Gå til innhold

Hunden ble skutt


Chantielle

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at privatpersoner bør ikke ha tilgang til våpen. Alle skytevåpen, også jaktvåpen, bør reguleres mye strengere. Jaktvåpen bør være kun tilgjengelig under jakt, hvor man leier våpene i de timene man er på jakt. Og at de da oppbevares av profesjonelle. Ingen privatpersoner bør ha våpen i lavlandet. Jeg forstår de på Svalbard som trenger det for å beskytte seg selv året rundt. De i Oslo trenger ikke det. Men det blir en annen debatt, men det viser bare hvor jævlig fort det kan gå galt, når privatpersoner har våpen tilgjengelig i hjemmet. 

Dette var vel noe du kom på mens du skrev? Siden du er inne i denne tråden er du vel opptatt av dyrevelferd? Det har seg nemlig slik at jegere må trene/avlegge skyteprøve for å få lov til å jakte på storvilt. Personlig er jeg på banen iallefall en gang i uka fra mai-oktober, (unntatt fellesferien).

Hvis en ser bort ifra politi som driver å skyter på seg selv og selvmord, så er skytevåpen/jaktvåpen i Norge et ikke-problem. 

Anonymkode: 4e5b9...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hundeeier visste også at hun ikke hadde kontroll på hunden. Da er det enda mer ille at hun lot hunden løpe fritt. 

Her har jeg stor sympati for hunden.

Men jeg har overhodet ikke sympati med hundeeier. Hun brøt loven, med fullt overlegg. Hadde hun fulgt loven, hadde hunden vært i live. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: f11e2...d91

Jepp,ser vi er enige,hundeeier beskyttet verken sin hund eller andre dyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt her er at man ser at mange av kommentarene støtter det å skyte en hund. Det er skummelt å se hvordan folk synes det er greit at enkelte tar så fort til våpen! 

Anonymkode: ee25a...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hunder kan være løse bare når de

a)blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b)er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Det her brytes jo dessverre daglig for øvrig. Altfor mange som ikke har kontroll på hunden :sleep: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg har hund selv. En stående fuglehund. Som også syns rådyr, ekorn og hare lukter nydelig. Jeg har ikke min hund løs i skogen. Aldri. Hun er den snilleste i verden, sover sammen med kattene og er rolig sammen med hestene, men jeg kan aldri stole på at jaktinstinktet hennes ikke tar over når det ikke skal. 

Jeg har sett hva løse hunder gjør med rådyrkalver og fuglereir. 

Å skyte et dyr skal alltid være siste utvei. Jeg vet ikke hva slags skader disse fuglene hans fikk, og man skal prøve alt annet før man skyter. Men en ting jeg stusser over, hvorfor har en fremmed hund større verdi enn denne mannens fugler? 

Jeg skal dra en parallell til en hendelse vi hadde ved stallen for noen år siden. En border collie gikk løs med sin eier i området rundt luftegårdene våre, i båndtvangstiden. En meget lydig hund som gikk der hver dag omtrent. Denne dagen var det noe som skjedde i hodet på hunden og den begynte å gjete hestene på beitet. Hørte ikke, fikk ikke tak i den. 

Resultatet var et livredd føll, drevet bort fra moren sin med blod rennende nedover beina. Som stalleier sa; «hadde jeg hatt våpen, hadde jeg skutt den.» Eier var ydmyk, betalte alt av utgifter og gikk aldri med hunden løs igjen. Her kunne stalleier hatt en hunds liv på samvittigheten, og hundeeier kunne vært hundeløs, bare fordi noen bare MÅ gi faen i båndtvangen. Dette er så lett å unngå.... 

 

Anonymkode: e82e4...dff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først må jeg si at jeg har hund selv. En stående fuglehund. Som også syns rådyr, ekorn og hare lukter nydelig. Jeg har ikke min hund løs i skogen. Aldri. Hun er den snilleste i verden, sover sammen med kattene og er rolig sammen med hestene, men jeg kan aldri stole på at jaktinstinktet hennes ikke tar over når det ikke skal. 

Jeg har sett hva løse hunder gjør med rådyrkalver og fuglereir. 

Å skyte et dyr skal alltid være siste utvei. Jeg vet ikke hva slags skader disse fuglene hans fikk, og man skal prøve alt annet før man skyter. Men en ting jeg stusser over, hvorfor har en fremmed hund større verdi enn denne mannens fugler? 

Jeg skal dra en parallell til en hendelse vi hadde ved stallen for noen år siden. En border collie gikk løs med sin eier i området rundt luftegårdene våre, i båndtvangstiden. En meget lydig hund som gikk der hver dag omtrent. Denne dagen var det noe som skjedde i hodet på hunden og den begynte å gjete hestene på beitet. Hørte ikke, fikk ikke tak i den. 

