Gå til innhold

Hvorfor er det rart folk ikke vil dusje nakne i fellesdusjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig å ha truse under badetøy i bassenget, da putter du dine rumpebakterier i vann andre skal bade i.

Å dusje naken er en vanesak. Jeg mener alle har godt av det, at det fremmer et naturlig syn på kropp, mindre navlebeskuelse, og indirekte bedre forståelse for hva som er normal kropp. Din kropp er ikke så uvanlig eller spesiell at den trenger å gjemmes. Som jeg sier til barna, alle har rompe og alle har tissefant.

Anonymkode: 0485a...cb0

Men allikevel må man poste som anonym på KG.,

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke merkelig, det er uakseptabelt når man oppsøker ett felles område der man forventer at folk følger hygiene reglene for ikke å utsette andre for helseskade. 

Offentlige steder er fellesområder der man følger reglene, ikke ett sted der man dyrker seg selv og sin eget ego. 

Klarer du ikke dusje uten klær på, så får du finne deg ett annet sted der denne hensynsløse egogismen kan dyrkes, uten å påføre andre din uhygeniske, barnslige trassalder oppførsel.

Anonymkode: 9fff9...8a7

Når ble det egoistisk å sette grenser for seg selv og egen kropp? Det er ikke egoisme. Det er egenomsorg. 

Anonymkode: 984f7...e99

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kler jo ikke av deg for noen, du kler av deg for å bli ren, du kler ikke av deg for å vise deg frem, men for å dusje. 

Driver du og glor på andres kropper når du er i felles dusj siden du er så sikker på at andre skal glo på deg? Isåfall er det en uting du må slutte med. 

Anonymkode: 1d1b1...098

Det er jo mange folk som går ut og inn hele tiden. Null kontroll på hvem som ser hva. Jeg hadde følt meg fryktelig blottlagt. Holder meg heller unna svømmehaller enn å dusje naken med masse fremmede. 


Nei, når jeg har vært i svømmehallen tidligere har jeg aldri glodd på folk. Hvorfor skulle jeg gjøre det? 

Ts

Anonymkode: 984f7...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg synes det er rart at voksne ikke tørr, men for all del folk gjør som de vil. Føler de seg tryggere å dusje med noe på så gjør de det. Jeg liker best å dusje naken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det ikke privat dusj i svømmehallen? Dette bør du eksponere deg for. Når du ser at du klarer det så vil du vokse på det. 

Ta kontrollen tilbake over ditt eget liv! Fortiden er over og du er nå voksen og bestemmer selv over din egen kropp p

Anonymkode: 000e4...7eb

Jeg er ikke den du siterer, men for en person som har opplevd overgrep så kan det være traumatisk å måtte kle av seg foran andre. Om man har angst for dette, så er kanskje en garderobe det verste stedet å eksponere seg i. Der har man null kontroll. Ingen kontroll på hvem som ser hva. Folk går ut og inn, åpner og lukker dører. For de med denne angstlidelsen, meg inkludert, så handler det om kontroll, om å gjenvinne kontrollen man mistet under traumene. For mange av oss kan det være et umulig prosjekt å være intim med en kjæreste, bli gravid og/eller gjennomgå medisinske undersøkelser i forbindelse med Gu, svangerskap og fødsel. En del avstår fra sex, kjærlighet og biologiske barn. Det kan være vanskelig nok å dusje og gå på do i eget hjem fordi det kan være så mange tvangstanker knyttet til om man har låst døra eller ikke. Om man sliter så alvorlig med nakenhet, så er kanskje en garderobe det aller siste stedet man bør eksponere seg i, da det innebærer et totalt kontrolltap. 

Ts

Anonymkode: 984f7...e99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kvelertak skrev:

Jeg synes det er rart at voksne ikke tørr, men for all del folk gjør som de vil. Føler de seg tryggere å dusje med noe på så gjør de det. Jeg liker best å dusje naken. 

Hvorfor synes du det er rart? Det kan være ulike grunner, f.eks psykisk sykdom som gjør dette særlig sårbart.

Ts

Anonymkode: 984f7...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg ser folk synes det er merkelig at folk dusjer med badetøy. Hvorfor er det merkelig at folk ikke ønsker å vise alt til alle? 
Ts

Anonymkode: 984f7...e99

Det er merkelig at du ikke vil gjøre ditt for å bli ren så badevannskvaliteten opprettholdes. Det er det som er merkelig. Det med fellesdusjer er vel noe som har vært i all tid av praktiske årsaker. Henger også med på det som skrevet over at det å være naken og vise seg naken er noe som bidrar til en sunt syn på kropp. Din er ikke noe annerledes enn andres. Det er ingen hemmelighet hva som skjuler seg under klærne. Forstår ikke hvorfor du skjemmes. Du bidrar til å øke egne kroppskomplekser. Hvorfor skal noen lette så mye som et øyelokk av å se noen naken? Personlig bryr jeg meg ikke i det hele tatt. Er langt fra noen fotomodell men det er det få andre som er heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, theTitanic skrev:

Det er merkelig at du ikke vil gjøre ditt for å bli ren så badevannskvaliteten opprettholdes. Det er det som er merkelig. Det med fellesdusjer er vel noe som har vært i all tid av praktiske årsaker. Henger også med på det som skrevet over at det å være naken og vise seg naken er noe som bidrar til en sunt syn på kropp. Din er ikke noe annerledes enn andres. Det er ingen hemmelighet hva som skjuler seg under klærne. Forstår ikke hvorfor du skjemmes. Du bidrar til å øke egne kroppskomplekser. Hvorfor skal noen lette så mye som et øyelokk av å se noen naken? Personlig bryr jeg meg ikke i det hele tatt. Er langt fra noen fotomodell men det er det få andre som er heller. 

