Gå til innhold

Spesiell hyttetur med familie, langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo 

I helgen var vi på hytta med svoger med kone og barn. Vi har selv jevnaldrende barn. Barnet dette gjelder er 3 år. Vi reagerte egentlig veldig på måten de var med barna sine. Hver gang den yngste på 3 gråt, ble barnet på ti bedt om å hente ham, trøste ham, passe på ham og leke med ham. Og hvis moren passet på barnet og han slo seg vrang, ble han "avledet" med å slå sitt eldre søsken på ti. Foreldrene satt inne i hytta hele dagen, og sov til langt utpå formiddagen selvom han yngste våknet tidligere. Han gikk med full tissebleie inn i vår del av hytta (stor familiehytte). 

Det som jeg reagerte mest på, var at vi hadde jo tenkt å finne på ting sammen. Det hadde også kommet snø, så vi hadde snakket om å dra ut å ake, men var ikke fastsatt. Vi gjorde oss klare, og sa ifra at vi tenkte å gå ut å ake. De sendte ut treåringen i tynn høstjakke (bomberjakke?), joggebukse uten strømpebukse og høstsko. Mannen min ble litt sjokkert, og bestemte seg for å be dem hente frem yttertøy til å ake i (de hadde dette med), men de ba ham skifte på ungen selv hvis det ikke var bra nok. 

Hele aketuren ble ødelagt fordi treåringen så ut til å ville være med foreldrene, men de gadd ikke bli med ut. Det endte opp med at vi var mye inne eller fant på ting med barna dems selv, men jeg trodde vi skulle finne på ting sammen. 

Jeg synes synd på barna deres, og føler at dette er galt, men samtidig tenker jeg at dette er foreldre som sliter litt. På hvilken måte kan vi hjelpe dem best mulig på en ok måte? Og er det egentlig greit å si til dem at vi er bekymra? 

(vi har sett mye tendenser til dette tidligere siden det er familie, men visste ikke at det var såpass) 

Anonymkode: f699f...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro HI er bekymret for at ungene går litt for lut og kaldt vann. Og det hadde jeg òg vært hadde jeg observert noe sånt.

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å være taktfull rundt det her, HI. Går det an at din mann snakker med sine foreldre om dette? Så kan kanskje de blande seg?

Anonymkode: bed60...017

Fint om TS kunne svare selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hva konkret er du bekymret for? 

Barna deres? Altså, jeg er vant til noe helt annet i relasjoner med barn. Kan hende dette er helt vanlig og helt greit, men jeg har aldri vært borti dette før. Derfor jeg spør her.. 

Anonymkode: f699f...b0a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Fint om TS kunne svare selv. 

Forstod du ikke innlegget? Jeg tolket det på.samme måte som svar over.. 

Anonymkode: 4dcf7...50d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro HI er bekymret for at ungene går litt for lut og kaldt vann. Og det hadde jeg òg vært hadde jeg observert noe sånt.

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å være taktfull rundt det her, HI. Går det an at din mann snakker med sine foreldre om dette? Så kan kanskje de blande seg?

Anonymkode: bed60...017

Dessverre lever ikke moren hans lengre, og faren bor i andre siden av jordkloden. Vi har annen familie som kan ha noe å si, men relasjonen er ikke like god der.. 

 

Anonymkode: f699f...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna deres? Altså, jeg er vant til noe helt annet i relasjoner med barn. Kan hende dette er helt vanlig og helt greit, men jeg har aldri vært borti dette før. Derfor jeg spør her.. 

Anonymkode: f699f...b0a

Det var ikke et konkret svar. Men du må gjerne si til dem at du er bekymret. Så får du nesten være mer konkret med dem, for det tror jeg er en fordel. Så får du se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det var ikke et konkret svar. Men du må gjerne si til dem at du er bekymret. Så får du nesten være mer konkret med dem, for det tror jeg er en fordel. Så får du se hvordan det går.

