Gå til innhold

Sønnen min vil begynne på hest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres merkelig ut at du må være med, det er ansatte dersom vet hvordan man omgås hester og hjelper barna.

Anonymkode: 67874...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være redd hest skjønner jeg. Å ikke like lukten skjønner jeg, for den setter seg!

Men synes det er trist å si nei, om dette barnet virkelig har lyst. Hvorfor ikke undersøke litt, spørre om du som foreldre må være med på ting? Spørre om pris? Sammenligne med evt. fotball kontigent ol. er det veldig mye dyrere enn andre fritidsaktiviteter? 

Virkelig synes det må være trist for barnet å få «nei» før du undersøker litt.

Jeg hadde selv kjempe lyst å gå i korps, men fikk «nei» hjemme, den dag i dag, nesten 30 år, kjenner jeg enda litt på det at jeg ikke fikk den opplevelsen 😕 

Anonymkode: 865f1...b2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er reinspikka tøv. Mitt søsken har eid egen hest gjennom hele ungdommen. Vært i stallen hver eneste dag. Både søsken og klærne har kommet «uvasket» hjem fra stallen, og derifra rett i dusj/vaskemaskin. Aldri har det luktet hest eller stall permanent verken hjemme hos oss eller i bilen.

Anonymkode: 00749...85b

Lukten ble nok en naturlig del av deres hverdag slik at du ble immun mot lukten.

Anonymkode: 5cbeb...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes jo at barn bør få prøve seg på de tingene de vil så lenge det er mulig.

Altså, har dere ikke råd, så har dere ikke det. Men når man bare går på ridekurs som barn trenger det ikke være så  mye dyrere enn andre idretter. Det er først når det blir snakk om egen hest og slik, at det virkelig blir dyrt. Som regel kan man låne utstyr og slik. 

Jeg hadde ringt stallen og sagt som sant var - sønnen vil begynne på ridning men du er redd hester og vil ikke være med. Da får du jo svar på hva som er reglene på din stall. For øvrig hadde jeg selv en mor som deg - som kjørte meg til og fra stallen, men aldri så på meg ri. Ikke engang når jeg deltok i konkurranser, var hun der. Mine søsken drev med andre ting, og da så kun på kamper og konkurranser. Men «hun likte ikke hester». Satt vel heller igjen med følelsen av at hun ikke likte meg... 
 

 

Anonymkode: 6d4df...d6a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! For noen egoistiske og snobbete foreldre mange her tydeligvis er! Fy skam dere, man støtter barna sine! Å gå på rideskole er ikke nødvendigvis dyrere enn fotball.

Å det med lukta er overdrevent, ha stall/rideklær som tåler vask, spyl skotøy før dere bytter til andre sko og ta av jakke og legg i egen pose, samme med skotøyet. Sko og jakke kan henge i garasjen f.eks om det er tørt. Sett sko på aviser.

Å drive med hest betyr ikke å måtte kjøpe en.. man kan ri og lære på rideskole i 10 år uten å bli lei.

Det er en god arena for mestring og glede, hest gir veldig mye som man drar nytte av i livet.

Hestehår og lukt er ikke(!) noe verre enn hunde og kattehår i huset hele tiden, lukt og sikkel i møbler, løpetid-blod på tepper og møbler, uhell bak sofaen, slikker seg bak og i ansiktet ditt etterpå... 🤭🤮

Går lett for hest i stallen ❤️ 

 

Anonymkode: af1ae...f26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre var aldri med i noen stall, og ikke hadde de klart å holde meg borte derfra heller. Vi hadde ikke penger, så jeg fant måter å ri og henge med hester gratis. Jeg var dog eldre enn 8 år. Syns det er patetisk av foreldre å si at de ikke liker hester og at de lukter.

Anonymkode: 0ea9c...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har råd, er det jo helt greit å informere om det. Ridning er dyrt.

Dersom det er snakk om å gå på ridekurs, er det imidlertid ikke forventa at foreldrene skal gjøre noe som helst. Man frakter ungene til rideskolen (eller de kommer seg dit selv) og så ordner instruktørene resten. Jeg gikk på ridekurs da jeg var barn, og det var aldri snakk om at foreldrene skulle gjøre noe som helst. Det er langt mer forventning til foreldre på aktiviteter som fotball, korps etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med deg dersom du faktisk ikke har råd, men om det bare er fordi «du ikke liker hester» eller det lille snevet av hestelukt du kan oppleve så syns jeg det er en patetisk unnskyldning. Stallklær Som skal brukes igjen kan henge i en garasje, eller som da jeg var stalljente; ute! Kjøp ridestøvler som tåler vann så kan de fint spyles. 
 

Anonymkode: ef89f...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er åtte og det er du som bestemmer. Jeg hadde sagt nei på grunn av stanken alene, så hadde penger og det andre kommet i andre rekke. Folk som har holdt på med hest STINKER! Klærne, håret, hendene. Fysj! 

Anonymkode: 160b6...1ea

For noe tull! Jeg jobber som hovslager, dvs jeg står tett oppi masse hester hver dag og svetter. I tillegg har jeg egen hest. Jeg har faste hesteklær/arbeidsklær som jeg henger fra meg i yttergangen hvis det ikke trenger å vaskes og jeg dusjer alltid med en gang jeg kommer fra jobb. Hverken jeg eller hjemmet vårt lukter hest. Og nei, nesa mi er ikke nummen for hestelukt. Jeg kjenner godt når noe lukter hest... Jeg har heller aldri fått kommentarer fra hverken familie eller venner ang hestelukt, med mindre de sitter i arbeidsbilen min.

