Gå til innhold

Er det frekt å gi veldedighet i gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det er sagt skjønner jeg at folk har forskjellige hjertesaker, men jeg kjenner familien min godt. Det var kanskje unødvendig å spørre her. -TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Vi får vel notere oss at folk helst vil ha donasjoner til sine egne hjertesaker, det er jo greit nok. Om du kjenner familien din og de også er opptatt av dyrevelferd er jo dette supert, synes jeg. Med maleri og det hele. Så om det er noen trøst har du i hvertfall støtte fra denne anonyme KG-brukeren. God jul til deg!

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det er jo til andre, men kanskje ikke direkte til den som sitter der på julaften. Nå vet jeg ikke hva ts tenker, jeg er også litt skeptisk til NOAH, men for min del er tankegangen sånn: folk har for mange ting, ingen av de jeg gir gaver til trenger egentlig noe. Likevel synes jeg det er trivelig å gi folk en oppmerksomhet til jul, litt sånn "hei, jeg bryr meg om deg, men tenker at planeten ikke har godt av at vi kjøper ting til hverandre som vi ikke trenger". Men ville lagt med noe hjemmelaget i tillegg. 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Det er jo ikke en gave til vedkommende. Du bruker altså pengene du skulle ha brukt på gaver til vedkommende på å gi til NOAH eller noen andre. 

Igjen, gi gjerne de pengene og dropp meg hvis det er det du ønsker, men gi ikke i mitt navn, eller kall det en gave til meg. Det er det ikke. 

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man først får navnet sitt i et slikt register som de fleste organisasjoner selger seg i mellom, så har du det i tillegg gående. Jeg kjøpte en kalender fra en organisasjon for 25 år siden, og de ringer ennå, 

I det øyeblikket jeg kjøpte noen lodd fikk jeg telefoner fra 6 andre i løpet av få dager.

Så nei, bruk aldri navnet til andre.

Anonymkode: c6de4...d92

Jeg vet ikke hva slags organisasjon du har vært borti, men til NOAH så bestiller du gavekort fra nettsiden og skriver bare ditt navn og din adresse (for at det skal sendes til deg). Mottagers navn blir ikke registrert på noen som helst måte, da disse pengene kommer fra min konto. 

TS

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke frekt, men jeg tror jeg ville forhørt meg om hva vedkommende brenner for. For gir du en sånn gave så skal det ikke handle om hva DU synes er fint å støtte, det skal jo handle om den du gir gaven til. Jeg støtter flere ting, men det er også mange ting jeg ikke ønsker å støtte. Skal du gi meg veldedighet i gave, så gleder den meg bare hvis du har satt deg inn i det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vurdere mottaker. Om mottakeren brenner for dyrevelferd og ellers ikke har gitt beskjed om noe spesifikt H*n ønsker seg så er det en bra gave. Om vedkommende har gitt fra seg en ønskeliste der dette ikke står og ellers heller ikke er opptatt av dyrevelferd så er d jo en ganske kjedelig og upersonlig gave

Livssituasjon bør også vurderes. En student som lever fra hånd til munn trenger "skikkelige" gaver mer enn morfar på sytti som har betalt ned gjelda og har det han trenger (for eksempel)

Endret av Lill3My
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit hvis det er noe mottaker engasjerer seg sterkt i. Men ikke om det er noe man selv er engasjert i. Tar gjerne dyrevern som gave, men feks blindeforbundet hadde jeg blitt skuffet over. Ikke fordi jeg ikke unner blinde støtte, men det er ikke det som engasjerer meg og det blir upersonlig. Altså må det tilpasses mottaker og ikke giver.

Anonymkode: 22120...7a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva slags organisasjon du har vært borti, men til NOAH så bestiller du gavekort fra nettsiden og skriver bare ditt navn og din adresse (for at det skal sendes til deg). Mottagers navn blir ikke registrert på noen som helst måte, da disse pengene kommer fra min konto. 

TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Og her presiserer du jo faktisk hva du har gjort. Du har donert penger fra din konto i ditt navn til en organisasjon du liker. Deretter skriver du navnet til en tredjepart på et kort hvor du informerer om dette.

Endret av Traktor
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått slik gave før og syns det er helt topp! Heller det enn noe tull jeg kanskje må stappe i en skuff. Gir gaver med mening noen ganger selv, men da til noe jeg vet mottaker støtter, og kanskje bare en liten ting ved siden. Med unntak av en gang, min onkel ble sammen med ei dame som brukte Facebook til å dele fra nazistiske nettsider og masse oppgulp om innvandrere, så hun fikk gave med mening fra flyktninghjelpen, glad jeg ikke var der når hun åpnet gaven, men fy så morro jeg hadde det ;) 

Anonymkode: 7b2d7...5db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Traktor skrev:

Og her presiserer du jo faktisk hva du har gjort. Du har donert penger fra din konto i ditt navn til en organisasjon du liker. Deretter har du skrevet dette på et kort og gitt til en tredjepart.

