Gå til innhold

Litt vanskelig situasjon, noen andre med høyere utdannelse som har jobbet i barnehage på disp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du forveksler pedagogisk leder og styrer. Ped.leder har ansvar for det faglige opplegget, men har også mye tid med barna i avdelingen. Styrer har lederansvar og administrative oppgaver, altså kontorjobb.

Anonymkode: fd459...733

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror at det som teller er antall pedagogisk utdannede, om de fungerer som det, styrer  eller er vaskehjelp for den saks skyld er  jeg usikker på om har noe å si. Jeg tror altså at barnehagen er nødt til å ha en viss andel med ansatte med riktige pedagogiske papirer.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har annen høyere utdannelse, når jeg var ferdig utdannet fikk jeg tilbud om å jobbe som ped leder på disp. Dette har jeg gjort i mange år, men nå har barnehageloven strammet inn, man må være utdannet barnehagelærer.

Så, nå er jeg arbeidssøkende, har bare praksiserfaring med hovedutdannelsen min, 10 års erfaring som leder, men får avslag på søknader, får ikke jobb som barne og ungdomsarbeider en gang.

Vurderer ¨sette meg på skolebenken til høsten igjen, men synes dette er så vanskelig. Har også mottatt mye pes fra andre ansatte fordi jeg ikke har harr tiktig utdannelse, burde gitt meg tidligere, men fikk så gode tilbakemeldinger fra foreldre og styret så jeg ble. likevel. det føles tungt. Noen råd?

Anonymkode: fee42...173

At du ikke får jobb som barne og ungdomsarbeider kan skyldes f.eks..en av disse faktorene:

1) Det kan være "falsk utlysning", altså at de på forhånd har bestemt seg for at en bestemt person skal få jobben. Dette kan være en de kjenner eller en person som har vært vikar en stund, som de gjerne vil ha med videre.

2) Dine konkurrenter kan ha vært flinkere til å møte personlig, altså de har vært aktive og tatt personlig kontakt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, I Grosny skrev:

At du ikke får jobb som barne og ungdomsarbeider kan skyldes f.eks..en av disse faktorene:

1) Det kan være "falsk utlysning", altså at de på forhånd har bestemt seg for at en bestemt person skal få jobben. Dette kan være en de kjenner eller en person som har vært vikar en stund, som de gjerne vil ha med videre.

2) Dine konkurrenter kan ha vært flinkere til å møte personlig, altså de har vært aktive og tatt personlig kontakt.

 

Ok, tror du det kan hjelpe å ringe? mener du det kan være en fordel at jeg reiser opp i aktuelle banehager og leverer søknad og cv der?

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, tror du det kan hjelpe å ringe? mener du det kan være en fordel at jeg reiser opp i aktuelle banehager og leverer søknad og cv der?

Anonymkode: fee42...173

Fikk høre i en barnehage at jeg var overkvaliisert

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være frekk, men hvis jeg var deg ville jeg fått noen andre til å lese over søknader du skriver. Da tenker jeg spesielt på setningsformuleringene dine. Du har relevant og lang erfaring, men du kan fort bli nedprioritert hvis søknadene ikke er helt på plass.

Anonymkode: 1cc6b...459

Du er ikke frekk, jeg har ikke skrevet søknader på mange år, derfor blir setningsformuleringer muntlig, har lånt meg noen bøker på biblioteket for å forbedre det skriftlige. Hvis det er noe dere vil påpeke så gi beskjed. lærer av det. Må øve mer.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert å søke på stillinger i avlastningstjenesten for psykisk utviklingshemmede barn og unge? Veit de ansetter sosionomer, og sin erfaring fra barnehage burde jo være gull verdt 😊 Om du velger å fortsette på barnehagelærerutdanningen vil jeg bare si at C ikke er en dårlig karakter. 

Anonymkode: 61f59...c63

Takk, skal prøve det og.

