Gå til innhold

Regnbuebaby 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

CD 17 - 1 DPO

Er litt uenig med meg selv ang de faktiske tempraturene siste tre dagene. Har tatt tempen flere ganger på rad om morgenene før jeg står opp for å sjekke at det ikke fluktuerer for mye. Forhåpentligvis har det ikke for myeå si. FF har selv ikke funnet EL dag CD 16 (eller, den foreslår CD 14, men det vet jeg er feil), så jeg overstyrer med Detector Tuning "OPK" et par dager til.

Smurte progesteron krem på magen i går kveld, og innsiden av lårene i dag tidlig. 

Håper så inderlig det går denne perioden. Desom jeg må inn i en ny sykel vil julaften bli midt i DPO land... Oppsiden er at dersom DET ikke går blir CD 1 første januar 2020. Det er jo enkelt og greit å forholde seg til..

image.png.3366df0240739a58a1be3b53832d20bb.png

Om jeg pinner denne sykelen på dag 3 (den har jo vært litt treigere og lengre enn forrige pga den startet med kjemisk) får jeg ganske bra klaff med forrige syklus. Nå håper jeg at DPO-land temperaturene legger seg godt over de rosa etter ca 5-6 DPO, og helst opp mot den grønne (som var gravide-temper). Ser jeg har en dip 5 DPO i tidligere gravidsykluser. Kan implantasjon skje så tidlig?

image.png.3109cca159983ad7ca154ebb1e854f12.png

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Vestalinn skrev:

Du må gjerne dele grafen din et sted så kan vi gruble sammen! Forkjølelse er litt tricky, men kan i allefall komme med innspill om du bør discarde noen av de :) Det du kan gjøre er å legge inn et par falske temperaturer for i morgen og i over i morgen og se om FF finner den da. Og så slette de falske etterpå. Når jeg la inn temp i dag ville FF ha det til at EL var CD 14. Når jeg la inn to temperaturer til (for tirsdag og onsdag - som jeg slettet etterpå) endret FF EL til CD 16, så forhåpentligvis blir vi enige med FF til slutt :) 

Hahaha, så godt å høre! Jeg har til og med lagt inn mensstart i Preglife, så er nå 2+3 på vei inntil det motsatte er bevist når tanta kommer ;) Håpløst!

Er så utrolig sensitivt tema det der. Og når man mister maska føler man seg jo helt på bunn, for det er jo ikke helt turn-on med gråting og stressing heller. Godt det ordner seg likevel for oss :)  

Så hyggelig at du har lagt inn i preglife 😍 det beste hadde jo vært om du slapp å oppdatere mensstart om et par uker😅

Off.. Gråting og stressing er absolutt ikke turn-on, men man blir liksom så desperat 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 18 / 2 DPO - Dagens chart

Våknet til denne nydelige høye temperaturen 0,14 grad over DPO 2 i forrige graf. Det liker vi. Er det progesteronkrem som kicker inn? Når vi snakker om den, fy søren for noe kliss. Det går fint når jeg bruker den på innside lår og mage, men når jeg bruker den på bryst og innside av underarm/håndledd fester den seg til plagg og man kjenner man har på kremen til enhver tid. Hva gjør vi ikke i troens navn.

I morgen, DPO 3, reiser jeg på ettermiddagen, deretter følger en 13 timer lang flytur. Blir spennende å ta tempen DPO 4. Tar med meg termometer på flyet og så får jeg prøve meg litt fram.Ta tempen etter lengst mulig søvnperiode på flyet. Håper de ikke tar fra meg termometeret i sikkerhetskontrollen!  

image.png.666523820dbd4cf7f716af20f1049ba7.png

Her har jeg pinnet sammen slik at DPO dagene ligger likt i alle grafer (DPO 1 = CD 15), og at EL for alle grafer er på CD 14. 

image.png.ea5570b96b9ece0d9519a5df1b675113.png

Om jeg pinner alle på syklusstart ser de egentlig slik ut.

image.png.b40108e743c09cb4f0c2e3eab10fed16.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vestalinn skrev:

CD 18 / 2 DPO - Dagens chart

Våknet til denne nydelige høye temperaturen 0,14 grad over DPO 2 i forrige graf. Det liker vi. Er det progesteronkrem som kicker inn? Når vi snakker om den, fy søren for noe kliss. Det går fint når jeg bruker den på innside lår og mage, men når jeg bruker den på bryst og innside av underarm/håndledd fester den seg til plagg og man kjenner man har på kremen til enhver tid. Hva gjør vi ikke i troens navn.

I morgen, DPO 3, reiser jeg på ettermiddagen, deretter følger en 13 timer lang flytur. Blir spennende å ta tempen DPO 4. Tar med meg termometer på flyet og så får jeg prøve meg litt fram.Ta tempen etter lengst mulig søvnperiode på flyet. Håper de ikke tar fra meg termometeret i sikkerhetskontrollen!  

image.png.666523820dbd4cf7f716af20f1049ba7.png

Her har jeg pinnet sammen slik at DPO dagene ligger likt i alle grafer (DPO 1 = CD 15), og at EL for alle grafer er på CD 14. 

image.png.ea5570b96b9ece0d9519a5df1b675113.png

Om jeg pinner alle på syklusstart ser de egentlig slik ut.

image.png.b40108e743c09cb4f0c2e3eab10fed16.png

Oi så spennende! Fin økning 😍 Og kjipt det at kremen er så klissete. Men som du sier, hva gjør man ikke i troens navn😂 Lykke til med flytur, og jeg kan ikke se for meg at de tar fra deg termometeret 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, autorain skrev:

Oi så spennende! Fin økning 😍 Og kjipt det at kremen er så klissete. Men som du sier, hva gjør man ikke i troens navn😂 Lykke til med flytur, og jeg kan ikke se for meg at de tar fra deg termometeret 😊

@autorain Tusen takk fine deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering

Huff vet ikke hvor jeg skal begynne en gang..

