Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, unknown1 skrev:

Hei jenter!

Som sikkert mange med meg så bekymrer jeg meg over alt og ingenting. Jeg vet at alle graviditeter er forskjellige, men vil likevel høre med dere for å få en liten pekepinn på om bekymringene mine er grunnløse 😇

- Hvor langt er dere på vei og kjenner dere liv i magen? Hvordan kjennes det ut i så tilfelle og skjer det regelmessig?
- Vektøkning i graviditeten - hvordan har dette vært for dere? Har dere endret vekt noe?
- Trening - trener dere? Hva, hvor mye, hvilken intensitet?

 

Hilsen hun førstegangsgravide som lurer på alt 🤪

Hei:) Jeg bekymrer meg over at jeg ikke bekymrer meg. Hvor teit er ikke det. Eller vent litt, jeg bekymrer meg for å bli tykk, det er vell det eneste som er ennå dummere. 
 

- 15 uker, kjenner ingenting.

- Hadde gått opp en kilo sist jeg veide meg, men ingen bukser passer lenger og føler meg som en hval. 
- Jeg går endel tur (men mindre enn tidligere, er mye kvalm). Og så driver jeg med ridning, og der trosser jeg kvalmen og har fortsatt som før. Løping har jeg sluttet med (pga kvalme). 
 

Jeg er også førstegangsgravid forresten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er ny her inne, kom akkurat over denne tråden. Og ble bare så glad, da det virker som en tråd hvor man kan få litt tips og støtte:) Har ikke lest hele tråden, så om jeg hopper inn og gjør noe feil så beklager jeg det. 

Jeg er gravid for første gang forresten og har termin 21 august. 

Jeg skal snart på første jordmortime. Hva snakker man om der egentlig? Jeg har liksom ikke så mye å komme med, så redd jeg skal føle meg litt dum. Det er ikke ultralyd, det har jeg tatt for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, unknown1 skrev:

 
- Hvor langt er dere på vei og kjenner dere liv i magen? Hvordan kjennes det ut i så tilfelle og skjer det regelmessig?
- Vektøkning i graviditeten - hvordan har dette vært for dere? Har dere endret vekt noe?
- Trening - trener dere? Hva, hvor mye, hvilken intensitet? 

Hei 🙂

- Jeg er 20+6 i dag og har kjent liv siden uke 15-16. Men jeg er andregangs, og da er det vanlig å kjenne det litt tidligere. Har morkaka foran så kjenner ingenting på utsida da, bare innvendig.

- Har ikke vekt hjemme. Hadde ingen vektoppgang på kontroll i uke 12 men har fått en del større mage nå, så regner med det er litt forskjell på neste kontroll. 

-Jeg trener ingen verdens ting! Gjorde det før, men har slitt mye med kvalme og blir så fort andpusten at det ikke er sjans til å gjøre noe nå. Går turer i sakte tempo. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thea82 skrev:

Hei. Jeg er ny her inne, kom akkurat over denne tråden. Og ble bare så glad, da det virker som en tråd hvor man kan få litt tips og støtte:) Har ikke lest hele tråden, så om jeg hopper inn og gjør noe feil så beklager jeg det. 

Jeg er gravid for første gang forresten og har termin 21 august. 

Jeg skal snart på første jordmortime. Hva snakker man om der egentlig? Jeg har liksom ikke så mye å komme med, så redd jeg skal føle meg litt dum. Det er ikke ultralyd, det har jeg tatt for noen uker siden.

Hei! 

Jeg syned ikke du skal være redd for å føle deg dum, jordmor tar helt sikkert kontroll over timen og har ting hun vil spørre deg om. Jeg gikk til jordmor i første svangerskap og synes det var topp, kunne spørre henne om alt jeg lurte på og hun var kjempeflink til å roe meg ned om jeg var bekymra. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21+6 i dag og har kjent liv fra uke 17😊 I begynnelsen kjentes det ut som tarmbevegelser og leamus i magen, nå kjennes mer tydelige spark/dunk. Sparker en del mot blæra. Forrige gang kjente jeg absolutt ingenting før 22+0. Og førstemann sparka aldri i blæra, så det er en ny opplevelse.

Jeg har lagt på meg 7 kg. Syns det er litt mye, og jeg føler meg svær. Hadde lagt på meg kun en halvkilo i uke 13, så det har gått fort oppover etter det.

Jeg trener ingenting annet enn at jeg går ganske mye i hverdagen. Er mye sliten og trøtt, og til tider fremdeles kvalm, og har begynt å kjenne det i bekkenet😐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, unknown1 skrev:



- Hvor langt er dere på vei og kjenner dere liv i magen? Hvordan kjennes det ut i så tilfelle og skjer det regelmessig?
- Vektøkning i graviditeten - hvordan har dette vært for dere? Har dere endret vekt noe?
- Trening - trener dere? Hva, hvor mye, hvilken intensitet?

