Gå til innhold

Regnbuebaby 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

Acetylcystein

Jeg har jo skrevet om Acetylsalisylsyre (kjent som Albyl E, baby aspirin, lav-dose aspirin), men nå har jeg fått opp øynene for noe nytt.

Jeg kom over et innlegg på instagram av Frøyaklinikken fra 4 juni 2017 som sier "Tilskudd av acetyl cysteine kan føre til at man ikke mister i begynnelsen av svangerskapet" og viser dermed til denne studien. Jeg har lagt ved langversjonen av studien her.

Og dere vet, jeg blir nysgjerrig og biter på. Må finne ut mer.

Studien ble utført på 168 kvinner (utredet for uforklarlig Recurrent Pregnancy Loss) i alderen 20-35 år i 2005 til 2007. Testgruppen (gruppe 1 - 80 kvinner) ble daglig gitt 0,6 g NAC (N-Acetyl Cysteine) og 500 mg folsyre mens kontrollgruppen (gruppe 2 - 86 kvinner) bare ble gitt 500 mg folsyre. Kvinnene begynte på dette med en gang graviditeten var påvist (typisk rundt syklusdag 35).

Studien viser at gruppe 1 hadde signifkant større sannsynlighet for en suksessfull gravditet.

Under ser vi at antall "Viable pregnancy to 20 weeks" for de som fikk NAC og folsyre, er tallet 58 av 80 kvinner, eller 72,5%. For gruppen som kun fikk folsyre var samme tall 44 av 86 kvinner, eller 51,2%. 

image.png.d17d3b5f952a31b025200405d01e22b3.png

Av tabellen under ser det ut som 13,8% av graviditetene endte før uke 10 for de som fikk NAC og folsyre. For de som kun fikk folsyre er dette tallet 29,1% - noe som stemmer godt med vår oppfattelse av at 20-30% (kanskje høyere) av alle graviditeter ender med abort. 

image.png.5cd356e144f4b541379d511a66ce46d1.png

 

Så hvorfor fungerer NAC?

Her må jeg vri på hjernen for å forstå det jeg leser. Finner ikke så masse om dette på norsk, så baserer meg på den engelske studien:

 

Fra forskjellige sider:

"Oxidative stress (damage to cells) caused by scavanging free radicals within the body is linked to many diseases associated with infertility like PCOS, reproductive dysfunction, including but not limited to: menstrual cycle irregularities, anovulation, hormonal imbalanse, decreased egg health and recurrent miscarriage

NAC is an antioxidant and anti-inflammatory that helps the body make the protein gluthaione. Gluthaione is a powerful antioxidant that fights free radical damage and protects the body from oxidative stress, while supporting a healthy immune system."

 

Fra studien:

"Pregnancy could be associated with a state of oxidative stress that could initiate and propagate a cascade of changes that may lead to pregnancy wastage. This process of oxidative stress may be suppressed by the antioxidant effect of N-acetyl cysteine (NAC)"

"In-vitro studies have shown that oxidative stress might serve as a signal to initiate and propagate the inflammatory process and result in apoptosis of placental tissues".

"It has been shown that oxidative stress is associated with glutathione depletion and damage of the fetus. In addition, it may trigger apoptosis, the consequences of which could be counteracted by the antioxidant properties of NAC". 

"NAC could modify oxidative stress, angiogenesis and apoptosis-triggered reactions in normal and abnormal pregnancy."

"NAC is a safe and well-tolerated drug during pregnancy and has been previously used for treatment of acute acetaminophene toxicity during pregnancy (Riggs et al., 1989). The side effects reported in this study were mild and did not necessitate discontinuation of treatment." 

"NAC is a safe and well-tolerated mucolytic drug that softens tenacious mucous secretions"

 

Konklusjon

Høres veldig lovende ut. Må gjøre mer research på hvor ufarlig det er. Ser at det selges reseptfritt som brusetabletter som skal løse opp slim for folk med Bronkitt f.eks. Løper ikke og kjøper helt enda. Har heldigvis en god stund igjen til neste evt positive test og god til å lese mer om dette. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PP 4 - Syklusdag 8

Ahh, deilig, grafen peiler seg inn i normalt leie. 

