Gå til innhold

Permisjonsslutt. Fortvilet!


Linnpinn

Anbefalte innlegg

Jeg skal tilbake i jobb om under to uker og verken jeg eller baby på 7 mnd er klare for det.. De siste månedene har vært tøffe med svært lite søvn (4-5 timer tilsammen pr natt) han er ikke en sovebaby og våkner ofte. Prøver å avvenne nattamming men det er ikke lett siden han ikke vil ha smokk. Det er bare mamma som er bra nok også 😅 Jeg kan ikke tenke meg at jeg kommer til å fungere i full jobb.. Pappaen tar over og jeg vet han er i trygge hender. Noen som  er/har vært i samme situasjon og kan komme ned noen betryggende ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i samme situasjon og tok faktisk ett halvt år ulønnet permisjon. Vi måtte kutte kraftig på utgifter, og leve litt på oppsparte midler men det var så verdt det! Da det var tid for pappaperm fikk jo også kontantstøtte siden vi utsatte bhg start også så lenge som mulig så det hjalp jo på. Pappaen tok sin permisjon etter at jeg hadde tatt min pluss den ulønnede.

Dersom det ikke er en mulighet for dere så har du jo rett på betalt ammefri og rett på å jobbe redusert en periode. Dersom du har råd til å jobbe 80% en stund og samtidig ta ut en time betalt ammefri per dag så utgjør jo det ganske korte arbeidsdager, kanskje det kan være en idé?

Anonymkode: 8faa5...0c7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun over her ordnet det egentlig veldig lurt. 

Jeg synes de nye permisjonsreglene er grusomme. Så egentlig burde alle bare begynt på jobb, gitt gass og blitt utbrent og langtidssykemeldt. Da hadde kanskje noen fått opp øynene for galskapen! 

Anonymkode: 9705b...cd7

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids ta ulønnet perm. Jeg gjorde det med første og var hjemme til han var nesten 2 år. Med andre hadde vi ikke den muligheten. 

Hva gjelder søvn, så kan det ta lang tid før nattesøvnen blir bra uansett. Vår yngste våkner fortsatt mange ganger på natt, hun er 16 mnd nå. Jeg kan ikke la være å jobbe og ha en inntekt til hun har tenkt å sove bedre, så jeg er i jobb selv om det er tøft med lite søvn. Man blir på en måte vant med det. 

Anonymkode: b8783...769

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun over her ordnet det egentlig veldig lurt. 

Jeg synes de nye permisjonsreglene er grusomme. Så egentlig burde alle bare begynt på jobb, gitt gass og blitt utbrent og langtidssykemeldt. Da hadde kanskje noen fått opp øynene for galskapen! 

Anonymkode: 9705b...cd7

Sånn fungerer det desverre ikke, høyt sykefravær hos kvinner i helse og omsorgsyrker skyldes i stor grad utbrendthet og overbelastning over tid men ingen bryr seg. Så man får bare ta ansvar for egen helse og forsøke å legge tilrette for å holde seg frisk sjøl.

Anonymkode: 9b0f2...46c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ulønna permisjon. Mor skal ikke være borte fra en liten baby. Kjenn på magefølelsen!

Anonymkode: a26fe...44b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre ingen råd, men de nye permisjonsreglene er hårreisende! Vi fikk heldigvis begge våre barn under de gamle reglene (og pappaen fikk mer tid med de enn kun fedrekvoten siden han forlenget pappa-permen med ferie og ulønnet permisjon. Vi fikk babyer tidlig på året og hadde jo ikke barnehageplass før barna var over 1,5 år) Siden det var HELT utenkelig for meg å kunne fungere i jobb da babyene var knappe 8 måneder (etter de gamle reglene) tok jeg ulønnet permisjon til de var ca. 11 måneder. Selv da var det helt grusomt både å skulle være adskilt fra de samt å skulle fungere i jobb pga. nattamming (våre barn lå nederst på vektkurven og tok ikke flaske og jeg ble anbefalt å forsøke å få i de så mye MM som mulig, av den grunn lot jeg de få pupp på natta også) 

 

Anonymkode: 0782a...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ulønnet permisjon til babyen ble 1,5 år. Ikke at hun sov noe bedre da 😅 jeg måtte opp selv kl 5 for å gå på jobb og følte meg heldig om jeg fikk 4-5 timer søvn. Det er hardt å begynne på jobb igjen nesten uansett når du begynner. Ikke sikkert du føler deg klar om 4-6 mnd heller.. men jeg er veldig for at man skal være hjemme lengre enn 7 mnd. Det er tøft økonomisk, men hvis man begynner å tenke på det før man faktisk skal ut i jobb igjen finner man som regel løsninger. 

