Gå til innhold

Permisjonsslutt. Fortvilet!


Linnpinn

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at folk opplever forskjellen som SÅ ekstrem. Før 2014 var det 14 uker, og det er bare 5 uker forskjell fra de forrige reglene. Hvis de 5 ukene er så ekstremt avgjørende, har nok de fleste råd til akkurat de ukene ulønnet. 

Anonymkode: 0d6e2...44d

Det stemmer ikke. Før kunne mor ta alle far sine uker. Sier ikke at far ikke skal ha noe permisjon, men 15 uker til far er mye. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Rucula skrev:

2 timer pendling hver vei?? Så dvs at su blir borte fra hjemme 11.5 timer hver dag da? Hvordan skaø du gjøre det med bhg? Kommer nesten ikke til å se ungen din i det hele tatt da...

Hallo der, mammapolitet.. Ikke alle som har så mange valgmuligheter, og penger må man jo faktisk ha..

Nå ser jeg at vedkommende skal få seg en ny jobb, men noen må faktisk ha en slik jobb. Da har man forhåpentligvis en mann med mer fleksibel arbeidstid, eller besteforeldre og nære venner som kan stille opp. Selvfølgelig skulle de fleste ønske at man kunne se ungene sine mer, men i sånne tilfeller må man bare gjøre det beste ut av den tiden man har, og nyte helgene. 

Anonymkode: dd699...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det akkurat på samme måte. Men jeg har valgt å ta ulønnet permisjon frem til mars. Dette er tredje barnet og vi gjorde det slik med de to andre også. Så de har alle begynt i bhg ved 1.5 år. Pappaen har da overtatt ved 1 år. 

Skulle begynt på jobb neste uke men det hadde ikke gått. Minsten har vært syk lenge nå. Kun mamma som gjelder. Sover lite på kveld og natt så jeg er helt ødelagt. Pappaen prøver å legge å trøste men han skriker i opp til en time. 

Anonymkode: 9d4fd...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta ulønnet permisjon i det minste til over jul? Bebi trenger deg jo, og det burde gå foran alt annet. Du kan be om 2 månders avdragsfrihet på huslån hvis dere har stram økonomi?

Anonymkode: f9d83...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min er 9 måneder og jeg skal tilbake på jobb nå. 4-5 timer sammenhengende søvn høres ut som en drøm, jeg har maks 2 timer hvis jeg er heldig. Jeg må i tillegg pendle 2 timer hver vei til og fra jobb. Gleder meg til å dra tilbake på jobb og få brukt hjernen, men skjønner ikke hvordan jeg skal klare det på så lite søvn. Og kjøre bil så langt hver morgen med null soving 😴

Anonymkode: 062dc...ef4

Han har aldri sovet 4 timer i strekk 😅 maks 2 her også. Kl er 20.30 nå og på 2,5 timer siden legging har jeg sprunget opp til han to ganger.. 😥 2 timer kjøring høres ekstremt ut, men ser lengre ned her at du skal bytte jobb. Høres lurt ut! Husker å ha lest en plass at får man mindre en 5 timer søvn tilsvarer det å kjøre med promille 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo der, mammapolitet.. Ikke alle som har så mange valgmuligheter, og penger må man jo faktisk ha..

Nå ser jeg at vedkommende skal få seg en ny jobb, men noen må faktisk ha en slik jobb. Da har man forhåpentligvis en mann med mer fleksibel arbeidstid, eller besteforeldre og nære venner som kan stille opp. Selvfølgelig skulle de fleste ønske at man kunne se ungene sine mer, men i sånne tilfeller må man bare gjøre det beste ut av den tiden man har, og nyte helgene. 

Anonymkode: dd699...5d7

Haha da er det LITE som skaø til for å bøi kalt mamma politi....å være borte fra ungen 11.5 timer minimum hver dag...da ser du barnet hvor mye? 30 min hber kveld.  Jeg tenker at hvis du synes dette er ok så bør du IKKE få barn. Barn er ingen rett.. 

Og ja vedkommende skal skofte jobb, det forstår jeg veldog godt 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått helt fint her. Det som tar på er de periodene hvor det er sykdom og nattevåk. Storesøster som drar med seg virus fra barnehagen. Men det går seg til. 

Anonymkode: 30736...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ulønnet så er ikke det en mulighet for oss. Mannen mistet jobben tidligere i år og mottar dagpenger (60%) og vi klarer oss så vidt nå. Har heller ikke oppsparte midler. Det kommer nok til å gå fint, men det er vanskelig å se for seg det akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste husholdninger med to inntekter kan klare seg på en inntekt for en periode!  Hvis man har vært så dum å presse økonomien helt til det ytterste før man får barn må man nesten skylde seg selv. Vi har svært gode permisjonsordninger her i landet, og det er en del grep man kan gjøre for å kunne være lenger hjemme. 

