Gå til innhold

Foreldres matkrav til barnehagen


Anders Eid

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Halloiuken skrev:

Min niese , ( 3 år) er allergisk for egg. Ikke bare litt men super allergisk. Det benyttes epipen,og alle foreldre er informert om det. Kan ikke bruke egg i det hele. Hun har alltid med seg ting når det er bursdager osv som er trygt for alle parter.

I forrige uke fikk min søster en tlf fra barnehagen, datteren måtte hentes med ambulanse. Hvorfor? Fordi en eller annen vikar mente at det ikke er noe som heter eggallergi og at det var noe foreldre innbilte seg, og hun hadde derfor latt henne smake på egg som hun selv skulle smake, fordi jenta hadde spurt hva er det?  Så det er ikke sånn at barnehage ansatte skal synses og mene hva de selv vil. Så lenge foreldre er villige til å betale for at ungene skal få maten de voksne krever / ønsker. Da får man heller si at de får sende med mat som er tilpasset eller event betale mer

Ingen i denne tråden snakker om reelle allergier som er bekreftet av lege. Men tullete dietter. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja er veganer og hvordan kan du påstå at det er styr? Er du veganer selv? Og seriøst omtrent ingenting man kan spise? Hvor har du det fra? Og barnehagen har null problemer med dette. Ungene spiser det samme som de andre barna,men i vegansk utgave 

 

Anonymkode: 1e614...195

Jeg synes det er styr, og hadde også syntes det var styr om jeg jobbet i barnehage. Man må altså kjøpe inn dobbelt av halvparten av matvarene, og dersom det ene barnet ikke spiser alt før det blir gammelt, må det vel kastes? Er ikke dette ofte dyrere?

Når jeg passer mange barn liker jeg å bare forberede masse som alle bare forsyner seg av. Det er vanskelig å vite hvor sultne alle er til en hver tid, og det er fint å dele så alle kan få det de vil. Om noen ikke kan ta fra det som alle spiser, blir det ekstra tilrettelegging som tar mye ekstra tid og tankekapasitet. Jeg har folk i familien som ikke tåler et gram egg, melk eller nøtter uten å ta en tur på sykehuset, så jeg er vant til å legge til rette for ting, men det er ekstra jobb og tankekapasitet, og vi må alltid passe på andre som ikke er vant med dette. Folk som ikke er vant til å ta slike hensyn pleier å steke ting i smør uten at de merker det, og de tror de har laget mat uten melk f.eks, eller de lager rundstykker uten melk, men pensler med egg før de setter i ovnen. Det går an å øve seg slik at det krever noe mindre tankekapasitet, men det vil alltid være ekstra jobb. Og jeg synes ofte barn som må si at de ikke kan spise noe, ser litt lei seg ut i øynene sine når alle andre spiser. 

Det er mulig å legge til rette, det er mulig å kjøpe inn ekstra varianter og det er mulig å ikke gi samme mat til alle barn, men for en som ikke er vant til det i hverdagen, vil det alltid være ekstra jobb uansett hva foreldre måtte mene. 

Anonymkode: 0ac2c...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi går på lavkarbo og jeg ville aldri la våre unger få raske karber (poteter, pasta,osv) Men vi får sende med mat, også har vi muffins i fryseren til burdager. Vi er ikke ekstreme, ungene får lov til å spise frukt sjølv om det er mye fruktsukker. Ellers drikker de vann i barnehagen, og innimellom får de frukttte på termos dersom tur. Og barna våres er friske, raske og sunne og glade.

Anonymkode: 1fc23...6d3

Barna våre er friske, raske, sunne og glade og spiser akkurat som alle andre. Svigerfamilien har bodd lenge i et land inspirert av fransk kjøkken og det er derfor mye fint brød og pasta uten fullkorn, men til tross for dette er de altså fornøyde. Det hender de er forkjøla eller har feber en dag eller to, men det er ikke hvert skoleår de er så syke at de trenger å være hjemme fra skolen, og utenom sting klager de ikke på vondt i magen, så jeg regner oss som friske. 

