Gå til innhold

Permisjonsslutt. Fortvilet!


Linnpinn

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik vi alle lever? Vi som jobber 100 prosent. Da er det 3 timer i ukedagene før barna skal legge seg samt helgene. Hadde en vært like kritisk hvis hun du svarer hadde vært mann? Jeg mener de jobber jo like mye men ingen som kritiserer dem. 

Anonymkode: 30736...1a0

Takk! Føler at det er unødvendig mye kritikk når rollene er snudd.. 

Anonymkode: dd699...5d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke land har bedre ordninger? Vil nå si at ordningen er god, man som familie får jo faktisk betalt for å gå hjemme med hovedfokus på barnet, i en periode som aldri har vært så lang her i landet noensinne. 

Anonymkode: 6ae44...a21

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du sammenligner med 2014 har far og mor fått tilbake sine egne uker og fått 1 uke fra felles . Den ene uken er ikke alfa-omega altså.

Anonymkode: e9b3b...0ec

Ja, men forskjellen igjen er at då blei dei 4 vekene til far lagt til totalen så heile permisjonen blei lenger enn den hadde vore. Derfor ferre klager då, men dei såg at det fungerte dårlig og gikk derav tilbake til 10 veker kvar og beholdt lengda. No har jo då i praksis 10 veker frå felleskvota blitt låst igjen (5 til mor og 5 til far), og det som gjer det enda vanskeligere er at ved 80% permisjon er 18! veker meir enn for eit år sidan låst (9 til kvar), for 2 år sidan og i 2014 så var det berre felleskvota som blei lenger ved 80%. Hadde td. Eg valgt 80% permisjon no hadde eg berre fått 6 veker lenger permisjon, og vi måtte ha sagt fra oss enda fleire veker men berre hatt 80% av inntekta vår, ikkje verdt det og gjer ting veldig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rucula said:

Utrolig at du synes det er greit å se ungen din 2 timer i døgnet.... sier kanskje litt om deg som mor. Og selv om sykepleiere jobber skift så ser de som regel barne mer enn dette. Kanskje de har lange morninger sammen feks.

Mannen min har hele tiden jobbet i en jobb med masse reisevirksomhet og mye tid borte fra hjemme.  Da han fikk barn så byttet han til kontor jobb. (Gikk ned ca 500 000 i lønn i året på dette)  Sånn at vi hadde mulighet til å ha barnet korte dager i bhg og at han fikk muligheten til å bruke tid med barnet sitt. P r i o r i t e r i n g

Det virker som du har stålkontroll på hvordan andre bør leve livene sine, så da må jeg bare sjekke: 

jeg skal på jobbreise neste uke og blir borte fra tirsdag til torsdag kveld. Tror du toåringen min takler det? Eller burde jeg finne en annen jobb først som sist?

Anonymkode: 84b48...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at mitt samvær som far blir sikret. Snart skal jeg få ha permisjon med vår datter, og min kone arbeider igjen. Hun er ikke en dårlig mor fordi hun gleder seg til de, og jeg får tid med min skatt. Ha tillit til oss fedre, dere kvinner :)

Anonymkode: 137ca...3ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bloated skrev:

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

 

Ja, men forskjellen igjen er at då blei dei 4 vekene til far lagt til totalen så heile permisjonen blei lenger enn den hadde vore. Derfor ferre klager då, men dei såg at det fungerte dårlig og gikk derav tilbake til 10 veker kvar og beholdt lengda. No har jo då i praksis 10 veker frå felleskvota blitt låst igjen (5 til mor og 5 til far), og det som gjer det enda vanskeligere er at ved 80% permisjon er 18! veker meir enn for eit år sidan låst (9 til kvar), for 2 år sidan og i 2014 så var det berre felleskvota som blei lenger ved 80%. Hadde td. Eg valgt 80% permisjon no hadde eg berre fått 6 veker lenger permisjon, og vi måtte ha sagt fra oss enda fleire veker men berre hatt 80% av inntekta vår, ikkje verdt det og gjer ting veldig vanskelig. 

Å ramse opp de få landene som har bedre ordning enn Norge, er ikke et godt argument. Man kan da nevne 180 land som har dårligere ordning.

Tror uansett ikke Japan er et land å se opp til. Leste i dag at damer må gå i høyhælte sko og ikke har lov til å bruke briller hos mange arbeidsgivere.

Årsaken til lengre pappapermisjon er todelt. For det første er det et mål at fedre er mer sammen med barna sine når de er små. For det andre skal det fremme likestilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe redusert eller ta ulønnet perm. Jeg hadde lenger perm enn deg, men syntes likevel det var tidelig. Gikk ned i stilling og er fortsatt i redusert stilling enda barna nå er 3 og 2år. Jeg ønsker å ha de hjemme en dag i uka og hente tideligere. Penger er ikke alt, så lenge man klarer seg selvsagt. Men vi prioriterer at de kan være med mamma i de årene her og heller leve litt sparsommelig. 

