Gå til innhold

Hunden ble skutt


Chantielle

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Chantielle said:

Hunden følger sine naturlige instinkter,synes ikke det er 'til pass for den' å bli skutt av den grunn. Hundeeiers ansvar dette.

Ja, det er selvsagt hundeeieren som burde skytes. Men siden dette ikke går, er det hunden som får lide.

Anonymkode: 2edc2...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvsagt hundeeieren som burde skytes. Men siden dette ikke går, er det hunden som får lide.

Anonymkode: 2edc2...232

Ja,som jeg sier i HI er det hunden det går ut over. Jeg tenker av og til på at folk kanskje hadde vært litt mer nøye med å overholde båndtvangen dersom det var veldig høye bøter ved brudd på loven.Er vel noen steder man får bøter,men det er ikke snakk om høye summer tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chantielle said:

Ja,som jeg sier i HI er det hunden det går ut over. Jeg tenker av og til på at folk kanskje hadde vært litt mer nøye med å overholde båndtvangen dersom det var veldig høye bøter ved brudd på loven.Er vel noen steder man får bøter,men det er ikke snakk om høye summer tror jeg.

Saken er jo at vi ikke kan ha en drøss oppsynsmenn og -kvinner gående rundt for å sjekke om folk overholder båndtvangen. Da er det bare i de ekstreme tilfellene, der hundene gjør skade på husdyr og blir skutt,  eller om de biter folk, at det uforsvarlige hundeholdet får noen konsekvenser. Å vite at hunden risikerer å bli skutt burde absolutt fått folk til å overholde båndtvangen.

Anonymkode: 2edc2...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saken er jo at vi ikke kan ha en drøss oppsynsmenn og -kvinner gående rundt for å sjekke om folk overholder båndtvangen. Da er det bare i de ekstreme tilfellene, der hundene gjør skade på husdyr og blir skutt,  eller om de biter folk, at det uforsvarlige hundeholdet får noen konsekvenser. Å vite at hunden risikerer å bli skutt burde absolutt fått folk til å overholde båndtvangen.

Anonymkode: 2edc2...232

Ja,forstår at det er vanskelig å få gjennomført i praksis. Men av og til får jeg en følelse av at folk er mer opptatt av lommeboka si enn bikkja. Men som nevnt,er nok vanskelig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chantielle skrev:

Ja,forstår at det er vanskelig å få gjennomført i praksis. Men av og til får jeg en følelse av at folk er mer opptatt av lommeboka si enn bikkja. Men som nevnt,er nok vanskelig å gjennomføre.

Lommeboka?

Folk er bekymret for at sine egne dyr skal tar skade pga andre som ikke har kontroll på hunden sin. 

Anonymkode: edf4f...2bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lommeboka?

Folk er bekymret for at sine egne dyr skal tar skade pga andre som ikke har kontroll på hunden sin. 

Anonymkode: edf4f...2bf

Selvsagt,er de bekymret for sine dyr. Min tanke var at dersom hundeeiere som gir blaffen i båndtvangen hadde fått en klekkelig bot ,så kanskje det hadde vært preventivt....også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Chantielle skrev:

Selvsagt,er de bekymret for sine dyr. Min tanke var at dersom hundeeiere som gir blaffen i båndtvangen hadde fått en klekkelig bot ,så kanskje det hadde vært preventivt....også.

Iallefall i min by har politiet sagt at båndtvangskontroller ikke er prioritert. Synes personlig dette er trist på vegne av rådyrkje spesielt. 

Anonymkode: 4e5b9...f7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt en veldig dyrekjøpt og vond erfaring for hundeeieren! Likevel tar jeg meg i å lure om utfallet hadde blitt annerledes dersom dette hadde skjedd utenom båndtvangperioden. Jeg har mine tvil, men det blir selvsagt bare spekulasjoner. Jeg heller mot å være enige med de som hevder at hunder her i landet nærmest har blitt rettsløse. 

Endret av Julie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SoWhat? said:

Unnskyld meg, men dyrene dine skal ikke være til bry for noen. Det er ditt ansvar å holde de under oppsyn og passe på. Å true med skyting er ikke det samme som å faktisk skyte. 

En rottweiler/Dobermann skal da ikke gå løs i byen! Og narkotika involvert? Skjønner godt at politiet viste interesse . Det er å gjøre jobben sin. 

Skal man skyte dyr om de er til bry og går løse syns du? Greia er at man kan skyte helt vilt uten noen som helst slags form for konsekvenser.

