Gå til innhold

Er det frekt å gi veldedighet i gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du blitt skuffet om du fikk "gave til dyrene" via eks. Noah i julegave? 

God dyrevelferd er min største hjertesak, jeg har arbeidet frivillig for noah i flere år og siden de nå ikke får støtte av staten er de avhengig av hjelp fra privatpersoner. De har jo klart å gjort så mye bra også, å legge ned pelsindustrien, bidra til bevissthet rundt dyrevelferd og anmelde dyremishandling på vegne av dyrene. Vurderer å gi penger til Noah i julegave til omtrent alle i slekten bortsett fra barna, de voksne har god økonomi og alt de trenger fra før. 

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg hadde blitt skuffa. Jeg vil velge selv hva jeg vil støtte.

Anonymkode: efa9c...bef

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville ikke gitt en slik gave til personer jeg ikke visste om de ville like den. Hos oss går vi ut fra ønskelister. Du kan søke på symbolske gaver så ser du at dette temaet har vi drøftet inngående før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinjitzu

Ja, skikkelig frekt.

Da er det bedre å avtale å droppe å gi hverandre gave, og heller bruke de pengene på veldedighet, om det er det du vil. Ikke lat som det er en gave til noen andre enn det veldedige formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så overskriften din og hadde tenkt å skrive at veldedige gaver er supre, stå på! Men så leste jeg dyrevelferd og kjente at ja, jeg hadde faktisk blitt litt skuffa. Overrasket meg selv der altså. Jeg synes du skal gjøre det likevel. Er jo uansett nyttigere for verden med veldedige gaver enn mye annet ræl som havner under norske trær i desember. Kanskje du kan legge ved brente mandler etc? Noe hjemmelaget.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde blitt skuffa. Jeg vil velge selv hva jeg vil støtte.

Anonymkode: efa9c...bef

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Traktor said:

Slike "gaver" anser jeg ikke som en gave til meg selv, men som noe som letter giverens samvittighet. Du skriver det jo selv, dyrevelferd er DIN store hjertesak, ikke mottakeren sin.

Hva er en god nok gave for deg da?

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt irritert, IG ønsket at vedkommende ikke hadde «gitt» meg noe. Gir aldri til såkalt veldedige formål i det hele tatt selv, fordi jeg ser på det som nytteløst og verdiløst. Som noen dråper piss i det åpne havet.

Anonymkode: 4ed0b...695

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Ja det er frekt. Det er jo ikke noe til mottakeren, men noe du gir en annen, altså en organisasjon for å lette din egen samvittighet. 

Anonymkode: 62826...dea

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

Spot on.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en god nok gave for deg da?

Anonymkode: 1f4e0...e4f

En gave der giveren har hatt meg i tankene, ikke seg selv. I så måte kan det jo være å donere noe til MIN eventuelle hjertesak. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så overskriften din og hadde tenkt å skrive at veldedige gaver er supre, stå på! Men så leste jeg dyrevelferd og kjente at ja, jeg hadde faktisk blitt litt skuffa. Overrasket meg selv der altså. Jeg synes du skal gjøre det likevel. Er jo uansett nyttigere for verden med veldedige gaver enn mye annet ræl som havner under norske trær i desember. Kanskje du kan legge ved brente mandler etc? Noe hjemmelaget.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Jeg tenkte faktisk å male et forskjellig dyr til hvert gavekort, skal ikke skryte på meg at jeg er en kunstner men når jeg har gitt det før har de blitt veldig glade og hengt de opp ☺️

Må si jeg er litt overrasket over at så mange er negative... skjønner at det ikke er alles hjertesak, men trodde at de aller fleste var glad i dyr. Vet at mange i slekten min er det, vi spiser ofte vegetarisk og har dyr selv.

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Så, fordi man ikke er enig i at en veldedig gave til NOAH er den beste veldedige gaven liker man ikke dyr, og er materialistisk?

