Gå til innhold

Foreldres matkrav til barnehagen


Anders Eid

Anbefalte innlegg

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ville faktisk vurdert å kontakte BV for det der høres ikke normalt ut.

Anonymkode: 6a6bd...c80

"kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost."

Mye på den lista, jeg helst skulle sett at barnehagen kutta ned på.

Med unntak av smør/brunost er dette ganske prosessert mat, og ikke spesielt sundt, så syns ikke det er så rart at foreldre er misfornøyd, om det er dette som normalt blir tilbudt.

Det finnes jo et hav av gode oster som er mye sunnere enn smøreost. Prim er veldig mye sukker. Brunost har mye sykker, men inneholder mye bra, så ok om man viser litt moderasjon. Kaviar ikke så sundt i seg selv, men bra om det brukes som tilbehør til egg. Majones er tomme kalorier, som gjør barnet mett uten å tilføre nødvendige næringsstoffer. Servelat og salami er blsndt de mest prosesserte kjøttpåleggenf man får tak i.

 

Anonymkode: 0df39...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår barnehage er det lite allergier.  Skulle ønske de var mer forsiktige med sukker, men i det store og hele er kostholdet greit.

Bør i et middelklasseområde i en av Norges 5-10 største byer.

Anonymkode: 8cc0d...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 17.35, AnonymBruker skrev:

"kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost."

Mye på den lista, jeg helst skulle sett at barnehagen kutta ned på.

Med unntak av smør/brunost er dette ganske prosessert mat, og ikke spesielt sundt, så syns ikke det er så rart at foreldre er misfornøyd, om det er dette som normalt blir tilbudt.

Det finnes jo et hav av gode oster som er mye sunnere enn smøreost. Prim er veldig mye sukker. Brunost har mye sykker, men inneholder mye bra, så ok om man viser litt moderasjon. Kaviar ikke så sundt i seg selv, men bra om det brukes som tilbehør til egg. Majones er tomme kalorier, som gjør barnet mett uten å tilføre nødvendige næringsstoffer. Servelat og salami er blsndt de mest prosesserte kjøttpåleggenf man får tak i.

 

Anonymkode: 0df39...622

Smøreost er da ikke mindre sunt enn andre oster. De fleste av dem er ganske proteinrike og magre. Kaviar inneholder rogn, som er sunt. Majones er laget av eggeplomme, så ikke "tomme kalorier" (med mindre man bruker lettmajones da, men det smaker jo dritt). Salami er spekemat, og ikke spesielt prosessert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 17.35, AnonymBruker skrev:

"kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost."

Mye på den lista, jeg helst skulle sett at barnehagen kutta ned på.

Med unntak av smør/brunost er dette ganske prosessert mat, og ikke spesielt sundt, så syns ikke det er så rart at foreldre er misfornøyd, om det er dette som normalt blir tilbudt.

Det finnes jo et hav av gode oster som er mye sunnere enn smøreost. Prim er veldig mye sukker. Brunost har mye sykker, men inneholder mye bra, så ok om man viser litt moderasjon. Kaviar ikke så sundt i seg selv, men bra om det brukes som tilbehør til egg. Majones er tomme kalorier, som gjør barnet mett uten å tilføre nødvendige næringsstoffer. Servelat og salami er blsndt de mest prosesserte kjøttpåleggenf man får tak i.

 

Anonymkode: 0df39...622

Oi, her var det begrensede kunnskaper gitt.  

Anonymkode: f13f6...d08

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor barn ikke kan få spise det de vil og liker og får servert, MED MINDRE det er legeattest på at man har allergier/intoleranse. Ellers blir det like dumt som at jeg fra sunnmøre skulle kommet i barnehagen i Bergen og sagt at min unge skal KUN snakke sunnmørsdialekt og alle ansatte skal snakke med sunnmørsdialekt...

Stakkars barn, det må vær fryktelig ensomt i barnehagen med matbordet når de andre koser seg med maten og smatter i seg, og ditt barn må begrenses pga DIN diett og DINE koko matvaner. 

Anonymkode: 83aa6...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor barn ikke kan få spise det de vil og liker og får servert, MED MINDRE det er legeattest på at man har allergier/intoleranse. Ellers blir det like dumt som at jeg fra sunnmøre skulle kommet i barnehagen i Bergen og sagt at min unge skal KUN snakke sunnmørsdialekt og alle ansatte skal snakke med sunnmørsdialekt...

Stakkars barn, det må vær fryktelig ensomt i barnehagen med matbordet når de andre koser seg med maten og smatter i seg, og ditt barn må begrenses pga DIN diett og DINE koko matvaner. 

Anonymkode: 83aa6...753

Hvem har sagt noe om å begrense seg? Og hvem har sagt at mitt barn ikke koser seg? Snakk om å være dømmende. Og det å sammenligne dialekt med religion og livssyn er jo helt på jordet

Anonymkode: 1e614...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt noe om å begrense seg? Og hvem har sagt at mitt barn ikke koser seg? Snakk om å være dømmende. Og det å sammenligne dialekt med religion og livssyn er jo helt på jordet

Anonymkode: 1e614...195

Mulig jeg dømmer litt når det gjelder at man bestemmer/begrenser hva barn ikke skal få spise før de får tatt stilling til det selv. Meg om det.

Anonymkode: 83aa6...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først at sånn er det ikke i bhg til mini. Men så kom jeg på at det vet jo i grunn ikke jeg. Det eneste jeg vet er at de har muslimske barn der, så de serverer ikke svin og at vi ikke kan sende med egg eller nøtter pga alvorlig allergi i bhg. Det kan jo godt hende det er en masse allergier og «allergier» der for alt jeg vet. Tror jeg observerte en lapp på det ene bordet hvor det stod «obs allergier». 

