Gå til innhold

Er det frekt å gi veldedighet i gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig blir jeg glad hvis vi får veldedighetsgave til jul. - Men så har jeg aldri opplevd at det har blitt gitt til en kontroversiell organisasjon, da. Trygge, store organisasjoner som Røde kors o.l. tør jeg støtte. Eller lokale tiltak som man vet går konkret til folk som trenger det.

Vi gir også veldedighetsgave til foreldre og besteforeldre hver jul. De blir glade for det, og har uttrykt flere ganger at de ønsker seg det samme neste jul også. I min familie blir det sett på som en flott gave å både gi og få. Vår faste gave som vi gir bort er "Gi en Jul" i den byen vi bor i. Det er en organisasjon som treffer hjerterota i vår familie. Men: Første julen vi gav det i gave spurte vi aldri om det var noe familien vår kunne tenke seg. Vi antok det faktisk.
 

Det handler om verdier: At man blir glad for å få "bidra" til noen som har mindre enn seg selv.


Jeg hadde stort sett blitt glad uansett hvilken organisasjon jeg fikk veldighetsgave "fra". Selv om jeg personlig helst støtter Kreftforeningen, hadde jeg ikke blitt snurt om jeg fikk veldighetsgave med geiter til trengende i et annet land, liksom. Det går jo til trengende mennesker uansett!!  

Dessuten tror jeg de aller fleste ville tenkt seg nøye gjennom før de gav et bidrag til jaktforeningen, Kvinnegruppen Ottar, Fremskrittspartiet eller andre politiske/ kontroversielle organisasjoner.

JA til veldedighetsgaver, både som giver og mottaker!

Anonymkode: f8ad9...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig blir jeg glad hvis vi får veldedighetsgave til jul. - Men så har jeg aldri opplevd at det har blitt gitt til en kontroversiell organisasjon, da. Trygge, store organisasjoner som Røde kors o.l. tør jeg støtte. Eller lokale tiltak som man vet går konkret til folk som trenger det.

Vi gir også veldedighetsgave til foreldre og besteforeldre hver jul. De blir glade for det, og har uttrykt flere ganger at de ønsker seg det samme neste jul også. I min familie blir det sett på som en flott gave å både gi og få. Vår faste gave som vi gir bort er "Gi en Jul" i den byen vi bor i. Det er en organisasjon som treffer hjerterota i vår familie. Men: Første julen vi gav det i gave spurte vi aldri om det var noe familien vår kunne tenke seg. Vi antok det faktisk.
 

Det handler om verdier: At man blir glad for å få "bidra" til noen som har mindre enn seg selv.


Jeg hadde stort sett blitt glad uansett hvilken organisasjon jeg fikk veldighetsgave "fra". Selv om jeg personlig helst støtter Kreftforeningen, hadde jeg ikke blitt snurt om jeg fikk veldighetsgave med geiter til trengende i et annet land, liksom. Det går jo til trengende mennesker uansett!!  

Dessuten tror jeg de aller fleste ville tenkt seg nøye gjennom før de gav et bidrag til jaktforeningen, Kvinnegruppen Ottar, Fremskrittspartiet eller andre politiske/ kontroversielle organisasjoner.

JA til veldedighetsgaver, både som giver og mottaker!

Anonymkode: f8ad9...69d

Vel, der jeg kommer fra tror jeg et bidrag til Norges Jakt og Fiskerforening vil bli sett på som langt mindre kontroversielt enn et bidrag til NOAH, som er foreningen som har vært hyppigst diskutert her i tråden. Ellers er jeg jo enig i at noen organisasjoner er mindre kontroversielle enn andre, forsåvidt. 

Du sier det handler om verdier, at man blir glad for å få bidra til noen som har mindre enn dem selv. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke i stedet kan si "du, i år har jeg bestemt meg for å droppe gaver, og heller gi en donasjon til Kreftforeningen. Du vet, vi har jo alle alt vi trenger, og det er en sak som er veldig viktig for meg." Jeg hadde tenkt at det var en kjempefin tanke, og så hadde jeg kanskje selv vurdert å gjøre det samme tilbake (ikke for å være gnien, men fordi det aktuelle formålet betyr mye for den personen). Jeg synes på en måte det er mye ryddigere enn at det skal være en "gave til meg" at man har donert. Det føles litt som at man egentlig vil si "jeg dropper gaver, og donerer til veldedighet i stedet", men så tørr man ikke helt stå for det? 

Men jeg skjønner at her er folk veldig ulike. Jeg tenker at hver person kjenner sine best, også får man velge ut fra det. Jeg blir selvsagt ikke fornærmet om jeg får en veldedig gave, selv om jeg er "imot det" på et prinsipielt grunnlag. 

Anonymkode: acaed...ff0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne velge selv hvilken organisasjon jeg støtter. I tillegg til det så kjenner jeg at det smaker ganske ekkelt å på en måte sponse din favorittorganisasjon med min min julegave.

Da er det mye, mye bedre å ta kontakt med meg og spørre om vi ikke skal droppe julegaver i år. Da kan du gi så mye du har lyst til til din(e) organisasjon(er), og jeg kan slippe å bruke de pengene jeg ellers ville kjøpt gave til deg for.

