Gå til innhold

Hunden ble skutt


Chantielle

Anbefalte innlegg

Tragisk hendelse.Ganske mange bryter hundeloven,det kan ende ille. Denne saken er ikke enestående.Man kan jo være uenig i loven så mye man vil,men følger man den ikke,så er det hunden det kan gå ut over. 

Hundeloven er til høring for en evt. revurdering. 

https://www.tv2.no/nyheter/10964394/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mannen fortalte Langørgen at han hadde skutt varselskudd som hunden ikke reagerte på. Han hevdet også at hunden hadde hatt hodet til en gås i munnen, men det ble aldri vist fram noen skadd gås verken til Langørgen eller til politiet, så det ble ord mot ord om hva slags type angrep det var snakk om."

Uansett hva som har skjedd eller ikke skjedd har eieren av husdyra retten på sin side, det er tragisk. Slike saker er det mange av, og enda verre enn dette her. Det blir henlagt og hundeeieren har ikke en sjanse. De som skyter har alltid den rette versjonen av historien.
 Jeg vet selv hvor skyteglade folk kan være, har opplevd trusler om skyting flere ganger. Naboen vår skulle skyte geita vår som hadde en tendens til å stikke av og spise på hans tulipaner. En annen nabo skulle skyte noen kyr som gikk over eiendommen hans på vei til elva for å drikke når det var tørke på beitet der de gikk. Da schæferen min stakk av for å jage villkattene til naboen min skulle han skyte henne om han så henne igjen. Fyren bryr seg ikke om katter, men har kyr, så var visst redd for dem da. Men hunden min interesserte seg null for kyr og jeg kunne gå med henne løs over ku-beiter om jeg ville. 
Jeg har nå en hund som bjeffer på fremmede, så jeg er livredd for at hun skal stikke av og skremme noen så jeg får politiet etter henne. Jeg passer godt på, men det er dyr det er snakk om og uhell kan skje. Om politiet hadde kommet på døra her så hadde de aldri sluppet inn, og hunden min hadde forsvunnet sporløst i løpet av natta, det er sikkert.
Jeg har møtt en mann når jeg går tur som har en rottweiler/dobermann, og som jeg tror har noen rusproblemer. Sist jeg så han så fortalte han at han hadde gitt bort hunden til en venn fordi politiet var blitt interessert i henne. Hun hadde gått løs i sentrum mens han hadde vært på besøk hos noen, og det var noe narkotika involvert. Hunden hadde ikke gjort noe, men interessen fra politiet gjorde at han ikke turde å ha henne lenger. Han begynte nesten å grine når han fortalte om det.

Anonymkode: dd7e4...ff7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å ta stilling i denne saken, skal jeg være ærlig - for jeg var jo ikke der.

Uansett er det på det rene at hundeeier brøt båndtvangen. Dette hadde ikke skjedd hvis hun hadde brukt bånd og ikke mistet hunden sin. Generelt synes jeg flere hundeeiere bør bli flinkere til å ta ansvar, og de må forstå at ikke alle liker hundene deres. 

Sitat

 

Langørgen erkjenner at mannen som skjøt hunden hennes hadde gjeldende rettspraksis på sin side, men mener likevel at han enkelt kunne fått kontroll på hunden ved å rope høyt til den, eller ta den i halsbåndet.

– Hun var en ung, vimsete hund, men veldig trygg, snill og medgjørlig. Hadde han ropt hardt til henne, så hadde hun lagt seg på rygg, sier Langørgen.

 

Man kan faktisk ikke forvente at folk som ikke har peiling på hunder automatisk skjønner at dette er en ung, vimsete hund som egentlig er kjempesnill. Det er ikke bare bare å gå bort å ta tak i halsbåndet på en fremmed, vilter hund. Jeg er ikke redd hunder, men jeg går ikke bort til fremmede hunder. Det lærte jeg den harde måten som barn. Noen er hyperallergiske mot hunder, eller veldig redde. Eiere må ta ansvar slik at folk som ikke ønsker det, slipper å ha nærkontakt med hunden deres.

