Gå til innhold

Litt vanskelig situasjon, noen andre med høyere utdannelse som har jobbet i barnehage på disp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? det er jo vanlig at ansettelser går gjennom søknader, jeg har undersøkt og kommer inn på høyskolen til høsten, får håpe jeg kan få en assistent stilling til da, men hvordan formulere at jeg ønsker å gå fra ped leder til assistent? har prøvd tidligere, men har fått avslag. Jeg har jobbet som ped leder i to ulike barnehager, de har jeg fått uten å søke spesefikt, kom inn som assistent, så har en bra cv, men dessverre fått hull nå.

Anonymkode: fee42...173

Ja da, men det er hundre eller flere søknader, og da skal det veldig mye til å være synlig i bunken. Har du møtt opp og snakket med dem personlig, så er du mye mer enn noen papirer. Da er du faktisk et engasjert menneske som seriøst økser å jobbe hos dem. Du får ett fysisk ansikt og en stemme. Du blir en konkret person.

Jeg har nylig vært igjennom jobbsøking, og jeg har fått jobb som ikke er midt i kvalifiseringspapirblinken min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror ikke den sosionomutdannelsen er egentlig feil i barnehagen, men problemet er nok at barnehagene stilles krav til, krav som handler om antall pedagogisk utdannede. Det er i utgangspunktet tull at lederen skal være pedagog, men ansetter man en pedagog, så vil jo regnestykket/pedagogprosentandelen gå opp.

Ja det er bare tull å forvente at lederen har lederutdanning. Tror det er ganske stor forskjell på sosionomutdanningen og barnehagelærerutdanningen.

Anonymkode: b1930...06d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, I Grosny skrev:

Ja da, men det er hundre eller flere søknader, og da skal det veldig mye til å være synlig i bunken. Har du møtt opp og snakket med dem personlig, så er du mye mer enn noen papirer. Da er du faktisk et engasjert menneske som seriøst økser å jobbe hos dem. Du får ett fysisk ansikt og en stemme. Du blir en konkret person.

Jeg har nylig vært igjennom jobbsøking, og jeg har fått jobb som ikke er midt i kvalifiseringspapirblinken min.

Gratulerer så mye med ny jobb! og tusen takk for tips.

Anonymkode: fee42...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er bare tull å forvente at lederen har lederutdanning. Tror det er ganske stor forskjell på sosionomutdanningen og barnehagelærerutdanningen.

Anonymkode: b1930...06d

Ja, det er forskjell

Sosionomutdannelsen har juss, barnevern, rus, psykriatri, økonomisk rdgivining. Felles med barnehagelærerutdannelse er barnevern og samtaler med barn. Men, har fått bruk for s utdannelsen min med foreldre, snakk om sykdom, barnevern og noe rettigheter innen økonomi.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men det er vel mer lærling med fagbrev, får ikke jobb som barne og ungdomsarbeider, har bare fått avslag i hverfall, og det med mange år ped leder erfaring, nei, får bare stå på mot videre utdannelse, er karakter C regnet som en grei karakter på vitnemål, eller ser det dårlig ut, synes akademisk skriving er litt vanskelig, og må starte på nytt.

For en dag, en kjip dag, lei, lei, lei og lei. Bare skriver av meg litt, takk til dere som svarte. 

Anonymkode: fee42...173

C er en grei karakter :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Labbefrøken skrev:

C er en grei karakter :)

                        Takk.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg fikk fast ansettele som ped leder, så de fikk pes fra kommunen, og det gikk ut over meg. Søker arbeid i kommunen nå, og får bare avslag, kan det være derfor? at jeg blir straffet for å ha en ped jobb uten å ga "riktig utdannelse"?

Anonymkode: fee42...173

Nei , jeg tror ikke det handler om straffing. Jeg tror derimot kommunen krever at barnehagene må ha en viss prosent pedagoger, og at de følgelig ikke vil bruke potten på andre velutdannede. Det med prosentandel pedagoger går foran alt med tanke på nyansettelser fordi dette er hovedproblemet når det gjelder barnehagers utfordringer med å tilfredstille kommunenenes krav og spesifikasjoner.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er bare tull å forvente at lederen har lederutdanning. Tror det er ganske stor forskjell på sosionomutdanningen og barnehagelærerutdanningen.

Anonymkode: b1930...06d

Egentlig bør lederen nettopp ha lederutdanning, men da bidrar ikke lederen til å fylle kommunens krav om antall pedagogstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men det er vel mer lærling med fagbrev, får ikke jobb som barne og ungdomsarbeider, har bare fått avslag i hverfall, og det med mange år ped leder erfaring, nei, får bare stå på mot videre utdannelse, er karakter C regnet som en grei karakter på vitnemål, eller ser det dårlig ut, synes akademisk skriving er litt vanskelig, og må starte på nytt.

For en dag, en kjip dag, lei, lei, lei og lei. Bare skriver av meg litt, takk til dere som svarte. 

Anonymkode: fee42...173

Nei, praksiskandidat handler om å få fagbrev uten teorien og du må ha jobbet eks antall år.