Okey hvor konkret skal du ha det? Jeg er bekymret for at ungen din skal bli syk når du kler ham sånn i 5 -? Jeg er bekymret for at barnet ditt skal skade seg når ingen passer på ham, får bleieutslett av å gå med bæsjebleie i to timer om morgenen fordi ingen passer på ham? At han lærer at det er greit å slå andre når han er lei seg? Å lære tiåringen at det først og fremst er hans jobb og passe på broren sin fordi foreldrene ikke gidder? 

 

Anonymkode: f699f...b0a

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Det var ikke et konkret svar. Men du må gjerne si til dem at du er bekymret. Så får du nesten være mer konkret med dem, for det tror jeg er en fordel. Så får du se hvordan det går.

Vet du, jeg tror absolutt ikke det er en fordel for HI å være konkret i denne saken. Problemet er jo ikke at en treåring går ut i bare joggebukse en novemberdag, eller at foreldrene sover litt utpå en lørdag, eller at en tiåring passer sitt søsken, det er _summen_ av disse tilfellene som gir grunnlag for bekymring. Samt at det ble gjort som om det var helt dagligdags.

Anonymkode: bed60...017

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okey hvor konkret skal du ha det? Jeg er bekymret for at ungen din skal bli syk når du kler ham sånn i 5 -? Jeg er bekymret for at barnet ditt skal skade seg når ingen passer på ham, får bleieutslett av å gå med bæsjebleie i to timer om morgenen fordi ingen passer på ham? At han lærer at det er greit å slå andre når han er lei seg? Å lære tiåringen at det først og fremst er hans jobb og passe på broren sin fordi foreldrene ikke gidder? 

 

Anonymkode: f699f...b0a

Takk for konkret svar 🙂 Ja, jeg tror at det er lurt at du sier det så detaljert. Det er det mest riktige, så de ikke sitter og lurer på hva du mener. Og så får de svare på konkrete ting. Det er det beste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, HI, dette er kjempevanskelig. Du risikerer å støte svigerfamilien fra deg/dere om dere blander dere. Da har dere jo ingen påvirkningskraft. Samtidig kan det være verdt at din mann tar en alvorsprat med sin bror, uten deg eller din svigerinne til stede. Jeg tror jeg ville begynt med det og sett hvordan de tok det.

Anonymkode: bed60...017

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke vanlig i min vennekrets. Ganske spesielt å la barna vandre oppe alene på morgenen med full bleie og ikke engasjere seg på felles aktivitet.  
 

Ville snakket med dem for barna sin skyld. Men tviler på det går inn. De har sikkert sine «grunner». 

Anonymkode: 5d263...837

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, HI, dette er kjempevanskelig. Du risikerer å støte svigerfamilien fra deg/dere om dere blander dere. Da har dere jo ingen påvirkningskraft. Samtidig kan det være verdt at din mann tar en alvorsprat med sin bror, uten deg eller din svigerinne til stede. Jeg tror jeg ville begynt med det og sett hvordan de tok det.

Anonymkode: bed60...017

Enig i denne. 

Anonymkode: 5d263...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg tror absolutt ikke det er en fordel for HI å være konkret i denne saken. Problemet er jo ikke at en treåring går ut i bare joggebukse en novemberdag, eller at foreldrene sover litt utpå en lørdag, eller at en tiåring passer sitt søsken, det er _summen_ av disse tilfellene som gir grunnlag for bekymring. Samt at det ble gjort som om det var helt dagligdags.

Anonymkode: bed60...017

Vi tilbragte sommeren sammen, og dessverre var det veldig mye av det samme som skjedde. (ikke det med joggebukse, men manglende tilsyn osv) 

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Takk for konkret svar 🙂 Ja, jeg tror at det er lurt at du sier det så detaljert. Det er det mest riktige, så de ikke sitter og lurer på hva du mener. Og så får de svare på konkrete ting. Det er det beste. 