I går fikk jeg en snap av en venn med teksten "tenker på de som ikke har det så bra i julen". I år går tankene mine også til de som skulle ønske de gikk inn i julen med en spire i magen. Som kanskje hadde planlagt å annonsere en tidlig graviditet til familien sin på julaften. Noen har kanskje passert en termindato som ikke ble noe av likevel. Tenker på de ❤️ Og jeg er en av de, men jeg har det ganske bra etter omstendighetene. 2020 folkens ❤️ 

Jeg åpnet meg for sjefen i går, fortalte om den vonde fredagen da jeg begynte å blø. Det var godt. I respons fikk jeg i tillegg også høre at jeg hadde hatt høy kvalitet på leveransene mine i høst, noe som jeg nesten ble overrrasket over å høre. Det har jo ikke vært den beste høsten for min del og føler absolutt disse opp- og nedturene jeg har rukket å oppleve som prøver har påvirket jobb. Godt å høre jeg fortsatt har klart å leve opp til forventningene jobben har hatt til meg på tross av alt som har skjedd.

image.png.cbdf41e33cafeef35d7d69b7f7ff74c3.png

Endret av Vestalinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på prøveresultater - del 2

Hjelp, har fått et avvik på siste del av blodprøven. SHBG var normal på 86 (referanseområde på 20 -141). Men Østradiol var lav. Min Østradiol var 77, og normalverdier her 143 - 1615. Har derfor fått ny legetime 2 januar. Fant denne:

Follikelfase: under 750

Ovulasjonsfase: 140 - 1910

Lutealfase: 110 - 1170

Postmenopausalfase: under 120

 

Lave verdier for kvinner kan tyde på:

1. Anovulatorisk syklus (vet at jeg har eggløsning)

2. Amenoré, corpeus luteum-svikt (altså dårlig produksjon av progesteron - tror jeg. Dette er absolutt noe jeg har mistenkt)

3. Postmenopause (håper jeg ikke holder på å gå inn i tidlig menopause, som feks hun Kenza som er 29 år gammel)

 

Når jeg googler "can low estrogen levels cause miscarriage" får jeg maaange treff. Huff. Må bare jobbe litt, og deretter og google litt, så får jeg kanskje litt mer oversikt over hva dette betyr. 

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Både dumt og kanskje litt bra på en og samme tid. Dumt fordi man vil jo ikke at noe skal være galt, men bra fordi da er det kanskje lettere å finne en løsning på problemet. Tenker jeg i alle fall? Håper at det er noe det er «lett» å gjøre noe med i alle fall 💛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PP4 - syklusdag 10

En ting er felles for alle grafene hvor jeg har eggløsning og tempet; Nøyaktig 5 dager før eggløsning får jeg eggehvite-CM. Både PP 2 og 3 var dette faktum. I går (CD 9) fikk jeg første dag med eggehvite CM og det betyr kanskje at eggløsning kommer CD 14?? Men det er bra det, samboer kommer hit CD 13 😂

Fikk innkalling til privat gynekolog i posten i går - i midten av februar 😭 Det føles så uendelig lenge ut til. Rekker å miste igjen før det.. Skal ringe og høre om de har noe rutine for kanselleringer og om man kan slippe raskere til dersom noen avlyser en time f.eks. Ellers har jeg jo timen hos fastlegen 2 januar for å snakke om lave Østradiol-verdier. Kanskje han kan gi meg et eller annet som kan hjelpe da. Han følte seg ikke erfaren på området og ville ikke bare «gi noe» forrige gang. Kanskje dette kan endre seg nå som de lave Østradiol-verdiene kanskje tyder på corpus luteum-svikt. Jeg ønsker å prøve Progynova og Crinone, og helst Albyl E også. 

