Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Thea82 skrev:

Det er lov inntil tre uker før (for det aktuelle flyselskapet). Tror bare jeg overtenker, hva om jeg føder for tidlig og så blir det ikke på «mitt» sykehus, men i et annet land uten at samboer er med. Men sannsynligheten er jo kjempeliten!

Ja, jordmor sa at det er bare 5-8% av alle gravide som føder i uke 37! Resten føder mellom 38-42, pluss en svært liten andel som føder prematurt da.

Endret av Kassiopeia8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj, sommervarmen går hardt ut over mine hender og føtter. Har fått en del vann i kroppen, og hender og føtter har nå hovna greit opp. Som igjen gjør at det presser på skoene og jeg har fått flere gnagsår ☹️ Det hjelper vel ikke på all den ekstra vekta som presser på føttene heller...

Godt at sommervarmen ikke har kommet for fullt ennå, skal bli kjøligere utover uka og neste uke. Men blir jo veldig spent på hvordan det skal gå de neste to månedene når det ble så ille ved de første ordentlig varme dagene. Er jo ikke utenkelig at det blir flere uker med slikt vær før termin. 

Noen som har noen tips til hva man kan gjøre med vann i føttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Æsj, sommervarmen går hardt ut over mine hender og føtter. Har fått en del vann i kroppen, og hender og føtter har nå hovna greit opp. Som igjen gjør at det presser på skoene og jeg har fått flere gnagsår ☹️ Det hjelper vel ikke på all den ekstra vekta som presser på føttene heller...

Godt at sommervarmen ikke har kommet for fullt ennå, skal bli kjøligere utover uka og neste uke. Men blir jo veldig spent på hvordan det skal gå de neste to månedene når det ble så ille ved de første ordentlig varme dagene. Er jo ikke utenkelig at det blir flere uker med slikt vær før termin. 

Noen som har noen tips til hva man kan gjøre med vann i føttene?

Vet ikke helt om det er de samme tipsene for gravid-hovenhet som hvis man hovner opp hvis man ikke er gravid, men her er noen tips 😊 Salt binder væske, så prøv å ikke overdriv med salt i maten. Beina opp når du sitter. Gå gjerne en tur hvis formen tillater det. Vurder evt støttestrømper 👍🏼😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi på 36-ukerskontroll i går, og endelig fikk samboer være med og 😊 Alt er fortsatt tipptopp og baby/magen følger vekstkurven perfekt. 

Jeg har de siste 2-3 ukene fått en del mer smerter i symfysen og nederste del av livmor, og etter at jordmor i går kjente skikkelig etter gav det plutselig veldig mye mening. For lillegutt har lagt seg ordentlig godt til rette laaaangt nede med både hode og skuldre. Så der er det en som er klar for å komme ut etter hvert 😅 Ingen modningstegn ellers enda, så det blir nok ei lita stund til å vente enda. 

I dag fikk vi gjort de aller siste små innkjøpene som manglet, og nå er alt klart til at baby kan komme. Fødebagen er og ferdigpakket 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Vilblimamma90 skrev:

Da var vi på 36-ukerskontroll i går, og endelig fikk samboer være med og 😊 Alt er fortsatt tipptopp og baby/magen følger vekstkurven perfekt. 

Jeg har de siste 2-3 ukene fått en del mer smerter i symfysen og nederste del av livmor, og etter at jordmor i går kjente skikkelig etter gav det plutselig veldig mye mening. For lillegutt har lagt seg ordentlig godt til rette laaaangt nede med både hode og skuldre. Så der er det en som er klar for å komme ut etter hvert 😅 Ingen modningstegn ellers enda, så det blir nok ei lita stund til å vente enda. 

I dag fikk vi gjort de aller siste små innkjøpene som manglet, og nå er alt klart til at baby kan komme. Fødebagen er og ferdigpakket 😊

Så spennende! Av nysgjerrighet - hvilke andre modningstegn bør man være obs på? Tror jeg skal starte på fødebagen nå til helga kanskje. Handle inn et snackslager (som holder seg) og tenke ut noe klær. Men er jo fremdeles 46 dager - litt over 6 uker - igjen til jeg har termin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Så spennende! Av nysgjerrighet - hvilke andre modningstegn bør man være obs på? 

