Gå til innhold

Er det frekt å gi veldedighet i gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man først får navnet sitt i et slikt register som de fleste organisasjoner selger seg i mellom, så har du det i tillegg gående. Jeg kjøpte en kalender fra en organisasjon for 25 år siden, og de ringer ennå, 

I det øyeblikket jeg kjøpte noen lodd fikk jeg telefoner fra 6 andre i løpet av få dager.

Så nei, bruk aldri navnet til andre.

Anonymkode: c6de4...d92

Nettopp, men kommer seg aldri ut av slike registre. 

Pappa ga penger til ulike veldedige organisasjoner, noe som resulterte i regelmessige "tiggerbrev". Da han døde, ba mamma om hjelp til å bli kvitt disse brevene adressert til pappa. Hun ringte meg hver gang det dukket opp et slikt (ble lei seg , og hver gang sendte jeg e-post til organisasjonen med beskjeden: fornavn etternavn døde dd.mm.åååå. Vennligst slett ham fra "kunderegisteret". Etter hvert ble ordlyden i e-posten krassere. Og la ved kopi av dødsannonsen. Det tok 2 - to - år før det stoppet. For mamma ble det etter hvert en belastning å få slikt i postkassen med pappa som mottaker.

Så uansett hva dere gir, ikke velg alternativer som registrerer "gavemottaker" i kunderegistrene til veldedige organisasjoner.

Anonymkode: 665d0...185

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør deg også jeg, hva er greia med "i mitt navn"? 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Greia er at noen har brukt et beløp som skulle vært brukt på gave til meg, og gitt til en organisasjon. Min gave, mitt navn. Jeg vil bestemme selv hva jeg støtter. Det finnes mange organisasjoner jeg aldri ville støttet som driver med dette her, og jeg hadde blitt illsint dersom julegaven min var at jeg hadde støttet en av de. 

Anonymkode: 8ab44...812

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts, er dette noe du ønsker deg selv i gave? Har du sagt til alle at i år ønsker du deg ikke gaver, men at de donerer penger til NOAH?

Anonymkode: c6de4...d92

Nei TS ønsker seg det dyre tv-bordet, en god flaske vin, en designergenser og trådløse øretelefoner til jul. Det sier seg selv. 😅

Anonymkode: 034a6...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å se at så mange har et slikt syn på julen og gaver. For meg handler julen om å gi. Ikke å få. Det gjorde kanskje det som barn, men nå når jeg er blitt voksen så ser jeg at det finnes viktigere ting i livet enn TING.

Det er så mye overforbruk, gaver som ikke faller i smak og blir liggende, klær som henger i skapet med prislappen fortsatt på. Mens mennesker og dyr over hele verden sulter, lider og dør, så svømmer vi i overflod av ting.

Til dere som spør om jeg hadde satt pris på en veldedig gave så gjentar jeg her at JA, jeg ønsker meg faktisk en gave med mening hver jul og bursdag. For jeg får faktisk glede av å hjelpe, eller at andre hjelper.

Med dette sagt, jeg skjønner det også. Jeg skjønner at folk tenker meg, meg, meg. Vi er jo vokst opp slik. Men det er synd. Takk for innspill til alle. Jeg skulle egentlig ikke spurt her, for jeg kjenner slekten min godt og heldigvis setter DE pris på hjemmelagde maleri som jeg har brukt tid og krefter på, og det er egentlig det viktigste her. Dere som mener jeg er tullete, frekk og egoistisk har heldigvis ikke meg i omgangskretsen deres. Takk gud for det!

 TS

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller du skal tenke på den personen du skal "gi gave til" og finne ut hva som er hans/hennes hjertesak. Jeg hadde blitt utrolig rørt om noen hadde orket å ta seg bryet med å finne en organisasjon de tror passer bra til meg, basert på mine og denne organisasjonens verdier. Noah er din hjertesak. Det er en lettvintløsning hvor du slipper å bruke energi på å finne noe som passer til "mottakeren av gaven". Du tenker altså mest på hva som er viktig for deg og hva du ønsker å støtte, ikke hva som er viktig for venninnen din. Jeg tror det er det folk reagerer på i tråden her, ikke at du ønsker å gi av pengene dine til veldedighet. Bare kall en spade for en spade. Du tenker mest på dine egne verdier og meninger, ikke på den du skal "gi gave til". 