 

Man skal vel ikke sammenligne seg med andre, men jeg syns uansett det er litt gøy å høre om hvordan man har det og opplever det 😊 

- Jeg er 20+4, og kjenner noe liv i magen. Det er vel mest på kvelden jeg kjenner noe. I dag er første gang jeg kjente et lite spark mot hånda!🥰 I begynnelsen var jeg i tvil om det var luft eller babyen, men nå kjenner jeg mer forskjell på det. 

- Jeg har ikke veid meg siden hos jordmor i desember så vet ikke. Men magen har selvfølgelig vokst, merker det ikke ellers på kroppen.

- Går på yoga ca 3 ganger i uken (har gjort det regelmessig noen år). Prøver også å få inn økt med styrketrening en gang i uka, bare for å ha noe å stille opp med til fødsel  😅 

Hvordan er det med deg? 😊

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Thea82 skrev:

Hei. Jeg er ny her inne, kom akkurat over denne tråden. Og ble bare så glad, da det virker som en tråd hvor man kan få litt tips og støtte:) Har ikke lest hele tråden, så om jeg hopper inn og gjør noe feil så beklager jeg det. 

Jeg er gravid for første gang forresten og har termin 21 august. 

Jeg skal snart på første jordmortime. Hva snakker man om der egentlig? Jeg har liksom ikke så mye å komme med, så redd jeg skal føle meg litt dum. Det er ikke ultralyd, det har jeg tatt for noen uker siden.

Velkommen! 😊

På min jordmortime fylte vi ut helsekort, snakket om fødeplass, hvordan helsa var osv. Hun tok mye styringen da ikke jeg heller visste hva man skulle snakke om, men gikk veldig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, grønnkål skrev:

Velkommen! 😊

På min jordmortime fylte vi ut helsekort, snakket om fødeplass, hvordan helsa var osv. Hun tok mye styringen da ikke jeg heller visste hva man skulle snakke om, men gikk veldig greit. 

Takk😊 Det var fint å høre, takk for input. Og jeg skal fint klare å fylle litt av timen med å snakke kvalme;) Hvem vet kanskje hun har en mirakel kur! Jeg har bare ikke så mye å spørre om (ennå), skjønner ikke hvorfor jeg kjenner sånn «forventningspress» på akkurat det. Og så er jeg litt redd for at hun skal være negativ til at jeg rir og reiser så mye med jobb tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! 😊

Jeg tror nok at jeg er overdrevet mye bekymret for graviditeten, men det er jeg til stort sett alt i livet 😅 har en avtale med psykolog på helsestasjonen for å snakke litt snart, det gjør nok godt.

For min egen del så har jeg gått opp 5 kg i løpet av graviditeten og er 20+0 i dag, det meste er på magen. Har ikke vært noe særlig i aktivitet annet enn litt turer og svømming da jeg har slitt en del med bekken og at jeg blir fort andpusten. I tillegg har jeg vært mye sulten på både sunt og usunt. Føler meg bedre nå og skal prøve å øke aktivitetsnivået (med lav intensitet), for det har både kropp og sinn godt av kjenner jeg.

Jeg er usikker på om jeg kjenner liv, er mye rart som skjer inni der som kan være både baby og tarm 😅. Har morkaken liggende foran på magen, så regner med det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Thea82 skrev:

Takk😊 Det var fint å høre, takk for input. Og jeg skal fint klare å fylle litt av timen med å snakke kvalme;) Hvem vet kanskje hun har en mirakel kur! Jeg har bare ikke så mye å spørre om (ennå), skjønner ikke hvorfor jeg kjenner sånn «forventningspress» på akkurat det. Og så er jeg litt redd for at hun skal være negativ til at jeg rir og reiser så mye med jobb tror jeg. 

Hehe, ja, det er litt greit å få snakket om det også. Jeg tror ikke jeg hadde så mange spørsmål til henne selv da jeg var, men den timen gikk fort likevel. Det var vel mest for å "komme i gang". 

Så spennende at du rir! Har du egen hest? Jeg vokste opp med egen hest selv, og selv etter 11 år uten å ha holdt på med det savner jeg det 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, unknown1 skrev:

Takk for mange svar! 😊

Jeg tror nok at jeg er overdrevet mye bekymret for graviditeten, men det er jeg til stort sett alt i livet 😅 har en avtale med psykolog på helsestasjonen for å snakke litt snart, det gjør nok godt.

For min egen del så har jeg gått opp 5 kg i løpet av graviditeten og er 20+0 i dag, det meste er på magen. Har ikke vært noe særlig i aktivitet annet enn litt turer og svømming da jeg har slitt en del med bekken og at jeg blir fort andpusten. I tillegg har jeg vært mye sulten på både sunt og usunt. Føler meg bedre nå og skal prøve å øke aktivitetsnivået (med lav intensitet), for det har både kropp og sinn godt av kjenner jeg.

Jeg er usikker på om jeg kjenner liv, er mye rart som skjer inni der som kan være både baby og tarm 😅. Har morkaken liggende foran på magen, så regner med det tar litt tid.