Les svaret mitt litt lenger oppe ☺️
Ts

Anonymkode: 984f7...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe rart med at folk ikke vil vise frem kroppene sine i en fellesdusj🤗. Akkurat som at det heller ikke er rart at noen er komfortabel med det og dusjer nakne uten problem. Folk er forskjellige og de som sier stygge ting om noen som er blyge er like tette som de som kritiserer de som syns det er naturlig å dusje naken sammen med andre. Husk at her på dette forumet sitter det folk som en i blant kan betvile har vokst opp i et møblert hjem 😉. Så ikke ta så tungt de sureste kommentarene. 

Når det kommer til hygiene så er det viktig å være ren i bassenget. Jeg pleier alltid å dusje og vaske meg godt før jeg ankommer. I selve fellesdusjen står jeg med bikinitrusen på. Både av frykt for å bli filmet(kjenner folk det har skjedd med) og i tillegg er jeg ikke komfortabel med et rødt merke/arr jeg har.

De jeg registerer i fellesdusjen står gjerne bare og skyller kroppen. Har ikke sett noen gå amok med Asan flaska akkurat 😉. Vil tro at de som dusjer seg før ankomst ofte er renere enn de som står og vasker seg litt før de går i bassenget. 

Du er god nok akkurat slik DU er 💕 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Les svaret mitt litt lenger oppe ☺️
Ts

Anonymkode: 984f7...e99

Du har ikke svart på dette 

Anonymkode: 326b7...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du det er rart? Det kan være ulike grunner, f.eks psykisk sykdom som gjør dette særlig sårbart.

Ts

Anonymkode: 984f7...e99

Jeg kan forstå det hvis det er pga psykisk sykdom. Da er det jo sykdommen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, theTitanic skrev:

Det er merkelig at du ikke vil gjøre ditt for å bli ren så badevannskvaliteten opprettholdes. Det er det som er merkelig. Det med fellesdusjer er vel noe som har vært i all tid av praktiske årsaker. Henger også med på det som skrevet over at det å være naken og vise seg naken er noe som bidrar til en sunt syn på kropp. Din er ikke noe annerledes enn andres. Det er ingen hemmelighet hva som skjuler seg under klærne. Forstår ikke hvorfor du skjemmes. Du bidrar til å øke egne kroppskomplekser. Hvorfor skal noen lette så mye som et øyelokk av å se noen naken? Personlig bryr jeg meg ikke i det hele tatt. Er langt fra noen fotomodell men det er det få andre som er heller. 

Noen synes det er flaut å vise kroppen til andre, av ulike årsaker. Andre bryr seg ikke. Hvorfor ikke godta at folk er forskjellige? 
Ts

Anonymkode: 984f7...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvelertak skrev:

Jeg kan forstå det hvis det er pga psykisk sykdom. Da er det jo sykdommen som gjør det.

Ja. Mange ser ikke ut til å forstå det. 
ts

Anonymkode: 984f7...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Mange ser ikke ut til å forstå det. 
ts

Anonymkode: 984f7...e99

Men uansett er det lurt for den som ikke tørr å prøve likevel. Ødelegge den redselen. Være stolt av kroppen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så mener jeg at man bør snakke med noen om det. Angsten for være naken i en fellesdusj er ikke bra. Det er faktisk ikke greit at folk dusjer med badebukse. Bedre å jobbe med angsten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor stemmer jeg for dusjforheng eller dør. Jeg var på et spa med basseng i sommer og jeg satt veldig høy pris på dusjer med dør! Jeg kan godt dusje naken foran andre, men det er mye mer komfortabelt med dør, og man føler seg litt mer trygg. 

Noen har angst for sånt også, så hvorfor ikke gjøre svømme-opplevelsen litt bedre for dem? :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg om å dusje i en fellesgarderobe. Hadde ikke brydd meg om noen menn hadde hatt ståpikk heller. 

Anonymkode: 70461...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kvelertak skrev:

Men uansett er det lurt for den som ikke tørr å prøve likevel. Ødelegge den redselen. Være stolt av kroppen din. 

Eksponering må skje gradvis. Om personen sliter alvorlig med nakenhet, må det være et mer prioritert mål jobbe mot å klare f.eks en medisinsk undersøkelse. 
 

Ts

Anonymkode: 984f7...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det bør finnes båser i svømmehallen, evt forheng. Jeg hater å dusje naken foran andre, men må jo det om jeg og barna skal i svømmehallen. Kroppen er privat, og ingen skal jo måtte se den naken om man ikke selv vil egentlig. 

Anonymkode: 97a65...213

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Skjønner det må skje gradvis og håper dere som er redd for det kommer over redselen tilslutt💪🏻Angst er noe av det verste en kan ha uansett hva man har angst for.

Når det gjelder felles dusj så kunne det for min del vært noen felles dusjer for både kvinner og menn sammen😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...