Gå til innhold

Sønnen min vil begynne på hest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

sønnen min på 8 år vil begynne på hest, men jeg liker ikke hester selv så vil helst unngå det. Har hørt man som foreldre må stille opp masse og være i stallen med de. Hadde det vært en annen sport jeg ikke likte, som fotball etc. hadde det ikke gjort noe. Jeg kjører han hvor som helst, men vil ikke delta selv. Men på hest må man være med og hjelpe barnet Og lukte hest. Er ikke keen på noen av delene. Er faktisk redd de store dyra. Er det feil av meg å si at han burde finne noe annet? 

Anonymkode: bcaaa...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor var aldri med når jeg drev med hest. Det var de som styrte rideskolen som hjalp oss med alt. 

Anonymkode: ef89f...15b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min mor var aldri med når jeg drev med hest. Det var de som styrte rideskolen som hjalp oss med alt. 

Anonymkode: ef89f...15b

Men må man da være over en viss alder for å være der alene? 
 

ts

Anonymkode: bcaaa...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis datteren min vil begynne med hest kommer jeg til å si nei. Akkurat av samme grunner som du nevner. Det er kanskje egoistisk, men jeg liker virkelig ikke hester. Dyrt er det også. 

Hadde oppfordret til mange andre aktiviteter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kaleidoskop skrev:

Hvis datteren min vil begynne med hest kommer jeg til å si nei. Akkurat av samme grunner som du nevner. Det er kanskje egoistisk, men jeg liker virkelig ikke hester. Dyrt er det også. 

Hadde oppfordret til mange andre aktiviteter. 

Godt poeng, glemte å nevne det. Er dyrt også ja. 
 

ts

Anonymkode: bcaaa...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså. Jeg ville latt han prøve og selv blitt med. Hest er store dyr og krever oppfølging av voksne. Er det noen andre som kunne hjulpet han da? ettersom du selv er redd. Det er en veldig sunn hobby så jeg ville selv snakket positivt om det dersom det hadde vært mitt barn som kom med dette ønsket. Prøv å se hvordan det går, kanskje finner han ut at det ikke er noe for han likevel?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må man da være over en viss alder for å være der alene? 
 

ts

Anonymkode: bcaaa...ab7

Hvorfor spør du ikke den aktuelle stallen? Alle har forskjellige regler. Å det å drive med hest er så vanvittig givende, så du burde klare å legge fra deg «jeg liker det ikke» holdningen en gang i uka. 

Anonymkode: ef89f...15b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var aldri med å hjalp meg i noen form for håndtering av hester, da jeg begynte med hest som 7 åring. Mamma er også ekstremt redd for hest. 

Mamma var med å så på, på de første ridetimene (på god avstand, utenfor gjerdet), deretter kjørte hun meg bare til timene, å hentet meg igjen etter timene. 

Det er ridelærerens ansvar å hjelpe barna med hestene, å på nybegynnertimene, har de også ofte med egne leiere, som leier hestene. 

Du som forelder, må ikke gjøre noe. 

Anonymkode: b1dad...59a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig sunt og helsefremmende å drive med hest, så du burde strekke deg litt lengre enn du gjør nå for at han skal få lov til å drive med det. Ring stallen og forhør deg.

Anonymkode: 5878f...2cd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver en rideskole og det kan selvfølgelig være annerledes der dere bor, men hos oss så skal ikke foreldrene delta ved undervisningen. De må gjerne være med for å se, men vi ønsker ikke at de skal delta aktivt. Det er flere grunner til det, bl.a at det er vi som har det faglige ansvaret og mtp forsikringen så er det vi som skal være ansvarlige. Vi ønsker heller ikke at foreldre skal  overføre egen frykt til barna. Det er også flere årsaker til at foreldrene ikke skal delta aktivt, men det med hvem som har ansvaret, er den viktigste. 