Det har vært et hardt år som har halvert sparekontoen min, så å da å måtte kjøpe en gave til deg og oppleve at du gav bort gaven min ville gjort meg litt trist på en måte 😕 

Anonymkode: 8aecc...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2019 at 9:37 PM, AnonymBruker said:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Tror du misforstår litt. Det er DU som vil støtte Noah. Altså er det en gave til det selv. Du må heller tenke ut hva mottakere ville støttet, og gi en veldedig gave deretter. 

Anonymkode: 5d9e5...dfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 19.38, AnonymBruker skrev:


 

Det handler om verdier: At man blir glad for å få "bidra" til noen som har mindre enn seg selv.


 

Anonymkode: f8ad9...69d

Problemet er jo bare at for mange av oss utgjør det at noen andre forteller deg at de har gitt en gave til en organisasjon du ikke har bedt dem gi til ikke at vi selv bidrar. Om en sier til venner og familie at en dette året ønsker at folk heller gir til en organisasjon, er det selvfølgelig noe helt annet, men om det er giver som har avgjort at denne heller gir til trengende har ikke "mottager" egentlig bidratt. Det blir på mange måter en gave som gir mer til avsender enn mottager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gi veldedige gaver må det være enten en sak som mottageren er opptatt av, eller noe som de aller fleste vil synes er bra å støtte, for eksempel Røde kors eller Kreftforeningen. 

Personlig ville jeg ikke likt å få en gave til Noah. Hvis det skulle vært en veldedig gave som har med dyr å gjøre hadde jeg heller foretrukket Dyrebeskyttelsen eller det lokale hjelpesenteret for hjemløse dyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den mener jeg ikke er feil. Jeg har selv fått veldedighet i julegave (gave til FOD), og det satte jeg kjempestor pris på. Da vet jeg at det var noen dyr som fikk det godt. Jeg har det jeg trenger, og trenger ikke all verdens med gaver. Det er bedre at pengene går til noen som trenger det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes faktisk det er frekt med mindre det er avtalt på forhånd, eller det er helt klart at "mottakeren" ønsker seg veldedige gaver av prinsipp. Som svært mange andre i denne tråden så mener jeg at det er ikke egentlig noen gave til den som "får" den, så da kan det i grunnen være det samme. 

Gi gjerne veldedige gaver, men da i eget navn, -ikke "gi" den til meg. Eller ønsk det for deg selv, så jeg kan gi til deg. 

Jeg vil ikke ha dem. 

Det er ikke det at jeg trenger fysiske gaver, og ikke får jeg mange av dem heller. Og det er (nesten) helt greit. Jeg innrømmer nemlig glatt at det er koselig med noen få pakker under treet, men da helst av det nyttige slaget.  I fjor var det ganske nøyaktig 2 pakker under treet, hvorav jeg hadde kjøpt den ene selv (noe jeg uansett skulle ha) og pakket inn bare for at det skulle se litt mer julete ut :fnise: . Billige pakker mottas med glede så lenge det er noe jeg trenger/får brukt. Hvert år blir jeg like fornøyd om noen hører på hva jeg ønsker meg og faktisk gir meg telys eller normale lys. Det er koselig å brenne lys i mørketiden så de går med etterhvert. 

Men ikke gi meg en geit! Jeg kan kjøpe den selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Hadde du blitt skuffet om du fikk "gave til dyrene" via eks. Noah i julegave? 

God dyrevelferd er min største hjertesak, jeg har arbeidet frivillig for noah i flere år og siden de nå ikke får støtte av staten er de avhengig av hjelp fra privatpersoner. De har jo klart å gjort så mye bra også, å legge ned pelsindustrien, bidra til bevissthet rundt dyrevelferd og anmelde dyremishandling på vegne av dyrene. Vurderer å gi penger til Noah i julegave til omtrent alle i slekten bortsett fra barna, de voksne har god økonomi og alt de trenger fra før. 

Anonymkode: 95b27...3a3

Hadde blitt skuffet og forbanna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir noen veldedige julegavere stort sett hvert år, og har også fått det ved flere anledninger, og synes i utgangspunktet det er en god idé, mange har alt og ønsker seg egentlig ingenting. Men jeg gir det bare til de jeg vet blir glade for det, og jeg prøver å finne en litt personlig vinkel på det (søster som hadde en dramatisk fødsel selv får fødelshjelp, lillebror som er rørlegger får rent vann osv) samt unngår kontroversielle organisasjoner. Jeg har fått gaver hvor det er opplagt at giver har vært opptatt av sine hjertesaker, ikke mine - det føles mindre som en gave til meg enn når det knyttes opp til noe jeg er optatt av. NOAH er en organisasjon jeg er kritisk til, så det ville definitivt ikke føles som en gave...

(Forøvrig, til de som har vært opptatt av det - man oppgir ikke (hvertfall ikke hos de jeg har kjøpt sånt hos) mottakerens navn eller kontaktopplysninger til organisasjonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...