Gå til innhold

Hvorfor er det rart folk ikke vil dusje nakne i fellesdusjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er uhygienisk å dusje med truse før bassenget, da blir man ikke ren. Det skal dusjes naken, det er et premiss for å benytte svømmehall.

(samme som over)

Anonymkode: 0485a...cb0

Har sjeldent sett at også de som tar dusjen naken, vasker seg noe særlig nedentil. En ting er å ta en nakendusj, men det er noe annet å stå der og krafse seg selv i skrittet og rumpa på samme måte som man ville gjort hjemme i sin egen dusj.

Anonymkode: 201d7...462

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ikke hvorfor svømmehaller ikke kan sette opp båser dersom det er et problem at folk ikke dusjer skikkelig. Hvorfor skal vi på død og liv dusje sammen når mange åpenbart synes at det er ubehagelig?

Anonymkode: 13920...201

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så jævlig krasse.. påstå at folk som ikke takler å dusje foran alle ikke har noe i en svømmehall å gjøre. Såklart har de rett til å svømme med barna sine feks, eller alene om de vil det. Det ligger alltid noe bak, kan man ikke tenke over det før man skal komme med så jævlig dårlige kommentarer..? 

Anonymkode: cbdef...a0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så jævlig krasse.. påstå at folk som ikke takler å dusje foran alle ikke har noe i en svømmehall å gjøre. Såklart har de rett til å svømme med barna sine feks, eller alene om de vil det. Det ligger alltid noe bak, kan man ikke tenke over det før man skal komme med så jævlig dårlige kommentarer..? 

Anonymkode: cbdef...a0d

De har ikke rett til å svømme med barna sine i svømmehallen uten å følge svømmehallens regelverk. Svømmehallen burde imidlertid ikke fått ha det regelverket uten at det er egne dusjbåser med solide dører. Det samme gjelder skoler.

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Metamorfose skrev:

j😉

De jeg registerer i fellesdusjen står gjerne bare og skyller kroppen. Har ikke sett noen gå amok med Asan flaska akkurat 😉. Vil tro at de som dusjer seg før ankomst ofte er renere enn de som står og vasker seg litt før de går i bassenget. 

Dette er den løgnen dere som dusjer med klær på tror på.


I vår svømmehall er det fellesdusj og båser, men uten dører. Det er like få som dusjer nakne der, som i svømmehallen som kun har fellesdusj. Båser løser ingenting, de bare skjuler bedre de som har dårlig hygiene.

Jeg har gått fast på svømming 1g/uka med sønnen min, og vi er omtrent de eneste som dusjer nakne, hver eneste gang! Det er faktisk så ille, at noe bør gjøres.

Folk som dusjer med klær har der ingenting å gjøre.

Anonymkode: ec2b1...262

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er den løgnen dere som dusjer med klær på tror på.


I vår svømmehall er det fellesdusj og båser, men uten dører. Det er like få som dusjer nakne der, som i svømmehallen som kun har fellesdusj. Båser løser ingenting, de bare skjuler bedre de som har dårlig hygiene.

Jeg har gått fast på svømming 1g/uka med sønnen min, og vi er omtrent de eneste som dusjer nakne, hver eneste gang! Det er faktisk så ille, at noe bør gjøres.

Folk som dusjer med klær har der ingenting å gjøre.

Anonymkode: ec2b1...262

Hvorfor i all verden sette opp båser uten dører..?

Anonymkode: 13920...201

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen synes det er flaut å vise kroppen til andre, av ulike årsaker. Andre bryr seg ikke. Hvorfor ikke godta at folk er forskjellige? 
Ts

Anonymkode: 984f7...e99

Jeg kan godta at folk er forskjellige. Du får unngå svømmehaller da, eller gjøre deg ren hjemme før du dusjer med badedrakt før bassenget. Alle har et ansvar for å være ren i bassenget ellers blir det bakterier og det gavner ingen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det viktigste er å dusje underlivet rent bare for å gå ut i et basseng hvor ørten mennesker antagelig tisser/skvetter flere ganger iløpet av tiden de er i bassenget. For å ikke nevne alle ungene som sikkert dusjer, men ren i underlivet blir de ikke om ikke foreldrene vasker dem. 

Det er en utopi å tro at at det er noe som helst form for renhet i et basseng så det det at noen vasker seg med badetøyet på er det minste problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er merkelig å ha truse under badetøy i bassenget, da putter du dine rumpebakterier i vann andre skal bade i.

Å dusje naken er en vanesak. Jeg mener alle har godt av det, at det fremmer et naturlig syn på kropp, mindre navlebeskuelse, og indirekte bedre forståelse for hva som er normal kropp. Din kropp er ikke så uvanlig eller spesiell at den trenger å gjemmes. Som jeg sier til barna, alle har rompe og alle har tissefant.

Anonymkode: 0485a...cb0

Jeg går på nudiststrender men ikke f om jeg dusjer i fellesdusjer lenger

Var på såkalt voksen bading og det var noen drittunger som kommenterte alle de andre sine kropper, og det var siste fellesdusj for min del (sa opp basseng medlemskapet samme dag)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjene burde vær båser, med knagger og benker, og en dør man kunne lukke, så alle kunne vaske seg i fred. Det haddevært rensligere også, for da hadde folk orket å vaske seg skikkelig, når de ikke følte seg beglodd.

Anonymkode: f7f81...514

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så jævlig krasse.. påstå at folk som ikke takler å dusje foran alle ikke har noe i en svømmehall å gjøre. Såklart har de rett til å svømme med barna sine feks, eller alene om de vil det. Det ligger alltid noe bak, kan man ikke tenke over det før man skal komme med så jævlig dårlige kommentarer..? 

Anonymkode: cbdef...a0d

Nei, det er faktisk ingen menneskerett å svømme i svømmehall, så da får man lage sitt eget basseng hjemme om man vil ha et fullt i tarmbakterier fordi man ikke dusjer. Jeg forstår at det er folk som ikke vil dusje naken fordi de er psykisk syk, men det at jeg forstår det betyr ikke at jeg ønsker å bade i basseng med mer tarmbakterier enn absolutt nødvendig, og da må alle vaske seg uten badetøy i dusjen. Slik er regelverket på svømmehaller, og har man tenkt å svømme der følger man regelverket. 

Anonymkode: 49965...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ekstra er dere villige til å betale for å få private dusjer i svømmehallen? Det koster penger, og det krever mer plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chiubi skrev:

Hvor mye ekstra er dere villige til å betale for å få private dusjer i svømmehallen? Det koster penger, og det krever mer plass. 

Heller det enn at andre ser meg naken ja.

Anonymkode: f7f81...514

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg går på nudiststrender men ikke f om jeg dusjer i fellesdusjer lenger

Var på såkalt voksen bading og det var noen drittunger som kommenterte alle de andre sine kropper, og det var siste fellesdusj for min del (sa opp basseng medlemskapet samme dag)

Husker jeg og søstera mi hadde vært i badekaret hjemme, og at hun kommenterte noe på kroppen min. Hun var sånn 5 år, og sånn gjør barn, men jeg har aldri vist meg naken for henne igjen. Hun sier hun ikke husker å ha sett meg naken. 
 

Forundrer meg ikke om barn i en garderobe kan kommentere andres kropper høylytt. Sånn er barn. En grunn til at jeg ikke lar noen, hvertfall ikke barn se meg naken.

Ts 

Anonymkode: 984f7...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg og søstera mi hadde vært i badekaret hjemme, og at hun kommenterte noe på kroppen min. Hun var sånn 5 år, og sånn gjør barn, men jeg har aldri vist meg naken for henne igjen. Hun sier hun ikke husker å ha sett meg naken. 
 

Forundrer meg ikke om barn i en garderobe kan kommentere andres kropper høylytt. Sånn er barn. En grunn til at jeg ikke lar noen, hvertfall ikke barn se meg naken.

Ts 

Anonymkode: 984f7...e99

Hadde det vært ekte barn så ja, men dette var barn i 16+ alderen og da skal en ikke gjøre slikt

Mao om en 8-10 åring hadde kommentert kroppen min og andres høyt hadde jeg ikke brydd meg

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Chiubi skrev:

Hvor mye ekstra er dere villige til å betale for å få private dusjer i svømmehallen? Det koster penger, og det krever mer plass. 

Hadde lett betalt ekstra for det, gjør det alt men i tid siden jeg må kjøre over 90 min ekstra for å komme til basseng som har det, evt bruke hotell basseng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hadde det vært ekte barn så ja, men dette var barn i 16+ alderen og da skal en ikke gjøre slikt

Mao om en 8-10 åring hadde kommentert kroppen min og andres høyt hadde jeg ikke brydd meg

Hva er et ekte barn? 

Ts 

Anonymkode: 984f7...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser folk skrive at de synes det er merkelig at folk dusjer i undertøy/badetøy i f.eks en svømmehall, i gymgarderoben eller på et treningssenter. 
Hvorfor synes dere det er merkelig? Det er ikke alle som ønsker å vise alt til hvem som helst. Noen er mer private enn andre og ønsker å holde kroppen sin for seg selv. Ser ikke hva som er så merkelig med det. Det er helt naturlig å ikke ville kle av seg for enhver. 