Anonymkode: f472f...a97

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil gi veldedighet i gave så ta en ringerunde til alle voksne. Si at du ønsker i år å gi gave/penger til veldedighet istedenfor til den og den personen. Spør DEM hvilken veldedighet vil DE at deres gave skal gå til og respekter ønske. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist å se at så mange har et slikt syn på julen og gaver. For meg handler julen om å gi. Ikke å få. Det gjorde kanskje det som barn, men nå når jeg er blitt voksen så ser jeg at det finnes viktigere ting i livet enn TING.

Det er så mye overforbruk, gaver som ikke faller i smak og blir liggende, klær som henger i skapet med prislappen fortsatt på. Mens mennesker og dyr over hele verden sulter, lider og dør, så svømmer vi i overflod av ting.

Til dere som spør om jeg hadde satt pris på en veldedig gave så gjentar jeg her at JA, jeg ønsker meg faktisk en gave med mening hver jul og bursdag. For jeg får faktisk glede av å hjelpe, eller at andre hjelper.

Med dette sagt, jeg skjønner det også. Jeg skjønner at folk tenker meg, meg, meg. Vi er jo vokst opp slik. Men det er synd. Takk for innspill til alle. Jeg skulle egentlig ikke spurt her, for jeg kjenner slekten min godt og heldigvis setter DE pris på hjemmelagde maleri som jeg har brukt tid og krefter på, og det er egentlig det viktigste her. Dere som mener jeg er tullete, frekk og egoistisk har heldigvis ikke meg i omgangskretsen deres. Takk gud for det!

 TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Poenget er jo at du donerer til en sak du brenner for, og som gir deg glede å gi til, ikke en sak mottakeren brenner for og som gir vedkommende glede. Som andre har nevnt er det bedre om du ber andre donere til denne saken som gave til deg. Også kan du eventuelt donere til en sak mottakeren brenner for.

Endret av Traktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som sier "mitt navn, mitt valg" og er redde for å bli registrert :

Har nevnt det tidligere, men dere leser tydeligvis ikke hele tråden: Hos Noah så blir ingen mottagere registrert da de sender bare alle gavekortene til den adressen som kjøper gavekortene. Man nevner ikke hvem de er til. Kun min konto og navn blir nevnt, og de tar heller ikke vare på denne infoen. Og selv om jeg åpenbart er registrert hos de fra før siden jeg har jobbet for de og er medlem har jeg aldri blitt oppringt av de. Aldri. 

Nå synes jeg denne tråden er blitt fryktelig uhyggelig.

TS

Anonymkode: 95b27...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoi. Håper du ikke har denne personen på julegavelista di ts. Hadde blitt kull fra meg i år i hvertfall. Eller en mattebok. 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

Kull har mer verdi enn veldedighets søppel ;) matteboka kunne jeg brukt som handleliste. Revet ut en bit nå og da. Skrevet opp ingredienser til neste ukeshandel.

Anonymkode: 4ed0b...695

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til alle som sier "mitt navn, mitt valg" og er redde for å bli registrert :

Har nevnt det tidligere, men dere leser tydeligvis ikke hele tråden: Hos Noah så blir ingen mottagere registrert da de sender bare alle gavekortene til den adressen som kjøper gavekortene. Man nevner ikke hvem de er til. Kun min konto og navn blir nevnt, og de tar heller ikke vare på denne infoen. Og selv om jeg åpenbart er registrert hos de fra før siden jeg har jobbet for de og er medlem har jeg aldri blitt oppringt av de. Aldri. 

Nå synes jeg denne tråden er blitt fryktelig uhyggelig.

TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Det gjelder din hjertesak, men ikke alle alternative varianter av det samme.

Anonymkode: 665d0...185

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist å se at så mange har et slikt syn på julen og gaver. For meg handler julen om å gi. Ikke å få. Det gjorde kanskje det som barn, men nå når jeg er blitt voksen så ser jeg at det finnes viktigere ting i livet enn TING.

Det er så mye overforbruk, gaver som ikke faller i smak og blir liggende, klær som henger i skapet med prislappen fortsatt på. Mens mennesker og dyr over hele verden sulter, lider og dør, så svømmer vi i overflod av ting.