Resultatet var et livredd føll, drevet bort fra moren sin med blod rennende nedover beina. Som stalleier sa; «hadde jeg hatt våpen, hadde jeg skutt den.» Eier var ydmyk, betalte alt av utgifter og gikk aldri med hunden løs igjen. Her kunne stalleier hatt en hunds liv på samvittigheten, og hundeeier kunne vært hundeløs, bare fordi noen bare MÅ gi faen i båndtvangen. Dette er så lett å unngå.... 

 

Anonymkode: e82e4...dff

Jeg reagerer også på det samme som deg. Mange snakker om hundens rettigheter, men hva med fuglenes? Er en hund mer verdt enn en gås? Og hvor finner jeg listen over hvem som er mest verdt i dyreverdenen? Liv er liv. Mange her vil beskytte hundene sine, men det er lite forståelse for at mannen ville beskytte fuglene sine.

Nå er det jo bare han som vet i hvilken grad fuglene faktisk var truet da, men det er jo ikke helt utenkelig at hans versjon stemmer. 

Hva hvis en løs hund hadde angrepet en annen hund? Er det ok å skyte da (hvis man kan) for å hindre at ens egen hund blir drept? Er det greit å slå bikkja i hodet med en jernstang, hvis det er det man har for hånden? Sparke den? Eller skal man bare stå å se på? 

Jeg forstår at hundeeiere føler seg «rettsløse», men folk har jaggu ikke mye å stille opp mot andres dyr heller. Hva gjør jeg når jeg eller dyrene mine blir truet eller angrepet? Hva gjør jeg når naboens geit gjentatte ganger raserer hagen min? Hvor mye skal man måtte tåle av andres dyr?

Selvsagt skal det være siste utvei å skyte et dyr, eller skade det. Ikke misforstå meg. Jeg bare mener at folk med dyr må ta større ansvar for at dyrene deres ikke skader andre dyr, mennesker eller eiendom. Det er ikke så veldig rart folk blir forbannet og truer med både det ene og det andre... 

 

Anonymkode: 578f1...4bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer også på det samme som deg. Mange snakker om hundens rettigheter, men hva med fuglenes? Er en hund mer verdt enn en gås? Og hvor finner jeg listen over hvem som er mest verdt i dyreverdenen?

Du får spørre Siri Martinsen. Det virker som om hun sitter med fasiten.

Anonymkode: 4e5b9...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får spørre Siri Martinsen. Det virker som om hun sitter med fasiten.

Anonymkode: 4e5b9...f7d

Jeg har selv akvariefisker. Som betyr utrolig mye for meg, og jeg bruker veldig mye tid og penger på at de skal ha det bra. Akvaristikk er nemlig ganske komplisert hvis man vil gi dyrene et så godt liv som mulig.

Dette overrasker folk veldig ofte. «Det er jo bare fisk» får jeg ofte høre. De skjønner ikke hvorfor jeg bruker så mye tid og penger på dem. «Det er jo ikke en hund heller.»

Nei, det er stor forskjell på hund og fisk, så klart. Men liv er liv. Og mine fisker betyr mye for meg.

Anonymkode: 578f1...4bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer også på det samme som deg. Mange snakker om hundens rettigheter, men hva med fuglenes? Er en hund mer verdt enn en gås? Og hvor finner jeg listen over hvem som er mest verdt i dyreverdenen? Liv er liv. Mange her vil beskytte hundene sine, men det er lite forståelse for at mannen ville beskytte fuglene sine.

Nå er det jo bare han som vet i hvilken grad fuglene faktisk var truet da, men det er jo ikke helt utenkelig at hans versjon stemmer. 

Hva hvis en løs hund hadde angrepet en annen hund? Er det ok å skyte da (hvis man kan) for å hindre at ens egen hund blir drept? Er det greit å slå bikkja i hodet med en jernstang, hvis det er det man har for hånden? Sparke den? Eller skal man bare stå å se på? 

Jeg forstår at hundeeiere føler seg «rettsløse», men folk har jaggu ikke mye å stille opp mot andres dyr heller. Hva gjør jeg når jeg eller dyrene mine blir truet eller angrepet? Hva gjør jeg når naboens geit gjentatte ganger raserer hagen min? Hvor mye skal man måtte tåle av andres dyr?

Selvsagt skal det være siste utvei å skyte et dyr, eller skade det. Ikke misforstå meg. Jeg bare mener at folk med dyr må ta større ansvar for at dyrene deres ikke skader andre dyr, mennesker eller eiendom. Det er ikke så veldig rart folk blir forbannet og truer med både det ene og det andre... 