Synes dere setningsoppbygningene mine er feile? Vært så mange år i arbeidslivet så det skriftlige gikk litt i glemmeboken, må øve.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, I Grosny skrev:

At du ikke får jobb som barne og ungdomsarbeider kan skyldes f.eks..en av disse faktorene:

1) Det kan være "falsk utlysning", altså at de på forhånd har bestemt seg for at en bestemt person skal få jobben. Dette kan være en de kjenner eller en person som har vært vikar en stund, som de gjerne vil ha med videre.

2) Dine konkurrenter kan ha vært flinkere til å møte personlig, altså de har vært aktive og tatt personlig kontakt.

 

Og 3) de opplever deg som overkvalifisert. 

Anonymkode: 934d0...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og 3) de opplever deg som overkvalifisert. 

Anonymkode: 934d0...433

Akkurat den overkvalifiseringen bør det være lett å runde ved hjelp av personlig oppmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, I Grosny skrev:

Akkurat den overkvalifiseringen bør det være lett å runde ved hjelp av personlig oppmøte.

Kan ikke skjønne at det er noe problem, det er veldig mange assistenter i barnehage som har annen utdanning. Det finnes faktisk veldig mange førskolelærere også som jobber som assistenter. 

Anonymkode: b1930...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk høre i en barnehage at jeg var overkvaliisert

Anonymkode: fee42...173

Hva er problemet med det? Må de betale deg høyere lønn?  Eller var det en griselekker mindre kvalifisert unggutt som sjarmerte dem rett ned slik at de måtte finne på noe tull for å gå forbi deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke skjønne at det er noe problem, det er veldig mange assistenter i barnehage som har annen utdanning. Det finnes faktisk veldig mange førskolelærere også som jobber som assistenter. 

Anonymkode: b1930...06d

Enig, jeg vet om en marinebiolog som jobber på SFO, har jobbet der i flere år, og er en voksen trygg mann som er viktig der. SFO er riktignok ikke barnehage, men det ligner. Han er imidlertid ikke så kjempeoverkvalifisert, fordi han er innvandrer med littegrann brun hud, og innvandrere stiller jo bak i køen.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut stillinger som jobbspesialist/jobbkonsulent. Der er din utdanning og bakgrunn veldig relevant.

Anonymkode: 2f619...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, I Grosny skrev:

Hva er problemet med det? Må de betale deg høyere lønn?  Eller var det en griselekker mindre kvalifisert unggutt som sjarmerte dem rett ned slik at de måtte finne på noe tull for å gå forbi deg? 

Si det, nei, de måtte ikke betale meg høyere lønn, det var en mannlig styrer i en barnehage jeg ble ansatt, i han sa noe bryskt med høyere stemme enn vanlig: du er overkvaliffisert! Skulle ikke arbeidet der, de var ikke greie mot meg selv om jeg jobbet som en gal, ble stadig hakket på. Men, foreldrene var fornøyde, og ikke minst alle mine små :)

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut stillinger som jobbspesialist/jobbkonsulent. Der er din utdanning og bakgrunn veldig relevant.

Anonymkode: 2f619...d36

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut stillinger som jobbspesialist/jobbkonsulent. Der er din utdanning og bakgrunn veldig relevant.

Anonymkode: 2f619...d36

Har jeg aldri hørt om tidligere, kan du utdype?

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, I Grosny skrev:

Enig, jeg vet om en marinebiolog som jobber på SFO, har jobbet der i flere år, og er en voksen trygg mann som er viktig der. SFO er riktignok ikke barnehage, men det ligner. Han er imidlertid ikke så kjempeoverkvalifisert, fordi han er innvandrer med littegrann brun hud, og innvandrere stiller jo bak i køen.

Jeg har dessverre vært uheldig, men elsker virkelig jobben som pedagog, tror nesten jeg bare får gå for en ny utdannelse.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ByeByeLove
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har annen høyere utdannelse, når jeg var ferdig utdannet fikk jeg tilbud om å jobbe som ped leder på disp. Dette har jeg gjort i mange år, men nå har barnehageloven strammet inn, man må være utdannet barnehagelærer.

Så, nå er jeg arbeidssøkende, har bare praksiserfaring med hovedutdannelsen min, 10 års erfaring som leder, men får avslag på søknader, får ikke jobb som barne og ungdomsarbeider en gang.

