Kassiopeia8 Skrevet 15. april 2020 Forfatter #521 Del Skrevet 15. april 2020 6 timer siden, grønnkål skrev: Jeg har vanlig tråsykkel jeg brukte i fjor sommer, så den er jo et alternativ (i den grad det er "behagelig" å sykle med denne kroppen). Evt er det jo nabobilleie, eller bybil, som er alternativet. Ja, det er oppfordringen, så jeg skjønner ikke helt hva jobben tenker på med å ville ha oss tilbake, og jeg syns det er en merkelig avgjørelse å ta nå. Men ingenting er bestemt, så får se om noen dager hvordan det utarter seg. Har du vært hos lege enda og snakket om evt sykemelding eller hva du kan gjøre? Ja, jeg har vært hos fastlegen min. Fått et skriv som ber arbeidsgiver tilrettelegge for minst mulig elevkontakt. Så får vi bare se. HELFO kom visstnok med en ny veileder til fastleger i dag som fastslår at gravide ikke har høyere risiko for covid 19 og at det ikke er risiko for fosterskade ved infeksjon. Så den sier vel stort sett at man skal jobbe som vanlig, men hvis man har sykdommer i tillegg eller komplikasjoner i forbindelse med svangerskapet bør man få en vurdering fra lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 15. april 2020 #522 Del Skrevet 15. april 2020 1 time siden, Kassiopeia8 skrev: Ja, jeg har vært hos fastlegen min. Fått et skriv som ber arbeidsgiver tilrettelegge for minst mulig elevkontakt. Så får vi bare se. HELFO kom visstnok med en ny veileder til fastleger i dag som fastslår at gravide ikke har høyere risiko for covid 19 og at det ikke er risiko for fosterskade ved infeksjon. Så den sier vel stort sett at man skal jobbe som vanlig, men hvis man har sykdommer i tillegg eller komplikasjoner i forbindelse med svangerskapet bør man få en vurdering fra lege. Takk for informasjon om det! Det er jo kjekt å vite, selv om informasjonen ikke var helt som jeg håpet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 15. april 2020 Forfatter #523 Del Skrevet 15. april 2020 56 minutter siden, grønnkål skrev: Takk for informasjon om det! Det er jo kjekt å vite, selv om informasjonen ikke var helt som jeg håpet.. Jeg syns liksom det er litt rart. Det er jo greit nok det at vi ikke har ekstra lett for å bli syke eller alvorlig syke i forhold til resten av befolkningen, men jeg syns liksom det mangler en anerkjennelse av at gravide generelt sett bør vises hensyn til. Hadde det plutselig vært slik at det brøyt ut skikkelig med omgangssyke på hele skolen min, så ville jeg holdt meg hjemme da også for en liten periode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiva Skrevet 15. april 2020 #524 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg kjenner meg så veldig delt akkurat nå! Jeg gleder meg stort til å komme tilbake på jobb i barnehagen etter en måned med hjemmekontor. Jeg savner både barn og kollegaer, og det skal virkelig bli godt å få brukt utdannelsen og hele meg igjen på den måten jeg er vant til og liker best! ....Men! De siste ukene har jeg kjent på en del smerter både i rygg og bekken. Vanligvis ville det ikke vært et problem på jobb mtp tilrettelegging, men nå skal jeg altså alene ha ansvar for en gruppe på seks barn hele barnehagendagen. Vi skal holde oss mest mulig adskilt fra andre. Jeg skal selvfølgelig prøve det ut i praksis før jeg «klager», men jeg vet at arbeidsplassen er fullstendig avhengig av at jeg tar «min» gruppe for at det bemanningsmessig skal gå opp å følge smittevernsveiledningen. Noen andre som jobber i barnehage/skole og har noen tanker rundt hva jeg kan gjøre for å få dette til uten å være en belastning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 16. april 2020 Forfatter #525 Del Skrevet 16. april 2020 7 timer siden, Fiva skrev: Jeg kjenner meg så veldig delt akkurat nå! Jeg gleder meg stort til å komme tilbake på jobb i barnehagen etter en måned med hjemmekontor. Jeg savner både barn og kollegaer, og det skal virkelig bli godt å få brukt utdannelsen og hele meg igjen på den måten jeg er vant til og liker best! ....Men! De siste ukene har jeg