Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre folk faktisk har ønsket seg slike veldedige gaver, så synes jeg det blir helt feil. Fordi det er ikke en gave til meg.

Det er en gave fra giver til organisasjonen som giver liker - og det har ingenting med meg å gjøre. Da måtte i det minste jeg få velge hvilken organisasjon som skulle få gaven. Joda, jeg liker dyr - men har andre organisasjoner høyere opp på min liste... Jeg synes man bør tenke på den man skal gi gave til hvis man skal gi gave, og hvis personen aldri har nevnt den aktuelle organisasjonen, så spørs det om det er noe vedkommende kommer til å bli glad for. 

MEN det er helt innafor å si at «i år gir jeg ingen julegaver, men donerer et beløp til organisasjonen XX». Helt fair!

Anonymkode: acaed...ff0

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så overskriften din og hadde tenkt å skrive at veldedige gaver er supre, stå på! Men så leste jeg dyrevelferd og kjente at ja, jeg hadde faktisk blitt litt skuffa. Overrasket meg selv der altså. Jeg synes du skal gjøre det likevel. Er jo uansett nyttigere for verden med veldedige gaver enn mye annet ræl som havner under norske trær i desember. Kanskje du kan legge ved brente mandler etc? Noe hjemmelaget.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Skuffet over dyrevelferd? Synes du det er greit at dyr mishandles og lider? 

Anonymkode: 8a4b9...e3b

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder din hjertesak, men ikke alle alternative varianter av det samme.

Anonymkode: 665d0...185

Nei men de fleste nå i 2019 feirer ikke jul på riktig måte! Hvorfår egenklig feire jul når en feirer og praktiserer den helt feil ved egoisme og null kjærlighet og sympati for de som virkelig trenger det?

Anonymkode: 939f3...498

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte faktisk å male et forskjellig dyr til hvert gavekort, skal ikke skryte på meg at jeg er en kunstner men når jeg har gitt det før har de blitt veldig glade og hengt de opp ☺️

Må si jeg er litt overrasket over at så mange er negative... skjønner at det ikke er alles hjertesak, men trodde at de aller fleste var glad i dyr. Vet at mange i slekten min er det, vi spiser ofte vegetarisk og har dyr selv.

Anonymkode: 95b27...3a3

Jeg synes det er en flott gave! Dyrene trenger all hjelp de kan få :)

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre folk faktisk har ønsket seg slike veldedige gaver, så synes jeg det blir helt feil. Fordi det er ikke en gave til meg.

Det er en gave fra giver til organisasjonen som giver liker - og det har ingenting med meg å gjøre. Da måtte i det minste jeg få velge hvilken organisasjon som skulle få gaven. Joda, jeg liker dyr - men har andre organisasjoner høyere opp på min liste... Jeg synes man bør tenke på den man skal gi gave til hvis man skal gi gave, og hvis personen aldri har nevnt den aktuelle organisasjonen, så spørs det om det er noe vedkommende kommer til å bli glad for. 

MEN det er helt innafor å si at «i år gir jeg ingen julegaver, men donerer et beløp til organisasjonen XX». Helt fair!

Men du kan jo ikke kreve og forlange hvilken gave som du får? Det er vel personen som gir gaven som bestemmer det og ikke du? Så om du er så utakknemelig og ikke ser meningen med gaven så er det jo deg det er noe feil med?!

• Liker 2
Skrevet

Hvordan hadde du reagert hvis noen hadde donert penger til en jaktforening eller en annen organisasjon som hadde stått på barrikadene for å skyte ulven, og gitt deg i gave til deg? Eller noen andre som står for noe du er vilt uenig i? Hadde du blitt glad og tenkt at det var veldig omtenksomt gjort av dem? 

Anonymkode: f472f...a97

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skuffet over dyrevelferd? Synes du det er greit at dyr mishandles og lider? 

Nei, men synes mennesker generelt er viktigere enn dyr, så dyrevelferd havner litt langt nede på min liste. Men om noen gir meg en lapp hvor det står at "gaven min" gikk til dyrevelferd i år så er det helt i orden. Synes generelt at veldedige julegaver er fint. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde blitt forbannet fordi du ikke fikk gave? Vet du egenklig hva julen handler om? Tenke litt på andre en seg selv?

Handler ikke om penger eller gave. Handler om at noen gir bort penger, på mine vegne, til en organisasjon som jeg har null respekt for. Hadde vært helt kurant med Kreftforeningen el.

Anonymkode: 1edbe...e0f

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du kan jo ikke kreve og forlange hvilken gave som du får? Det er vel personen som gir gaven som bestemmer det og ikke du? Så om du er så utakknemelig og ikke ser meningen med gaven så er det jo deg det er noe feil med?!

Nei, man kan ikke kreve og forlange - og det gjør jeg selvsagt heller ikke. Jeg har fått flere veldedige gaver i livet jeg - jeg takker pent og går videre i livet. Litt på samme måte som når jeg får en bok om strikking selv om alle som kjenner meg vet at jeg hverken kan det døyt om eller er interessert i håndarbeid.