Anonymkode: 0ac2c...742

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er styr, og hadde også syntes det var styr om jeg jobbet i barnehage. Man må altså kjøpe inn dobbelt av halvparten av matvarene, og dersom det ene barnet ikke spiser alt før det blir gammelt, må det vel kastes? Er ikke dette ofte dyrere?

Når jeg passer mange barn liker jeg å bare forberede masse som alle bare forsyner seg av. Det er vanskelig å vite hvor sultne alle er til en hver tid, og det er fint å dele så alle kan få det de vil. Om noen ikke kan ta fra det som alle spiser, blir det ekstra tilrettelegging som tar mye ekstra tid og tankekapasitet. Jeg har folk i familien som ikke tåler et gram egg, melk eller nøtter uten å ta en tur på sykehuset, så jeg er vant til å legge til rette for ting, men det er ekstra jobb og tankekapasitet, og vi må alltid passe på andre som ikke er vant med dette. Folk som ikke er vant til å ta slike hensyn pleier å steke ting i smør uten at de merker det, og de tror de har laget mat uten melk f.eks, eller de lager rundstykker uten melk, men pensler med egg før de setter i ovnen. Det går an å øve seg slik at det krever noe mindre tankekapasitet, men det vil alltid være ekstra jobb. Og jeg synes ofte barn som må si at de ikke kan spise noe, ser litt lei seg ut i øynene sine når alle andre spiser. 

Det er mulig å legge til rette, det er mulig å kjøpe inn ekstra varianter og det er mulig å ikke gi samme mat til alle barn, men for en som ikke er vant til det i hverdagen, vil det alltid være ekstra jobb uansett hva foreldre måtte mene. 

Anonymkode: 0ac2c...742

Så du har ingen erfaring.Du bare synser. 

Og nei mine barn er ikke lei seg i øynene sine.

Anonymkode: 1e614...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for å være helt ærlig bare at barnehagene skal tilrettelegge for relle allergier bekreftet av lege. Synes veganisme og religion er valg foreldrene kan ta for seg selv og sitt eget hjem, men ikke for ungene sine når disse er andre steder. 

Tror mange foreldre har for god tid, rett og slett. Egentlig merkelig, siden de hele tiden klager over "tidsklemma". Men de har tydeligvis tid til å tenke ut en masse "galt" med barna sine og masse ressurser (både tid og økonomiske) å bruke på å lage dyre og tidkrevende diettopplegg. Kanskje de bør bruke den tiden og de pengene på andre ting. Folk med ekte allergier risikerer jo at ingen tar dem på alvor, fordi "alle" har en eller annen tullete allergi. 

Jeg har også inntrykk av at dette er et større problem jo rikere og "finere" foreldrene er. Egentlig helt utrolig at høyt lønnede og høyt utdannede mennesker tror mindre på vitenskap enn lavt utdannede/lavt lønnede. Det er en skam for norsk utdanningssystem, i så fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen her endrer ingenting, så lenge man ikke har skriv fra lege om at det er nødvendig. Synes på en måte det er innafor. Men samtidig frustrerende som når vi prøvde å finne ut av eldstemann og laktose, og legen ikke ville skrive skriv til barnehagen før vi var sikre. For da fikk vi jo aldri noe ordentlig fjerning av laktosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Angelheart2 skrev:

Nå skal jeg generalisere noe veldig her, men la gå. 
Jeg opplever at dette i stor grad er et problem i barnehager der det er en stor andel høytlønnede foreldre..... 
Jeg har selv erfaring fra flere barnehager "på bygda" der det veldig sjelden er snakk om forskjellige dietter og spesialkrav på mat. En og annen med påvist glutenallergi eller cøliaki er det selvsagt, men veldig lite annet. Derimot opplever jeg at i områder som Bærum og lignende "rike områder" er et stort problem. 
Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette, det er kun basert på egen erfaring, men jeg blir ikke overrasket om det er slik .
Det er jo i de samme områdene andel vaksinemotstandere er størst også...