kjent på en del smerter både i rygg og bekken. Vanligvis ville det ikke vært et problem på jobb mtp tilrettelegging, men nå skal jeg altså alene ha ansvar for en gruppe på seks barn hele barnehagendagen. Vi skal holde oss mest mulig adskilt fra andre. Jeg skal selvfølgelig prøve det ut i praksis før jeg «klager», men jeg vet at arbeidsplassen er fullstendig avhengig av at jeg tar «min» gruppe for at det bemanningsmessig skal gå opp å følge smittevernsveiledningen. Noen andre som jobber i barnehage/skole og har noen tanker rundt hva jeg kan gjøre for å få dette til uten å være en belastning? Jeg kjenner meg igjen i ansvarsfølelsen du har, men jeg tenker at de må få til å tilrettelegge for deg. Kanskje dere kan være to voksne på din gruppe, eller kanskje du kan få en lengre pause midt på dagen? Hvis du ser på det på en litt annen måte, så er det vel mye bedre for barnehagen din at de har deg noe redusert i jobb frem til permisjon, enn at du blir sykemeldt om tre uker og at de derfor mister deg helt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiva Skrevet 16. april 2020 #526 Del Skrevet 16. april 2020 4 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Jeg kjenner meg igjen i ansvarsfølelsen du har, men jeg tenker at de må få til å tilrettelegge for deg. Kanskje dere kan være to voksne på din gruppe, eller kanskje du kan få en lengre pause midt på dagen? Hvis du ser på det på en litt annen måte, så er det vel mye bedre for barnehagen din at de har deg noe redusert i jobb frem til permisjon, enn at du blir sykemeldt om tre uker og at de derfor mister deg helt? Det er jo helt sant, men så vil man jo ikke være til bry heller 😅 Jeg må i alle fall drøfte det med daglig leder når jeg er tilbake. Jeg har et håp om at det kanskje er en mer aktiv hverdag kroppen min trenger, og at det er stillesittingen som har vært problemet 🤞🏼 Og det er jo klart at det er enda mer belastende for arbeidsplassen om jeg forsvinner helt ut - det gagner jo verken meg eller de. Tusen takk for svar 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 16. april 2020 #527 Del Skrevet 16. april 2020 Glukosebelastning og rhesus-prøver av baby overstått! 👏 Sf-målet var 23cm, så det var innafor. Hadde gått opp 4,5 kg siden forrige kontroll for 5 uker siden, og det merkes da magen har poppet skikkelig de par siste ukene 🤭 I helgen blir det bilstol og barnevogn-handel 😁 Fortsatt usikre på hva vi vil ha, så får høre med noen som kan det bedre enn oss 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 16. april 2020 Forfatter #528 Del Skrevet 16. april 2020 1 time siden, J1994 skrev: Glukosebelastning og rhesus-prøver av baby overstått! 👏 Sf-målet var 23cm, så det var innafor. Hadde gått opp 4,5 kg siden forrige kontroll for 5 uker siden, og det merkes da magen har poppet skikkelig de par siste ukene 🤭 I helgen blir det bilstol og barnevogn-handel 😁 Fortsatt usikre på hva vi vil ha, så får høre med noen som kan det bedre enn oss Så bra! Jeg tok rhesusprøver for tre uker siden, men har ikke fått svar på prøvene ennå 🙄 Syns det drøyer litt vel lenge. Også har jeg tatt glukosebelastning i dag. Deilig å være ferdig med det! Koselig med mage som popper! Lykke til med bilstol- og barnevognhandel. Hvilke står det mellom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 16. april 2020 #529 Del Skrevet 16. april 2020 (endret) 6 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Så bra! Jeg tok rhesusprøver for tre uker siden, men har ikke fått svar på prøvene ennå 🙄 Syns det drøyer litt vel lenge. Også har jeg tatt glukosebelastning i dag. Deilig å være ferdig med det! Koselig med mage som popper! Lykke til med bilstol- og barnevognhandel. Hvilke står det mellom? Oi, det var lang ventetid på rhesusprøvene 🙄 Trodde selv vi fikk svar på glukosebelastningen med en gang jeg. Tok et stikk i fingeren først som var på 4,5 - tok blodprøver og drakk den drikken. Tok så ny blodprøve etter 2 timer. Trodde det var nok med stikk i fingeren før og etter jeg 🤔 Ja, er