Vurderer ¨sette meg på skolebenken til høsten igjen, men synes dette er så vanskelig. Har også mottatt mye pes fra andre ansatte fordi jeg ikke har harr tiktig utdannelse, burde gitt meg tidligere, men fikk så gode tilbakemeldinger fra foreldre og styret så jeg ble. likevel. det føles tungt. Noen råd?

Anonymkode: fee42...173

Invester i formalkompetanse. Alt blir enklere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre vært uheldig, men elsker virkelig jobben som pedagog, tror nesten jeg bare får gå for en ny utdannelse.

Anonymkode: fee42...173

Høres ut som om førskolelærer er noe for deg . Jeg synes du skal ta kontakt med fylket og snakke med en utdanningsrådgiver der, som kan få styrt deg inn på din utdannelse. De klarer til og med gå rundt søknadsfrister i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det, nei, de måtte ikke betale meg høyere lønn, det var en mannlig styrer i en barnehage jeg ble ansatt, i han sa noe bryskt med høyere stemme enn vanlig: du er overkvaliffisert! Skulle ikke arbeidet der, de var ikke greie mot meg selv om jeg jobbet som en gal, ble stadig hakket på. Men, foreldrene var fornøyde, og ikke minst alle mine små :)

Anonymkode: fee42...173

Du var heldig som kom deg unna den barnehagen. En vis mann sa en gang: " Det er ikke viktig hva du jobber med, det som er viktig er miljøet på feminuttersrommet!"

Du var uheldig. Vanligvis er det bra folk i barnehager. Du ble utsatt for drittsekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, I Grosny skrev:

Høres ut som om førskolelærer er noe for deg . Jeg synes du skal ta kontakt med fylket og snakke med en utdanningsrådgiver der, som kan få styrt deg inn på din utdannelse. De klarer til og med gå rundt søknadsfrister i noen tilfeller.

Jeg liker ikke å skryte av meg selv, men det var en pedagogisk leder som sa jeg var et naturtalent, årsaken til at jeg nevner det er at jeg har slitt en del med dette, og i dag toppet det seg, føler for å gi meg selv en klapp på skulderen. Håper ikke det blir for kvalmt, har vært veldig lei meg i dag.

Jeg søker meg inn fra høyskolen fra høsten, har gjennomført 1 år, godkjendt praksis og karakteren C, det skriftlige må bli bedre.

Tok kontakt med høyskolen nå i høst,men de hadde ikke ledige plasser, så må vente, i mellomtiden håper jeg at noen vil ansette meg som assistent.

Tusen hjertelig takk til alle som svarte meg, setter stor pris på det. Og til deg I Grosny for din støtte, blir takknemlig.:lillesky2:

Anonymkode: fee42...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, I Grosny skrev:

Du var heldig som kom deg unna den barnehagen. En vis mann sa en gang: " Det er ikke viktig hva du jobber med, det som er viktig er miljøet på feminuttersrommet!"

Du var uheldig. Vanligvis er det bra folk i barnehager. Du ble utsatt for drittsekker.

Dessverre, og det ble værre, siden jeg ikke har hatt riktig utdannelse så har jeg vært utsatt, det var b,la en mann som spurte meg om jeg ville date han. da jeg aviste høflig la han meg for hat og prøvde og psyke meg ut, han spurte om jeg ville ha sex med han under et møte jeg holdt. Nei, jeg har blitt utsatt for psykisk mishandling, og defor min dårlige selvtillitt, gjør alt jeg kan for å komme meg ovenpå igjen. Burde sluttet tidligere, men det var det med økonomi. Sa i fra om at jeg følte meg mobbet, de sa det var noe med personligheten min, lukket døren i ansiktet på meg, måtte plutselig slutte på skolen, og ble regelrett psyket ut fordi barnehagen plutselig mistet barn og foreldre, de tok barn ut, derfor dårligere økonomi.

Har fortalt dette til folk som skulle hjelpe, men de bare skuslet det vekk, også høyskolen jeg gikk på gjorde ingenting for å hjelpe meg.

Anonymkode: fee42...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...