B2A8325F-99FF-4071-BE1B-EBC23D78A99E.jpeg

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 14.16, Fiva skrev:

Uff. Både dumt og kanskje litt bra på en og samme tid. Dumt fordi man vil jo ikke at noe skal være galt, men bra fordi da er det kanskje lettere å finne en løsning på problemet. Tenker jeg i alle fall? Håper at det er noe det er «lett» å gjøre noe med i alle fall 💛

Ja, det er litt rart å ha «noe» som ikke er som det skal. Samtidig høres det ganske lett ut å behandle :) ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering PP 4 - CD 13

Ser ut som eggløsning kanskje kommer CD 15 eller 16 for har ikke antydning til LH topp i dag, CD 13. 

Min kjære kommer i dag, og jeg er så klar for å legge aksjer! Har drukket grapefruktjuice til den store gullmedalje og svelgt nattlysolje-kapsler for å få mest nylig fruktbar CM. I dag ville to mannlige familiemedlemmer smake på grapefruktjuicen min. Det fikk de - men er glad ingen stilte spørsmål med hvorfor jeg heller innpå  vond og bitter juice dagen lang. Uff nei.

Temperaturene er merkelig høye, men jevne. Er litt slapp og snufsete da, men ingen feber. Jaja. Har sikkert ikke noe å si. Forhåpentligvis klarer FF å finne coverline og eggløsning likevel. 

Minn meg på aldri annonsere graviditet på Facebook på julaften. Kjente det svidde litt å få et par slike servert i feeden i går. Hadde ellers en fin julaft - noe jeg håper alle som leser dette også fikk. 
 

4CB4D4A5-19E4-47AC-852B-8E6F13F0C62F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering PP 4 - CD 18 - 3 DPO

Ja, da var egget lagt, blir det gullegget mon tro? Denne syklusen har eggløsningen tatt lang tid, og jeg blir ikke helt klok på når den skjedde. CB digital dobbel hormonindikator gav fast smiley ettermiddagen CD 13 (den var blinkende på morgenen). Strimlene føler jeg aldri ble skikkelig positive, så jeg har sikkert gått glipp av LH-toppen selv om jeg testet morgen, ettermiddag og kveld. Den sterkeste strimmeltesten kom i følge Premom sent på kvelden CD 14. Temperaturen steg  morgenen CD 16 så da skjedde eggløsning før dette. Var en periode i stuss om eggløsning faktisk har skjedd, men ser stigningen i temperaturene 1-3 dpo er lik tidligere sykluser, så antar eggløsning har skjedd. Så da ble det CD 15 som ble EL. Vi traff ganske godt med sex, så nå har vi fått «High» score på alle syklusene jeg har registrert inn.

Denne syklusen har jeg tatt litt forskjellig. I tillegg til de daglige pillene og kapslene fra Nycoplus Gravid har jeg tatt følgende:

Fra CD 10-15, altså 5 dager før EL til EL, tok jeg kapsler med nattlysolje kjøpt på Life samt at jeg drakk ca 3-4 dl grapefruktjuice hver morgen til frokosten. Dette for å få mye eggehvite-CM. Tror sannelig det har fungert! Føler jeg kanskje har hatt dobbel mengde eggehvite CM. Kommer til å fortsette med dette neste syklus også hvis aktuelt. 

Etter eggløsning: 

Progesteronkrem (Life-Flo Progestacare) som smøres på kroppen morgen og kveld.

Babyklister: 10 dråper i et glass vann tre ganger om dagen. 

Paralen: Tar en halv Paralen hver dag. Får i meg 125 mg Acetylsalisylsyre via denne. Har ikke fått lav dose aspirin i posten enda, så bruker denne midlertidige erstatningen. 

Vitex: Er ærlig talt litt skeptisk til Vitex. Har jo normale sykluser men mistenker lav progesteronproduksjon. Vitex skal blant annet hjelpe på progesteronproduksjonen. Tar bare en kapsel hver dag - 400 mg på tom mage hver morgen. Kommer til å ta dette gjennom hele syklus fremover, men fikk ikke begynt før nå.

Rooibos té: morgen og kveld. For avslapnings skyld. 

