Gå til innhold

Er det frekt å gi veldedighet i gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt irritert, IG ønsket at vedkommende ikke hadde «gitt» meg noe. Gir aldri til såkalt veldedige formål i det hele tatt selv, fordi jeg ser på det som nytteløst og verdiløst. Som noen dråper piss i det åpne havet.

Anonymkode: 4ed0b...695

Hoi. Håper du ikke har denne personen på julegavelista di ts. Hadde blitt kull fra meg i år i hvertfall. Eller en mattebok. 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Det er jo fortsatt ikke noen gave til den du "gir" det til. Du har donert til en sak DU støtter punktum. Intet mer intet mindre. Tenk om jeg skulle gitt en femtilapp til en tigger og sagt det var julegaven din fra meg?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donere til ideelle organisasjoner kan du gjerne gjøre, men gjør du det som «gave» må du i alle fall forsikre deg at du donerer til noe som folk faktisk kan stå inne for. 

NOAH er såpass politisk kontroversielle at jeg ikke ville likt det. Det handler ikke om å mislike dyr, det handler om å mislike NOAH. 

Endret av Ullvott
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde blitt skuffa. Jeg vil velge selv hva jeg vil støtte.

Anonymkode: efa9c...bef

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo aldri feil å støtte dyrevernorganisasjoner, med mindre du virkelig misliker dyr..?

Skjønner at det kan være skuffende om man er materealistisk og ønsker seg ting, da.

ts

Anonymkode: 95b27...3a3

Enig med ab ...bef. Ikke alle er enig med Noah, selv om man ikke misliker dyr. Om noen gir en gave til f.eks. Redd Barna, eller en annen organisasjon man umulig kan være uenig med,  i stedet for til meg, er det helt ok.

Anonymkode: 665d0...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Traktor said:

En gave der giveren har hatt meg i tankene, ikke seg selv. I så måte kan det jo være å donere noe til MIN eventuelle hjertesak. 

Hva om deg lå ved noe hjemmelaget/spiselig og et hyggelig, personlig julekort med DEG i tankene? Hadde det blitt mer ok da?

Har selv vurdert veldedige gaver, men blir jo litt skremt av responsen her.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Skuffet. Det er ikke noe mottaker ønsker seg, men noe du ønsker deg. Veldedighet er vel og bra men ikke som gaver med mindre mottaker har presisert at det er det han ønsker. Om du spør så blir det feil fordi da vil de kanskje si det er greit for å ikke virke umoralske. 

Egentlig burde vi droppe gaver enn enkle ting til barna. Det blir brukt uendelig mange penger og forbruk på julegaver som folk egentlig aldri hadde kjøpt til seg selv. Tenk alt søppelet etter jula og alle ting som folk ikke har bruk for. Sier ikke at alle julegaver er unyttige, men at vi strengt tatt kunne latt være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva om deg lå ved noe hjemmelaget/spiselig og et hyggelig, personlig julekort med DEG i tankene? Hadde det blitt mer ok da?

Har selv vurdert veldedige gaver, men blir jo litt skremt av responsen her.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Det er jo ikke gaver til andre? Hvordan er tankegangen her?

Du og ts bør heller ønske dere dette av andre. Det gir mening.

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om deg lå ved noe hjemmelaget/spiselig og et hyggelig, personlig julekort med DEG i tankene? Hadde det blitt mer ok da?

Har selv vurdert veldedige gaver, men blir jo litt skremt av responsen her.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Jeg ville heller hatt det hjemmelagede/spiselige og/eller et hyggelig kort alene, uten donasjonen. Hadde satt mer pris på det.

Anonymkode: efa9c...bef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om deg lå ved noe hjemmelaget/spiselig og et hyggelig, personlig julekort med DEG i tankene? Hadde det blitt mer ok da?

Har selv vurdert veldedige gaver, men blir jo litt skremt av responsen her.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

I så fall er det kun det hjemmelagde/spiselige og personlige julekortet som er en gave til meg. Jeg ser ingen grunn til å legge ved informasjon om at DU har donert til en sak DU liker. Om det er en sak du vet jeg brenner for blir saken en helt annen.

Endret av Traktor
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er bedre at du ønsker deg en donasjon gjort i ditt navn i gave til deg.

For min del hadde jeg satt mer pris på å droppe gavene enn å få en donasjon i mitt navn til noe jeg ikke velger selv. Føler donasjon (så sant det ikke er ønsket) ofte er en lettvint løsning fra giver for å kunne gi gave til et formål de vil støtte.

Anonymkode: ce08b...231

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg blitt skuffa? Forventer ikke gaver i det heletatt og har aøt jeg trenger, om folk gir meg en sjokoladeplate eller vrldrdighetsgave blir det samme, er tanken som teller. Dessuten så støtter jeg flere dyrevernsorganisasjoner så det hadde jo vært fint det 🤷‍♀️ hadde ihvertfall ikke tenkt på det som frekt... 🙄 JEG hadde derimot vært frekk om jeg hadde forventet å få noe materialsk tenker jeg da. 

Anonymkode: a9121...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Traktor skrev:

Det er jo fortsatt ikke noen gave til den du "gir" det til. Du har donert til en sak DU støtter punktum. Intet mer intet mindre. Tenk om jeg skulle gitt en femtilapp til en tigger og sagt det var julegaven din fra meg?

Jo, jeg vil si at julen handler om å gi. Å vise omtanke, medmenneskelighet og samhold. Og da hadde jeg blitt veldig glad for at noen har på mine vegne gitt videre (50kr var kanskje i minste laget, da).