Jeg ønsker meg gaver der giver faktisk har tenkt på meg, og hva jeg vil bli glad for. Det gjør vel de fleste? Poenget med gaver er vel å glede mottakeren? Ikke seg selv? 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, men synes mennesker generelt er viktigere enn dyr, så dyrevelferd havner litt langt nede på min liste. Men om noen gir meg en lapp hvor det står at "gaven min" gikk til dyrevelferd i år så er det helt i orden. Synes generelt at veldedige julegaver er fint. 

Rettelse: mennesker er viktigere enn dyr, med unntak av hen i tråden her som ikke tror på veldedighet og ville bruke matteboka mi som handleliste. Kanskje greit om sånne folk lider bittelitt?

Skrevet

Informer alle fu får gaver fra at du ønsker deg gave veldedighet til den organisasjonen. Kanskje du får tilsvarende beskjed tilbake:)

Anonymkode: e8de0...19d

• Liker 3
Skrevet

Handler ikke om penger eller gave. Handler om at noen gir bort penger, på mine vegne, til en organisasjon som jeg har null respekt for. Hadde vært helt kurant med Kreftforeningen el.

Det er jo ikke på dine vegne. Personen ønsker og gi penger til en veldedighet istedenfor matriale til deg. Hvorfår blir du furt av det? Det finnes massehvis av mennesker og dyr som trenger den gaven mer en deg og julen handler og kjærlighet og mangfold for andre en seg selv!

• Liker 1
Skrevet

Vil jeg gi til veldedighet (noe jeg også gjør) så vil jeg velge organisasjonen selv. Jeg hadde blitt sur om jeg hadde fått det i julegave. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde elsket å få sånn gave ts.

Klær som dyrebeskyttelsen selger hadde vært fantastisk. 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man kan ikke kreve og forlange - og det gjør jeg selvsagt heller ikke. Jeg har fått flere veldedige gaver i livet jeg - jeg takker pent og går videre i livet. Litt på samme måte som når jeg får en bok om strikking selv om alle som kjenner meg vet at jeg hverken kan det døyt om eller er interessert i håndarbeid.

Jeg ønsker meg gaver der giver faktisk har tenkt på meg, og hva jeg vil bli glad for. Det gjør vel de fleste? Poenget med gaver er vel å glede mottakeren? Ikke seg selv? 

Men om du har ett bra liv og har det bra så er det vel koselig og gledelig og tenke at det er noen andre som trenger gaven mer en deg som har fått den? Eller blir du furt over det? At gaven gis til noen som har det mye verre en deg?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke på dine vegne. Personen ønsker og gi penger til en veldedighet istedenfor matriale til deg. Hvorfår blir du furt av det? Det finnes massehvis av mennesker og dyr som trenger den gaven mer en deg og julen handler og kjærlighet og mangfold for andre en seg selv!

Sitat fra TS:

Sitat

Hadde du blitt skuffet om du fikk "gave til dyrene" via eks. Noah i julegave? 

Dette oppfatter jeg som "på vegne".

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det.

Jeg setter dyr høyere enn mennesker.

Jeg gir ikke en krone til noen organisasjoner utenom dyrevernorganisasjoner. Dyra gjør jeg alt for og gir det jeg klarer.

Mennesker bryr jeg meg igrunnen ikke no særlig om. Utenom mine egne. 

Anonymkode: 051f7...743

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettelse: mennesker er viktigere enn dyr, med unntak av hen i tråden her som ikke tror på veldedighet og ville bruke matteboka mi som handleliste. Kanskje greit om sånne folk lider bittelitt?

Alle mennesker er viktigere enn dyr. Uten unntak. Punktum :) 

Anonymkode: 4ed0b...695

• Liker 2
Skrevet

Sitat fra TS:

Dette oppfatter jeg som "på vegne".

Uansett om det hadde vert på din vegne så er det ingen grunn til og bli furt over det medmindre du er ett kaldt menneske med 0 sympati og kjærlighet for andre en deg selv. Hadde du skjønnt hva julen faktisk dreide seg om så hadde du ikke brydd deg om hvilke gaver eller hvor mange gaver du hadde fått men gleden til alle de andre vanskeligstilte rundt deg.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kan man ikke si det da? «Det er så mange som trenger det mer enn deg», og bare overføre den summen direkte til organisasjonen? Så sparer man miljøet for den papirlappen hvor det står «du har fått en geit» på og. 

Også kan man jo i stedet skrive et hyggelig julebrev eller bake en kake eller ett eller annet og gir til personen. Jeg mener at jula handler om å se hverandre, bry seg om hverandre og sette pris på hverandre. Det trenger ikke være med dyre gaver (eller gaver i det hele tatt), men på et vis vise at man er glad for å ha personen i livet sitt.

Nå går det så klart an å vise at man setter pris på folk OG gi veldedig gave. Men å gi den samme geita til hele slekta gir meg ikke noen stor følelse av å bli «tenkt på»...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...