Anonymkode: 5a500...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Brunello skrev:

Å ramse opp de få landene som har bedre ordning enn Norge, er ikke et godt argument. Man kan da nevne 180 land som har dårligere ordning.

Tror uansett ikke Japan er et land å se opp til. Leste i dag at damer må gå i høyhælte sko og ikke har lov til å bruke briller hos mange arbeidsgivere.

Årsaken til lengre pappapermisjon er todelt. For det første er det et mål at fedre er mer sammen med barna sine når de er små. For det andre skal det fremme likestilling.

Likestillingsargumentet er jo latterlig, kom igjen når alle fedre får lønn dei 2 vekene etter fødsel, eller aller helst uavhengig permisjons opptjening. Og igjen, bare fordi vi er bedre enn nokre land betyr ikkje det at ordninga er bra... 

Eg er veldig for pappapermisjon altså, bare syns tredelt permisjon er dumt for det er veldig ubeleilig for veldig mange, og alle ekspertene fraråder det nettopp på grunn av alderen til barnet når det må skifte hovudomsorgsperson. Pappa kunne hatt 1 år pappapermisjon for min del, men ikkje på det tidspunktet. For dei som ønsker det kan jo heller ikkje mor gå tidlig ut i arbeid no pga så mange veker er låst, så det går begge veier. Burde vore vesentlig enklere å I det minste få overført vekene frå den andre med gyldig grunn, altså ikkje fordi pappa ikkje ønsker permisjon eller mamma vil ha meir, men der det ikkje lar seg gjøre å ta den ut til det beste for barnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik vi alle lever? Vi som jobber 100 prosent. Da er det 3 timer i ukedagene før barna skal legge seg samt helgene. Hadde en vært like kritisk hvis hun du svarer hadde vært mann? Jeg mener de jobber jo like mye men ingen som kritiserer dem. 

Anonymkode: 30736...1a0

Hehe stemmer bra dette. Min mann pendlet 2 timer hver dag fram til august, da var lille 7 måneder. Han dro hjemmefra kl 0530 og kom hjem ca 1745 hver dag. Babyen la seg kl 18.

 

Det har jeg skrevet her på KG mange mange ganger før, og det er aldri et eneste menneske som har reagert ovenfor babyen annet enn at shit det må være kjipt for meg som mor 🤪 

 

Nå har han heldigvis fått en jobb som er nærmere, men det var gullhår i ræva. Altså type shit det skal ikke være mulig å være så heldig at han klarte å få den stillingen. 

 

Han jobber i forsvaret på ellevte år og tilsvarende grad er i dag en bachelor etter at de endret systemet. Han har altså ut ifra gammelt system en høy grad men ingen bachelor. Dvs at hvis han skal ut i sivilt arbeid så har han bare en haug med arbeidserfaring men ingen utdannelse, og kan muligens slite med å komme seg inn på arbeidsmarkedet fordi alle krever høyere utdanning. Det er ikke "bare å bytte jobb". 

 

Greit å være mann, da 🤪

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bloated said:

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

 

Ja, men forskjellen igjen er at då blei dei 4 vekene til far lagt til totalen så heile permisjonen blei lenger enn den hadde vore. Derfor ferre klager då, men dei såg at det fungerte dårlig og gikk derav tilbake til 10 veker kvar og beholdt lengda. No har jo då i praksis 10 veker frå felleskvota blitt låst igjen (5 til mor og 5 til far), og det som gjer det enda vanskeligere er at ved 80% permisjon er 18! veker meir enn for eit år sidan låst (9 til kvar), for 2 år sidan og i 2014 så var det berre felleskvota som blei lenger ved 80%. Hadde td. Eg valgt 80% permisjon no hadde eg berre fått 6 veker lenger permisjon, og vi måtte ha sagt fra oss enda fleire veker men berre hatt 80% av inntekta vår, ikkje verdt det og gjer ting veldig vanskelig. 

Svenskene har like lenge som oss. 2 år. Det er bare at i Sverige tar de den ulønnede delen, i Norge tar vi bare lønnet.

Anonymkode: e9b3b...0ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bloated said:

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

 

Ja, men forskjellen igjen er at då blei dei 4 vekene til far lagt til totalen så heile permisjonen blei lenger enn den hadde vore. Derfor ferre klager då, men dei såg at det fungerte dårlig og gikk derav tilbake til 10 veker kvar og beholdt lengda. No har jo då i praksis 10 veker frå felleskvota blitt låst igjen (5 til mor og 5 til far), og det som gjer det enda vanskeligere er at ved 80% permisjon er 18! veker meir enn for eit år sidan låst (9 til kvar), for 2 år sidan og i 2014 så var det berre felleskvota som blei lenger ved 80%. Hadde td. Eg valgt 80% permisjon no hadde eg berre fått 6 veker lenger permisjon, og vi måtte ha sagt fra oss enda fleire veker men berre hatt 80% av inntekta vår, ikkje verdt det og gjer ting veldig vanskelig. 