Tja. Leser om dette i media, men kjenner meg ikke igjen i egen omgangskrets. Jeg bor i et «rikt område» på vestkanten av Oslo. Har ALDRI opplevd at barn som har vært med oss hjem har hatt allergier eller dietter. I bhg har det vært et par barn som ikke tåler laktose, det er alt. Har høyt utdannede venner med barn, og de fleste er tvert imot opptatt av at barna skal spise variert og ikke stille sære krav. Kjenner en familie som er vegetarianere, men de sender med egen mat i bhg slik at bhg ikke må kjøpe inn eget.

At vaksinemotstand er mest utbredt blant høyt utdannede har jeg vanskelig for å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har ingen erfaring.Du bare synser. 

Og nei mine barn er ikke lei seg i øynene sine.

Anonymkode: 1e614...195

Nei, jeg vet ikke om noen som er veganere og har ingen erfaring med det. Det var derfor jeg måtte sammenligne med den erfaringen jeg har med alergikere. 

Anonymkode: 0ac2c...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedagog i bhg og kan snakke for alle mine kolleger når jeg sier at det har gått over alle støvleskaft. 

Når 11 av 16 ettåringer har "melkeallergi".. Adrian skal ha havremelk, Othilie skal ha mandelmelk, Jesper skal ha soyamelk, Linus skal ha et spesialbestilt melkepulver fra Etiopia, som skal blandes ut i destillert vann... Hallo!?! 

Og dette er bare melka.. Vi har barn med "allergier" mot ALT! Jeg mener at ved allergi burde det fremvises legeattest. 

Når det kommer til halal etc, så er jeg uenig i at bhg skal tilrettelegge for dette. Redskapene som brukes i tilberedelsen av halal kan ikke vaskes sammen med andre redskaper, ligge i nærheten av etc. 

Anonymkode: f11ca...a8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er pedagog i bhg og kan snakke for alle mine kolleger når jeg sier at det har gått over alle støvleskaft. 

Når 11 av 16 ettåringer har "melkeallergi".. Adrian skal ha havremelk, Othilie skal ha mandelmelk, Jesper skal ha soyamelk, Linus skal ha et spesialbestilt melkepulver fra Etiopia, som skal blandes ut i destillert vann... Hallo!?! 

Og dette er bare melka.. Vi har barn med "allergier" mot ALT! Jeg mener at ved allergi burde det fremvises legeattest. 

Når det kommer til halal etc, så er jeg uenig i at bhg skal tilrettelegge for dette. Redskapene som brukes i tilberedelsen av halal kan ikke vaskes sammen med andre redskaper, ligge i nærheten av etc. 

Anonymkode: f11ca...a8e

Hvor ligger denne barnehagen?

Anonymkode: aee0c...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre i dag er dumme som brød. Sønnen min har dokumentert cøliaki, mens en annen mor i barnehagen påstår hardnakket at hennes barn ikke tåler gluten, til tross for null dokumentering..

Det stakkars barnet har vært gjenstand for eksperimentell kostoldsomlegging, og blitt fratatt både melk og brød i flere år. Dette har nå preget utseendet til barnet, som også er blitt lav av vekst. Moren har med dette gjort at barnet er kresent, i tillegg til å overføre sin angst over på barnet..

 

Anonymkode: 213c2...6b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ss82 skrev:

Tja. Leser om dette i media, men kjenner meg ikke igjen i egen omgangskrets. Jeg bor i et «rikt område» på vestkanten av Oslo. Har ALDRI opplevd at barn som har vært med oss hjem har hatt allergier eller dietter. I bhg har det vært et par barn som ikke tåler laktose, det er alt. Har høyt utdannede venner med barn, og de fleste er tvert imot opptatt av at barna skal spise variert og ikke stille sære krav. Kjenner en familie som er vegetarianere, men de sender med egen mat i bhg slik at bhg ikke må kjøpe inn eget.

At vaksinemotstand er mest utbredt blant høyt utdannede har jeg vanskelig for å tro.