skikkelig koselig 🥰 Har jo lenge vurdert Britax Smile 3, og ser det nå at Babycare (som er aktuell fysisk butikk her) kjører pakketilbud på den vognen og babystol (baby-safe²) Men liker også utseende på Emmaljunga nxt. Så vi får se på lørdag Bilstoler har jeg virkelig null peiling på, så må bare høre med de mer profesjonelle der også 😅 Endret 16. april 2020 av J1994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 16. april 2020 Forfatter #530 Del Skrevet 16. april 2020 37 minutter siden, J1994 skrev: Oi, det var lang ventetid på rhesusprøvene 🙄 Trodde selv vi fikk svar på glukosebelastningen med en gang jeg. Tok et stikk i fingeren først som var på 4,5 - tok blodprøver og drakk den drikken. Tok så ny blodprøve etter 2 timer. Trodde det var nok med stikk i fingeren før og etter jeg 🤔 Ja, er skikkelig koselig 🥰 Har jo lenge vurdert Britax Smile 3, og ser det nå at Babycare (som er aktuell fysisk butikk her) kjører pakketilbud på den vognen og babystol (baby-safe²) Men liker også utseende på Emmaljunga nxt. Så vi får se på lørdag Bilstoler har jeg virkelig null peiling på, så må bare høre med de mer profesjonelle der også 😅 Ja, jeg vet. Påska har jo sikkert forsinket det litt da, men ettersom det er sykehuset som skal analysere rhesusprøvene så tar det visst litt tid. Har 28-ukers kontroll med jordmor neste uke, så bør ha fått svar innen da! Man skal jo egentlig til sykehuset og ta den antistoffvaksinen i uke 28 også, så det begynner jo å haste litt.. Spennende! Var de vognene vi vurderte også! Vi endte med britax smile, men mest på grunn av pris egentlig. Likte veldig godt nxt også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 17. april 2020 #531 Del Skrevet 17. april 2020 12 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Ja, jeg vet. Påska har jo sikkert forsinket det litt da, men ettersom det er sykehuset som skal analysere rhesusprøvene så tar det visst litt tid. Har 28-ukers kontroll med jordmor neste uke, så bør ha fått svar innen da! Man skal jo egentlig til sykehuset og ta den antistoffvaksinen i uke 28 også, så det begynner jo å haste litt.. Spennende! Var de vognene vi vurderte også! Vi endte med britax smile, men mest på grunn av pris egentlig. Likte veldig godt nxt også! Satser på det at svaret er kommet innen da, greit å få tatt vaksinen i tide hvis man må ta den. Fikk akkurat telefon fra legekontoret her - de hadde brukt feil blodprøveglass i går, så må tilbake i dag for å ta de på nytt 🙄 Null stress, men kjedelig at det skjer.. Er Britax jeg heller mest mot også, så blir spennende å få prøvd dem litt i butikken 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 17. april 2020 Forfatter #532 Del Skrevet 17. april 2020 4 timer siden, J1994 skrev: Satser på det at svaret er kommet innen da, greit å få tatt vaksinen i tide hvis man må ta den. Fikk akkurat telefon fra legekontoret her - de hadde brukt feil blodprøveglass i går, så må tilbake i dag for å ta de på nytt 🙄 Null stress, men kjedelig at det skjer.. Er Britax jeg heller mest mot også, så blir spennende å få prøvd dem litt i butikken 😁 Ringte helsestasjonen i dag, og jordmor sa at lille bønna visst også er rhesus negativ, så er sikkert derfor jeg ikke har fått svar. Så jeg slipper vaksine nå i uke 28! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 17. april 2020 #533 Del Skrevet 17. april 2020 4 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Ringte helsestasjonen i dag, og jordmor sa at lille bønna visst også er rhesus negativ, så er sikkert derfor jeg ikke har fått svar. Så jeg slipper vaksine nå i uke 28! Så bra! Da er sikkert det grunnen, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 19. april 2020 Forfatter #534 Del Skrevet 19. april 2020 27 uker på vei og herved i 3. Trimester ✌🏻 - Gått opp 14 kg så langt 😅😅😅 (Hjælp) - Føler meg fin i forma, bare litt tung - Litt smerter i korsrygg inn i mellom - Sulten har dempet seg litt, men er oftere trøtt og må hvile etter å ha vært aktiv - Kjenner spark jevnlig hver dag (bare ikke når jeg går tur/trener) - Har blitt surrete og glemsk - Har virkelig begynt med «nesting» og handlet inn det meste vi trenger til pjokken Hvordan står det til med dere andre? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 19. april 2020 #535 Del Skrevet 19. april 2020 22+0 her 🥳 Gått opp 2-3 kg. Formen er finfin, men får feks vondt i ryggen hvis jeg sover for lenge om natten. Kjenner ingen tydelige spark, men kjenner hun romsterer inni der når jeg sitter/ligger 😊 Har så vidt begynt å se på barnevogn, føler vi har særdeles god tid enda 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiva Skrevet 19. april 2020 #536 Del Skrevet 19. april 2020 21+5! Har gått opp ca 5 kilo, men det lever jeg helt fint med 😊 Har en del verk i rygg/bekken, spesielt hvis jeg går mye så er fortsatt spent på å ta fatt på en vanlig arbeidsdag fra i morgen av. Men jammen gleder jeg meg og! Kompis i magen blir stadig sterkere, og jeg kjenner han godt hver dag. Samboer har også fått kjenne spark, og det var nesten enda mer spesielt enn å kjenne det selv 🥰 Har handlet inn særdeles lite 😬 Jeg er en utsetter, og det kan tydeligvis ikke en baby forandre en gang 😅 Men tror vi har bestemt oss for at vognen blir britax smile 3. Fremskritt 👏🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 19. april 2020 #537 Del Skrevet 19. april 2020 I morgen er det 90 dager til termin - og er så spent på å møte det lille vesenet jeg bærer rundt på. Matlysten har stagnert noe, så må faktisk passe på så jeg får i meg det jeg skal ha (stor forskjell fra hvordan de siste månedene har vært altså). Kjenner liv hver dag, veldig stas 🥰 Har ikke kjøpt utstyr, tenker mai/juni blir perioden for det. Men det ryddes og organiseres en del, er vel det som er nesting. Så er det noen fysiske plager her og der, og noen elleville hormoner som av og til raser rundt... 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilblimamma90 Skrevet 19. april 2020 #538 Del Skrevet 19. april 2020 29+6 nå, og opp 4 kg så langt. Noe smårusk i rygg og bekken, men det tror jeg er minst like mye pga mye stillesitting som svangerskapet i seg selv. Blæra derimot begynner å få det trangt, så her løpes det på do i tide og utide døgnet rundt 😅 Lillegutt i magen er svært aktiv og det er en eller annen form for bevegelse nesten hele tiden. Det er oftere og oftere at det sees til og med gjennom klær. Vi har sånn smått begynt å få på plass litt utstyr, og de siste dagene har vi begynt prosjektet med å få ryddet ut av det som skal bli barnerommet. Gleder meg til å kunne begynne å innrede og skru møbler 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 19. april 2020 #539 Del Skrevet 19. april 2020 25+5 i dag og gått opp 5 kg til nå. Fortsatt sykemeldt 50% pga.hodepine, men begynner også å kjenne det i korsryggen spesielt. Kjent liv hver dag siden uke 20, og kjenner det også tydelig utenpå når hun tar i Kjenner det best når jeg ligger/slapper av, men også en del når jeg sitter. Tror hun ligger langt nede i magen, for kjenner det sjeldent over navlen. Har i helgen handlet vogn og babystol, pluss litt diverse annet Havnet på Britax Smile 3 med tilhørende babystol - og satser på at vi blir fornøyde 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 19. april 2020 #540 Del Skrevet 19. april 2020 23 uker her, var 3 kg opp sist jeg veide meg. Men det var noen uker siden, og føler jeg har blitt mye større siden da. Så tror ikke jeg tørr å veie meg på en stund:( Barnerommet er vel egentlig ferdig. Eller dvs, det nødvendige er på plass, men ikke så mye mer enn det. Og har fått barnevogn og bilstol i gave fra pappa og bestemor, så synes det var veldig snilt:) ble Bugaboo Fox 2 så håper den vil fungere fint for oss. Jeg har begynt å ri igjen etter en liten «corona pause», men kan merke det ikke er så behagelig lenger. Så tenker prøve og få tak i noe støtte til maven for å se om det hjelper. Om noen har tips tar jeg gjerne imot det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå