Gå til innhold

Foreldres matkrav til barnehagen


Anders Eid

Anbefalte innlegg

Denne NRK-saken om foreldres mange krav til dietter i barnehagen skaper stor debatt i dag.

Har dagens foreldre for mange krav? Hvor bør barnehagene sette grensen? 

Noen som har noen opplevelser her?

Endret av Anders Eid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes barnehagen setter grenser helt på rett sted. De tilpasser kun for allergier og livssyn, og ikke såkalte mote-dietter. Bra 🙂 

Anonymkode: 8624d...d41

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på akkurat dette området så stiller altfor mange foreldre for mye krav. 

Man bør kunne forvente normal mat (som anbefalt at helsemyndighetene), og hvis ikke det er nok så får man ordne annen barnepass, egen mat eller passe barnet selv. 

Ta hensyn til allergier selvsagt, og også andre ting så lenge det ikke tar for mye ressurser. Men det som egentlig handler om 'liker ikke' skal ikke barnehagen bli nødt til å ta hensyn til. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnehagen må ta hensyn til reelle allergier som er påvist hos lege. Og så må de vel ta hensyn til halal, kosher osv. Egentlig synes jeg halal, kosher o.l. burde få vegetarmat, det gjør det enklere for barnehagen (og jeg støtter ikke halal-slakting).

Jeg mener at de ikke skal tilrettelegge for veganere, men vegetarianere er ok.

Økologisk, lavkarbo, steinalderdiett osv. skal de ikke tilrettelegge for.

Anonymkode: f14c3...ac8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt i i barnehagen til uten min får ikke lov til å spise kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost. Fordi foreldrene synes det er for usunt. 🙄

Anonymkode: bb670...461

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gutt i i barnehagen til uten min får ikke lov til å spise kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost. Fordi foreldrene synes det er for usunt. 🙄

Anonymkode: bb670...461

Det er utrolig trist hvis barnehagen tillater dette. Jeg mener absolutt at barn bør spise sunn mat, men kaviar og smøreost er ganske vanlig pålegg i barnehage. Og tenk så slitsomt for barnehagen å tilrettelegge for alle disse dillene.

Anonymkode: f14c3...ac8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som legger skylden på mat og bhg for at ungen er uhåndterlig. De sier barnet har laktose- og glutenallergi, men at det ikke kan bevises med prøver. Bhg tar kun hensyn til dokumenterte allergier, noe jeg mener er riktig. 

Anonymkode: 5a42d...d58

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nevnt at barna kan ha arvelig høyt kolesterol og spurt om de kan gi den melken de har med minst fettprosent. Ellers så la vi de servere det barnehagen ønsker. Mulig vi blir strengere om de faktisk har arvet genet og iallfall om de har like høyt kolesterol som sin far hadde på den alderen.

Anonymkode: e8244...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye fjolleri blant en del foreldre i dag. Jeg begynte å jobbe i barnehage i 1990. Da hadde vi vanligvis en unge på hver avdeling som det måtte tilrettelegges mat for. Nå er vi heldige om vi har en unge som det ikke er noe sært med når det gjelder mat. Det virker på meg som om en del foreldre stadig er på jakt etter en årsak til ting. Om poden har løs mage en kveld, så konkluderes det raskt med at han nok ikke tålte den avokadoen han fikk til lunsj. Bort med avokado. Neste gang magen er løs, så er det klementinene som får skylda, og da er det bort med all sitrus, og sånn fortsetter det. Jeg har hatt et barn i barnehage der foreldrene mente at h*n kun tålte avokado, elgkjøtt, belgfrukter, pærer uten skall og et helt spesielt brød. Ingenting bekreftet av lege. Alt annet ble fjernet matvare for matvare etter oppdagelse av prikker på ryggen, løs mage, dårlig søvn osv. Barnevernet ble kontaktet. Takk og pris for at barnehagene har en regel om at kun det det kommer legeerklæring på eller der det handler om religiøs overbevisning tilrettelegges det for. 

Anonymkode: c7213...e19

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagene rundt her er det sjelden eller aldri allergier. Det er påfallende få med allergi hvis man ser på andre steder i landet. Foreldre må etter min mening ta seg sammen. Det er ikke stas, kult, spennende eller bra med allergier. 

Anonymkode: 3633d...920

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så mye fjolleri blant en del foreldre i dag. Jeg begynte å jobbe i barnehage i 1990. Da hadde vi vanligvis en unge på hver avdeling som det måtte tilrettelegges mat for. Nå er vi heldige om vi har en unge som det ikke er noe sært med når det gjelder mat. Det virker på meg som om en del foreldre stadig er på jakt etter en årsak til ting. Om poden har løs mage en kveld, så konkluderes det raskt med at han nok ikke tålte den avokadoen han fikk til lunsj. Bort med avokado. Neste gang magen er løs, så er det klementinene som får skylda, og da er det bort med all sitrus, og sånn fortsetter det. Jeg har hatt et barn i barnehage der foreldrene mente at h*n kun tålte avokado, elgkjøtt, belgfrukter, pærer uten skall og et helt spesielt brød. Ingenting bekreftet av lege. Alt annet ble fjernet matvare for matvare etter oppdagelse av prikker på ryggen, løs mage, dårlig søvn osv. Barnevernet ble kontaktet. Takk og pris for at barnehagene har en regel om at kun det det kommer legeerklæring på eller der det handler om religiøs overbevisning tilrettelegges det for. 

Anonymkode: c7213...e19

Men er ikke det litt drøyt?Skjønner at man må sette grenser til sånne foreldre, men håper at barna ikke ble plasert på institusjon eller forsterhjem på grunn av det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg generalisere noe veldig her, men la gå. 
Jeg opplever at dette i stor grad er et problem i barnehager der det er en stor andel høytlønnede foreldre..... 
Jeg har selv erfaring fra flere barnehager "på bygda" der det veldig sjelden er snakk om forskjellige dietter og spesialkrav på mat. En og annen med påvist glutenallergi eller cøliaki er det selvsagt, men veldig lite annet. Derimot opplever jeg at i områder som Bærum og lignende "rike områder" er et stort problem. 
Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette, det er kun basert på egen erfaring, men jeg blir ikke overrasket om det er slik .
Det er jo i de samme områdene andel vaksinemotstandere er størst også...

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Men er ikke det litt drøyt?Skjønner at man må sette grenser til sånne foreldre, men håper at barna ikke ble plasert på institusjon eller forsterhjem på grunn av det..

At barnevernet ble kontaktet er ikke synonymt med omsorgsovertakelse. Veiledning, kurs osv i regi av bv er mye mer nyttig.

Anonymkode: 39b95...a60

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at barnehagen må ta hensyn til reelle allergier som er påvist hos lege. Og så må de vel ta hensyn til halal, kosher osv. Egentlig synes jeg halal, kosher o.l. burde få vegetarmat, det gjør det enklere for barnehagen (og jeg støtter ikke halal-slakting).

Jeg mener at de ikke skal tilrettelegge for veganere, men vegetarianere er ok.

Økologisk, lavkarbo, steinalderdiett osv. skal de ikke tilrettelegge for.

Anonymkode: f14c3...ac8

Heldigvis er veganisme ansett som et livssyn, så det har beskyttelse på lik linje med kosher, halal osv.

Anonymkode: f79fa...1dd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at barnehagen må ta hensyn til reelle allergier som er påvist hos lege. Og så må de vel ta hensyn til halal, kosher osv. Egentlig synes jeg halal, kosher o.l. burde få vegetarmat, det gjør det enklere for barnehagen (og jeg støtter ikke halal-slakting).

Jeg mener at de ikke skal tilrettelegge for veganere, men vegetarianere er ok.

Økologisk, lavkarbo, steinalderdiett osv. skal de ikke tilrettelegge for.

Anonymkode: f14c3...ac8

Halal er ikke greit, men dette https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519/avspiller er det...

