Gå til innhold

Jeg er alene hver jul pga stefar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det var det jeg tenkte. Han har begge foreldrene sine, søsken og onkelbarn han kan være med.

 

Jeg greier ikke å slappe av i samme rom som han. Han er alltid kald og mutt mot meg. Ignorerer eksistensen min, eller sier noe nedlatende hvis jeg først sier noe. Jeg vil ikke utsette meg selv for mer mobbing eller utfrysning. Det bringer tilbake alle vonde minner, bare det å få et stikk som et kaldt blikk eller det å bli totalt ignorert. Har fått diagnosen ptsd av psykolog pga han.

ts

Anonymkode: b14c3...97f

Da har du vel noe skriftlig som du kan vise moren din? Det at hun er sammen med denne fyren har altså gitt deg en diagnose, om hun ikke kan ta dette til etterretning er hun jo fullstendig bortreist.

Anonymkode: c6ef5...55a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vel noe skriftlig som du kan vise moren din? Det at hun er sammen med denne fyren har altså gitt deg en diagnose, om hun ikke kan ta dette til etterretning er hun jo fullstendig bortreist.

Anonymkode: c6ef5...55a

Jeg har ingen papirer fra psykologen, men tror det hjelper lite. Sendte hun link til denne tråden og hun reagerte med å kjefte og kalle meg utakknemlig for så å blokkere meg. 

God jul. 

ts

Anonymkode: b14c3...97f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Moren din får ha en hyggelig jul, håper det ikke blir for plagsomt å tenke på at du sitter alene. Jeg synes hun bør skamme seg! Jeg hadde aldri i verden selv akseptert at en som stod meg nær satt alene på julaften og når det er så vanskelig for deg å være i nærheten av stefaren din at du heller velger å være alene julaften ja da burde mor og også dine besteforeldre skjønt tegningen om at her er det noe mer enn en furt datter.

Men du må lage deg et alternativ som blir MINST like hyggelig som en familiejul ville vært. Kanskje du kan lage en "julaften for de som feirer alene" tråd her på KG? Vi har hatt en nyttårsaften tråd i mange år, og det er svært koselig. Andre alternativ kan være å melde seg til en av disse frivillige organisasjonene som steller i stand jul for vanskeligstilte - de har alltid bruk for folk til å hjelpe til. Ved å hjelpe til blir det noe mindre stusselig enn å sette seg til bords som en trengende.

Stor klem fra meg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Moren din er egoistisk og har satt seg selv i en offerrolle. Kjenner det koker i meg når en forelder velger noen andre over sitt eget barn. 
 

Hadde aldri rørt en mann som ikke behandlet barnet mitt med kjærlighet og respekt. Punktum.

Jeg driter i økonomi, hus og alt annet. Hadde heller gått på sosialkontoret og fått hjelpen jeg trengte for å stable meg på beina så lenge barnet mitt følte seg ivaretatt, elsket og sett. Ingenting annet betyr noe. 
 

Du burde oppsøke psykolog og bearbeide fortiden din. Du burde være rasende både på mor og stefar. Så sørge. Så bli forbanna igjen, sørge litt mer og så bearbeide det inntil det ikke gjør vondt lenger og du kan gi en lang faen i dem begge. Du vil kunne gi slipp på sorgen, sinnet og bitterheten. Du vil være fri fra alt det vonde og legge fortiden bak deg slik at du kan se fremover. 
 

Moren din er ikke familie.
 

Familie er de som er der for deg, alltid. De som støtter, elsker og oppmuntrer og løfter deg. Det handler ikke om blod. Det handler om lojalitet, respekt og kjærlighet.

Kjærlighet er ikke noe en har krav på. Det er noe en gjør seg fortjent til. Om hun ønsker din kjærlighet og respekt igjen så burde hun faen med jobbe hardt for det som sviktet deg når du trengt henne mest.

Ikke inviter henne. Hun burde selv ha gjennomført å ville feire jul med sitt eget barn. Hun velger å bli og hun velger fremdeles han over deg. Fuck her.