Anonymkode: 4ce8a...55b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Jeg jobber som hovslager, dvs jeg står tett oppi masse hester hver dag og svetter. I tillegg har jeg egen hest. Jeg har faste hesteklær/arbeidsklær som jeg henger fra meg i yttergangen hvis det ikke trenger å vaskes og jeg dusjer alltid med en gang jeg kommer fra jobb. Hverken jeg eller hjemmet vårt lukter hest. Og nei, nesa mi er ikke nummen for hestelukt. Jeg kjenner godt når noe lukter hest... Jeg har heller aldri fått kommentarer fra hverken familie eller venner ang hestelukt, med mindre de sitter i arbeidsbilen min.

Anonymkode: 4ce8a...55b

Hahaha 😄
Hvis du har hesteklær hengende i gangen så lukter det. At ingen sier noe betyr bare at de er høflige.

Anonymkode: 160b6...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide alltid å ha hesteklærne mine hengende i en bod eller garasje da jeg var barn -  har en søster som er allergisk. Det gikk veldig fint, så lenge jeg dusjet ordentlig hver gang jeg kom hjem fra stallen. Om du skulle gå med på å la ham begynne på ridning, så anbefaler jeg deg å innføre regel om at han må ta av seg bukse, sokker og sko ute i gangen eller på trappa - hver gang jeg glemmer dette så er halve leiligheten full av flis og høy.


Hvor mye hest en stall lukter, kommer også veldig an på stallen. Generelt lukter utegangshester mindre hest enn de som står mye inne. Det er også stor forskjell på rideskoler og hestehold/dyrevelferd, det er greit å være obs på.

Jeg forstår veldig godt at du ikke har lyst til å sponse en såpass dyr hobby som hest og ridning, men å avblåse det helt fordi du ikke liker hest generelt, synes jeg blir litt dumt - man kan ikke akkurat bestemme hva slags interesser barna sine får. Det er kanskje en av de idrettene/hobbyene man kan drive med som barn der man lærer mest ansvar.

Anonymkode: 94650...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hestbert, Hestanders, HestHans eller kanskje med bindestrek? Hest-Mons, Hest-Bernt. Jeg tror det blir vanskelig å finne et navn som begynner på hest. 

Fra spøk til revolver. Mine venninner som drev med hest hadde ikke foreldrene tilstede. 

Anonymkode: 47d48...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre var aldri med å hjalp meg i noen form for håndtering av hester, da jeg begynte med hest som 7 åring. Mamma er også ekstremt redd for hest. 

Mamma var med å så på, på de første ridetimene (på god avstand, utenfor gjerdet), deretter kjørte hun meg bare til timene, å hentet meg igjen etter timene. 

Det er ridelærerens ansvar å hjelpe barna med hestene, å på nybegynnertimene, har de også ofte med egne leiere, som leier hestene. 

Du som forelder, må ikke gjøre noe. 

Anonymkode: b1dad...59a

På de aller fleste ridesenterene i Oslo og omegn er det påkrevde at foresatte stiller som leier for eget barn, så lenge barnet er på nybegynnernivå. Altså frem til barnet mestrer å skritte, trave og stoppe hesten selv. Dette gjøres av sikkerthetsmessige årsaker, da det har vært flere stygge rideulykker de siste årene. Dette sjekkes enkelt opp på hjemmesidene til hvert ridesenter. Det krever mye av foreldrene i starten, så går det sin gang. Vi har vært igjennom det. Ridning er ikke noe dyrere enn andre aktiviteter plusser man sammen treningsavgift på fotball, klubbavgift, fotballutstyr, cuper, bortekamper osv. 

Anonymkode: cb871...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er åtte og det er du som bestemmer. Jeg hadde sagt nei på grunn av stanken alene, så hadde penger og det andre kommet i andre rekke. Folk som har holdt på med hest STINKER! Klærne, håret, hendene. Fysj! 

Anonymkode: 160b6...1ea

Jeg skal si deg en ting, og det er at stanken i stallen vender du deg fort til :) Og etter å ha vært i stallen, dusjer vi og skifter klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha 😄
Hvis du har hesteklær hengende i gangen så lukter det. At ingen sier noe betyr bare at de er høflige.

Anonymkode: 160b6...1ea

Nei? Som sagt, jeg kjenner helt fint selv når noe lukter hest. Jeg har en yttergang som er separert fra hovedgangen med egen dør. Blir vel mer som et vindfang. Jeg kan komme hjem etter å ikke hatt noe å gjøre med hest en dag og jeg kjenner ikke antydning til hestelukt i huset vårt når jeg kommer inn... Når jeg går inn i arbeidsbilen min, derimot... 

Anonymkode: 4ce8a...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På de aller fleste ridesenterene i Oslo og omegn er det påkrevde at foresatte stiller som leier for eget barn, så lenge barnet er på nybegynnernivå. Altså frem til barnet mestrer å skritte, trave og stoppe hesten selv. Dette gjøres av sikkerthetsmessige årsaker, da det har vært flere stygge rideulykker de siste årene. Dette sjekkes enkelt opp på hjemmesidene til hvert ridesenter. Det krever mye av foreldrene i starten, så går det sin gang. Vi har vært igjennom det. Ridning er ikke noe dyrere enn andre aktiviteter plusser man sammen treningsavgift på fotball, klubbavgift, fotballutstyr, cuper, bortekamper osv. 

Anonymkode: cb871...71f

En uerfaren, nervøs mamma som leier, har ingen mulighet til å avverge en hendelse eller ulykke. Tvert imot! Hun vil antagelig gjøre situasjonen ende verre. Jeg hadde unngått en rideskole som praktiserer på den måten. Ikke rart det skjer ulykker...

Anonymkode: aa426...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne hvis du ikke har råd, men du vil altså ikke la barnet ditt få drive med en sunn aktivitet fordi DU ikke liker det? Altså hallo? Er han ikke en egen person? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...