Opplevde nylig å bli snakket til av en hundeeier "åh, nå må du passe deg så du ikke tråkker bakover, du kan skade hunden min!" Kikker ned, og bak meg står en liten miniatyrhundvalp. Den var virkelig knøttliten, og jeg tviler ikke et øyeblikk på at jeg kunne skadet den dersom jeg tråkket bakover. MEN det må da være hundeeiers ansvar å passe på at ikke hunden tråkker i beinene på fremmede folk? Vi var på et offentlig sted, og eier kunne enkelt ha tatt med seg hunden unna... Slike ting irriterer meg. 

Skytteren hevder at vedkommende ville beskytte sine dyr, som han er glad i. Det er også et viktig moment her. Hunden er noens familiemedlem, men fuglene er også noens dyr. Man snakker om hundenes rettigheter, men fuglene har vel også "rett til" å få være i hjemmet sitt uten å bli jaget av fremmede hunder. Hvis han snakker sant, og hunden angrep fuglene, så synes jeg forsåvidt det er ganske forståelig at han ville beskytte dem. Det er også forståelig at han ikke bare "gikk og fanget hunden". Man vet jo ikke om en fremmed hund er snill eller ikke. 

Trist sak. Var det rett å skyte? Kanskje ikke. Men ansvaret ligger like mye på eier av hunden. Respekter båndtvangen, folkens. 

Anonymkode: 578f1...4bd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt forferdelig at noen kan klare å skyte en hund. Men hundeeier gjorde ikke jobben sin her. Med hvor mange slike saker som finnes, forstår jeg ikke at folk tør å slippe hunden løs, båndtvangperiode eller ikke. 

Anonymkode: 9547d...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har ikke mye man skal ha sagt som hundeeier i slike tilfeller. Hundeeiere har et stort ansvar,man må beskytte sin hund (og andres dyr)mot slike hendelser og følge båndtvangen,uansett om man mener man har full kontroll eller ei. Jeg skjønner ikke at folk tør å ta sjansen på å slippe løs.Uhell kan skje alle,men det er endel som konsekvent lar hunden gå løs,uansett.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Jeg vet det er båndtvang, så der brøt jeg reglene."

Mer er det i grunnen ikke å si om den saken.

Anonymkode: 2edc2...232

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Mannen fortalte Langørgen at han hadde skutt varselskudd som hunden ikke reagerte på. Han hevdet også at hunden hadde hatt hodet til en gås i munnen, men det ble aldri vist fram noen skadd gås verken til Langørgen eller til politiet, så det ble ord mot ord om hva slags type angrep det var snakk om."

Uansett hva som har skjedd eller ikke skjedd har eieren av husdyra retten på sin side, det er tragisk. Slike saker er det mange av, og enda verre enn dette her. Det blir henlagt og hundeeieren har ikke en sjanse. De som skyter har alltid den rette versjonen av historien.
 Jeg vet selv hvor skyteglade folk kan være, har opplevd trusler om skyting flere ganger. Naboen vår skulle skyte geita vår som hadde en tendens til å stikke av og spise på hans tulipaner. En annen nabo skulle skyte noen kyr som gikk over eiendommen hans på vei til elva for å drikke når det var tørke på beitet der de gikk. Da schæferen min stakk av for å jage villkattene til naboen min skulle han skyte henne om han så henne igjen. Fyren bryr seg ikke om katter, men har kyr, så var visst redd for dem da. Men hunden min interesserte seg null for kyr og jeg kunne gå med henne løs over ku-beiter om jeg ville. 
Jeg har nå en hund som bjeffer på fremmede, så jeg er livredd for at hun skal stikke av og skremme noen så jeg får politiet etter henne. Jeg passer godt på, men det er dyr det er snakk om og uhell kan skje. Om politiet hadde kommet på døra her så hadde de aldri sluppet inn, og hunden min hadde forsvunnet sporløst i løpet av natta, det er sikkert.
Jeg har møtt en mann når jeg går tur som har en rottweiler/dobermann, og som jeg tror har noen rusproblemer. Sist jeg så han så fortalte han at han hadde gitt bort hunden til en venn fordi politiet var blitt interessert i henne. Hun hadde gått løs i sentrum mens han hadde vært på besøk hos noen, og det var noe narkotika involvert. Hunden hadde ikke gjort noe, men interessen fra politiet gjorde at han ikke turde å ha henne lenger. Han begynte nesten å grine når han fortalte om det.