Jeg skjønner det kan føles sårt i julen, men du har besteforeldrene dine og en dag vil du forhåpentligvis få din egen familie og skape dine egne tradisjoner. Og være en mye bedre mor enn din mor noen gang var.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stefaren min kom inn i livet mitt allerede da jeg gikk i barnehage, så jeg har aldri fått lov å ha noen mening om han. Mamma brydde seg ikke om jeg aksepterte han eller ikke. De fikk kjapt barn og giftet seg. Da da halvsøsken mitt kom begynte han å behandle meg som luft. Snakket bare til meg "hvis jeg trengte tilsnakk", som var ofte. Han har sagt og gjort mye fælt opp gjennom årene, som at jeg fortjener bank, at han ikke orker meg og derfor ekskludert meg fra årlige familieturer, eller truet med bank. Når han blir sint så brøler han så hele huset rister. 

Det setter spor. Jeg føler et stort ubehag bare av å være i samme rom som han. 
Nå har jeg mest kontakt med besteforeldrene mine, men de skal feire jul med de. Så da blir jeg alene på julaften, som jeg vanligvis er. 

Er det helt urimelig av meg å spørre mamma om ikke hun kan feire annenhver jul med meg? 

Må nevnes at stefaren min har stor familie på sin side som han kunne vært med, men jeg har ingen andre enn mamma og besteforeldrene mine.

Anonymkode: b14c3...97f

Hovedproblemet her er faktisk moren din som lot alt dette skje. Det er hun som skal sørge for at du har det godt og hun ga faen. Så plasser sinnet ditt der det hører hjemme. Uansett behandler du da stefar som luft tilbake. Du kan likevel være med på jul med de, bare overse den tette idioten og moren din.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen papirer fra psykologen, men tror det hjelper lite. Sendte hun link til denne tråden og hun reagerte med å kjefte og kalle meg utakknemlig for så å blokkere meg. 

God jul. 

ts

Anonymkode: b14c3...97f

Bare be om utskrift, din mappe så får du det skriftlig.

Anonymkode: bebc4...b6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det alt har vært en konfrontasjon mellom TS og moren, så hjelper ikke mye med råd nå.

Det jeg tenker er at om hun lar seg styre og dominere fullstendig av mannen er det meningsløst å be henne om noe som helst som han ikke ville ønske. Særlig siden hun er mer opptatt av økonomi og fasade enn deg, TS. Hun har ofra deg for økonomiske goder. 

Du må bygge opp deg selv og ditt liv. Finn alternativer. Tenk framover. Det er tøft, men det går. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for en forferdelig familie. 

Men TS, jeg tror ikke jeg ville satset på at noen forandrer seg, det er tvilsomt det skjer siden de ikke ser egen oppførsel. 

Hva med å jobbe frivillig på julaften og feire med besteforeldrene dine 1 juledag? 

 

Anonymkode: cc863...2b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen papirer fra psykologen, men tror det hjelper lite. Sendte hun link til denne tråden og hun reagerte med å kjefte og kalle meg utakknemlig for så å blokkere meg. 

God jul. 

ts

Anonymkode: b14c3...97f

 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg har spurt hvorfor de i alle dager fortsatt er gift. Hun vurderer av og til å skille seg, ser på hus og konkluderer med at hun har for dårlig råd.... og unnskylder oppførselen hans med at "det er sånn han er".

Jeg vet ikke om jeg skal orke å forvente noe mer av henne. Vurderer jevnlig å kutte kontakten, men hun er min eneste nærme familie. Og når det bare er meg og henne er vi som to gode venninner. Når jeg greier å ikke være bitter...

Ja... men jeg er glad i henne og hun har ofte vært en god mor selv om hun ikke beskyttet meg mot psykisk terror i alle år...

ts

Anonymkode: b14c3...97f

Litt spesielt av en god venninne å blokkere på sosiale media.

Anonymkode: c6ef5...55a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg tenke høyt.. moren din er gift og har 2 barn med denne mannen. Du har flyttet ut og moren din vet at du er sint på stefar.. også på henne. Hun er økonomisk avhengig av han, og det er ikke bare å splitte en familie når det bor to andre barn der. Hun har det nok ikke enkelt, og hun føler hun står mellom barken og veden. 

Du på din side er ensom, du har få venner og sliter mentalt. kanskje litt misunnelig på dine søsken sitt forhold til stefar og føler deg utenfor. 