Og alle de minste barna og de som er nybegynnere, har en egen personlig veileder som  bistår barnet gjennom hele ridetimen. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var med i stallen kanskje en gang da jeg drev med hest. Hun rørte ingenting annet enn gjerdet på innhengningen som hun tviholdt i av ren skjær skrekk. Men hun lot meg holde på med hest selv om hun var livredd. Se forbi deg selv her.

Anonymkode: 4bf10...a3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bekjent av meg har et barn som ønsket å begynne på rideskole. Min bekjente hadde veldig negative assosiasjoner med hester og «hestefolk», og ønsket helst ikke dette. Samtidig har barnet noen fysiske utfordringer som gjør at mer tradisjonell idrett blir vanskelig. Jeg har selv drevet med ridning og hatt gode erfaringer med dette, så jeg oppmuntret til dette.

Nå, to år etter at barnet fikk begynne, har to ting skjedd: Min bekjente har fått bearbeidet både sin frykt for hest og sine negative assosiasjoner til hestemiljøet. Men det aller viktigste er at barnet har funnet en arena der h*n opplever mestring og utvikling, uten at de fysiske utfordringene er noen hindring.

Og helt generelt: det er svært lite involvering av foreldre på helt vanlige ridekurs. Dette håndterer de ansatte på rideskolen, så du kan fint sitte i bilen og betrakte på avstand.

Anonymkode: 00749...85b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest er en veldig sunn hobby. Jeg har selv drevet med hest hele livet og datteren min går på rideskole. Det er flere barn som er der alene, fordi foreldrene ikke har peiling på hest og det går helt fint. Det er alltid nok av folk til å hjelpe eller andre foreldre som kan hest og hjelper til. Jeg er f.eks en av de foreldrene som går rundt og hjelper alle barna som ikke har hestekyndige foreldre, så de finner hesten de skal ha og kommer seg opp på hesten. Jeg synes du burde gi det et forsøk😊 Snakk med rideskolen i ditt område.

Anonymkode: 4ce8a...55b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er åtte og det er du som bestemmer. Jeg hadde sagt nei på grunn av stanken alene, så hadde penger og det andre kommet i andre rekke. Folk som har holdt på med hest STINKER! Klærne, håret, hendene. Fysj! 

Anonymkode: 160b6...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er åtte og det er du som bestemmer. Jeg hadde sagt nei på grunn av stanken alene, så hadde penger og det andre kommet i andre rekke. Folk som har holdt på med hest STINKER! Klærne, håret, hendene. Fysj! 

Anonymkode: 160b6...1ea

Tenk om det hadde funnet noe som man kunne vasket seg og klærne med 🤔

Anonymkode: ef89f...15b

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om det hadde funnet noe som man kunne vasket seg og klærne med 🤔

Anonymkode: ef89f...15b

Hvis barnet kan gå til og fra stallen, de har neppe dusj der, og man har en egen vaskemaskin for de stinkende klærne, og han tar ansvar selv som åtteåring og går rett i dusjen, ja ok. Kanskje jeg da hadde syntes det var greit.

Anonymkode: 160b6...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet kan gå til og fra stallen, de har neppe dusj der, og man har en egen vaskemaskin for de stinkende klærne, og han tar ansvar selv som åtteåring og går rett i dusjen, ja ok. Kanskje jeg da hadde syntes det var greit.

Anonymkode: 160b6...1ea

Dette er reinspikka tøv. Mitt søsken har eid egen hest gjennom hele ungdommen. Vært i stallen hver eneste dag. Både søsken og klærne har kommet «uvasket» hjem fra stallen, og derifra rett i dusj/vaskemaskin. Aldri har det luktet hest eller stall permanent verken hjemme hos oss eller i bilen.

Anonymkode: 00749...85b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er reinspikka tøv. Mitt søsken har eid egen hest gjennom hele ungdommen. Vært i stallen hver eneste dag. Både søsken og klærne har kommet «uvasket» hjem fra stallen, og derifra rett i dusj/vaskemaskin. Aldri har det luktet hest eller stall permanent verken hjemme hos oss eller i bilen.

Anonymkode: 00749...85b

Da har du vel bare ekstremt dårlig luktesans.

Anonymkode: 160b6...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...