Anonymkode: dd7e4...ff7

Unnskyld meg, men dyrene dine skal ikke være til bry for noen. Det er ditt ansvar å holde de under oppsyn og passe på. Å true med skyting er ikke det samme som å faktisk skyte. 

En rottweiler/Dobermann skal da ikke gå løs i byen! Og narkotika involvert? Skjønner godt at politiet viste interesse . Det er å gjøre jobben sin. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å skjønne at noen faktisk skyter hunder, men går de til angrep på andre dyr så er det jo ikke greit i det hele tatt. Folk må ta ansvar for dyrene sine! Så vanskelig er det ikke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet selv hvor skyteglade folk kan være, har opplevd trusler om skyting flere ganger. Naboen vår skulle skyte geita vår som hadde en tendens til å stikke av og spise på hans tulipaner. En annen nabo skulle skyte noen kyr som gikk over eiendommen hans på vei til elva for å drikke når det var tørke på beitet der de gikk. Da schæferen min stakk av for å jage villkattene til naboen min skulle han skyte henne om han så henne igjen. Fyren bryr seg ikke om katter, men har kyr, så var visst redd for dem da. Men hunden min interesserte seg null for kyr og jeg kunne gå med henne løs over ku-beiter om jeg ville
Anonymkode: dd7e4...ff7

Kanskje en idé å sørge for at dine dyr ikke ødelegger annen manns eiendom eller skremmer andres dyr da, så får du kanskje ikke trusler heller? Jeg hadde heller ikke blitt spesielt blid om din geit gjentatte ganger hadde kommet inn å ødelagt hagen min som jeg bruker utallige timer på å stelle! Ei heller om din hund hadde jaget mine katter. Håper du unnskyldte deg og erstattet tulipanene i hvertfall.. 

Jeg er selv glad i dyr, og forstår at uhell kan skje. Skjer det en gang - greit nok.. Men dere kan faktisk ikke ha dyr dersom dere ikke klarer å ha kontroll på de. At du har valgt å ha dyr skal ikke være til vesentlig ulempe for andre.

(Nei, det er ikke greit å true. Men jeg kan forstå at man blir frustrert når slike ting skjer gjentatte ganger) 

Anonymkode: 578f1...4bd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"– Jeg vet det er båndtvang, så der brøt jeg reglene."

Mer er det i grunnen ikke å si om den saken.

Anonymkode: 2edc2...232

Jo, det er det. Hundeeier bør ikke bryte båndtvangen. Men det er ikke slik at det eneste rette er å skyte hunden. Å skyte en løs hund skal være siste utvei. Ikke noe man gjør ved første anledning. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Unnskyld meg, men dyrene dine skal ikke være til bry for noen. Det er ditt ansvar å holde de under oppsyn og passe på. Å true med skyting er ikke det samme som å faktisk skyte. 

En rottweiler/Dobermann skal da ikke gå løs i byen! Og narkotika involvert? Skjønner godt at politiet viste interesse . Det er å gjøre jobben sin. 

Mener du hunden fortjener å bli skutt på grunnlag av at eieren er innvolvert i narkotika??? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Mener du hunden fortjener å bli skutt på grunnlag av at eieren er innvolvert i narkotika??? 

Nei, jeg skrev da ikke det. Jeg skrev at jeg skjønte at politiet ble interessert når en slik rase går uten tilsyn rundt i byen. Og er narkotika involvert, så må jo politiet gjøre jobben sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det faktisk hundeeier som har skylden. Det er båndtvang, hun har en hund med mye jaktinstinkt og alle som har hatt unghunder vet at de er døve når det passer dem. Å sette hunden løs var utrolig korttenkt. Jeg skjønner spesielt ikke argumentasjonen at det er greit at hun er løs dypt i skogen, mens nær bebyggelse er det ikke greit? Hun har ikke skjønt hva båndtvangsloven er for. 
 