*For store boutgifter? Flytt (eller be om et års avdragsfrihet på lån)

*Dropp ferie, kino, nye klær, take-away, restaurantbesøk, osv. Si til alle at du er interessert i å arve/ låne babyutstyr

'Velg 52 uker med 80% lønn. Da varer permisjonen et helt år. Etter det kan man få inn litt penger i form av kontantstøtte, 7500 pr. mnd 

*finn en deltidsjobb med kveld/natt/helgejobb ved behov, evnt gå for at den som ikke er i permisjon tar på seg noe overtid 

Anonymkode: 26479...987

Med boliglån, billån, forsikringer, to studielån, regninger, kommunale avgifter, barnehageutgift så hadde hvertfall ikke vi klart oss med én inntekt hvertfall. Vi har ganske gjennomsnittlig lønn med gjennomsnittlige utgifter. Vil ikke si jeg føler meg "dum" som ikke allerede har oppsparte penger til dette. Både jeg og mannen min studerte i flere år før vi fikk barn. Vi har ikke mange år i arbeidslivet bak oss.. De pengene vi rakk å spare gikk til egenkapital. Ulønnet permisjon er noe man tar hvis man har mulighet.. da er det de som har god råd som har mulighet til å være lengre sammen med barna sine 😐 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pentagon skrev:

Det stemmer ikke. Før kunne mor ta alle far sine uker. Sier ikke at far ikke skal ha noe permisjon, men 15 uker til far er mye. 

Huh? Når var dette sier du? Da jeg fødte i 2016 kunne mor ta 0 av far sine uker. Kunne han ikke ta de selv, fallt de bort.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Linnpinn skrev:

Med boliglån, billån, forsikringer, to studielån, regninger, kommunale avgifter, barnehageutgift så hadde hvertfall ikke vi klart oss med én inntekt hvertfall. Vi har ganske gjennomsnittlig lønn med gjennomsnittlige utgifter. Vil ikke si jeg føler meg "dum" som ikke allerede har oppsparte penger til dette. Både jeg og mannen min studerte i flere år før vi fikk barn. Vi har ikke mange år i arbeidslivet bak oss.. De pengene vi rakk å spare gikk til egenkapital. Ulønnet permisjon er noe man tar hvis man har mulighet.. da er det de som har god råd som har mulighet til å være lengre sammen med barna sine 😐 

Dette er faktisk litt rart for meg å lese.. Jeg er selv alenemor og har alt du nevner- huslån, bil, studielån, kommunale utgifter osv. Jeg jobber i typisk «kvinneyrke» og tjener rett over 400.000 i året. Vi klarer oss helt fint, sparer til og med 2-4000 hver måned på bufferkonto! Hvordan klarer par med to fulle inntekter å sette seg i et slikt økonomisk uføre at de ikke kan ta seg råd til noen måneders ulønnet permisjon i den viktigste tiden i livet for barnet deres? Dere tar opp studielån, billån og huslån, men kan ikke prioritere og planlegge for tid med barnet i de første viktige leveårene? Det sliter jeg med å forstå rett og slett. Og jeg er ikke noe dømmende mammapoliti, jeg bare forstår ikke hvorfor folk ikke prioriterer et sårbart barn først. Den første tiden går så ufattelig fort, og de skjer så mye utvikling de første årene. Barnet trenger trygge, stabile    forhold for optimal hjerneutvikling og tilknytning. Ikke stress og enormt savn av mor. 

Husk og det er fullt mulig å be om noen måneders avdragsfrihet på lån, dere kan søke lånekassen om noen måneders betalingspause på lån, dere kan øke  lånetiden på bolig og på den måten få ned de månedlige avdragene. Dere kan ha kjøpestopp, selge unna ting dere ikke trenger osv. 

 

 

Anonymkode: f9d83...6c9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er denne: Disse damene som roper så innmari høyt om hvor elendige permisjonsordninger vi har i Norge, og hvor urettferdig det er mot mor, vil bare få og få, men de vil ikke ofte en krone selv. Med andre ord, de vil ha alle permisjonsukene selv, med 100 % lønn (de velger nemlig aldri 80 % dekningsgrad), men de vil ikke be om avdragsfrihet, ikke selge eiendeler, ikke ofre sommerferieplaner (og bruke feriepengene til ulønnet permisjon, f.eks.), ikke redusere forbruket, ikke ha bruktbil/rimeligere bil osv. osv.