På tide å komme ned fra sin høye hest. 

Halal-slakting i Norge vil bare si at det er blitt avspilt en bønn over høyttaleranlegget mens de gasses ihjel i CO2-kammere. 

Anonymkode: f79fa...1dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Angelheart2 skrev:

Nå skal jeg generalisere noe veldig her, men la gå. 
Jeg opplever at dette i stor grad er et problem i barnehager der det er en stor andel høytlønnede foreldre..... 
Jeg har selv erfaring fra flere barnehager "på bygda" der det veldig sjelden er snakk om forskjellige dietter og spesialkrav på mat. En og annen med påvist glutenallergi eller cøliaki er det selvsagt, men veldig lite annet. Derimot opplever jeg at i områder som Bærum og lignende "rike områder" er et stort problem. 
Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette, det er kun basert på egen erfaring, men jeg blir ikke overrasket om det er slik .
Det er jo i de samme områdene andel vaksinemotstandere er størst også...

Jeg tror du har helt rett i dette. På min arbeidsplass er det svært mange middelaldrende, rike mennesker som bor i dyre sveitservillaer i Bærum. For 4–5 år siden ble "alle" damene glutenintolerante. Brødseksjonen i kantinen var ca. 50/50 vanlig/glutenfritt.

Nå, i 2019, er det bare én dame igjen som trenger glutenfritt, og hun har cøliaki. Hun har nå en liten kurv med utvalg. De andre har gått videre til den neste motedietten. De var visst ikke glutenintolerante likevel.

Anonymkode: f14c3...ac8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er veganisme ansett som et livssyn, så det har beskyttelse på lik linje med kosher, halal osv.

Anonymkode: f79fa...1dd

Er det å være veganer et livssyn? Som å være kristen, muslim osv.?

Anonymkode: f14c3...ac8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halal er ikke greit, men dette https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519/avspiller er det...

På tide å komme ned fra sin høye hest. 

Halal-slakting i Norge vil bare si at det er blitt avspilt en bønn over høyttaleranlegget mens de gasses ihjel i CO2-kammere. 

Anonymkode: f79fa...1dd

Halal betyr at dyret skal blø til døde, helst uten bedøvelse. I Norge gis dyrene bedøvelse først. Men de blør fortsatt til døde.

Noen få av dyrene dør av bedøvelsen, det er derfor en del muslimer ikke spiser kjøtt som er merket med halal, fordi noen av dem ikke er halal. Disse dyrene døde før de blødde ihjel, og er derfor ikke halal.

Anonymkode: f14c3...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette med foreldrene som var veganer. Jeg tenker man skal få gjøre akkurat hva man vil hjemme, men at ungen ikke skal kunne drikke melk eller spise en brødskive med smør i barnehagen, det syns jeg virker veldig tungvint og helt unødvendig. Har ungen alltid med egen mat i bursdager da? Jeg mener ikke at det er noe galt i å være veganer, men jeg tenker det krever så mye tilrettelegging for barn at man kan heller gi de muligheten til å velge når de blir litt eldre.

Har selv merket det er vanskeligere å invitere folk på middag. Det er intoleranser i hytt og pine. Jeg vil veldig gjerne ta allergier på alvor, men intoleranser syns jeg blir diffust og vanskelig å forholde seg til. 

Anonymkode: 4d51d...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tullete å godta sånne krav. Allergier og sykdom skal man selvsagt ta hensyn til, men religion, livssyn, og ren tullethet (lavkarbo, glutenhysteri, økologisk, ikke-israelsk, ikke-sukker, osv), synes jeg man skal kunne si at "ok, da tar dere med mat selv" til. 

Jeg er så glad vår barnehage er avslappet til dette. Jeg hadde litt angst etter å ha hørt om barnehager som nekter ting som syltetøy og brunost (!), så ble glad da det er null greier med mat i barnehagen. "Dette er det vi lager, og så velger dere selv hva dere vil ha med", enkelt og greit. 

Anonymkode: 093eb...0ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...