Når det er sagt så liker jeg dårlig at privatpersoner har skytevåpen, og at de klarer å ta livet av en hund. Jeg nekter å tro at den gåsa er en del av familien i nærheten av samme måte som hunden var. Hadde en hund angrepet hønene mine så hadde jeg ikke vært blid, men jeg hadde da aldri skutt en hund for en høne! Hadde hunden angrepet en katt eller en annen hund er saken helt annen. 

Anonymkode: d2ea0...942

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, jeg skrev da ikke det. Jeg skrev at jeg skjønte at politiet ble interessert når en slik rase går uten tilsyn rundt i byen. Og er narkotika involvert, så må jo politiet gjøre jobben sin. 

Så lenge dette ikke er snakk om en fyr som bruker hunden sin til angrep/trusler/innkreving av narkogjeld o.l, kan jeg ikke se at politiet har noen annerledes jobb å gjøre om en person involvert i NB arkotika har hund eller ikke. At noen bruker narkotika betyr ikke automatisk at hunden bør avlives eller omplasseres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sette penger på at hvis jeg går meg en tur i marka i mitt område, (storby), på et tilfeldig tidspunkt i båndtvangtida så vil jeg se hunder som går fritt fordi de er så "snille". Likevel seg jeg relativt ofte hunder i rådyrlos i dette området.

På tide at hundeiere lærer seg å ta selvkritikk.

Synes det er ironisk at NOAH bare tar hensyn til hundevelferd i denne saken. Bekrefter jo bare hvor dustete denne organisasjonen er. 

Anonymkode: 4e5b9...f7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert,

hundeeier mister kontrollen på hunden sin. Hunden er av type fuglehund, og tiltrekkes naturligvis fugler. I området der hvor hunden er er det en "fuglegård", hunden går til angrep på disse fuglene. Eieren av fuglene prøver å skremme bort hunden med stemme og varselskudd - den går fortsatt etter fuglene. Fugleeier skyter så hunden for å beskytte fuglene.

Hadde det vært bedre om eieren av fuglene bare hadde sett på at hunden drepte fuglene?

Hvor mange fugler er innafor å drepe for at hunden ikke skal bøte med livet? 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 ? 

Til pass for bikkja og hundeeieren vil jeg si. Hadde gjort akkurat det samme. 

 

Anonymkode: edf4f...2bf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Thyra skrev:

Så lenge dette ikke er snakk om en fyr som bruker hunden sin til angrep/trusler/innkreving av narkogjeld o.l, kan jeg ikke se at politiet har noen annerledes jobb å gjøre om en person involvert i NB arkotika har hund eller ikke. At noen bruker narkotika betyr ikke automatisk at hunden bør avlives eller omplasseres. 

Om narkomane tar vare på hundene sine, så må de få beholde dem. Når du lar hunden gå rundt uten oppsyn i byen, så tar en ikke vare på den. 

Jeg bor i Oslo. Her er narkomane med hunder "over alt". Noen tar godt vare på dem. Andre ikke. Sånn generellt tenker jeg at du skal klare å ta vare på deg selv for å kunne ta vare på andre levende vesener. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over hvor kjapt noen klarer å få frem våpenet sitt, lade det, også skyte. En hund som mest sannsynlig flyr litt rundt. Skulle nesten tro vi var i sørlige USA.

Anonymkode: dfe6b...227

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er mest overrasket over hvor kjapt noen klarer å få frem våpenet sitt, lade det, også skyte. En hund som mest sannsynlig flyr litt rundt. Skulle nesten tro vi var i sørlige USA.

Anonymkode: dfe6b...227

Har du lest artikkelen? Nei, det har du ikke. Gjør det.

Anonymkode: 2edc2...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til pass for bikkja

Hunden følger sine naturlige instinkter,synes ikke det er 'til pass for den' å bli skutt av den grunn. Hundeeiers ansvar dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...