8FB57D46-B6EA-4371-AB7D-C3218F4C1D67.jpeg

E8A77822-DC4A-4802-88C7-EC77F1073D9E.jpeg

E4DFB856-B363-4CB2-A50D-8A5E77862157.jpeg

DB273858-96B7-457A-8168-099F13DE43ED.jpeg

Endret av Vestalinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering PP4 - CD 20 - 5 DPO

Har ikke så mye nytt å dele. Venter og venter på å få teste. Har kjent små knip/stikk i nedre del av mage på høyre side både i går og i dag. Forrige syklus kjente jeg at noe «jobbet» i livmoren ca 6-7 dpo. Husker jeg sa til sambo at «nå skjer det noe her». Det hadde jeg jo kanskje rett i. Nei. Måtte den neste uken gå fort. 

Legetime i morgen for å diskutere lave Østradiol-verdier. Håper han gir meg resept på progesteron.

45CE49DC-5D68-4FFB-B5FB-D282D991AD6C.jpeg

0D29E89E-F569-48CD-9B0F-DCB0C20AE434.jpeg

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har veldig lik syklus, er også 5dpo idag 😅 hvor tidlig begynner du å teste? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, snurk skrev:

Tror vi har veldig lik syklus, er også 5dpo idag 😅 hvor tidlig begynner du å teste? 

 

Så spennende!! Hehe, flaut, men tok faktisk en billig-strimmel test i dag 6 dpo. Selvfølgelig negativ! Så tar vel en hver morgen fremover. Er så billige de jeg kjøper på ebay, så liker å lime de inn i en notatbok og se progresjon - hvis der er noen. Når tenker du? Ser i IKM Januar at du har IKM 12.01! Snart får vi vite :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering PP4 - CD 21 - 6 DPO

Startet dagen med negativ test - fordi noen ikke klarte å motstå trangen til å teste 6 dpo! Haha.. Alle som klarer å vente til dagene rundt IKM har min største respekt.

Temperaturen sank i dag, men hvem går vel gjennom DPO-land uten en liten dip i temperaturene? Har lagt ved gravidgrafen fra i sommer som chart duo.

Har endelig fått lavdose apirin i posten (81 mg Acetylsalisylsyre) som tilsvarer norske Albyl E (75 mg). Føles godt ut å ta Acetylsalisylsyre i en egen og lavdosert pille - og ikke i høyere dose og sammen med Paracetamol og Koffein som jeg har gjort ved å ta Paralen.

Skal til legen i dag og gruer meg litt til å eventuelt måtte innrømme at jeg er på selvmedisinerings- og homeopatikjøret. Samtidig så klarer jeg ikke å sitte i månedsvis å vente på hjelp fra gynekolog uten å gjøre noe selv.

Hvis det går denne måneden blir termin 18 september 2020. Det er bursdagen til en veldig viktig person i livet mitt. Er det skjebnebestemt? Sikkert ikke. 

Prøver å leve som gravid i DPO-land denne gangen. Det går ikke så bra. Har ikke snust på flere uker, men i dag er første dag på jobb og kroppen skriker etter kaffe og snus. Er så trøtt at jeg kunnet sovnet på pulten. 

Har ikke så mye tegn. Litt tett i nesa, det er ofte et godt tegn for min del. Har ikke kjent noe til "jobbingen" i livmoren i dag (klokka er 08.54... 😂). Er megahormonell og hadde en TOTAL utblåsning mot samboer i går. Jeg er dessverre litt nedstemt fordi jeg er redd for å miste igjen. Han er nedstemt pga forhold på jobben hans. Da klarer man ikke alltid å være der for hverandre. Det endte heldigvis godt og vi fikk begge snakket ut. Finner generelt mye trøst her inne på KG og også ved å kikke på memes som likesinnende har laget Reddit sitt forum TrollingForABaby. Jepp, jeg sa det, det er trøst i gode memes!  

image.png.fd993e2f75fda06997ff75029435483e.png

image.png.4da33022e179518d5904f88b74ae40f9.png

image.png.a839c9e454283f00aa7caba87229e052.png

 

