Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Jeg er alene hver jul pga stefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stefaren min kom inn i livet mitt allerede da jeg gikk i barnehage, så jeg har aldri fått lov å ha noen mening om han. Mamma brydde seg ikke om jeg aksepterte han eller ikke. De fikk kjapt barn og giftet seg. Da da halvsøsken mitt kom begynte han å behandle meg som luft. Snakket bare til meg "hvis jeg trengte tilsnakk", som var ofte. Han har sagt og gjort mye fælt opp gjennom årene, som at jeg fortjener bank, at han ikke orker meg og derfor ekskludert meg fra årlige familieturer, eller truet med bank. Når han blir sint så brøler han så hele huset rister. 

Det setter spor. Jeg føler et stort ubehag bare av å være i samme rom som han. 
Nå har jeg mest kontakt med besteforeldrene mine, men de skal feire jul med de. Så da blir jeg alene på julaften, som jeg vanligvis er. 

Er det helt urimelig av meg å spørre mamma om ikke hun kan feire annenhver jul med meg? 

Må nevnes at stefaren min har stor familie på sin side som han kunne vært med, men jeg har ingen andre enn mamma og besteforeldrene mine.

Anonymkode: b14c3...97f

• Liker 5
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Har du snakket med mora di om dette?

Skrevet
Akkurat nå, Kognosøren skrev:

Har du snakket med mora di om dette?

Ja, jeg har spurt hvorfor de i alle dager fortsatt er gift. Hun vurderer av og til å skille seg, ser på hus og konkluderer med at hun har for dårlig råd.... og unnskylder oppførselen hans med at "det er sånn han er".

Jeg vet ikke om jeg skal orke å forvente noe mer av henne. Vurderer jevnlig å kutte kontakten, men hun er min eneste nærme familie. Og når det bare er meg og henne er vi som to gode venninner. Når jeg greier å ikke være bitter...

4 minutter siden, Macro skrev:

Mora di er rævva. Helt enkelt.

Ja... men jeg er glad i henne og hun har ofte vært en god mor selv om hun ikke beskyttet meg mot psykisk terror i alle år...

ts

• Liker 3
Gjest ByeByeLove
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har spurt hvorfor de i alle dager fortsatt er gift. Hun vurderer av og til å skille seg, ser på hus og konkluderer med at hun har for dårlig råd.... og unnskylder oppførselen hans med at "det er sånn han er".

Jeg vet ikke om jeg skal orke å forvente noe mer av henne. Vurderer jevnlig å kutte kontakten, men hun er min eneste nærme familie. Og når det bare er meg og henne er vi som to gode venninner. Når jeg greier å ikke være bitter...

Ja... men jeg er glad i henne og hun har ofte vært en god mor selv om hun ikke beskyttet meg mot psykisk terror i alle år...

ts

Hvor gammel er du, da? Og hvor gamle er halvsøsknene dine? Det er relevant for om hun kan feire jul med bare deg annethvert år.

Skrevet
2 minutter siden, Mammamiaa skrev:

Vil nesten påstå du ikke har moren din heller. En god mor tolererer ikke slik oppførsel mot barnet sitt. 

Jeg tenker ofte slik også. Men som sagt så har jeg ingen nær familie utenom, svært lite sosialt nettverk og sliter med helsen utenom (alvorlig kronisk lidelse) at hvis jeg skal kutte ut mamma også så tror jeg at jeg blir suicidal. Da er det jo omtrent ingen som kommer til å være der for meg lengre da. Og er det noe hun gjør riktig så er det i det minste å besøke meg på sykehus når jeg trenger det. 

2 minutter siden, Kognosøren skrev:

Hvor gammel er du, da? Og hvor gamle er halvsøsknene dine? Det er relevant for om hun kan feire jul med bare deg annethvert år.