Anonymkode: b7c18...fff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss gikk det helt fint. Jeg forlenget permisjon med ferie og ulønnet frem til barnet var 8,5 måned. To uker tidligere hadde vi tilvent barnet til egen seng på eget rom. Det tok bare tre dager med sutring, før hun aksepterte det som ny soveplass.

Før det var det utenkelig å sove på noen annen måte enn med pupp i munn, men vi merket at det var mest for kos, og ikke næring ved at hun bare suttet 2-3 ganger før hun sovnet hver gang hun våknet.

Dermed sov barnet på eget rom, og jeg sov hele natten gjennom før jeg dro på arbeid på morgenen. Nå er babyen 11 måneder, og hun og faren storkoser seg i permisjon. 

Anonymkode: dd699...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 9 måneder og jeg skal tilbake på jobb nå. 4-5 timer sammenhengende søvn høres ut som en drøm, jeg har maks 2 timer hvis jeg er heldig. Jeg må i tillegg pendle 2 timer hver vei til og fra jobb. Gleder meg til å dra tilbake på jobb og få brukt hjernen, men skjønner ikke hvordan jeg skal klare det på så lite søvn. Og kjøre bil så langt hver morgen med null soving 😴

Anonymkode: 062dc...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er 9 måneder og jeg skal tilbake på jobb nå. 4-5 timer sammenhengende søvn høres ut som en drøm, jeg har maks 2 timer hvis jeg er heldig. Jeg må i tillegg pendle 2 timer hver vei til og fra jobb. Gleder meg til å dra tilbake på jobb og få brukt hjernen, men skjønner ikke hvordan jeg skal klare det på så lite søvn. Og kjøre bil så langt hver morgen med null soving 😴

Anonymkode: 062dc...ef4

2 timer pendling hver vei?? Så dvs at su blir borte fra hjemme 11.5 timer hver dag da? Hvordan skaø du gjøre det med bhg? Kommer nesten ikke til å se ungen din i det hele tatt da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rucula said:

2 timer pendling hver vei?? Så dvs at su blir borte fra hjemme 11.5 timer hver dag da? Hvordan skaø du gjøre det med bhg? Kommer nesten ikke til å se ungen din i det hele tatt da...

Jeg skal jo finne ny jobb, forhåpentligvis før han begynner i barnehage 😊

Anonymkode: 062dc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal jo finne ny jobb, forhåpentligvis før han begynner i barnehage 😊

Anonymkode: 062dc...ef4

Ja, det forstår jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Linnpinn skrev:

Jeg skal tilbake i jobb om under to uker og verken jeg eller baby på 7 mnd er klare for det.. De siste månedene har vært tøffe med svært lite søvn (4-5 timer tilsammen pr natt) han er ikke en sovebaby og våkner ofte. Prøver å avvenne nattamming men det er ikke lett siden han ikke vil ha smokk. Det er bare mamma som er bra nok også 😅 Jeg kan ikke tenke meg at jeg kommer til å fungere i full jobb.. Pappaen tar over og jeg vet han er i trygge hender. Noen som  er/har vært i samme situasjon og kan komme ned noen betryggende ord?

Har det på samme måte. Mi er 7,5 mnd og jeg begynner om 2 uker. :(

 

Anonymkode: 762ee...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er tøft, men om du ikke har råd til å gå uten lønn så må du jobbe. Du kan kanskje jobbe redusert?

Anonymkode: 6d4de...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun over her ordnet det egentlig veldig lurt. 

Jeg synes de nye permisjonsreglene er grusomme. Så egentlig burde alle bare begynt på jobb, gitt gass og blitt utbrent og langtidssykemeldt. Da hadde kanskje noen fått opp øynene for galskapen! 