Det var fler som klagde på at det gikk fra 14 til 10 enn de som klagde på at det var 14.

Anonymkode: e9b3b...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad jeg fikk barn før disse nye reglene 😕 Forstår deg veldig godt. Men det går som regel bedre enn du tror. Klem

Anonymkode: 1528d...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er flott at mitt samvær som far blir sikret. Snart skal jeg få ha permisjon med vår datter, og min kone arbeider igjen. Hun er ikke en dårlig mor fordi hun gleder seg til de, og jeg får tid med min skatt. Ha tillit til oss fedre, dere kvinner :)

Anonymkode: 137ca...3ed

Så bra at dere begge ser slik på det :) Hos oss var det ikke slik. Mannen min ville ikke være hjemme, og jeg ville være hjemme..... mine barn sov ikke i det hele tatt nattestid de første 2 årene, og kun jeg som fikk roet dem. Mannen våknet ikke av at de våknet engang, så jeg lå våken uansett om det var min eller hans tur å ta barna. Jeg er sjeleglad jeg fikk være lenger hjemme enn 7 mnd!!! Jeg var utslitt når jeg gikk til jobb etter våkenetter HVER jævlige natt!! Handler ikke om tillitt alltid, men hvilket behov hver familie har ;)

Anonymkode: 1528d...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bloated skrev:

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

 

Ja, men forskjellen igjen er at då blei dei 4 vekene til far lagt til totalen så heile permisjonen blei lenger enn den hadde vore. Derfor ferre klager då, men dei såg at det fungerte dårlig og gikk derav tilbake til 10 veker kvar og beholdt lengda. No har jo då i praksis 10 veker frå felleskvota blitt låst igjen (5 til mor og 5 til far), og det som gjer det enda vanskeligere er at ved 80% permisjon er 18! veker meir enn for eit år sidan låst (9 til kvar), for 2 år sidan og i 2014 så var det berre felleskvota som blei lenger ved 80%. Hadde td. Eg valgt 80% permisjon no hadde eg berre fått 6 veker lenger permisjon, og vi måtte ha sagt fra oss enda fleire veker men berre hatt 80% av inntekta vår, ikkje verdt det og gjer ting veldig vanskelig. 

Danmark har hele 3 uker lenger enn oss hvorav 1 en er før fødsel, og far har ingen egne uker. Synes ærlig talt det er en bedre ordning å slå i bordet med.

Der mange glemmer er at både mor og far har rett på ett helt år hjemme i ulønnet permisjon. Man kan altså være hjemme til barnet er ca 3 år dersom man ønsker det. Staten betaler for ett år, og ønsker å legge noen føringer på det året. Det synes jeg er helt innenfor. Det er ingen andre trygdeytelser som er uten krav.

Anonymkode: 0d6e2...44d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var i alle sånn sånn på nittitallet da mamma fikk meg og søsteren min. Så begynner å bli en stund siden 😬

Anonymkode: ecbfa...5e7

På 90-tallet hadde far kun 4 uker, og mor 28 uker. Altså mye mindre totalt enn vi har nå. 

Anonymkode: 21b42...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rucula skrev:

Haha da er det LITE som skaø til for å bøi kalt mamma politi....å være borte fra ungen 11.5 timer minimum hver dag...da ser du barnet hvor mye? 30 min hber kveld.  Jeg tenker at hvis du synes dette er ok så bør du IKKE få barn. Barn er ingen rett.. 

Og ja vedkommende skal skofte jobb, det forstår jeg veldog godt 

Så ingen kvinner bør bli lege, advokat eller noe annet som faktisk krever arbeidsuker på 60 t +++? 

Anonymkode: 18f7a...c4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bloated said:

Sverige, Finland, Danmark og Japan har bedre ordninger blant annet. Ikkje nødvendigvis bedre lønn men lenger tid heime med lønn :) bare fordi ordningen her er bedre enn den har vore for mange år sidan og bedre enn u-land, så er den ikkje bra. Bedre enn ingenting, men langt i fra bra... 

Nuvel. I Japan kan de få inntil ett år hver – uten lønnsgaranti, ser det ut til. Det betyr at noen arbeidsgivere betaler full lønn, andre ingenting. Det ser ut til at staten dekker inntil 60 % for 14 uker til mor. Rundt 5 % av japanske menn tar foreldrepermisjon.

