Gå til innhold

Permisjonsslutt. Fortvilet!


Linnpinn

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Det jeg sier er at kvalitetstid aldri kan erstatte kvantitet. Og så er det ikke sånn at vi som faktisk prioritert å bruke tiden vår med ungene våre overser dem i hele kvantitetstiden. 

Hvorfor sier du det, egentlig? Bare for å være drittsekk? «Æda bæda, jeg er privilegert, heldig og rik nok til å tilbringe masse tid med ungene mine, og du er en dårlig mor som bruker en time eller to mindre på ungene dine enn meg». Hva er poenget?

Jeg trodde ikke jeg skulle bli brydd av disse kommentarene her. Men jeg blir det! Her jobber jeg og står på, som man får vite at man burde, kvinner må investere osv osv, samtidig som jeg føder barn etter bestilling fra Erna. Så skal jeg pinadø bli dømt for å komme hjem fra jobb en time eller to senere enn hvermannsen. Ungen min har det helt strålende med pappaen sin, og de kan takket være hans fleksible jobb, være masse sammen og ha redusert plass i barnehage. Hadde jeg vært mann, hadde ingen synes min ordning hadde vært noe spesielt... Hvor er the girlpower, egentlig? Hvorfor bryte ned karrierekvinnene? Folk, ass...!

Anonymkode: dd699...5d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, HerKommerMummi said:

Det jeg sier er at kvalitetstid aldri kan erstatte kvantitet. Og så er det ikke sånn at vi som faktisk prioritert å bruke tiden vår med ungene våre overser dem i hele kvantitetstiden. 

Men herlighet, påstanden din faller på sin egen urimelighet – det ser du vel? Det er klart kvalitet kan trumfe kvantitet. Én ting er eksemplet som brukeren du svarer trekker frem, men vi kan jo sette det enda mer på spissen: Hva med hjemmeværende foreldre som psykisk og/eller fysisk mishandler egne barn alle de 12 timene de tilbringer sammen – fortsatt bedre enn moren og faren som har kvalitetstid med barnet sitt fra kl. 18 og frem til leggetid? Du skriver aldri, det er en rimelig drøy påstand.

 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde ikke jeg skulle bli brydd av disse kommentarene her. Men jeg blir det! 

Håper du klarer å la kommentarene prelle av deg. Virkelig. Ingen dømmer fedre som gjør det samme som deg (eller er enda lengre borte). Klart barnet ditt har det supert med faren sin! Tipper du har vært fornuftig og fått barn med en mann som er en minst like god omsorgsperson som deg selv. Og, jeg er for øvrig helt enig. To timer med kvalitetstid er faktisk bedre enn å stresse hjem, hente i barnehage (litt sliten og sulten) også sette poden foran TVen i stua mens du mekker middag på kjøkkenet. Og jeg kommer nok til å havne i den siste kategorien selv. Både far og jeg må, og vil, jobbe. Forhåpentligvis kan vi flekse litt, og vi får jo kvalitetstid når alle har fått opp energinivået, men de derre to timene med tjas er neppe utslagsgivende for en god og varig relasjon til barnet. Gode samtaler over middagsbordet og lesetid derimot, det har jeg mer troen på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bevandret på Kvinneguiden eller i andre forum, men ser nå at det var en dårlig idé å starten denne tråden. Så mye momshaming på en plass har jeg ikke vært borti. Vær snille og rause mot hverandre ❤ ha en fin dag!

Endret av Linnpinn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Bloated said:

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

 

Du må gjerne forklare hvordan den finske og japanske ordningen er bedre enn den norske,for jeg er jammen ikke enig. 

I Japan er det veldig vanskelig for kvinner å kombinere karriere og barn. Det har ført til to ting: Mange kvinner får ikke barn, eller de får bare ett barn. Mange kvinner faller ut av arbeidslivet etter å ha fått barn. Det begynner allerede på permisjonsnivå, så jeg tror ikke vi skal la oss inspirere av japanske ordninger. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordningen er fantastisk for fedre som i praksis ikke "får lov" til å ta ut mer permisjon, enten det er mor som vil ha alt selv eller arbeidsgiver som ikke synes noe om det. Vi har verdens beste ordning og litt mer til far og litt mindre til mor er helt OK, da mødrene i Norge allikevel kommer bedre ut enn mødre i de fleste andre land.