Ikke press din mor opp i et hjørne. Nå er du voksen og du må leve ditt eget liv. Bruk tiden din på å bearbeide dine opplevelser med psykologen. 

Vi her inne vet kun din versjon av saken, vil tro det er flere sider her som ikke er kommet frem. 

For meg virker du dominerende og vil styre din mor. Du kan ikke forandre på andre mennesker, men du må sette grense for deg selv. 

 

 

Anonymkode: d34d7...da8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg tenke høyt.. moren din er gift og har 2 barn med denne mannen. Du har flyttet ut og moren din vet at du er sint på stefar.. også på henne. Hun er økonomisk avhengig av han, og det er ikke bare å splitte en familie når det bor to andre barn der. Hun har det nok ikke enkelt, og hun føler hun står mellom barken og veden. 

Du på din side er ensom, du har få venner og sliter mentalt. kanskje litt misunnelig på dine søsken sitt forhold til stefar og føler deg utenfor. 

Ikke press din mor opp i et hjørne. Nå er du voksen og du må leve ditt eget liv. Bruk tiden din på å bearbeide dine opplevelser med psykologen. 

Vi her inne vet kun din versjon av saken, vil tro det er flere sider her som ikke er kommet frem. 

For meg virker du dominerende og vil styre din mor. Du kan ikke forandre på andre mennesker, men du må sette grense for deg selv. 

 

 

Anonymkode: d34d7...da8

Du tuller nå? Du kan umulig ha lest samme tråd som oss andre? Sikker på at du ikke har kommentert feil sted? 

Anonymkode: 7fc07...1eb

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg tenke høyt.. moren din er gift og har 2 barn med denne mannen. Du har flyttet ut og moren din vet at du er sint på stefar.. også på henne. Hun er økonomisk avhengig av han, og det er ikke bare å splitte en familie når det bor to andre barn der. Hun har det nok ikke enkelt, og hun føler hun står mellom barken og veden. 

Du på din side er ensom, du har få venner og sliter mentalt. kanskje litt misunnelig på dine søsken sitt forhold til stefar og føler deg utenfor. 

Ikke press din mor opp i et hjørne. Nå er du voksen og du må leve ditt eget liv. Bruk tiden din på å bearbeide dine opplevelser med psykologen. 

Vi her inne vet kun din versjon av saken, vil tro det er flere sider her som ikke er kommet frem. 

For meg virker du dominerende og vil styre din mor. Du kan ikke forandre på andre mennesker, men du må sette grense for deg selv. 

 

 

Anonymkode: d34d7...da8

Hei mamma:) 

 

Anonymkode: b14c3...97f

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke tanken din er urimelig, men den er desverre lite gjennomførbar. Din mor er kuet av stefar, og vil nok velge han. 

 

Jeg tror jeg ville meldt meg opp til frivillig arbeid. Hør med frivillige organisasjoner i nærheten om de trenger hjelp til div før jul og på jul. Kanskje du kan finne noen andre å feire med, er mange som åpner opp hjemmet sitt for de som er alene. 

Anonymkode: 7b4d9...188

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklar alt sammen for besteforeldrene dine. De vil sikkert endre planene og feire med deg istedet.

Anonymkode: 6f66a...0fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan feire jul med deg 💖 hvor i landet bor du? 

Anonymkode: ce959...426

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg tenkte. Han har begge foreldrene sine, søsken og onkelbarn han kan være med.

 

Jeg greier ikke å slappe av i samme rom som han. Han er alltid kald og mutt mot meg. Ignorerer eksistensen min, eller sier noe nedlatende hvis jeg først sier noe. Jeg vil ikke utsette meg selv for mer mobbing eller utfrysning. Det bringer tilbake alle vonde minner, bare det å få et stikk som et kaldt blikk eller det å bli totalt ignorert. Har fått diagnosen ptsd av psykolog pga han.

ts

Anonymkode: b14c3...97f

Om dette stemmer, at stefaren din har utsatt deg for såpass traumer at du nå har ptsd, vil jeg påstå at moren din er enda mer fælere enn stefaren din. Hun velger faktisk å være sammen med han, til tross for at han har påført deg ptsd. 
 

Besteforeldrene dine burde også prioritert deg, om det er sånn at du har ptsd grunnet stefar.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg tenkte. Han har begge foreldrene sine, søsken og onkelbarn han kan være med.