Anonymkode: dd7e4...ff7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man skyte dyr om de er til bry og går løse syns du? Greia er at man kan skyte helt vilt uten noen som helst slags form for konsekvenser.

Anonymkode: dd7e4...ff7

Jeg har ikke skrevet det noe sted. Nei, jeg syns ikke at man skal skyte hunder(!) 

Men de skal bli tatt fra eiere som ikke har evnen til å ta vare på dem. Skulle ønske du leste hva jeg skriver istedenfor å lage dine egne ideer? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Kort oppsummert,

hundeeier mister kontrollen på hunden sin. Hunden er av type fuglehund, og tiltrekkes naturligvis fugler. I området der hvor hunden er er det en "fuglegård", hunden går til angrep på disse fuglene. Eieren av fuglene prøver å skremme bort hunden med stemme og varselskudd - den går fortsatt etter fuglene. Fugleeier skyter så hunden for å beskytte fuglene.

Hadde det vært bedre om eieren av fuglene bare hadde sett på at hunden drepte fuglene?

Hvor mange fugler er innafor å drepe for at hunden ikke skal bøte med livet? 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 ? 

Til pass for bikkja og hundeeieren vil jeg si. Hadde gjort akkurat det samme. 

 

Anonymkode: edf4f...2bf

Ja gjorde den det? Nå hadde ikke denne mannen ett bevis på det, til tross for at den skal ha angrepet to fugler fysisk. Den burde hatt fjær i munnen i det minste, men det var ikke noe snakk om noe slikt, og samtlige fugler var helt uskadet.

Dette er en gordonsetter som er en stående fuglehund. Stående fuglehunder viser jegeren hvor fuglen er, de skal ikke angripe. De henter også fuglen når jegeren har skutt, så disse hundene er avlet spesielt for å ikke bite istykker byttet, de har dermed ikke et hardt bitt, men såkalt "myk munn" som man avler slike jakthunder til å ha.

En ung utrent gordonsetter vil bli oppspilt når den ser fugler, og gjerne løpe forvirret rundt og jage dem hit og dit, men at den skal ANGRIPE, det er ikke noe som er automatisk altså.

Anonymkode: dd7e4...ff7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja gjorde den det? Nå hadde ikke denne mannen ett bevis på det, til tross for at den skal ha angrepet to fugler fysisk. Den burde hatt fjær i munnen i det minste, men det var ikke noe snakk om noe slikt, og samtlige fugler var helt uskadet.

Dette er en gordonsetter som er en stående fuglehund. Stående fuglehunder viser jegeren hvor fuglen er, de skal ikke angripe. De henter også fuglen når jegeren har skutt, så disse hundene er avlet spesielt for å ikke bite istykker byttet, de har dermed ikke et hardt bitt, men såkalt "myk munn" som man avler slike jakthunder til å ha.

En ung utrent gordonsetter vil bli oppspilt når den ser fugler, og gjerne løpe forvirret rundt og jage dem hit og dit, men at den skal ANGRIPE, det er ikke noe som er automatisk altså.

Anonymkode: dd7e4...ff7

Hallo, har du noen gang dessert en stående fuglehund. Den vanskeligste delen med å få en god hund, er at de ikke jager fuglen selv når de får "støkk"-orde. De blir ikke født ferdig trent.

Anonymkode: 4e5b9...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chantielle skrev:

Ja, man har ikke mye man skal ha sagt som hundeeier i slike tilfeller. Hundeeiere har et stort ansvar,man må beskytte sin hund (og andres dyr)mot slike hendelser og følge båndtvangen,uansett om man mener man har full kontroll eller ei. Jeg skjønner ikke at folk tør å ta sjansen på å slippe løs.Uhell kan skje alle,men det er endel som konsekvent lar hunden gå løs,uansett.

 

 

Hundeeier visste også at hun ikke hadde kontroll på hunden. Da er det enda mer ille at hun lot hunden løpe fritt. 

Her har jeg stor sympati for hunden.

Men jeg har overhodet ikke sympati med hundeeier. Hun brøt loven, med fullt overlegg. Hadde hun fulgt loven, hadde hunden vært i live. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: f11e2...d91

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hundeeier visste også at hun ikke hadde kontroll på hunden. Da er det enda mer ille at hun lot hunden løpe fritt. 

Her har jeg stor sympati for hunden.