Er ikke helt sikker på selv heller hva jordmor så etter 😅

Ellers er det vel en kombinasjon av ting som nedpress, at slimproppen løsner, vannavgang, og at livmorhalsen forkorter seg ++. Men det eneste helt sikre tegnet på at fødsel er i gang er vel jevne rier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det lov med besøk av far på barsel på St. Olavs etter avtale 😊

Har fortsatt et lite håp om at de kanskje slakker opp enda mer innen termin, men det er uansett bedre enn ingenting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har St. Olavs kommet med nye retningslinjer som gjelder fra i morgen av, og nå får partner være med på barsel igjen 😍

Screenshot_20200609_121501.thumb.jpg.71ec547ccd34fc53d2c85f384d6c06f0.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kassiopeia8 skrev:

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

Selv har jeg nå 5 uker igjen til termin!

Formen er god, men jeg føler meg tung og varm! Bekken er heldigvis fint, og jeg har ingen store plager. 

Det gjenstår en del siste forberedelser her. Vi har en del vasking å gjøre hjemme føler jeg, må teste ut barnestol og vaske trekket til denne, barnerommet er ikke ferdig innredet (dette haster forsåvidt ikke da...), mangler å kjøpe gulpekluter og tisselaken, og vil gjerne ha bakt en del horn og rundstykker som er ferdige til baby kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

Ca 10 uker igjen her - føles som en evighet 🙊

Formen er grei, så lenge jeg ikke er på jobb. På jobb får jeg vondt i ryggen og bekkenet, men når jeg ikke er på jobb så plages jeg minimalt med ryggen og plages mindre med bekkenet. Fysio og jeg er enig om at det er gulvet på jobb (betonggulv på sykehus) som er årsaken 😬 Er under utredning for svangerskapsdiabetes... Ellers andre ting som halsbrann/sure oppstøt, en urinblære som nesten ikke rommer noenting, kynnere, ligamentsmerter ++ Ikke mer enn hva man kan forvente tror jeg 🤷‍♀️ 

Må kjøpe inn resterende ting og gang som mangler. Fødebaggen blir jeg ikke å pakke før uke 35-36 tror jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

Nå er det knappe tre uker igjen til termin for min del, og det føles egentlig litt uvirkelig 😅

Formen er egentlig stort sett grei. Litt smårusk i bekkenet, men har fått holdt det bra i sjakk med hjelp av kiropraktor. Ellers sliter jeg mest med at jeg sover dårlig om natta. Mange do turer, alt for varmt og vondt en eller annen plass hver gang jeg snur litt på meg. 

Lillegutt i magen har ligget med hodet ned og rompa/ryggen ut mot høyresiden av magen de siste ukene, og nå når det begynner å bli trangt inni der får jeg nesten ikke til å ligge på høyresida lenger da det føles som om alt kommer i klem. 

Ellers har vi egentlig alt ferdig og klart. Siste lille ting som gjenstår er å montere babysete i bilen, og det står på gjøremålslista i dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

- 9 uker, føles som en evighet. Tiden går bare så sakte nå, og jeg er så lei!

- Tja, førstegangs, så har jo ikke så mye å sammenligne med. Tror den er ok, det verste er egentlig at jeg må tisse hele tiden. Og føler meg stor og tung og ubekvem. Har aldri trivdes med min «gravidkropp», og det blir naturlig nok bare verre her på slutten.
 
- Jeg begynner å ukependle igjen snart (hjemmekontor igjen de siste ukene før termin), så har fokusert på å bli ferdig med innkjøp og forberedelser. Mangler bare baby call og termometer, de to eneste tingene som ble delegert til mannen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

🌸 Har igjen 7 uker

🌸 Kan absolutt ikke klage på formen, selv om det er noen småting. Halsbrann, leggkramper, kynnere, hodepine og vondt bekken når jeg blir stående mye rett opp og ned. Og ei blære som må tømmes hvert tiende minutt 😅 I tillegg har jeg fått en soppinfeksjon (sorry TMI) i skjeden som ikke har gått bort etter én runde med krem og stikkpiller. Får prøve noen dager til før jeg eventuelt kontakter lege... Vesla har ligget med hodet ned (ikke festet seg) både på ul forrige fredag og sv.kontroll mandag denne uken

🌸 Har vel gjort ferdig innkjøpene, men alt er ikke pakket ut og gjort klart. Vesla skal sove i bedside på rommet vårt første stunden, så denne blir å sette opp nærmere termin. Har lagt alt av klær i kommode, mangler å organisere i stellekommoden. Tenker på fødebagen hver dag, men ikke begynt på den

 

Endret av J1994
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Nå har nedtellingen virkelig begynt her! Og for noen av dere her inne er det jo bare et par uker igjen til termin.

- Hvor lenge har dere igjen til termin?