 

Jeg greier ikke å slappe av i samme rom som han. Han er alltid kald og mutt mot meg. Ignorerer eksistensen min, eller sier noe nedlatende hvis jeg først sier noe. Jeg vil ikke utsette meg selv for mer mobbing eller utfrysning. Det bringer tilbake alle vonde minner, bare det å få et stikk som et kaldt blikk eller det å bli totalt ignorert. Har fått diagnosen ptsd av psykolog pga han.

ts

Anonymkode: b14c3...97f

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har snakket med henne. Jeg går ikke hos psykolog lengre. Det er besteforeldrene mine som er invitert hos de, og dessverre så er stefaren min god på skuespill så de skjønner ikke hvorfor det er så ubehgelig for meg å være i samme rom som han. Mamma dekker også over oppførselen hans og lager unnskyldninger. Selv om hun en sjelden gang i blant erkjenner at han ikke er noe god, så er hun rask med å trekke det tilbake og sier at jeg overdriver og "må komme meg over dette". Så jeg står alene her. Tror jeg bare dropper det. Hun kommer ikke plutselig til å bli sympatisk...

ts

Anonymkode: b14c3...97f

Men, om stefaren din alltid er kald og mutt mot deg, ignorerende og nedlatende når du sier noe, så vil jeg jo ikke si at han er en god skuespiller..? Da er det jo rimelig å anta at de andre rundt deg også hører og ser hvordan han er mot deg. Da er der jo merkelig at både moren din og besteforeldrene dine ikke tar din side. Og at besteforeldrene dine ikke velger å feire jul med deg, som blir alene på grunn av hvordan stefaren din er mot deg.

Anonymkode: 9f849...290

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler med deg, og det er en vanskelig situasjon du har blitt utsatt for som barn. Men ja, jeg mener du er urimelig som vil kreve at moren din skal feire jul med deg annethvert år, du er voksen og småsøsknene dine er ikke voksne ennå. Derfor er det urimelig at du krever at de skal måtte splitte seg mellom sin far og mor på julaften. Har du tenkt over at det blir det som blir realiteten for dem? Du er voksen og må selv ta ansvar for din egen lykke, moren din er åpenbart ikke i stand til å gi deg det du føler du trenger, og da må du løsrive deg fra henne og forsøke å skape deg en hyggelig jul for deg selv allikevel. Du beskriver deg selv som ganske avhengig av moren din, og det er uansett ikke så sunt. Kanskje dette er en gylden anledning til å bli mer selvstendig? 

Hvis du pleier å feire med besteforeldrene dine, så kan du gjøre det de julaftenene de ikke skal til moren din og de andre julaftenene kan du for eksempel jobbe som frivillig, det er kjempekoselig og givende. Kanskje du møter noen nye venner der også? 

Anonymkode: 2b55f...986

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde vært rart for meg å ikke bli invitert med på familieturer, bli kastet ut av huset i bare pysjen, å være alene vær jul etter fylte 16 år men det er blitt normalen. Ingen som bryr seg om meg. 

 

Anonymkode: b14c3...97f

Hvis du bor i en by så kan du feire alternativ jul sammen med andre som er ensomme og har liten nettverk. Kirkens bymisjon arrangerer jul her jeg bor. Og jeg feirer jul hvert år sammen med både norske og utenlandske som trenger et sted å vær på julaften. 

Anonymkode: c5534...c7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om din stefar er en god skuespiller har jeg vanskelig å tro at dine besteforeldre ikke har klart å se at han behandler deg dårlig i 20 år. Hva med dine halvsøsken?

De som skriver at mora er et uskyldig offer fordi hun er kuet av mannen sin mener jeg tar feil. Hun er den eneste som kom inn i den rollen og hun er også den eneste som har mulighet å komme seg ut av. Motivasjonen må komme fra henne og ingen andre. Hun har nok sine forsvarsmekaniser og fornekter virkeligheten men hun har sviktet sin datter. At hun velger å feire jul med deg og uten sin mann burde du glemte først som sist. Det skjer ikke.

Finn alternativer til jul med mor eller besteforeldre.

Anonymkode: d16a2...109

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefaren din høres ut som en kødd, men om du vil feire jul med mora di følger ektefellen med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...