Nå skrev jeg vel ingenting om høyt utdannede, gjorde jeg.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Angelheart2 skrev:

Nå skal jeg generalisere noe veldig her, men la gå. 
Jeg opplever at dette i stor grad er et problem i barnehager der det er en stor andel høytlønnede foreldre..... 
Jeg har selv erfaring fra flere barnehager "på bygda" der det veldig sjelden er snakk om forskjellige dietter og spesialkrav på mat. En og annen med påvist glutenallergi eller cøliaki er det selvsagt, men veldig lite annet. Derimot opplever jeg at i områder som Bærum og lignende "rike områder" er et stort problem. 
Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette, det er kun basert på egen erfaring, men jeg blir ikke overrasket om det er slik .
Det er jo i de samme områdene andel vaksinemotstandere er størst også...

Det der er et fenomen jeg har lagt merke til selv. På kontoret på jobben er alle allergiske og glutenintolerante og karbo-nektere og gud vet, det går mest i fuglefrø på lunchen.... I produksjonen derimot har vi en med reell cøliaki og en med sukkersyke, ingen andre spesial.....så jeg har også en teori om at alle intoleransene henger sammen med hvor mye tid og kreter man har til å navlebeskue....

Anonymkode: 0a9e8...5ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Nå skrev jeg vel ingenting om høyt utdannede, gjorde jeg.....?

Nei, beklager, leste feil. Du skrev høytlønnede, men det henger jo til en viss grad sammen. 

Poenget mitt var bare at jeg ikke kjenner meg igjen i at dette er et «vestkantfenomen» hvis man kan si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja!

Anonymkode: 1e614...195

Jeg er usikker på om jeg synes barnehagen skal ta alt ansvar for tilrettelegging etter alle livssyn. Men om de gjør det så må da ihvertfall veganisme regnes like mye som livssyn som jødedom eller islam(er de jeg vet som har diett restriksjoner)...veganisme er jo et livssyn basert på fakta, mens de fleste religioner er basert på gammel overtro....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du virkelig at barnehagen skal begynne å kjøpe inn veganske burgere, veganske nuggets og kjøtterstatninger? I barnehagen til sønnen vår får de frokost hver dag (havregrøt kokt på kumelk) og varm lunsj hver dag. For et styr det skulle blitt om de måtte tilrettelegge for et "vegansk barn". Jeg skriver det i hermetegn, for det blir det samme som å si "muslimsk barn". Barn på tre-fire år har ikke valgt denne livsstilen selv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Du normaliserer din egen livsstil og samtidig som du snakker ned om andre sin livsstil. Det er ikke greit. Ingen barn har valgt sitt eget kosthold. De får det som foreldrene spiser. Dine barn får det som du spiser fordi at det er noe som er normalt for deg, men det betyr ikke at det er det som er riktig for andre. 

Endret av Sylveon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være veganer krever ikke mye tilrettelegging? Si meg, er du veganer selv, kanskje? For da er du blitt vant til det, og tenker at det ikke er styr. Men det er det. Det er jo omtrent ingenting man kan spise. Klart man tilpasser seg dersom man selv er veganer, da blir man jo vant til det. Men gud så styrete det ville vært for en barnehage. De barna kan jo ikke spise omtrent noe som helst. Ikke melk, ost, smøreost, ikke kjøttpålegg, ikke noe fisk, kylling, kjøttdeig, ikke yogurt, ikke brunost osv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Men deres livssyn er jo basert på fakta, religioner er gammel overtro, så hvorfor skal det respekteres mer enn et livssyn basert på fakta? Jeg er ikke veganer altså, men all ære til de som drar lasset og får oss andre langsomt etter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og disse variantene er adskillig dyrere enn den vanlige maten. Hvem skal betale for dette, mener du? Og hvem skal holde styr i kjøleskapet på hva som er hva, hvem som skal få hva, osv? Det er MYE ekstra styr å passe på ørten ulike kosthold. Det er helt uviktig å passe på veganerting. Ungen blir ikke syk av å ete vanlig ost. De ansatte bør få bruke tiden sin på å passe på at de som faktisk har allergier og intoleranser, ikke får i seg noe de blir syke av. 