Anonymkode: 7dea8...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg dømmer litt når det gjelder at man bestemmer/begrenser hva barn ikke skal få spise før de får tatt stilling til det selv. Meg om det.

Anonymkode: 83aa6...753

Så ditt barn har tatt stilling til å spise dyr? 

Anonymkode: 1e614...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ditt barn har tatt stilling til å spise dyr? 

Anonymkode: 1e614...195

Jeg har ihvertfall ikke nektet barnet å spise noe det ville ha. 

Anonymkode: 83aa6...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ihvertfall ikke nektet barnet å spise noe det ville ha. 

Anonymkode: 83aa6...753

Så svaret var nei! Jeg nekter ikkke mine barn noe de vil ha. De vet at kjøtt er døde dyr og de vil ikke spise dyr.

Anonymkode: 1e614...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så svaret var nei! Jeg nekter ikkke mine barn noe de vil ha. De vet at kjøtt er døde dyr og de vil ikke spise dyr.

Anonymkode: 1e614...195

Svaret var nei, det har du helt rett i. Barnet er ikke så gammelt at det kan ta/forstår å ta stilling til det. Og barnet spiser akkurat det det vil, ingen begrensninger, ingen "se stakkars søte grisen som måtte bøte med livet for å bli pølsa du spiser". 

Anonymkode: 83aa6...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonymus Notarius said:

Smøreost er da ikke mindre sunt enn andre oster. De fleste av dem er ganske proteinrike og magre. Kaviar inneholder rogn, som er sunt. Majones er laget av eggeplomme, så ikke "tomme kalorier" (med mindre man bruker lettmajones da, men det smaker jo dritt). Salami er spekemat, og ikke spesielt prosessert. 

I tilegg til hvitost, så inneholder møreost f.eks masse vann, bacon(salt, røykaroma), smeltesalt (hva nå det er) og konserveringsmidler. Jeg foretrekker at barna mine bare får ost. Det være seg blåmuggost eller jarslberg eller brie.

Majones inneholder først og fremst olje (gjerne mer enn 50%) og vann. Eggeplomme brukes i mindre mengder som emulgator.

Kaviar inneholder mer enn 5% salt, og er ikke spesielt bra for barn i store mengder. Derfor gir vi det kun sammen med egg - da blir gjerne mengden kaviar som spises litt mindre.

Og salami er jo nesten definisjonen på prossesert kjøtt.

Anonymkode: 0df39...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev:

En gutt i i barnehagen til uten min får ikke lov til å spise kaviar, brunost, prim, majones, smør, salami, servelat eller smøreost. Fordi foreldrene synes det er for usunt. 🙄

Anonymkode: bb670...461

Fornuftige foreldre! Er jo bare drittpålegg

Anonymkode: a0835...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, her var det begrensede kunnskaper gitt.  

Anonymkode: f13f6...d08

Ditto

Anonymkode: 0df39...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret var nei, det har du helt rett i. Barnet er ikke så gammelt at det kan ta/forstår å ta stilling til det. Og barnet spiser akkurat det det vil, ingen begrensninger, ingen "se stakkars søte grisen som måtte bøte med livet for å bli pølsa du spiser". 

Anonymkode: 83aa6...753

Nettopp! Så hvorfor er det greit at ditt barn ikke kan ta stilling til om det skal spise kjøtt,men ikke greit at mine ikke skal kunne ta stilling til det motsatte? Og igjen har mine ingen begrensninger. De har spist vegansk hele livet og de kjenner ikke til noe annet. Så de får det de ønsker

Anonymkode: 1e614...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp! Så hvorfor er det greit at ditt barn ikke kan ta stilling til om det skal spise kjøtt,men ikke greit at mine ikke skal kunne ta stilling til det motsatte? Og igjen har mine ingen begrensninger. De har spist vegansk hele livet og de kjenner ikke til noe annet. Så de får det de ønsker

Anonymkode: 1e614...195

Forskellen her er at dere har skremt barna med skrek propaganda om ‘død dyr og ødelagt miljø’ slik at de selvfølgelig velger å ikke spise kjøtt. Oppegående foreldre lager forskjellige mat og la barna spise alt frem til de er gammel nok å velge selv hva de ønsker basert på sitt eget livssyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Outlander skrev:

Forskellen her er at dere har skremt barna med skrek propaganda om ‘død dyr og ødelagt miljø’ slik at de selvfølgelig velger å ikke spise kjøtt. Oppegående foreldre lager forskjellige mat og la barna spise alt frem til de er gammel nok å velge selv hva de ønsker basert på sitt eget livssyn. 

Propaganda faktisk. Benekter du at kjøtt stammer fra dyr?

Anonymkode: 1e614...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Propaganda faktisk. Benekter du at kjøtt stammer fra dyr?

Anonymkode: 1e614...195

Spiller du dum nå? Forskjell på å si "Se vennen på alle de stakkars dyrene som lider for at du skal få salami på brødskiva, pølse i pølsebrødet ditt, taco med kjøttdeig på fredag", enn å forklare at sånn er livets gang, dyrene beiter og fores, de blir slaktet og spist, uten å gjøre noe mer utav det. Dette har vi gjort siden gud vite hvor lenge. Barn er ikke dumme, de skjønner og vet at kjøtt er dyr. Vi spiser for å overleve, ikke for å "redde verden". 

Anonymkode: 83aa6...753

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Hvorfor driver dere med sånn tull?La barna deres være i fred

Anonymkode: 62e46...003

Uh, nei, vi vil holde dem friske.

Anonymkode: 1fc23...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...