Jeg er og mye andpusten. Det er så ekkelt å gå opp trapper fordi jeg puster så tungt når jeg endelig kommer meg opp 😂 

Du er heller ikke alene om å være sulten. Det har gått nedpå her også, både sunt og usunt.. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææ! Jeg lekker melk 🙈Var plutselig våt på brystet, og så klemte jeg litt på brystene, og så piplet det hvit væske (som jeg jo antar er melk) ut 😱 Dette er utrolig rart!!! Skal det skje så tidlig? 20 uker på vei og førstegangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, grønnkål skrev:

Hehe, ja, det er litt greit å få snakket om det også. Jeg tror ikke jeg hadde så mange spørsmål til henne selv da jeg var, men den timen gikk fort likevel. Det var vel mest for å "komme i gang". 

Så spennende at du rir! Har du egen hest? Jeg vokste opp med egen hest selv, og selv etter 11 år uten å ha holdt på med det savner jeg det 😅 

Jammen, nå begynner jeg jo nesten å glede meg til timen. Takk!

Jeg har egen hest og rir et par ganger i uken, og det gjør meg bare så glad:) Sliter mye med kvalme, men ridningen har jeg bare meldt fra en gang tror jeg. Så det gjør virkelig bare godt for det hele. Men samtidig kan jeg jo merke at jeg har blitt mer redd, jeg må jo ikke falle av liksom. Så det er opp til vurdering hver uke nesten om jeg skal fortsette. Jeg begynte på med ridningen igjen i voksen alder, så det er aldri for sent!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Chonkers skrev:

Hei! 

Jeg syned ikke du skal være redd for å føle deg dum, jordmor tar helt sikkert kontroll over timen og har ting hun vil spørre deg om. Jeg gikk til jordmor i første svangerskap og synes det var topp, kunne spørre henne om alt jeg lurte på og hun var kjempeflink til å roe meg ned om jeg var bekymra. 🙂

Takk for input:) Nå er det jo helt i starten og jeg lurer ikke på så mye, men det endrer seg helt sikkert til timene mot slutten. Jeg skulle likt de hadde sendt noe info om hva man skulle forberede i forkant, men det er jo ingen eksamen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Ææ! Jeg lekker melk 🙈Var plutselig våt på brystet, og så klemte jeg litt på brystene, og så piplet det hvit væske (som jeg jo antar er melk) ut 😱 Dette er utrolig rart!!! Skal det skje så tidlig? 20 uker på vei og førstegangs.

😮 Jeg leste i en av disse appene at dette kan forekomme tidlig for noen. 

Skjønner det må være veldig rart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, grønnkål skrev:

😮 Jeg leste i en av disse appene at dette kan forekomme tidlig for noen. 

Skjønner det må være veldig rart 😅

Veldig absurd 😂 kom ikke så mye, men hadde aldri sett for meg at det skulle komme før baby var født 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.3.2020 den 22.18, Kassiopeia8 skrev:

Ææ! Jeg lekker melk 🙈Var plutselig våt på brystet, og så klemte jeg litt på brystene, og så piplet det hvit væske (som jeg jo antar er melk) ut 😱 Dette er utrolig rart!!! Skal det skje så tidlig? 20 uker på vei og førstegangs.

Kanskje det er et godt tegn med tanke på produksjonen etter fødsel😊 jeg har ikke hatt noe, men hadde sett på det som et godt tegn å få det før fødsel, men trenger kanskje ikke komme alt nå da😅 Sist gang hadde jeg dårlig produksjon i begynnelsen etter fødsel, håper det blir bedre denne gangen🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, N85 skrev:

Kanskje det er et godt tegn med tanke på produksjonen etter fødsel😊 jeg har ikke hatt noe, men hadde sett på det som et godt tegn å få det før fødsel, men trenger kanskje ikke komme alt nå da😅 Sist gang hadde jeg dårlig produksjon i begynnelsen etter fødsel, håper det blir bedre denne gangen🤞

Får håpe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmortime var jo bare hyggelig:) Ikke var de negative til masse reising i jobben og det at jeg driver med ridning heller. Er faktisk helt lettet! Skjønner ikke hvorfor jeg trodde de skulle være så kritiske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har begynt å tenke på permisjon? 80%? 100%? :)

Her hjemme har vi startet å se litt på det, men ikke kommet frem til endelig løsning enda. Samboeren sier nå (kan hende det endrer seg) at han kunne tenkt seg minst mulig og at jeg kan få være hjemme lengst mulig. Tror det handler litt om at han selv er med å driver firmaet og det er flere perioder ila.året der han føler han må være tilstede på jobb. Kan jo hende det endrer seg når ungen kommer og han ser at han ønsker å tilbringe litt mer tid med henne hjemme :)

Ene løsningen er at jeg tar ulønnet etter lønnet og fram til barnehagestart. Ungen vil da være rundt ett år ved barnehagestart. Så kan han ta enkeltdager når barnet har fri, eller ta den ut i ferier for å få brukt opp permen sin. Jeg har kun 60% jobb (jobber tre dager i uka) og vil derfor være hjemme flere dager i uka. Må også se hva som lønner seg mtp.mer penger i mnd vs lenger perm(og da mindre ulønna)

Skal sende inn skjema både hos arbeidsgiver og NAV, er det samme hvilken jeg sender inn først og sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...