Anonymkode: 6af61...b77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Imsen skrev:

Men herlighet, påstanden din faller på sin egen urimelighet – det ser du vel? Det er klart kvalitet kan trumfe kvantitet. Én ting er eksemplet som brukeren du svarer trekker frem, men vi kan jo sette det enda mer på spissen: Hva med hjemmeværende foreldre som psykisk og/eller fysisk mishandler egne barn alle de 12 timene de tilbringer sammen – fortsatt bedre enn moren og faren som har kvalitetstid med barnet sitt fra kl. 18 og frem til leggetid? Du skriver aldri, det er en rimelig drøy påstand.

 

Håper du klarer å la kommentarene prelle av deg. Virkelig. Ingen dømmer fedre som gjør det samme som deg (eller er enda lengre borte). Klart barnet ditt har det supert med faren sin! Tipper du har vært fornuftig og fått barn med en mann som er en minst like god omsorgsperson som deg selv. Og, jeg er for øvrig helt enig. To timer med kvalitetstid er faktisk bedre enn å stresse hjem, hente i barnehage (litt sliten og sulten) også sette poden foran TVen i stua mens du mekker middag på kjøkkenet. Og jeg kommer nok til å havne i den siste kategorien selv. Både far og jeg må, og vil, jobbe. Forhåpentligvis kan vi flekse litt, og vi får jo kvalitetstid når alle har fått opp energinivået, men de derre to timene med tjas er neppe utslagsgivende for en god og varig relasjon til barnet. Gode samtaler over middagsbordet og lesetid derimot, det har jeg mer troen på.

Hvis du sammenligner deg med foreldre som mishandler barna sine så er det jo ikke rart at du er fornøyd med så se ungen din to timer hver kveld. 

Anonymkode: d5e1a...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du sammenligner deg med foreldre som mishandler barna sine så er det jo ikke rart at du er fornøyd med så se ungen din to timer hver kveld. 

Anonymkode: d5e1a...62e

Tror du bør jobbe litt med leseforståelsen og deretter lese hele tråden. Lykke til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du sammenligner deg med foreldre som mishandler barna sine så er det jo ikke rart at du er fornøyd med så se ungen din to timer hver kveld. 

Anonymkode: d5e1a...62e

Omg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 23.03, Imsen skrev:

Håper du klarer å la kommentarene prelle av deg. Virkelig. Ingen dømmer fedre som gjør det samme som deg (eller er enda lengre borte). Klart barnet ditt har det supert med faren sin! Tipper du har vært fornuftig og fått barn med en mann som er en minst like god omsorgsperson som deg selv. Og, jeg er for øvrig helt enig. To timer med kvalitetstid er faktisk bedre enn å stresse hjem, hente i barnehage (litt sliten og sulten) også sette poden foran TVen i stua mens du mekker middag på kjøkkenet. Og jeg kommer nok til å havne i den siste kategorien selv. Både far og jeg må, og vil, jobbe. Forhåpentligvis kan vi flekse litt, og vi får jo kvalitetstid når alle har fått opp energinivået, men de derre to timene med tjas er neppe utslagsgivende for en god og varig relasjon til barnet. Gode samtaler over middagsbordet og lesetid derimot, det har jeg mer troen på.

Takk for støtten! ❤️ Han er like omsorgsfull, om ikke mer. Så det er ingen problemer med ordningen vår. Bare mammapolitiet som synes det.. 

Anonymkode: dd699...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for støtten! ❤️ Han er like omsorgsfull, om ikke mer. Så det er ingen problemer med ordningen vår. Bare mammapolitiet som synes det.. 

Anonymkode: dd699...5d7

Vi er flere i samme båt. Dvs nå er jeg hjemme sykemeldt, men skulle heller vært på jobb og kunne gi ungene full fokus noen timer en hele dager med 50 %. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 23.33, Rucula skrev:

Snakk om å legge ordene i munnen på meg...hvor har jeg skrevet at mor er viktigere enn far? 

Dere er begge viktige! Og ingen av der burde være borte fra et lite barn så mye i lange perioder om gangen.  Helt uavhengig av kjønn...hva er vitsen med å få et barn om du ikke tilbringer tid med det??

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men hvis du kommer hjem kl 18 kan det ikke akkurat være mye kvalitetstid dere får hver dag.  Skremmende at du synes det går utmerket! Virkelig skremmende, for det sier litt

Slapp av nå da, er ikke alle som legger barnet sitt kl 18 da som d ser ut til at ts gjør.. 🤔 kl er 2030 og du har vært oppe to ganger de 2,5 timene siden barnet la seg... kanskje det hadde vært enklere å legge barnet feks 1930-20 for da er det jo faktisk kveld og ikke ettermiddag 😳

Anonymkode: 55bf7...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke all denne mammashamingen jeg. Slutt å kritisere andres valg av bruk av barnehagen, de fleste familier prøver vel å legge en kabal som passer hverdag, familieliv og jobb. 

Anonymkode: b8783...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 13.13, Rucula skrev:

Utrolig at du synes det er greit å se ungen din 2 timer i døgnet.... sier kanskje litt om deg som mor. Og selv om sykepleiere jobber skift så ser de som regel barne mer enn dette. Kanskje de har lange morninger sammen feks.

Mannen min har hele tiden jobbet i en jobb med masse reisevirksomhet og mye tid borte fra hjemme.  Da han fikk barn så byttet han til kontor jobb. (Gikk ned ca 500 000 i lønn i året på dette)  Sånn at vi hadde mulighet til å ha barnet korte dager i bhg og at han fikk muligheten til å bruke tid med barnet sitt. P r i o r i t e r i n g

Du er sikkert verdens beste mamma. Men å rette pekefinger mot andre mødre på den måten du gjør er bare kvalmende. Sier kanskje litt om deg som menneske...
 

Du har vært h e l d i g. Ikke alle er så heldig. Ikke alle kan bytte jobb i en håndvending, ikke alle kan gå ned 500.000 i lønn, ikke alle har mulighet til å ha kortere dager i barnehagen. 

Anonymkode: d3c3c...ef0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også det er rart at dette ikke kan planlegges før det er 2 uker igjen til jobbstart. Det er jo fullt mulig å forlenge permisjonen med ferie for eksempel, da kunne du spart opp 2019-ferien din til permisjonsslutt (utsette permisjon med ferie er lov), kanskje hatt ulønnet permisjon i et par uker (det hadde dere greid) og så tatt ut hele 2020-ferien over nyttår. Da hadde du hatt 12 uker ekstra permisjon/fri. Dessuten ville pappas permisjon truffet senere, og dere ville fått kontantstøtte på slutten. Han kunne også ha avviklet ferien sin for å forlenge perioden ytterligere.

Vi har vært i samme dilemma som deg to ganger og venter nå nr tre. Jeg var tilbake på jobb etter 8 mnd med forrige (avviklet ferie da også), men syntes dette var tidlig siden h*n ikke spiste fulle måltider og nektet flaske, men samboeren fikk det heldigvis til på et vis likevel.

Denne gangen kan det hende vi blir tvunget til et halvt år ulønnet pga barnehageopptak - da begynner det å bli et problem det er lov å klage over synes jeg!

Anonymkode: 74779...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et snev (dog bittebittelite) av medlidenhet med deg helt til du skrev at far går på dagpenger fordi han mistet jobben sin...... Så du er hjemme, far er hjemme og så er det krise når du skal ut i jobb igjen?!?! Du har jo pappaen hjemme allerede FØR du begynner å jobbe!! Du mener altså at dere trenger å være hjemme begge to fordi dere har ETT barn på 7 måneder?!?!

JADDA....... deg er det virkelig synd på! Kanskje du burde ha vurdert å ikke få barn, siden du er så hjelpesløs?

Anonymkode: cc7f7...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...