De ALLER fleste vil kunne ha fem uker ulønnet permisjon (= forskjellen mellom slik ordningen var i 2014 og i 2019) uten at økonomien kneler. Det er faktisk motivasjonen det går på. De roper så høyt om at de vil ha tid med babyene sine, men de gidder faktisk ikke løfte en finger. Jeg vet jeg setter det på spissen nå, men det er dessverre sant.

I alle slike tråder som denne får TS nemlig ca. hundre gode, rasjonelle, utprøvde tips, hvor i alle fall tre til fem tips burde være gjennomførbare. TS slakter uten unntak 100 % av tipsene. INGENTING er mulig for henne og hennes familie. ALT er vanskelig. Den eneste løsningen er at hun får alle fars uker, ev. sykmelding. Det er ingenting hun eller familien hennes kan gjøre for å forsøke å fikse sin egen situasjon, ta tak, ta ansvar.

Jeg snakker ikke her spesifikt om denne trådens TS, men vi har to-tre slike tråder her inne hver uke, og mønsteret er ikke til å ta feil av. Alle mødrene har valgt 100 % dekningsgrad. Babyen er 6 mnd. og er det er noen uker til permisjonsslutt. De har ikke planlagt noe, det kommer visst som julekvelden på kjerringa. Kanskje har de ikke engang begynt med fast føde. De har ikke spart noen penger. De kan visstnok ikke ta NOEN grep selv.

Jeg blir så trist av å jevnlig lese om slike mødre. Jeg synes de er hyklerske.

Anonymkode: a7610...c63

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min teori er denne: Disse damene som roper så innmari høyt om hvor elendige permisjonsordninger vi har i Norge, og hvor urettferdig det er mot mor, vil bare få og få, men de vil ikke ofte en krone selv. Med andre ord, de vil ha alle permisjonsukene selv, med 100 % lønn (de velger nemlig aldri 80 % dekningsgrad), men de vil ikke be om avdragsfrihet, ikke selge eiendeler, ikke ofre sommerferieplaner (og bruke feriepengene til ulønnet permisjon, f.eks.), ikke redusere forbruket, ikke ha bruktbil/rimeligere bil osv. osv.

De ALLER fleste vil kunne ha fem uker ulønnet permisjon (= forskjellen mellom slik ordningen var i 2014 og i 2019) uten at økonomien kneler. Det er faktisk motivasjonen det går på. De roper så høyt om at de vil ha tid med babyene sine, men de gidder faktisk ikke løfte en finger. Jeg vet jeg setter det på spissen nå, men det er dessverre sant.

I alle slike tråder som denne får TS nemlig ca. hundre gode, rasjonelle, utprøvde tips, hvor i alle fall tre til fem tips burde være gjennomførbare. TS slakter uten unntak 100 % av tipsene. INGENTING er mulig for henne og hennes familie. ALT er vanskelig. Den eneste løsningen er at hun får alle fars uker, ev. sykmelding. Det er ingenting hun eller familien hennes kan gjøre for å forsøke å fikse sin egen situasjon, ta tak, ta ansvar.

Jeg snakker ikke her spesifikt om denne trådens TS, men vi har to-tre slike tråder her inne hver uke, og mønsteret er ikke til å ta feil av. Alle mødrene har valgt 100 % dekningsgrad. Babyen er 6 mnd. og er det er noen uker til permisjonsslutt. De har ikke planlagt noe, det kommer visst som julekvelden på kjerringa. Kanskje har de ikke engang begynt med fast føde. De har ikke spart noen penger. De kan visstnok ikke ta NOEN grep selv.

Jeg blir så trist av å jevnlig lese om slike mødre. Jeg synes de er hyklerske.

Anonymkode: a7610...c63

Okei 😄 stemmer sikkert siden du skrev det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonsordning er kanskje den mest sjenerøse i verden men slik den er nå oppnår den ikke målet. Fødselstallene går ned, ganske drastisk faktisk. Det finnes flere grunner for dette men penger er én av. Detaljstyring er neppe gunstig her og alle kvinner som opplever permisjonsordning som utilfredsstillende og urettferdig vil ta det med i vurdering om de skal ha et barn til senere. Og det er kvinner som bestemmer om det blir flere barn eller ei.

Anonymkode: fd18c...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rucula skrev:

Haha da er det LITE som skaø til for å bøi kalt mamma politi....å være borte fra ungen 11.5 timer minimum hver dag...da ser du barnet hvor mye? 30 min hber kveld.  Jeg tenker at hvis du synes dette er ok så bør du IKKE få barn. Barn er ingen rett.. 