 

Anonymkode: 578f1...4bd

Enig med deg, det er mye ansvarsfraskrivelse ute å går. Dette er en veldig trist hendelse, og jeg føler med hundeeier her. Å miste hunden sin på denne måten må være fryktelig.

Men saken er slik at hun visste det var båndtvang, hun valgte å slippe hunden løs likevel og dette var dessverre resultatet av det valget. Man kan diskutere hvorvidt dette var en overreaksjon fra fugleeiers siden side opp og side ned, men det vil mest sannsynlig alltid være noen der ute med våpen som ikke syns en fremmed hund er mer verdt enn sitt eget dyr. Og blir det sett på som nødverge, skyter de med loven i hånd. Noen tar denne sjansen med sin hund, jeg gjør det ikke. 

Anonymkode: e82e4...dff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på hundeeier, men blir samtidig vilt oppgitt. Det her er en helt annen sak enn hundene som avlives på grunn av at de har hoppet på et tilfeldig forbipasserende menneske. 

Det er en grunn til at vi har båndtvang, og hundeeieren tok et valg når båndet ble fjernet. Man trenger ikke løs hund for å trene lydighet, ta på hunden ei lett langline slik at man iallefall har noe mer kontroll. Traff på en gammel grunneier for noen år tilbake, jeg hadde ikke tradisjon for å holde båndet på hele tiden, men denne gangen hadde jeg tilfeldigvis alle hundene i bånd. Vi ble stående og prate en stund om båndtvang og han fortalte meg mye om både dyrelivet og opplevelser han hadde hatt i skogen sin. 

Etter å ha hørt om hvor mye skade selv tilsynelatende ufarlige hunder gjør har jeg aldri sluppet hunden fri under båndtvangen. Det er en grunn til at datoene som er bestemt, er bestemt. Det er ikke for å gjøre livet mer tungvint for oss hundeeiere, men når hundene løper rundt i skogen raseres reir, de forstyrrer og stresser dyrene og i verste fall dreper de. Jeg har bare små fillehunder, men allikevel har såpass med respekt for både natur, dyr, lov og grunneier at jeg beholder båndet på. 

Har en følelse av at hundeeier i denne saken kommer med mye tåpelige bortforklaringer. Hunden er snill som bare det, og ville blitt skremt av et skudd. Det ekke nødvendigvis slik det er, det er ikke alle hunder som reagerer på skudd selv uten tilvenning. Spesielt ikke når den er på jobb, i denne tilfellet på bondens fjørfe. 

Jeg elsker hund, jeg kan hate båndtvangen egoistisk sett, og jeg mener hunder må få sterkere rettsvern. En hund er en hund. Men en hund er en hund, og den kommer til å være tilbøyelig for å gjøre hva den er skapt til. Det skal ikke være slik at bøndene må vokte dyra konstant for løse under, eller reise til veterinær, avlese chip og finne igjen hundeeieren etter at hunden har rasert besetningen. 

Anonymkode: 284a0...606

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Hadde noen skutt min hund så hadde jeg nok havnet i fengsel😡👊🏻

Ja det er viktig å ha hundene i bånd, men det er ikke greit å drepe uten det er selvforsvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes forferdelig synd på hunden, men hundeeieren er en idiot. Jeg har selv hund, og han får aldri gå løs, med mindre vi er på inngjerdet område/hundegård hvor det er lov. Hunder skal ikke gå løs. Så enkelt er det. At hun slapp løs en unghund som så stakk av, viser at hun hadde null kontroll. 

At mannen hadde våpen så tilgjengelig at han i løpet av det som framgår som et kort tidsrom klarte å skyte hunden, er både betenkelig og skremmende, men det er uansett hundeeier som har vært totalt uansvarlig her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg syntes forferdelig synd på hunden, men hundeeieren er en idiot. Jeg har selv hund, og han får aldri gå løs, med mindre vi er på inngjerdet område/hundegård hvor det er lov. Hunder skal ikke gå løs. Så enkelt er det. At hun slapp løs en unghund som så stakk av, viser at hun hadde null kontroll. 

At mannen hadde våpen så tilgjengelig at han i løpet av det som framgår som et kort tidsrom klarte å skyte hunden, er både betenkelig og skremmende, men det er uansett hundeeier som har vært totalt uansvarlig her. 

Tøv. Det er svært mange situasjoner der det er helt naturlig å ha hunden løs. Kontroll skal man ha uansett. 

Jeg går tett bak huset her og trener hunden og da går den løs. 