Anonymkode: 984f7...e99

Hvorfor det er rart? Fordi vi alle er født nakne. Hva er du redd for, at en homofil/lesbisk skal tenne på deg og forgripe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, TS. Ja, nakenhet er naturlig og man burde være komfortabel med sin egen nakne kropp, men noen folk later som om de synes det er helt uforståelig hvordan noen kan ønske at det fantes båser/forheng i offentlige garderober, eller hvorfor noen vil dusje med badedrakten halvveis på. Har dere virkelig så lite empati?

Man er sårbar når man er naken. Man eksponerer imperfeksjonene sine, som man allerede vet blir dømt av samfunnet - fordi de passer ikke inn i kroppsidealet. Det er ingen som trenger å si noe, men man vet at andre kan se valkene, appelsinhuden, hengepuppene, strekkmerkene, rumpa man kanskje ikke er fornøyd med, kjønnsorganet man kanskje ikke heller er fornøyd med. Man gjør seg selv tilgjengelig for smertefull kritikk, spesielt i barne- og ungdomstiden. 

Jeg husker da jeg gikk på barneskolen. Jentene begynte allerede i 6. klasse å bli veldig opptatt av utseende og kropp - jeg vokste opp i primatiden til b.la. bloggere, og så klart tilgjengelig media. Kroppsidealet var dermed allerede veldig fastslått. Det var mye hvisking og tisking mellom jentene om de andre sine nakne kropper. Jeg husker én jente som ble spesielt mye baksnakket fordi hun hadde mye hår på leggene og på tissen, i tillegg fordi hun var veldig stor. En annen jente ble mye baksnakket fordi hun var "syltynn" og fordi kjønnsorganet hennes så "rart" ut. En annen jente prøvde alltid å skjule magen sin ved å gjøre seg litt tynnere og å legge armene i kryss over den. Kommentarer bak ryggen til jenter, som for eksempel "Herregud, synes ikke du at [navn] er sykt tynn, as? Hun burde faktisk legge på seg, det er så ekkelt." og "Har du sett hvor mye hår på leggene [navn] har, eller?" var kjempevanlige. Det var normet.

Jeg fikk også høre fra kompiser jeg hadde på barneskolen, hvilke gutter som hadde liten penis, og hvordan noen av guttene hadde rare kjønnsorgan. Han gutten i klassen som ble mobbet fordi han var overvektig, ble selvfølgelig også mobbet i guttegarderoben for kroppen sin. Kompisen min sa at han alltid pleide å løpe rett til privatdusjen i garderoben, istedenfor å dusje med de andre. 

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det ingen av jentene som dusjet etter gym. Om vi hadde timer etterpå, så la vi inn ekstra lite innsats for å unngå å bli svette. Men det er vel totalt unaturlig og teit, ikke sant? Det å være usikker og vil unngå å vise den nakne kroppen sin til andre medelever, spesielt når man vet hvor harde barn- og ungdom kan være mot hverandre?

Fast forward til videregående, så begynte man å dusje etter gym igjen, men alle oss nølet med det. Man gikk ikke inn i fellesdusjen når det var mange andre der, og når man var ferdig, så spurtet man tilbake til håndduken sin. Truse og BH tok man på veldig diskré under håndkleet.

Grunnen til at mange ikke liker fellesdusjing er på grunn av kroppspress og redsel for å bli dømt av andre - men jeg tror også at mye kan stamme fra tidligere erfaringer fra barndommen, en tid der iallefall jeg opplevde at man var utrolig harde med hverandre. 

Endret av simsmachop
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg TS. Jeg er også ganske privat av meg og synes absolutt ingenting om at fremmede mennesker skal se meg naken! Jeg har fortsatt traumer fra barneskolen da svømmelærer sto og tvang oss til å dusje nakne sammen, og hatet det, samtidig med alt presset om hvem som hadde fått pupper og mest hår på tissen.

Jeg går heller aldri i svømmehall, trener på senter men dusjer aldri der. 

Jeg er forøvrig helt trygg på min egen kropp og synes selv jeg ser bra ut. Men den som skal se meg naken er kjæresten, ikke alle andre. 

En ting jeg ALDRI har forstått er hvorfor i alle dager man ikke bare har bygget dusjer med enkle forheng mellom, slik at man faktisk kunne benytte seg av det og ikke føle at man er på nudiststed mot sin vilje... 

Anonymkode: a0937...b05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...