Jeg synes det er latterlig at allerede tidspressede barnehageansatte, som har tusen ting å passe på fra før, skal bli belemret med sånt tøys. For det er det det er: tøys. 

Anonymkode: 093eb...0ab

Nå har jeg flere år erfaring fra å tilrettelegge for flere forskjellige kosthold i barnehage. Ja, det er tusen ting å passe på i løpet av dagene, men nå er kosthold en sak som er viktig både for foreldre og for barnas helse, og da mener jeg at barnehagen skal legge tilrette for både vegan og religion, i tillegg til det selvfølgelige som går på legedokumenterte kostholdsbehov. 
Det kan fint lages systemer for å organisere dette. For eksempel kurver i kjøleskapet for vegansk, kurv for melkefritt som ikke nødvendigvis er vegan. Veganske alternativer til ikkevegansk er og som oftest godt merka på pakningen. 

Man kan ha en liste over alle ungene, der det listes opp hvem som spiser/ikke spiser hva, lett tilgjengelig ved spiseplassen. Hvis det ikke går utover personvernsreglene (tror det har kommet nye siden jeg jobba i barnehage) kan man og lage egne bordbrikker til alle ungene med bilde og liste over hva de kan og ikke kan spise, sånn for å gjøre det enda enklere for vikarer. Lag en mal, og la foreldrene fylle inn, lim på et bilde og laminer. Litt jobb en planleggingsdag på begynnelsen av året, men letter hverdagen framover.

Barnet med med vegansk kosthold, og barna med laktose og melkeproteinallergi kan fint spise det samme smøret, og den samme osten, den samme yoghurten, drikke den samme melka. 

Barn som ikke har et utelukkende plantebasert kosthold kan helt fint spise veganske påleggsalternativer når de står på matbordet, om de skulle ha lyst til det. 

Unger flest bryr seg lite pølsa er laga av svin eller av kylling. 

Det handler og om dialog med foreldre. Om barnehagen ser et år at de har flere som skal ha tilrettelagt kosthold så kan de fint være klar på for eksempel "Det alternativet vi bruker til ordinær kumelk er havremelk, det og det alternativet til gulost og smør. Dette for å gjøre vårt beste for å tilrettelegge, uten at det skal bli for mye plunder, unødvendig arbeid og matsvinn" 

Selvfølgelig skal personalet være mest påpasselig med at barn ikke får i seg noe de ikke tåler. Det går samtidig an å informere foreldrene til "religion og livssynskost-barn" at de tilrettelegger, men ikke garanterer at barnet plutselig forsyner seg med noe som i utgangspunktet står på nei-lista. 

Så vidt meg bekjent så står barnehagene ganske fritt til å selv sette kostpris. Denne blir jo uansett aldri "rettferdig" da alle betaler like mye ut i fra størrelsen på plassen, uavhengig av alder, hvor mye de spiser, hva de spiser, hvor ofte de har fri eller er syk, om de sjelden kommer til frokost, eller ofte blir henta før frukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med personen over som sier at barnehagen skal tilrettelegge for reelle allergier dokumentert av lege, og så kan foreldrene selv sende med mat hvis barnet skal ha halal, kosher, vegetar, vegansk, lavkarbo, økologisk osv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Men mener du virkelig at barnehagen skal begynne å kjøpe inn veganske burgere, veganske nuggets og kjøtterstatninger? I barnehagen til sønnen vår får de frokost hver dag (havregrøt kokt på kumelk) og varm lunsj hver dag. For et styr det skulle blitt om de måtte tilrettelegge for et "vegansk barn". Jeg skriver det i hermetegn, for det blir det samme som å si "muslimsk barn". Barn på tre-fire år har ikke valgt denne livsstilen selv.

Anonymkode: f14c3...ac8

Det er da ikke akkurat veldig problematisk å lage havregrøt uten melk. Statistisk sett er det fort noen barn med kumelkallergi i barnehagen uansett. 

Anonymkode: 0df39...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...