 

 

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vestalinn skrev:

Så spennende!! Hehe, flaut, men tok faktisk en billig-strimmel test i dag 6 dpo. Selvfølgelig negativ! Så tar vel en hver morgen fremover. Er så billige de jeg kjøper på ebay, så liker å lime de inn i en notatbok og se progresjon - hvis der er noen. Når tenker du? Ser i IKM Januar at du har IKM 12.01! Snart får vi vite :) 

Ja men det skjønner jeg veldig godt er spennende å følge progresjon på, hadde jeg hatt mange tester hadde jeg nok gjort det samme selv 😂 jeg har satt meg som mål å ikke falle for fristelsen i å teste tidligere enn søndag (9 dpo) men helst vil jeg holde meg til mandagen (10 dpo). Ja, IKM om 1,5 uke. Når man tenker på det så er det jo ingenting, men allikevel så føles det så uendelig lenge 😅 Første gangen jeg ble gravid med min datter så var jeg så avslappet og visste ikke en gang når jeg hadde EL. Jeg visste sånn omtrent når jeg kunne forvente mensen, men det var mer sånn "hmm vent nå litt, burde jeg ikke fått mensen nå?" også var testen positiv. Det er litt rart å tenke på nå, for nå er jeg helt motsatt 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering legebesøk

Fikk resept på progesteronstøtte (Crinone) hos fastlegen! Er så glad og lettet nå. Han synes resonnementet mitt gav mening. At mine lave østradiol-verdier kan tyde på Corpus Luteum svikt (der progesteron produseres), og at selv om jeg har nok progesteron til å få eggløsning så er det kanskje ikke nok til å opprettholde en graviditet.

Skal inn og teste progesteron-nivå via blodprøve i morgen. Vet jo at blodprøve kanskje ikke er beste måten å måle progesteron på da den kan fluktuere gjennom dagen. Har lest at spyttprøve er bedre. Dersom den er lav, altså mellom 10-20 (Over 10 indikerer at eggløsning har skjedd, men dersom den ikke er over 20 er det ikke spesielt god produksjonsnivå midt i lutealfasen) har jeg i allefall rett i at det produseres for lite progesteron. 

Det jeg har troen skal fungere for meg nå er selvfølgelig progesteronen, Acetylsalisylsyre og Acetyl Cysteine (NAG). Jeg har sett mange youtube-filmer av typen "pregnant after recurrant miscarriages - what I did differently this time". La merke til at ALLE nevnte progesteron og Acetylsalisylsyre (Albyl E/ baby aspirin) som en del av det de gjorde annerledes. Har stor tro på dette, og er så glad jeg nå har alle disse midlene selv. 

Er fylt med ny giv og håp. Nå har jeg noe som kan hjelpe når spiren sitter neste gang. Har utrolig nok fått positiv test på flesteparten av syklusene jeg har hatt siste halvåret (men vi vet jo at jeg kommer ikke så mye lenger enn positive tester). Lurer på hva sjansen er for at det går igjen? 6 dager til IKM og jeg tror jeg holder på å gå på veggen av å vente! Heldigvis begynner helgen i morgen så jeg kan gå på veggen i fred og ro hjemme ;)

Endret av Vestalinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Neutral90 skrev:

Så flott at legen din spiller på lag :) 👍

Ja!! Absolutt! Gruet meg så til timen fordi jeg var redd han ville si nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk det som du ville hos legen! Skal du starte på crinone nå 6 dpo? 
Spennende! Krysser fingrene for at dette skal hjelpe for deg 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Yucca1 skrev:

Så bra du fikk det som du ville hos legen! Skal du starte på crinone nå 6 dpo? 
Spennende! Krysser fingrene for at dette skal hjelpe for deg 🤞🏻

Ja 😄 Tenkte å starte i dag 7dpo, måtte ta blodprøve for å måle progesteron i dag - så tar det nå snart :) Kanskje ikke helt optimalt å begynne midt i lutealfasen, men kan vel ikke skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...