Ja? :rolleyes:

TS

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt irritert, og sørget for at det var siste gangen vi byttet gaver. Jeg støtter veldedige organisasjoner selv, og vil selv velge hvem som får donasjoner i mitt navn. Om du vil støtte denne saken så gjør gjerne det, men jula handler ikke om å dytte veldedighet ned i halsen på familiemedlemmer som har kjøpt gave til deg. 

Anonymkode: 8ab44...812

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor said:

Og her presiserer du jo faktisk hva du har gjort. Du har donert penger fra din konto i ditt navn til en organisasjon du liker. Deretter har du skrevet dette på et kort og gitt til en tredjepart.

Hva er greia med hvem sitt navn donasjonen er gjort i? Finnes det et skryteregister et sted hvor navnet ditt står om du donerer en slump med penger? Poenget er vel at pengene går til en veldedig organisasjon, ikke hvem sin konto de kom fra? 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja? :rolleyes:

TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Du gir ikke en gave til en person. Du informerer vedkommende at du har donert penger. Det er ikke en gave. Det er tullete.

Anonymkode: efa9c...bef

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt irritert, og sørget for at det var siste gangen vi byttet gaver. Jeg støtter veldedige organisasjoner selv, og vil selv velge hvem som får donasjoner i mitt navn. Om du vil støtte denne saken så gjør gjerne det, men jula handler ikke om å dytte veldedighet ned i halsen på familiemedlemmer som har kjøpt gave til deg. 

Anonymkode: 8ab44...812

Spør deg også jeg, hva er greia med "i mitt navn"? 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med hvem sitt navn donasjonen er gjort i? Finnes det et skryteregister et sted hvor navnet ditt står om du donerer en slump med penger? Poenget er vel at pengene går til en veldedig organisasjon, ikke hvem sin konto de kom fra? 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Nettopp derfor er det ikke en gave til tredjeparten som mottar informasjon om dette. Med mindre dette faktisk er en sak mottakeren brenner for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du blitt skuffet om du fikk "gave til dyrene" via eks. Noah i julegave? 

God dyrevelferd er min største hjertesak, jeg har arbeidet frivillig for noah i flere år og siden de nå ikke får støtte av staten er de avhengig av hjelp fra privatpersoner. De har jo klart å gjort så mye bra også, å legge ned pelsindustrien, bidra til bevissthet rundt dyrevelferd og anmelde dyremishandling på vegne av dyrene. Vurderer å gi penger til Noah i julegave til omtrent alle i slekten bortsett fra barna, de voksne har god økonomi og alt de trenger fra før. 

Anonymkode: 95b27...3a3

Ja, det er meget frekt dersom vedkommende ikke har ønsket det, og kjøper gave til deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å spørre deg tilbake TS. Hvis du får en gave som du virkelig ønsker deg og setter pris på fra noen som du har donert til veldedighet for, hvordan ville du følt det? Jeg vet ikke med deg, men jeg ville angret, kanskje følt meg utilpass og ikke følt jeg fortjente gaven jeg nettopp fikk. 

Det er en kjip følelse på selveste julaften. 

Anonymkode: 034a6...114

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes hele konseptet er tullete. Det hadde vært mer moro om du ga meg en lapp der det sto at gavepengene mine var brukt til å finansiere fylla forrige helg, enn at du maler en kanin på et kort. At du både forventer at folk skal bli glade for at du støtter dyrevelferd OG vil henge opp noe du har malt i farta på veggen sin er merkelig. 
 

Støtt hva du vil, men fy for en lettvint løsning du tar her. Hvis du virkelig hadde brydd deg om dyrevelferd og vært lite egoistisk hadde du tatt ringerunden og bedt alle om å støtte i stedet for å gi DEG julegave. Det hadde det stått respekt av. Å droppe julegavene til alle andre er bare dårlig gjort. 

Anonymkode: 8ab44...812

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du virkelig hadde brydd deg om dyrevelferd og vært lite egoistisk hadde du tatt ringerunden og bedt alle om å støtte i stedet for å gi DEG julegave. Det hadde det stått respekt av. Å droppe julegavene til alle andre er bare dårlig gjort. 

Anonymkode: 8ab44...812

☝️ Det hen sa.

Anonymkode: 034a6...114

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke for andre, men jeg hadde blitt skuffet absolutt. Jeg er totalt for veldedighet og hadde du gitt til en veldedighet som var viktig for meg så hadde jeg superglad, men ikke for hva som helst. 

Dyrevelferd/veldedighet er ikke MIN hjertesak. Dvs jeg er jo absolutt for at dyrenes velferd skal bli ivaretatt og er glad i dyr, MEN når man ikke kan gi til alle, så må man gjøre et valg. 

For min del så hadde jeg blitt mere glad for en 500-1000 lapp til frelsesarmeen, redd barna, kreftforeningen osv, enn for Dyrevelferd hvis du skjønner meg rett. Hver av de nevnte har påvirket meg på en eller annen måte, og jeg ønsker å gi tilbake. Alle liker jo dyr er liksom ikke grunn god nok for meg å gi til dyreveldedighet for min skyld eller som gave til meg. 

Anonymkode: 8bf6c...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, er dette noe du ønsker deg selv i gave? Har du sagt til alle at i år ønsker du deg ikke gaver, men at de donerer penger til NOAH?

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...