- Hvordan er formen for øyeblikket?

- Hvilke forberedelser gjenstår de siste ukene?

- 5 uker til termin. Plutselig gikk tiden veldig fort (spørs hvor lenge jeg syns det framover 🙃

- Formen er stort sett fin, selv om det tar meg noen timer på morgenen før blodtrykk og blodsukker er noe stabilt. Sover dårlig i denne varmen, men mistenker jeg ikke er alene om det! 

- Har fått en del utstyr på plass hjemme. Må få skrudd opp seng og stellebord og få småting her på plass. Selv om vi ikke har bil må vi ha bilstol, så det er vel neste prosjekt. 

Fødebaggen tenker jeg blir pakket når jeg er 37 uker på vei. Jeg gjør også fødselsforbererende kurs på nett, og øver på pusteteknikker og avspenninger. Så får vi se hva jeg husker av det når fødselen er her 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Noen fødsler her inne ennå? Nå nærmer det seg termin og høygravidfasen for de fleste her inne! Så spennende. Hvordan går det med dere @Vilblimamma90 og @heidipiia? Dere er først ut i følge oversikten vår!

Selv er jeg 36+4 i dag og begynner allerede å bli ganske utålmodig. Kroppen er fin i formen, men jeg har hovne fingre og tær og føler meg særlig tung og varm i sommertemperaturen. Har en aktiv livmor med kynnere og maserier hver dag. Ikke sett noe til slimproppen ennå, og magen har heller ikke sunket så vidt jeg kan se. Men i følge livmor har tassen festa seg i bekkenet. 

Nå gjenstår bare de siste tingene hjemme:

- Skal vaske litt ordentlig hjemme

- Henge opp noen hyller og rydde på barnerommet

- Pakke fødebagen ferdig (har begynt)

Ellers har jeg også bestilt time til modningsakupunktur denne uka, og tenker å gjøre det en gang i uka frem til fødsel. Har troa på at det kan hjelpe kroppen til en fin fødselsopplevelse. Har også satt opp de siste svangerskapskontrollene hos jordmor, en når jeg er 38 uker og en på termindato. Krysser fingrene for at jeg hvertfall slipper den på termindato 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kassiopeia8 skrev:

Noen fødsler her inne ennå? Nå nærmer det seg termin og høygravidfasen for de fleste her inne! Så spennende. Hvordan går det med dere @Vilblimamma90 og @heidipiia? Dere er først ut i følge oversikten vår!

Her er det fortsatt bare venting 😅 Begynner å bli smått utålmodig og veldig klar for at den lille skal komme. Spesielt nå i varmen begynner det å føles tungt. 

Her er formen mer eller mindre lik som den har vært de siste ukene, så ingen tegn til at det skal skje noe plutselig. Har en del kynnere, men de har vært på samme "nivå" ganske lenge. Det rareste er heller at bekkenet plutselig er bedre enn det har vært på lenge 🤔

Jeg hadde siste kontroll hos jordmor forrige uke da hun dessverre går ut i ferie før 40-ukerskontrollen. Babyen ligger med hodet langt nede i bekkenet, men var ikke festet. Det er likevel lite sannsynlig at han finner på noen krumspring da han har ligget i samme leie i over 1,5 mnd. På mandag blir det siste kontroll hos fastlege om det ikke har skjedd noe før den tid 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vilblimamma90 skrev:

Her er det fortsatt bare venting 😅 Begynner å bli smått utålmodig og veldig klar for at den lille skal komme. Spesielt nå i varmen begynner det å føles tungt. 

Her er formen mer eller mindre lik som den har vært de siste ukene, så ingen tegn til at det skal skje noe plutselig. Har en del kynnere, men de har vært på samme "nivå" ganske lenge. Det rareste er heller at bekkenet plutselig er bedre enn det har vært på lenge 🤔

Jeg hadde siste kontroll hos jordmor forrige uke da hun dessverre går ut i ferie før 40-ukerskontrollen. Babyen ligger med hodet langt nede i bekkenet, men var ikke festet. Det er likevel lite sannsynlig at han finner på noen krumspring da han har ligget i samme leie i over 1,5 mnd. På mandag blir det siste kontroll hos fastlege om det ikke har skjedd noe før den tid 😊

Har hørt at det er normalt at bekkenet blir bra de siste ukene, fordi det da har stabilisert seg rundt baby 😄 Lykke til de neste ukene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Lykke til de neste ukene!

Takk 😊

Det føles egentlig litt uvirkelig at det bare er én uke igjen til termin 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...