Og ja vedkommende skal skofte jobb, det forstår jeg veldog godt 

Jeg har allerede fått barn, og jeg er borte fra 06:00-18:00 hver dag. Går helt utmerket det. Barnet har det helt topp med pappaen sin når jeg er borte, og jeg er verdens beste mamma i timene før barnet legger seg, og i helgen. Mener du at tiden med en pappa er mindre verd enn tiden med mamma? Hvorfor det? 

Anonymkode: dd699...5d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede fått barn, og jeg er borte fra 06:00-18:00 hver dag. Går helt utmerket det. Barnet har det helt topp med pappaen sin når jeg er borte, og jeg er verdens beste mamma i timene før barnet legger seg, og i helgen. Mener du at tiden med en pappa er mindre verd enn tiden med mamma? Hvorfor det? 

Anonymkode: dd699...5d7

Snakk om å legge ordene i munnen på meg...hvor har jeg skrevet at mor er viktigere enn far? 

Dere er begge viktige! Og ingen av der burde være borte fra et lite barn så mye i lange perioder om gangen.  Helt uavhengig av kjønn...hva er vitsen med å få et barn om du ikke tilbringer tid med det??

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men hvis du kommer hjem kl 18 kan det ikke akkurat være mye kvalitetstid dere får hver dag.  Skremmende at du synes det går utmerket! Virkelig skremmende, for det sier litt

Endret av Rucula
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Permisjonsordning er kanskje den mest sjenerøse i verden men slik den er nå oppnår den ikke målet. Fødselstallene går ned, ganske drastisk faktisk. Det finnes flere grunner for dette men penger er én av. Detaljstyring er neppe gunstig her og alle kvinner som opplever permisjonsordning som utilfredsstillende og urettferdig vil ta det med i vurdering om de skal ha et barn til senere. Og det er kvinner som bestemmer om det blir flere barn eller ei.

Anonymkode: fd18c...d1b

Jeg tenker at hvis folk velger bort barn pga 5 uker permisjon fra eller til må de gjerne det, men jeg skjønner virkelig ikke prioriteringen. 
 

1 time siden, elentari skrev:

Huh? Når var dette sier du? Da jeg fødte i 2016 kunne mor ta 0 av far sine uker. Kunne han ikke ta de selv, fallt de bort.

Det lurer jeg også på! Vet FrP mumlet om å endre reglene, men fikk aldri med meg at det gjennomført? 🧐

Anonymkode: 0d6e2...44d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun over her ordnet det egentlig veldig lurt. 

Jeg synes de nye permisjonsreglene er grusomme. Så egentlig burde alle bare begynt på jobb, gitt gass og blitt utbrent og langtidssykemeldt. Da hadde kanskje noen fått opp øynene for galskapen! 

Anonymkode: 9705b...cd7

Altså, nå må vi skjerpe oss her.. 

De nye reglene skiller på 5 skarve uker. Man kan ta ulønnet, man kan jobbe redusert man kan og man kan og man kan i Norge.. 

Nei, det er vitterlig ikke slik at de blir utbrent i alle andre land(tross alt svært få som har så lang perm som oss), det er bare vi i Norge som er så bortskjemte at vi ikke tåler en dritt lengre fordi vi har goder i hode og rævva. 

Anonymkode: c0b5a...0aa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis folk velger bort barn pga 5 uker permisjon fra eller til må de gjerne det, men jeg skjønner virkelig ikke prioriteringen. 
 

Det lurer jeg også på! Vet FrP mumlet om å endre reglene, men fikk aldri med meg at det gjennomført? 🧐

Anonymkode: 0d6e2...44d

Haha, vet. Det er virkelig ikke permisjonsordninger som presser fødselstallene ned i Norge 😂

Anonymkode: c0b5a...0aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Linnpinn skrev:

Ang ulønnet så er ikke det en mulighet for oss. Mannen mistet jobben tidligere i år og mottar dagpenger (60%) og vi klarer oss så vidt nå. Har heller ikke oppsparte midler. Det kommer nok til å gå fint, men det er vanskelig å se for seg det akkurat nå..

Men babyen har jo pappaen hjemme, og det vil helt sikkert gå bra. Han får stå opp på natta så du får sove. La babyen sove i egen seng på eget rom og begynn med det fra i morgen. Babyer forbinder mor med pupp så det er bedre han tar seg av nattevåk. 

Anonymkode: 5bfb0...208

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...