Men jeg har overhodet ikke sympati med hundeeier. Hun brøt loven, med fullt overlegg. Hadde hun fulgt loven, hadde hunden vært i live. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: f11e2...d91

Bra det samme ikke gjelder for mennesker da, at man blir skutt om man bryter loven.

Anonymkode: dd7e4...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra det samme ikke gjelder for mennesker da, at man blir skutt om man bryter loven.

Anonymkode: dd7e4...ff7

Det kan jo fort skje.. Og i mange land er det jo ganske vanlig, f.eks. i USA.

Anonymkode: 0a270...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan jo fort skje.. Og i mange land er det jo ganske vanlig, f.eks. i USA.

Anonymkode: 0a270...b77

Nei her kan du ikke dytte borti et menneske som bryter loven en gang, da blir du satt i fengsel. Hunder derimot, de er fritt vilt.

Anonymkode: dd7e4...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han overreagerte og er trigger-happy og det er ikke greit i det hele tatt. 
Hun var idiot som ikke holdt hunden sin i bånd. 
Begge to er like skyldige, begge to gjorde noe galt og begge to burde ha dårlig samvittighet. Synd at en hund skal være et offer for andres dumskap. 

Jeg mener at privatpersoner bør ikke ha tilgang til våpen. Alle skytevåpen, også jaktvåpen, bør reguleres mye strengere. Jaktvåpen bør være kun tilgjengelig under jakt, hvor man leier våpene i de timene man er på jakt. Og at de da oppbevares av profesjonelle. Ingen privatpersoner bør ha våpen i lavlandet. Jeg forstår de på Svalbard som trenger det for å beskytte seg selv året rundt. De i Oslo trenger ikke det. Men det blir en annen debatt, men det viser bare hvor jævlig fort det kan gå galt, når privatpersoner har våpen tilgjengelig i hjemmet. 

Anonymkode: 71ca8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han overreagerte og er trigger-happy og det er ikke greit i det hele tatt. 
Hun var idiot som ikke holdt hunden sin i bånd. 
Begge to er like skyldige, begge to gjorde noe galt og begge to burde ha dårlig samvittighet. Synd at en hund skal være et offer for andres dumskap. 

Jeg mener at privatpersoner bør ikke ha tilgang til våpen. Alle skytevåpen, også jaktvåpen, bør reguleres mye strengere. Jaktvåpen bør være kun tilgjengelig under jakt, hvor man leier våpene i de timene man er på jakt. Og at de da oppbevares av profesjonelle. Ingen privatpersoner bør ha våpen i lavlandet. Jeg forstår de på Svalbard som trenger det for å beskytte seg selv året rundt. De i Oslo trenger ikke det. Men det blir en annen debatt, men det viser bare hvor jævlig fort det kan gå galt, når privatpersoner har våpen tilgjengelig i hjemmet. 

Anonymkode: 71ca8...92a

Så du synes det er en god ide å slippe en haug jegere som aldri får trene, til skogs for å jakte?

Utrolig mange har våpen i Norge. De fleste er helt kapable til å ha dem uten å skyte på alt som rører på seg. Hvis folk først skal HA våpen, er det faktisk viktig at de får trene. De farligste med våpen er de som ikke kan bruke det skikkelig. 

Anonymkode: 578f1...4bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er en god ide å slippe en haug jegere som aldri får trene, til skogs for å jakte?

Utrolig mange har våpen i Norge. De fleste er helt kapable til å ha dem uten å skyte på alt som rører på seg. Hvis folk først skal HA våpen, er det faktisk viktig at de får trene. De farligste med våpen er de som ikke kan bruke det skikkelig. 

Anonymkode: 578f1...4bd

Har ikke sagt at de ikke får trene. De må jo da til en skyteskole. De kan ikke akkurat trene hjemme på trygg måte. 

Anonymkode: 71ca8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han overreagerte og er trigger-happy og det er ikke greit i det hele tatt. 
Hun var idiot som ikke holdt hunden sin i bånd. 
Begge to er like skyldige, begge to gjorde noe galt og begge to burde ha dårlig samvittighet. Synd at en hund skal være et offer for andres dumskap. 

Godt oppsummert. Hundeeiere som ikke overholder båndtvangen gambler med bikkja si og det kan i verste fall få katastrofale følger som i dette tilfellet. Er selv hundeeier. Forbanner meg over de som ikke overholder båndtvangen selv om jeg skjønner det kan virke fristende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...