Jeg er 22 år. Halvsøsknene er 17 og 13 år. 

ts

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stefaren min kom inn i livet mitt allerede da jeg gikk i barnehage, så jeg har aldri fått lov å ha noen mening om han. Mamma brydde seg ikke om jeg aksepterte han eller ikke. De fikk kjapt barn og giftet seg. Da da halvsøsken mitt kom begynte han å behandle meg som luft. Snakket bare til meg "hvis jeg trengte tilsnakk", som var ofte. Han har sagt og gjort mye fælt opp gjennom årene, som at jeg fortjener bank, at han ikke orker meg og derfor ekskludert meg fra årlige familieturer, eller truet med bank. Når han blir sint så brøler han så hele huset rister. 

Det setter spor. Jeg føler et stort ubehag bare av å være i samme rom som han. 
Nå har jeg mest kontakt med besteforeldrene mine, men de skal feire jul med de. Så da blir jeg alene på julaften, som jeg vanligvis er. 

Er det helt urimelig av meg å spørre mamma om ikke hun kan feire annenhver jul med meg? 

Må nevnes at stefaren min har stor familie på sin side som han kunne vært med, men jeg har ingen andre enn mamma og besteforeldrene mine.

Nei, det er ganske rimelig.

Anonymkode: 7fc07...1eb

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ganske rimelig.

Takk. Det er fint å se at andre ser hva jeg føler og ikke bare sier at jeg må "heve meg over det". 

ts

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Mammamiaa skrev:

Vil nesten påstå du ikke har moren din heller. En god mor tolererer ikke slik oppførsel mot barnet sitt. 

Hvis mannen hennes er psykopat er hun nok kuet. Dette vet jeg mye om. Jeg har mye erfaring med psykopater desverre. Ikke døm moren. Hun kan faktisk ikke for at hun kanskje er kuet og nedkjørt. Hun kan ha dårlig selvtillit, mistet troen på seg selv og mistet selvbildet sitt. Da må barna, de voksne barna hennes dra henne opp igjen. Jeg forstår at ts savner moren sin. 

Anonymkode: 30212...f08

• Liker 10
Gjest ByeByeLove
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 22 år. Halvsøsknene er 17 og 13 år. 

ts

Det blir nok litt vanskelig for henne å ikke feire med de to andre barna. Tenkte du at dere 4 skulle feire sammen, og at stefaren din skulle feire med sin familie?

Skrevet

Hva med å bare dra dit? Kose deg sammen med mor og søsken? Så ignorerer du han totalt? Når dine besteforeldre også er der så er dere så mange at du ikke trenger å forholde deg så mye til han.. og er han ufin så forbereder du deg til å svare han og sette han på plass. 

Anonymkode: d34d7...da8

• Liker 35
Skrevet
18 minutter siden, Kognosøren skrev:

Det blir nok litt vanskelig for henne å ikke feire med de to andre barna. Tenkte du at dere 4 skulle feire sammen, og at stefaren din skulle feire med sin familie?

Ja, det var det jeg tenkte. Han har begge foreldrene sine, søsken og onkelbarn han kan være med.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare dra dit? Kose deg sammen med mor og søsken? Så ignorerer du han totalt? Når dine besteforeldre også er der så er dere så mange at du ikke trenger å forholde deg så mye til han.. og er han ufin så forbereder du deg til å svare han og sette han på plass. 

Anonymkode: d34d7...da8

Jeg greier ikke å slappe av i samme rom som han. Han er alltid kald og mutt mot meg. Ignorerer eksistensen min, eller sier noe nedlatende hvis jeg først sier noe. Jeg vil ikke utsette meg selv for mer mobbing eller utfrysning. Det bringer tilbake alle vonde minner, bare det å få et stikk som et kaldt blikk eller det å bli totalt ignorert. Har fått diagnosen ptsd av psykolog pga han.

ts

• Liker 11
Gjest ByeByeLove
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det var det jeg tenkte. Han har begge foreldrene sine, søsken og onkelbarn han kan være med.