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om deg lå ved noe hjemmelaget/spiselig og et hyggelig, personlig julekort med DEG i tankene? Hadde det blitt mer ok da?

Har selv vurdert veldedige gaver, men blir jo litt skremt av responsen her.

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Jeg har nevnt i tråden at jeg skal male et bilde i tillegg til gavekort. De har blitt godt mottatt før og hengt opp i stuen:lillesky2:

Ja, jeg blir skremt selv. At noen mener at det er verdiløst med veldedighet er jo helt absurd. Det finnes ikke noe finere enn å gi til de som trenger det. Det er dessuten en ressurssterk familie jeg snakker om her. Ingen har snakket om å ønske seg noe for de har alt. Og jeg skal ikke gi det til barn eller ungdom som liker å få ting.

Når det er sagt skjønner jeg at folk har forskjellige hjertesaker, men jeg kjenner familien min godt. Det var kanskje unødvendig å spørre her. -TS

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ønsket deg dette selv også, TS?

Anonymkode: 62826...dea

Ja, det gjør jeg hvert år. Til bursdagen min også. -TS 😊

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke gaver til andre? Hvordan er tankegangen her?

Du og ts bør heller ønske dere dette av andre. Det gir mening.

Anonymkode: c6de4...d92

Tja, det er jo til andre, men kanskje ikke direkte til den som sitter der på julaften. Nå vet jeg ikke hva ts tenker, jeg er også litt skeptisk til NOAH, men for min del er tankegangen sånn: folk har for mange ting, ingen av de jeg gir gaver til trenger egentlig noe. Likevel synes jeg det er trivelig å gi folk en oppmerksomhet til jul, litt sånn "hei, jeg bryr meg om deg, men tenker at planeten ikke har godt av at vi kjøper ting til hverandre som vi ikke trenger". Men ville lagt med noe hjemmelaget i tillegg. 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad for en slik gave! Nå må det sies at jeg er veldig glad i dyr da. 

Jeg har ofte gitt en liten donasjon i gave til søstrene mine, men det har ikke vært hele gaven. Har også gitt handlenett fra NOAHs nettbutikk i gave før.

Har også fått slike gaver selv. For en del år siden fikk jeg en veldig fin hettegenser fra Dyrebeskyttelsens nettbutikk som jeg ønsket meg😊

Anonymkode: 82bbf...38d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vil si at julen handler om å gi. Å vise omtanke, medmenneskelighet og samhold. Og da hadde jeg blitt veldig glad for at noen har på mine vegne gitt videre (50kr var kanskje i minste laget, da).

Jeg har nevnt i tråden at jeg skal male et bilde i tillegg til gavekort. De har blitt godt mottatt før og hengt opp i stuen:lillesky2:

Ja, jeg blir skremt selv. At noen mener at det er verdiløst med veldedighet er jo helt absurd. Det finnes ikke noe finere enn å gi til de som trenger det. Det er dessuten en ressurssterk familie jeg snakker om her. Ingen har snakket om å ønske seg noe for de har alt. Og jeg skal ikke gi det til barn eller ungdom som liker å få ting.

Når det er sagt skjønner jeg at folk har forskjellige hjertesaker, men jeg kjenner familien min godt. Det var kanskje unødvendig å spørre her. -TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Det er ikke verdiløst med veldedighet, men jeg ser ingen grunn til at folk skal anse dette som å slå to fluer i en smekk. Du har donert til en sak du liker, dette er ikke en gave til en tredjepart du velger å informere om dette.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først får navnet sitt i et slikt register som de fleste organisasjoner selger seg i mellom, så har du det i tillegg gående. Jeg kjøpte en kalender fra en organisasjon for 25 år siden, og de ringer ennå, 

I det øyeblikket jeg kjøpte noen lodd fikk jeg telefoner fra 6 andre i løpet av få dager.

Så nei, bruk aldri navnet til andre.

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle foreslå nesten det samme - det er langt mer redelig å si at i år ønsker jeg å bruke julegavepengene på å støtte en organisasjon jeg brenner for, så det blir ikke julegaver fra meg i år. Eventuelt si fra at du kommer til å gi enklere, hjemmelagde ting. 

Det er helt greit å ikke ønske å legge så mye penger i rent forbruk og gaver folk kanskje ikke trenger. Men ta heller en åpen dialog på det. 

Jeg vet flere som løser det på denne måten, og heller velger å donere en god slump penger til jul - men ikke gir hverandre julegaver, evt. kun små, hyggelige symbolske gaver til voksne. 

Anonymkode: 74524...679

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en kar som kjøpte julegaver til ALLE gjennom veldedige organisasjoner. 
Æresord, han kunne heller spart seg for det bryet. Hvis jeg ønsker å gi til veldedighet så gjør jeg det selv. Så gnagert har ingen av oss det. 

Gavekort er helt greit. Men veldedige organisasjoner, med korrupt administrasjon og ledere på millionlønninger? Nope! 

Jeg vil heller ha et par sokker. Det føler jeg er adressert til meg, fra deg. Det gjenspeiler giverglede, og takknemlighet for gaven jeg ga deg. Ikke veldedighet. Det er til en ubetydelig (for meg) organisasjon og administrasjon deres, fra deg. Jeg sitter ikke igjen med noe som helst, ikke engang den gode følelsen som du selv har. 

Gi heller meg penger, og skriv at jeg skal gi det til ønsket veldedighet. Så får jeg avgjøre selv. Da er det OK-.

 

Anonymkode: 034a6...114

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...