Ja altså det kan jo være at de rett og slett ikke skjønner at slike ting kan være skadelig på sikt. Det har vært et tilfelle hvor de ba om råd, og vi svarte, men det ble ikke gjort (allergirelatert).. 

Anonymkode: f699f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, HI, dette er kjempevanskelig. Du risikerer å støte svigerfamilien fra deg/dere om dere blander dere. Da har dere jo ingen påvirkningskraft. Samtidig kan det være verdt at din mann tar en alvorsprat med sin bror, uten deg eller din svigerinne til stede. Jeg tror jeg ville begynt med det og sett hvordan de tok det.

Anonymkode: bed60...017

Her er jeg enig, jeg har ikke lyst til å skape avstand, og det mest fornuftige er at det kommer fra noen de kjenner best (jeg er ikke veldig åpen og veldig konfliktsky). 

Anonymkode: f699f...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tilbragte sommeren sammen, og dessverre var det veldig mye av det samme som skjedde. (ikke det med joggebukse, men manglende tilsyn osv) 

Ja altså det kan jo være at de rett og slett ikke skjønner at slike ting kan være skadelig på sikt. Det har vært et tilfelle hvor de ba om råd, og vi svarte, men det ble ikke gjort (allergirelatert).. 

Anonymkode: f699f...b0a

Det, og at det er mer hensiktsmessig å være detaljert. Og det blir veldig svevende å si at en er bekymret, og ikke mer. De får noe å forholde seg til. Det blir jo et stort ansvar for deg å si dette på rett måte uansett. Litt vanskelig å si da jeg ikke vet hvordan de er som personer, men alt kan egentlig sies, bare en gjør det på rett måte. Hør om moren er sliten osv kanskje. Iom at hun overlater mye til tiåringen. Kan jo starte der, og se hvordan samtalen utvikler seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det, og at det er mer hensiktsmessig å være detaljert. Og det blir veldig svevende å si at en er bekymret, og ikke mer. De får noe å forholde seg til. Det blir jo et stort ansvar for deg å si dette på rett måte uansett. Litt vanskelig å si da jeg ikke vet hvordan de er som personer, men alt kan egentlig sies, bare en gjør det på rett måte. Hør om moren er sliten osv kanskje. Iom at hun overlater mye til tiåringen. Kan jo starte der, og se hvordan samtalen utvikler seg. 

Jeg vet at hun er sliten, og mannen hennes legger alt for mye ansvar over på henne, samtidig som han styrer skuta selv som hun må forholde seg etter.. 

Har vært et par ganger mannen har tatt opp noe litt uformelt typ "han burde jo ha på sko om vi skal i butikken da" /"kanskje han skal få med noe mer enn cola? Vi skal være borte i hele dag". Men det ble bare rynket på nesen, men gjennomført og det samme ble gjort dagen etter.. Ting går liksom ikke inn. 

Anonymkode: f699f...b0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg tror absolutt ikke det er en fordel for HI å være konkret i denne saken. Problemet er jo ikke at en treåring går ut i bare joggebukse en novemberdag, eller at foreldrene sover litt utpå en lørdag, eller at en tiåring passer sitt søsken, det er _summen_ av disse tilfellene som gir grunnlag for bekymring. Samt at det ble gjort som om det var helt dagligdags.

Anonymkode: bed60...017

Bruk heller TS

Anonymkode: 89784...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, HI, dette er kjempevanskelig. Du risikerer å støte svigerfamilien fra deg/dere om dere blander dere. Da har dere jo ingen påvirkningskraft. Samtidig kan det være verdt at din mann tar en alvorsprat med sin bror, uten deg eller din svigerinne til stede. Jeg tror jeg ville begynt med det og sett hvordan de tok det.

Anonymkode: bed60...017

HI = Hovedinnlegg 

TS = Trådstarter 

Anonymkode: dc399...094

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...