Synes ikke at det ville ha vært urimelig å spørre, men det blir kanskje rart for de to andre barna å ikke feire sammen med faren sin. Derfor tror jeg at det blir vanskelig å få til, dessverre. Synd. Det skal ikke være slik. Håper du får ei fin jul.

Skrevet
12 minutter siden, Kognosøren skrev:

Synes ikke at det ville ha vært urimelig å spørre, men det blir kanskje rart for de to andre barna å ikke feire sammen med faren sin. Derfor tror jeg at det blir vanskelig å få til, dessverre. Synd. Det skal ikke være slik. Håper du får ei fin jul.

Det burde vært rart for meg å ikke bli invitert med på familieturer, bli kastet ut av huset i bare pysjen, å være alene vær jul etter fylte 16 år men det er blitt normalen. Ingen som bryr seg om meg. 

• Liker 3
Annonse
Gjest ByeByeLove
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde vært rart for meg å ikke bli invitert med på familieturer, bli kastet ut av huset i bare pysjen, å være alene vær jul etter fylte 16 år men det er blitt normalen. Ingen som bryr seg om meg. 

Det at du føler det slik trenger ikke bety at det er sant. Likevel er det din opplevelse, og det er leit. Du blir nødt til å ta tak i livet ditt og gjøre det best mulig for deg selv. Om du er alene på julaften er det ikke slik at det betyr at du må ha det dårlig. Jeg skal nok også være alene på julaften i år, siden det ikke er min tur å ha barn.

Skrevet
2 minutter siden, Kognosøren skrev:

Det at du føler det slik trenger ikke bety at det er sant. Likevel er det din opplevelse, og det er leit. Du blir nødt til å ta tak i livet ditt og gjøre det best mulig for deg selv. Om du er alene på julaften er det ikke slik at det betyr at du må ha det dårlig. Jeg skal nok også være alene på julaften i år, siden det ikke er min tur å ha barn.

Det er forskjell på å være alene fordi du har delt omsorg på barna dine og å være alene fordi det er en mann i familien din som tydeligvis hersker og bestemmer alt og har mobbet deg hele livet ditt

Bare drit i å kommenter om du ikke skjønner dette

• Liker 30
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å slappe av i samme rom som han. Han er alltid kald og mutt mot meg. Ignorerer eksistensen min, eller sier noe nedlatende hvis jeg først sier noe. Jeg vil ikke utsette meg selv for mer mobbing eller utfrysning. Det bringer tilbake alle vonde minner, bare det å få et stikk som et kaldt blikk eller det å bli totalt ignorert. Har fått diagnosen ptsd av psykolog pga han.

ts

Har du snakket med moren din om dette? Har du feks hatt med henne til psykologen? Hva sier psykologen om hva du skal gjøre med ditt forhold til moren din? Kan du spørre besteforeldrene dine om de kan trekke tilbake invitasjonen? Eller om de kan si at han ikke får komme?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med moren din om dette? Har du feks hatt med henne til psykologen? Hva sier psykologen om hva du skal gjøre med ditt forhold til moren din? Kan du spørre besteforeldrene dine om de kan trekke tilbake invitasjonen? Eller om de kan si at han ikke får komme?

Ja, jeg har snakket med henne. Jeg går ikke hos psykolog lengre. Det er besteforeldrene mine som er invitert hos de, og dessverre så er stefaren min god på skuespill så de skjønner ikke hvorfor det er så ubehgelig for meg å være i samme rom som han. Mamma dekker også over oppførselen hans og lager unnskyldninger. Selv om hun en sjelden gang i blant erkjenner at han ikke er noe god, så er hun rask med å trekke det tilbake og sier at jeg overdriver og "må komme meg over dette". Så jeg står alene her. Tror jeg bare dropper det. Hun kommer ikke plutselig til å bli sympatisk...

ts

• Liker 3
Skrevet

Ts, stor stor klem fra meg! 

Anonymkode: 72ed4...e40

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...