Jeg vet ikke om det går an å få fagbrev som pedagogisk leder, men du burde sjekke det ut før du setter deg på skolebenken igjen. Litt kjipt å ta en ny utdannelse, for så å finne ut at det hadde holdt med en eller to eksamener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brimi skrev:

Nei, praksiskandidat handler om å få fagbrev uten teorien og du må ha jobbet eks antall år.

Jeg vet ikke om det går an å få fagbrev som pedagogisk leder, men du burde sjekke det ut før du setter deg på skolebenken igjen. Litt kjipt å ta en ny utdannelse, for så å finne ut at det hadde holdt med en eller to eksamener. 

Praksiskandidater må også ta en teoretisk eksamen før de kan gå opp til fagprøven.

Anonymkode: b1930...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, I Grosny skrev:

Nei , jeg tror ikke det handler om straffing. Jeg tror derimot kommunen krever at barnehagene må ha en viss prosent pedagoger, og at de følgelig ikke vil bruke potten på andre velutdannede. Det med prosentandel pedagoger går foran alt med tanke på nyansettelser fordi dette er hovedproblemet når det gjelder barnehagers utfordringer med å tilfredstille kommunenenes krav og spesifikasjoner.

ok, siden jeg har fått avslag på søknader i kommunen lurte jeg på om de hadde svartelistet meg eller noe slkt, jeg har jo hjulpet hvertfall en barnehage med pedagog, de var i knipe en stund pga manglende søkere med riktig utdannelse, så kjipt når jeg føler at jeg blir sttraffet for det.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Brimi skrev:

Nei, praksiskandidat handler om å få fagbrev uten teorien og du må ha jobbet eks antall år.

Jeg vet ikke om det går an å få fagbrev som pedagogisk leder, men du burde sjekke det ut før du setter deg på skolebenken igjen. Litt kjipt å ta en ny utdannelse, for så å finne ut at det hadde holdt med en eller to eksamener. 

Jeg er helt sikker på at det må høyskoleutdannelse til.

TAKK så mye til alle som svarte, føler meg litt lettere nå, får bare stå på videre.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, I Grosny skrev:

Egentlig bør lederen nettopp ha lederutdanning, men da bidrar ikke lederen til å fylle kommunens krav om antall pedagogstillinger.

Tror du forveksler pedagogisk leder og styrer. Ped.leder har ansvar for det faglige opplegget, men har også mye tid med barna i avdelingen. Styrer har lederansvar og administrative oppgaver, altså kontorjobb.

Anonymkode: fd459...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du forveksler pedagogisk leder og styrer. Ped.leder har ansvar for det faglige opplegget, men har også mye tid med barna i avdelingen. Styrer har lederansvar og administrative oppgaver, altså kontorjobb.

Anonymkode: fd459...733

Stemmer det, ansvar for opptak av barn,ansettelser, at bemanningsnormer blir fulgt, få inn vikarer. lønn, fordele oppgaver, årsplanlegging med pedagoger, holde møter og alt annet, vurderer det når jeg tar barnehagelærerutdannelse men tror helst du må ha en master.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Brimi skrev:

Nei, praksiskandidat handler om å få fagbrev uten teorien og du må ha jobbet eks antall år.

Jeg vet ikke om det går an å få fagbrev som pedagogisk leder, men du burde sjekke det ut før du setter deg på skolebenken igjen. Litt kjipt å ta en ny utdannelse, for så å finne ut at det hadde holdt med en eller to eksamener. 

Selvsagt kan man ikke få fagbrev som pedagogisk leder. Man må være barnehagelærer. Det er en treårig bachelor. 

Anonymkode: 934d0...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være provoserende for de som har bhglærerutdannelse det her altså... Hva er poenget med å ta den utdannelsen om hvem som helst kan erstatte de? Kan de ta sosionomjobber også da eller?

Anonymkode: 8be1f...3b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man ikke få fagbrev som pedagogisk leder. Man må være barnehagelærer. Det er en treårig bachelor. 

Anonymkode: 934d0...433

Tror noen virkelig at barnehagelærer er en linje på videregående? 🙄 

Anonymkode: eaf96...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må være provoserende for de som har bhglærerutdannelse det her altså... Hva er poenget med å ta den utdannelsen om hvem som helst kan erstatte de? Kan de ta sosionomjobber også da eller?

Anonymkode: 8be1f...3b5

Ja, en del barnehagelærere som jobber i barnevernet, det er typisk for sosionomrelaterte jobber,ingen som klager, de blir ønsket velkommen.  Er vel derfor noen av dem har gitt meg pes, men det er jo også lederne deres som har sett meg i arbeid og ansatt meg, av og til lurer jeg på om det var verdt det.

Anonymkode: fee42...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men hvis jeg var deg ville jeg fått noen andre til å lese over søknader du skriver. Da tenker jeg spesielt på setningsformuleringene dine. Du har relevant og lang erfaring, men du kan fort bli nedprioritert hvis søknadene ikke er helt på plass.

Anonymkode: 1cc6b...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å søke på stillinger i avlastningstjenesten for psykisk utviklingshemmede barn og unge? Veit de ansetter sosionomer, og sin erfaring fra barnehage burde jo være gull verdt 😊 Om du velger å fortsette på barnehagelærerutdanningen vil jeg bare si at C ikke er en dårlig karakter. 

Anonymkode: 61f59...c63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...