Til dere som spør om jeg hadde satt pris på en veldedig gave så gjentar jeg her at JA, jeg ønsker meg faktisk en gave med mening hver jul og bursdag. For jeg får faktisk glede av å hjelpe, eller at andre hjelper.

Med dette sagt, jeg skjønner det også. Jeg skjønner at folk tenker meg, meg, meg. Vi er jo vokst opp slik. Men det er synd. Takk for innspill til alle. Jeg skulle egentlig ikke spurt her, for jeg kjenner slekten min godt og heldigvis setter DE pris på hjemmelagde maleri som jeg har brukt tid og krefter på, og det er egentlig det viktigste her. Dere som mener jeg er tullete, frekk og egoistisk har heldigvis ikke meg i omgangskretsen deres. Takk gud for det!

 TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Du missforstår med vilje nå eller?

Du burde forstå etter alle svarene du har fått her at det ikke handler om meg, meg, meg og materielle ting. Det provoserer meg faktisk at du sier det.
De som har svart deg her er ikke opptatt av noe annet enn at de ikke ønsker at du gir penger til NOAH og sier det er deres gave.
Jeg med flere har sagt at da fikk du heller droppe gaven fullstendig. Noen sa se hadde satt pris på bildet du malte, men ikke pengegaven.
Ut i fra svarte ditt her så har du faktisk ikke tatt den ringerunden og bedt dem gi penger til NOAH.

Anonymkode: c6de4...d92

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Greia er at noen har brukt et beløp som skulle vært brukt på gave til meg, og gitt til en organisasjon. Min gave, mitt navn. Jeg vil bestemme selv hva jeg støtter. Det finnes mange organisasjoner jeg aldri ville støttet som driver med dette her, og jeg hadde blitt illsint dersom julegaven min var at jeg hadde støttet en av de. 

Anonymkode: 8ab44...812

Hoihei, du skriver som om du har krav på gaver til jul. Triste greier. 

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår som flere her at du ringer dine gavesendere og ber dem donere til NOAH i ditt navn, mot at du returnerer en gave til dem. Dette er det som fungerer, ikke motsatt. Du får tidenes kjedeligste jul, men hey, det gikk i det minste til noe du brenner for. 

Anonymkode: 034a6...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi feirer ikke jul og jul er ingen høytid for meg og min familie (vi er muslimer) men ja vi kunne godt ha brukt pengene på og hjelpe andre enn og kjøpe masse gaver. Vi feirer eid og da gir vi ofte zadakh som er og hjelpe andre vanskeligstilte slik at de for fks mat,klær osv. Om vi skulle kjøpt gave så hadde det nokk blitt til de aller nærmeste i familien og ikke veldig dyr gave. Ettersom jeg har forstått så handler vel julen om og være snille og gode mot andre og gi til de vanskeligstilte. Men i 2019 så virker det mer som om den bare handler om og bruke penger på dyre gaver og på seg selv. Utrolig trist spør du meg.

Anonymkode: 939f3...498

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt forbannet hvis jeg hadde fått i gave veldedighet til en organisasjon som Noah. Hadde ikke vært noe problem med penger til en seriøs dyrevernsorganisasjon, men Siri Martinsen og co. oppfatter jeg som tullinger som bare driver med føleri og misvisende propaganda.

Anonymkode: 1edbe...e0f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes heller du skal tenke på den personen du skal "gi gave til" og finne ut hva som er hans/hennes hjertesak. Jeg hadde blitt utrolig rørt om noen hadde orket å ta seg bryet med å finne en organisasjon de tror passer bra til meg, basert på mine og denne organisasjonens verdier. Noah er din hjertesak. Det er en lettvintløsning hvor du slipper å bruke energi på å finne noe som passer til "mottakeren av gaven". Du tenker altså mest på hva som er viktig for deg og hva du ønsker å støtte, ikke hva som er viktig for venninnen din. Jeg tror det er det folk reagerer på i tråden her, ikke at du ønsker å gi av pengene dine til veldedighet. Bare kall en spade for en spade. Du tenker mest på dine egne verdier og meninger, ikke på den du skal "gi gave til". 

Anonymkode: f472f...a97

Kanskje det mest konstruktive i denne tråden. Kan være enig i argumentasjonen her. :)

Anonymkode: 1f4e0...e4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde blitt forbannet hvis jeg hadde fått i gave veldedighet til en organisasjon som Noah. Hadde ikke vært noe problem med penger til en seriøs dyrevernsorganisasjon, men Siri Martinsen og co. oppfatter jeg som tullinger som bare driver med føleri og misvisende propaganda.