TS: vi er alle forskjellig, og dette er en teit måte å møte personer som er uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du blitt skuffet om du fikk "gave til dyrene" via eks. Noah i julegave? 

God dyrevelferd er min største hjertesak, jeg har arbeidet frivillig for noah i flere år og siden de nå ikke får støtte av staten er de avhengig av hjelp fra privatpersoner. De har jo klart å gjort så mye bra også, å legge ned pelsindustrien, bidra til bevissthet rundt dyrevelferd og anmelde dyremishandling på vegne av dyrene. Vurderer å gi penger til Noah i julegave til omtrent alle i slekten bortsett fra barna, de voksne har god økonomi og alt de trenger fra før. 

Anonymkode: 95b27...3a3

Jeg hadde ikke bare blitt skuffet men fly forbanna. Jeg er ikke intr i at navnet mitt blir brukt uten mitt samtykke til noe som helst. Vil du gi gaver til en organisasjon så gi det i ditt eget navn.

Det er jo heller ingen gave. Og det er langt over frekt i min verden.

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt. Det er DIN hjertesak. Ikke min.

Du kan jo heller si det når folk lurer på hva du ønsker deg til jul. Det blir det samme som at du drømmer om å få deg hund, og derfor gir du en til hver eneste venn. Fordi du synes det hadde vært så flott å få.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ikke heller ønske deg en gave til NOAH selv?

Jeg setter generelt sett ikke pris på at det gjøres donasjoner i mitt navn eller på vegne av meg. Det er ikke alle organisasjoner eller tiltak jeg ønsker å støtte.

Så ja, jeg opplever det frekt.

I minste fall  spør mottaker hvilken organisasjon personen ønsker en donasjon til. Men dette kan jo fort bli en betent sak, om det skinner gjennom at du ønsker å donere til din foretrukne sak. 

Dette er i stor grad å oppfatte som en gave til deg selv - i andres navn.

Kjøp heller en vinflaske eller hva som helst annet nesten.

 

Anonymkode: 74524...679

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Sånn sett er det jo ikke feil å støtte noen ting, for de fleste støtteorganisasjoner støtter en sak noen syns er gode. Dyrevern er fint det, men jeg vet ingenting om denne organisasjonen, hvordan den fungerer, hvordan de disponerer penger eller om de har verdier jeg kan stå inne for.

Du gir ikke meg en gave, du gir denne organisasjonen en gave fra meg. Jeg vil heller ha ingenting enn en donasjon som ikke er avklart på forhånd. Og jeg er ikke materialistisk, jeg forventer ikke gave fra noen, men jeg syns det er hyggelig å få gaver og blir veldig glad for gaver. Det trenger ikke koste mye eller noe i det hele tatt, det er tanken som teller. Og en donasjon til en organisasjon er med tanke på organisasjonen, ikke meg. Noe som er vitsen med å gi gaver.

Anonymkode: efa9c...bef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Det er DU som vil ha denne gaven, på vegne av dyrene. Kan ikke du heller ønske deg dette fra andre? Å gi noe sånt til andre er rart. 

Du kan heller si at det i år blir ingen gaver fra deg, fordi DU ønsker å gi pengene dine til dyrene.

Anonymkode: 2c09e...ebc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte faktisk å male et forskjellig dyr til hvert gavekort, skal ikke skryte på meg at jeg er en kunstner men når jeg har gitt det før har de blitt veldig glade og hengt de opp ☺️

Må si jeg er litt overrasket over at så mange er negative... skjønner at det ikke er alles hjertesak, men trodde at de aller fleste var glad i dyr. Vet at mange i slekten min er det, vi spiser ofte vegetarisk og har dyr selv.

Anonymkode: 95b27...3a3

Det har jo ingen ting med at folk ikke liker dyr. Jeg er veldig glad i dyr og gir gjerne penger for å hjelpe dem. Men det skal være mitt valg, ikke noe andre skal gi i mitt navn.

I hvilken verden er det ok?

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...