Anonymkode: 9705b...cd7

Hva er det som er grusomt? At vi har blant verdens beste ordninger for permisjon med lønn? 😕

Du har krav på ulønnet permisjon hvis du ikke føler deg klar til å begynne å jobbe igjen allerede. Du får dårligere råd en stund, men jeg vil si det er verdt det :) 

 

Anonymkode: 26479...987

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår deg godt, syntes det var forferdelig begge gangene. Min trøst var at det er like ille uansett om det er nå eller en eller annen annen gang før de er tre. Og det hadde i hvert fall ikke vi råd til. Det er en viktig oppgave å forsørge dem også så du er flink🙂 andre gangen delte vi permisjonen 50-50 de siste 6 mnd før jeg begynte heltid, det hjalp litt men er jo litt sent nå. Samboer får ta middag og hus på ettermiddagen sånn at du kan sitte med baby som klistrelapp hele ettermiddagen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste husholdninger med to inntekter kan klare seg på en inntekt for en periode!  Hvis man har vært så dum å presse økonomien helt til det ytterste før man får barn må man nesten skylde seg selv. Vi har svært gode permisjonsordninger her i landet, og det er en del grep man kan gjøre for å kunne være lenger hjemme. 

*For store boutgifter? Flytt (eller be om et års avdragsfrihet på lån)

*Dropp ferie, kino, nye klær, take-away, restaurantbesøk, osv. Si til alle at du er interessert i å arve/ låne babyutstyr

'Velg 52 uker med 80% lønn. Da varer permisjonen et helt år. Etter det kan man få inn litt penger i form av kontantstøtte, 7500 pr. mnd 

*finn en deltidsjobb med kveld/natt/helgejobb ved behov, evnt gå for at den som ikke er i permisjon tar på seg noe overtid 

Anonymkode: 26479...987

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er grusomt? At vi har blant verdens beste ordninger for permisjon med lønn? 😕

Du har krav på ulønnet permisjon hvis du ikke føler deg klar til å begynne å jobbe igjen allerede. Du får dårligere råd en stund, men jeg vil si det er verdt det :) 

 

Anonymkode: 26479...987

Selvfølgelig er det ikke egentlig «grusomt», men det koster ikke staten mindre med den nye ordningen, den bare tvinger far til å ta mere. Synes det er veldig rar regel de har kommet med. Mor har akkurat begynt å føle at kroppen er på plass igjen etter graviditet og fødsel, bebis er ferdig med de verste nyfødt plagene og begynner å bli veldig morsom å være sammen med,

Enter: Daddy!! Synes det er helt tullete å tvinge kvinnen tilbake i jobb så tidlig. Fikk mitt første barn med de gamle reglene, og når barnet var 7 måneder følte jeg meg endelig som menneske igjen, etter fødsel og 2 heftige brystbetennelser, var på ingen måte klar for å gå tilbake i jobb i den tiden og må bare belage meg på ulønnet permisjon med nestemann nå.
 

Sammenlagt tror jeg de nye reglene koster samfunnet mere, for kvinnen kommer ofte ikke tilbake i jobb noe fortere og de betaler far lengere enn før. Kanskje man totalt sett blir hjemme lengere med barna enn før også, så det er jo bra for barna. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pentagon skrev:

Selvfølgelig er det ikke egentlig «grusomt», men det koster ikke staten mindre med den nye ordningen, den bare tvinger far til å ta mere. Synes det er veldig rar regel de har kommet med. Mor har akkurat begynt å føle at kroppen er på plass igjen etter graviditet og fødsel, bebis er ferdig med de verste nyfødt plagene og begynner å bli veldig morsom å være sammen med,

Enter: Daddy!! Synes det er helt tullete å tvinge kvinnen tilbake i jobb så tidlig. Fikk mitt første barn med de gamle reglene, og når barnet var 7 måneder følte jeg meg endelig som menneske igjen, etter fødsel og 2 heftige brystbetennelser, var på ingen måte klar for å gå tilbake i jobb i den tiden og må bare belage meg på ulønnet permisjon med nestemann nå.
 

Sammenlagt tror jeg de nye reglene koster samfunnet mere, for kvinnen kommer ofte ikke tilbake i jobb noe fortere og de betaler far lengere enn før. Kanskje man totalt sett blir hjemme lengere med barna enn før også, så det er jo bra for barna. 

Jeg skjønner ikke at folk opplever forskjellen som SÅ ekstrem. Før 2014 var det 14 uker, og det er bare 5 uker forskjell fra de forrige reglene. Hvis de 5 ukene er så ekstremt avgjørende, har nok de fleste råd til akkurat de ukene ulønnet. 

Anonymkode: 0d6e2...44d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...