Våpen er da like tilgjengelig som en kaffekopp. Har nøklene i lomma. Trenger jeg noe så tusler jeg til våpenskapet, låser opp, henter ut, setter i skudd og så er det klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frekvens skrev:

Tøv. Det er svært mange situasjoner der det er helt naturlig å ha hunden løs. Kontroll skal man ha uansett. 

Jeg går tett bak huset her og trener hunden og da går den løs. 

Våpen er da like tilgjengelig som en kaffekopp. Har nøklene i lomma. Trenger jeg noe så tusler jeg til våpenskapet, låser opp, henter ut, setter i skudd og så er det klart.

Jeg syntes faktisk ikke det er naturlig å ha hunden løs. Man vet aldri når hunden plutselig får et innfall, uansett hvor godt trent den er. Vi har båndtvang for en grunn. 

Hunden min ble skambitt av en hund som gikk løs i et turområde. Da hjelper det lite at eieren påstår at hunden er snill som et lam. Hunden min var i bånd. Det var ikke denne "snille" hunden og min som var i bånd måtte nesten bøte med livet på grunn av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Ja gjorde den det? Nå hadde ikke denne mannen ett bevis på det, til tross for at den skal ha angrepet to fugler fysisk. Den burde hatt fjær i munnen i det minste, men det var ikke noe snakk om noe slikt, og samtlige fugler var helt uskadet.

Dette er en gordonsetter som er en stående fuglehund. Stående fuglehunder viser jegeren hvor fuglen er, de skal ikke angripe. De henter også fuglen når jegeren har skutt, så disse hundene er avlet spesielt for å ikke bite istykker byttet, de har dermed ikke et hardt bitt, men såkalt "myk munn" som man avler slike jakthunder til å ha.

En ung utrent gordonsetter vil bli oppspilt når den ser fugler, og gjerne løpe forvirret rundt og jage dem hit og dit, men at den skal ANGRIPE, det er ikke noe som er automatisk altså.

Anonymkode: dd7e4...ff7

Jeg er jeger selv, har også fuglehund. Om hennes hund ikke ville gjort det ville det vært mirakuløst. Det er dette fuglehunder er avlet opp til. Spesielt en ung hund, som ikke har lært seg at fugler ikke er fritt villt. 

Anonymkode: edf4f...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det folk hisser seg sånn opp etter? Jeg skyter hunder som tråkker inne på min eiendom, skiter ned marka mi og kan være til hinder for gårdsdriften. Dere får passe mer på og overholde båndtvangen hvis dere vil unngå at jeg skyter. Nå har ikke dette vært et stort problem, men jeg skjøt en collie for noen år siden. Puttet hunden i en søppelsekk og leverte den på døren til eieren som jeg visste hvem var. Til pass for folk som har null respekt for andres eiendom.

Anonymkode: 81445...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg syntes faktisk ikke det er naturlig å ha hunden løs. Man vet aldri når hunden plutselig får et innfall, uansett hvor godt trent den er. Vi har båndtvang for en grunn. 

Hunden min ble skambitt av en hund som gikk løs i et turområde. Da hjelper det lite at eieren påstår at hunden er snill som et lam. Hunden min var i bånd. Det var ikke denne "snille" hunden og min som var i bånd måtte nesten bøte med livet på grunn av dette. 

Vi har båndtvang for å skjerme dyrelivet i en periode hvert år.

Jeg har ikke løs hunden i et tettbefolket strøk men det er fordi andre ikke har kontroll slik du nevner. Når jeg er trygg på omgivelsene og det er utenfor båndtvangen så er det ingen grunn til å pine stakkaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jeger selv, har også fuglehund. Om hennes hund ikke ville gjort det ville det vært mirakuløst. Det er dette fuglehunder er avlet opp til. Spesielt en ung hund, som ikke har lært seg at fugler ikke er fritt villt. 

Anonymkode: edf4f...2bf

Samme med mine hunder. Min ES-valp apporterte en halv høne som fløy inn i hundegården. Min gamle IS knerta harer som spratt opp av kratt på jakt og tok et par tre ryper i reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frekvens skrev:

Vi har båndtvang for å skjerme dyrelivet i en periode hvert år.

Jeg har ikke løs hunden i et tettbefolket strøk men det er fordi andre ikke har kontroll slik du nevner. Når jeg er trygg på omgivelsene og det er utenfor båndtvangen så er det ingen grunn til å pine stakkaren. 

Eieren av denne hunden påstod også at han hadde stålkontroll på sin hund... Du vet aldri når de plutselig får et innfall. Uansett hvor godt trent hunden er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...