Det er få land som betaler 100 % lønn i så mange uker som Norge. Ifølge Unicef scorer Norge høyere enn Finland og Danmark når det kom til antall lønnede uker for far (og det ser ut til at tallet er fra før man innførte 15 uker til far) og Norge kom bedre ut enn alle tre for møde.

Ofte sammenligner man dessverre epler og pærer fordi det at «lønnet» permisjon er «tilgjengelig» ikke nødvendigvis innebærer det samme overalt. Tabellen hentet fra OECD i Aftenposten illustrerer det godt! Wikipedia-artikkelen er sikkert ikke oppdatert, og det er nok noen feil der, men man ser allikevel den generelle trenden – ytterst få land har full lønn lengre enn Norge. I tillegg er det vel enda færre av landene som subsidierer barnehageplass i like stor grad som Norge.

Vi kan selvfølgelig jobbe for enda lengre og mer generøse permisjonsordninger her hjemme – men pengene må tas fra et sted. Så hva er vi villige til å ofre, eller hvor mye mer vil vi skatte?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Rucula skrev:

Utrolig at du synes det er greit å se ungen din 2 timer i døgnet.... sier kanskje litt om deg som mor. Og selv om sykepleiere jobber skift så ser de som regel barne mer enn dette. Kanskje de har lange morninger sammen feks.

Mannen min har hele tiden jobbet i en jobb med masse reisevirksomhet og mye tid borte fra hjemme.  Da han fikk barn så byttet han til kontor jobb. (Gikk ned ca 500 000 i lønn i året på dette)  Sånn at vi hadde mulighet til å ha barnet korte dager i bhg og at han fikk muligheten til å bruke tid med barnet sitt. P r i o r i t e r i n g

Hva er målet ditt? Å få henne til å føle seg som en dårlig mor? Du vet ingenting om situasjonen til kvinnen du går så hardt ut mot. Ikke alle velger å leve slik som deg eller mannen din. 

Anonymkode: e41c4...b2c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rucula skrev:

Utrolig at du synes det er greit å se ungen din 2 timer i døgnet.... sier kanskje litt om deg som mor. Og selv om sykepleiere jobber skift så ser de som regel barne mer enn dette. Kanskje de har lange morninger sammen feks.

Mannen min har hele tiden jobbet i en jobb med masse reisevirksomhet og mye tid borte fra hjemme.  Da han fikk barn så byttet han til kontor jobb. (Gikk ned ca 500 000 i lønn i året på dette)  Sånn at vi hadde mulighet til å ha barnet korte dager i bhg og at han fikk muligheten til å bruke tid med barnet sitt. P r i o r i t e r i n g

Å herrefred kom deg ned fra den skyhøye hesten din. 

Jeg har også en mann som reiser mye tiltross for at vi har fire barn. Og når han er på kontoret er han stort sett ikke hjemme før kl 17.30(drar kl 6.30 om morgenen) han bruker derimot alle helgene sine på barna. Og han tar alltid lang permisjon når vi har fått et nytt barn(Da har han vært hjemme i 6 mnd fra barna var 12-18 mnd)

Vokste selv opp med en far som jobbet mye og jeg har ikke et vondt ord å si om han. Jeg kjenner han like godt som moren min som var hjemmeværende i alle år og er faktisk mer knyttet til han. 

Det handler om å være tilstede for barna sine når man er sammen. Selv er jeg hjemme kl 16 men fra da til mannen kommer hjem er det ikke mye kvalitetstid. Middagslaging, leksehjelp og en skal alltid på trening. Når mannen kommer hjem har han kun ungene å fokusere på. 

Ingen familier er like men alle må få løse hverdagen slik de ønsker uten at vi skal fly rundt å dømme hverandre fordi vi velger forskjellig. 

Anonymkode: 9d4fd...11f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, HerKommerMummi skrev:

Kvalitetstid som du så fint kaller det kan aldri veie opp for kvantitetstid.

Så du mener det er bedre å være hjemme 16-20, men benytte tiden med å se på TV, vaske klær og spille mobilspill, enn å være hjemme 18-20, og benytte tiden til å leke med barnet uten forstyrrelser? Alt som betyr noe er antall timer du befinner deg i samme hus, ikke hvilken oppmerksomhet du gir til de andre som befinner seg i huset?

Anonymkode: dd699...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er bedre å være hjemme 16-20, men benytte tiden med å se på TV, vaske klær og spille mobilspill, enn å være hjemme 18-20, og benytte tiden til å leke med barnet uten forstyrrelser? Alt som betyr noe er antall timer du befinner deg i samme hus, ikke hvilken oppmerksomhet du gir til de andre som befinner seg i huset?

Anonymkode: dd699...5d7

Det jeg sier er at kvalitetstid aldri kan erstatte kvantitet. Og så er det ikke sånn at vi som faktisk prioritert å bruke tiden vår med ungene våre overser dem i hele kvantitetstiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...