Anonymkode: 1edbe...e0f

Du hadde blitt forbannet fordi du ikke fikk gave? Vet du egenklig hva julen handler om? Tenke litt på andre en seg selv?

Anonymkode: 939f3...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller du skal tenke på den personen du skal "gi gave til" og finne ut hva som er hans/hennes hjertesak. Jeg hadde blitt utrolig rørt om noen hadde orket å ta seg bryet med å finne en organisasjon de tror passer bra til meg, basert på mine og denne organisasjonens verdier. Noah er din hjertesak. Det er en lettvintløsning hvor du slipper å bruke energi på å finne noe som passer til "mottakeren av gaven". Du tenker altså mest på hva som er viktig for deg og hva du ønsker å støtte, ikke hva som er viktig for venninnen din. Jeg tror det er det folk reagerer på i tråden her, ikke at du ønsker å gi av pengene dine til veldedighet. Bare kall en spade for en spade. Du tenker mest på dine egne verdier og meninger, ikke på den du skal "gi gave til". 

Anonymkode: f472f...a97

Amen!

Jeg elsker veldedige julegaver, både å gi og få. Men som med alle andre gaver bør det passe til mottakeren. Jeg er støttemedlem i WWF, men er ikke sånn brennende engasjert i dyr ellers, jeg ville blitt mye gladere for en slant til Redd Barna eller Unicef. Min lillesøster på 18 er derimot kjempeengasjert og ville blitt glad for em gave til Noah. Min gamle bestemor setter pris på en donasjon til Frelsesarmeen, en organisasjon min homofile onkel er mindre begeistret for. Men han er med på gaven for å glede sin mor. Gaven skal passe mottakeren bedre enn avsenderen.

Og sånn synes jeg det må være. Å gi veldedige gaver fritar en ikke for å ta hensyn til mottaker, og en one size fits all-løsning minner egentlig mest om latskap. 

Anonymkode: dcef4...987

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Du missforstår med vilje nå eller?

Du burde forstå etter alle svarene du har fått her at det ikke handler om meg, meg, meg og materielle ting. Det provoserer meg faktisk at du sier det.
De som har svart deg her er ikke opptatt av noe annet enn at de ikke ønsker at du gir penger til NOAH og sier det er deres gave.
Jeg med flere har sagt at da fikk du heller droppe gaven fullstendig. Noen sa se hadde satt pris på bildet du malte, men ikke pengegaven.
Ut i fra svarte ditt her så har du faktisk ikke tatt den ringerunden og bedt dem gi penger til NOAH.

Anonymkode: c6de4...d92

Er vel du som missforstår med vilje nå?

Anonymkode: 939f3...498

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er trist å se at så mange har et slikt syn på julen og gaver. For meg handler julen om å gi. Ikke å få. Det gjorde kanskje det som barn, men nå når jeg er blitt voksen så ser jeg at det finnes viktigere ting i livet enn TING.

Det er så mye overforbruk, gaver som ikke faller i smak og blir liggende, klær som henger i skapet med prislappen fortsatt på. Mens mennesker og dyr over hele verden sulter, lider og dør, så svømmer vi i overflod av ting.

Til dere som spør om jeg hadde satt pris på en veldedig gave så gjentar jeg her at JA, jeg ønsker meg faktisk en gave med mening hver jul og bursdag. For jeg får faktisk glede av å hjelpe, eller at andre hjelper.

Med dette sagt, jeg skjønner det også. Jeg skjønner at folk tenker meg, meg, meg. Vi er jo vokst opp slik. Men det er synd. Takk for innspill til alle. Jeg skulle egentlig ikke spurt her, for jeg kjenner slekten min godt og heldigvis setter DE pris på hjemmelagde maleri som jeg har brukt tid og krefter på, og det er egentlig det viktigste her. Dere som mener jeg er tullete, frekk og egoistisk har heldigvis ikke meg i omgangskretsen deres. Takk gud for det!

 TS

Anonymkode: 95b27...3a3

Dette jeg er helt enig selvom vi ikke feirer jul. Men vi feirer eid og vi bruker pengene våres på og hjelpe andre. Hilsen muslim.

Anonymkode: 939f3...498

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...