de putta i munnen. Vegansk var på den tida ikke det enkleste å få til da dette ikke var like tilgjengelig i butikkene da, men vi fikk det til i samråd med foreldrene. Alt dette på samme kjøkken, for to avdelinger.

Med dette sagt, barnehagene skal legge til rette for reelle dietter på bakgrunn av helse, da med legeattest. De skal og legge til rette for kosthold kosthold på bakgrunn av religion og livssyn. Etter min mening gå grensa her. Det kan ikke kreves tilrettelegging for mattrender som glutenfritt eller lavkarbo og lignende "bare fordi". 

Min tanke er forøvrig at foreldre som ønsker mer detaljstyring på hva barnet spiser, utover legedokumentert helse, religion eller lvissyn, heller bør finne en barnehage uten matordning, og stå for matboksen selv.

Barn er et produkt av sine foreldre, uansett hvilken livsstil eller religion disse måtte følge selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, C8H10N4O2 skrev:

Nå er butikkene fulle av veganske varianter av det meste. Som for eksemel alternativer til smøreost, gulost, kaviar, yoghurt, smør, melk, andre typer smørepålegg og så videre. Du får veganske burger, veganske nuggets og ymse kjøtterstatninger.

Det er overhode ikke noe problem å tilrettelegge for et vegansk kosthold i en barnehage nå. Det er bare å se seg litt om i matbutikken.

Nei, jeg er ikke veganer selv.

Og disse variantene er adskillig dyrere enn den vanlige maten. Hvem skal betale for dette, mener du? Og hvem skal holde styr i kjøleskapet på hva som er hva, hvem som skal få hva, osv? Det er MYE ekstra styr å passe på ørten ulike kosthold. Det er helt uviktig å passe på veganerting. Ungen blir ikke syk av å ete vanlig ost. De ansatte bør få bruke tiden sin på å passe på at de som faktisk har allergier og intoleranser, ikke får i seg noe de blir syke av. 

Jeg synes det er latterlig at allerede tidspressede barnehageansatte, som har tusen ting å passe på fra før, skal bli belemret med sånt tøys. For det er det det er: tøys. 

Anonymkode: 093eb...0ab

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man burde fjerne maxpris og gitt barnehager anledning til å ta  (vesentlig) mer betalt fra foreldre som krever ekstra unødvendig tilrettelegging for sine barn. Være seg om det skyldes livssyn eller "intolleranser" der kun barn med allergier/handicap kan kreves spesialbehandlet uten vederlag. De er neppe villig til å betale ekstra, så på den måten kunne man løst hele problemet.

Anonymkode: 5cb87...a8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken

Min niese , ( 3 år) er allergisk for egg. Ikke bare litt men super allergisk. Det benyttes epipen,og alle foreldre er informert om det. Kan ikke bruke egg i det hele. Hun har alltid med seg ting når det er bursdager osv som er trygt for alle parter.

I forrige uke fikk min søster en tlf fra barnehagen, datteren måtte hentes med ambulanse. Hvorfor? Fordi en eller annen vikar mente at det ikke er noe som heter eggallergi og at det var noe foreldre innbilte seg, og hun hadde derfor latt henne smake på egg som hun selv skulle smake, fordi jenta hadde spurt hva er det?  Så det er ikke sånn at barnehage ansatte skal synses og mene hva de selv vil. Så lenge foreldre er villige til å betale for at ungene skal få maten de voksne krever / ønsker. Da får man heller si at de får sende med mat som er tilpasset eller event betale mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...