Temperaturene i DPO-land var all-over the place pga reising, tidsforskjeller, feber og litt alkohol... Så discarded i allefall 4 av de. 

Den dagen jeg skulle ha mensen (12 DPO/ IKM) prøvde jeg CB digital og fikk "ikke gravid". Greit nok. Tenkte håpet var ute og bestilte en ny pakke CB eggløsningstester med dobbel hormonindikator. Så sov jeg 15 timer i strekk til dagen etter og våknet og følte meg gravid. Tok min siste test fra apotek 1 (sensitivitet på 25) og den viste klart og tydelig en svak rosa strek dagen etter IKM. Vi ble utrolig glade og gråt noen gledestårer på morgenkvisten. Siste rest av ferien ble helt klart litt ekstra magisk av dette. Jeg følte meg til og med kvalm, noe jeg ikke pleier å bli.

Hjemreisedag, 18 dpo, uke 5+0 (eller 4+5 i følge FF) begynte jeg å blø. Kraftig. Visste at løpet var kjørt. Siden jeg kom hjem har jeg tatt tre tester, alle svært svake, og har blitt gradvis svakere.

I dag er jeg på syklusdag 4 i PP 4. Var heldig og slapp til hos legen i dag. Jeg har i mange år hatt svært koagulert mens og nesten ikke friskt rødt blod. 80% av mens er brunt blod og svarte koagulerte klumper. Resten er friskt blod. Har ikke tenkt på dette som et problem før nå. Kanskje jeg har noe koaguleringsproblem med blodet som er med på å ta livet av spirene mine? Jeg har i allefall tenkt at jeg burde prøve blodfortynnende, Albyl E. Og selvfølgelig progesterontilskudd, helst Crinone. Legen ville ikke gi meg disse tingene i dag, som ikke er særlig overraskende. Han henviste meg til privat gynekolog, da han trodde det ville ta lenger tid om jeg gikk via gynekolog på sykehuset. Han tror jeg får komme inn i løpet av januar. Det er jeg glad for. Så gikk jeg ikke helt "tomhendt" fra timen. I tillegg tok jeg en del blodprøver for å se på hormoner.

Det jeg testet for var

HCG

Østradiol

LH

TSH

SHBG

FSH

Får trolig svar 19-20 desember.

Har nytt fertilitietsvindu fra 24.12 - 28.12, så får vel bare prøve videre. IKM 08.01.2020. Føler meg helt tom her jeg sitter og skriver. Gråten i halsen. Må finne litt gnist så jeg får gjort det jeg skal på jobb siste uken før jul. Har ikke handlet en eneste julegave og julestemningen kunne ikke vært lenger unna.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Vestalinn skrev:

Oppdatering

Huff vet ikke hvor jeg skal begynne en gang..

Temperaturene i DPO-land var all-over the place pga reising, tidsforskjeller, feber og litt alkohol... Så discarded i allefall 4 av de. 

Den dagen jeg skulle ha mensen (12 DPO/ IKM) prøvde jeg CB digital og fikk "ikke gravid". Greit nok. Tenkte håpet var ute og bestilte en ny pakke CB eggløsningstester med dobbel hormonindikator. Så sov jeg 15 timer i strekk til dagen etter og våknet og følte meg gravid. Tok min siste test fra apotek 1 (sensitivitet på 25) og den viste klart og tydelig en svak rosa strek dagen etter IKM. Vi ble utrolig glade og gråt noen gledestårer på morgenkvisten. Siste rest av ferien ble helt klart litt ekstra magisk av dette. Jeg følte meg til og med kvalm, noe jeg ikke pleier å bli.

Hjemreisedag, 18 dpo, uke 5+0 (eller 4+5 i følge FF) begynte jeg å blø. Kraftig. Visste at løpet var kjørt. Siden jeg kom hjem har jeg tatt tre tester, alle svært svake, og har blitt gradvis svakere.

I dag er jeg på syklusdag 4 i PP 4. Var heldig og slapp til hos legen i dag. Jeg har i mange år hatt svært koagulert mens og nesten ikke friskt rødt blod. 80% av mens er brunt blod og svarte koagulerte klumper. Resten er friskt blod. Har ikke tenkt på dette som et problem før nå. Kanskje jeg har noe koaguleringsproblem med blodet som er med på å ta livet av spirene mine? Jeg har i allefall tenkt at jeg burde prøve blodfortynnende, Albyl E. Og selvfølgelig progesterontilskudd, helst Crinone. Legen ville ikke gi meg disse tingene i dag, som ikke er særlig overraskende. Han henviste meg til privat gynekolog, da han trodde det ville ta lenger tid om jeg gikk via gynekolog på sykehuset. Han tror jeg får komme inn i løpet av januar. Det er jeg glad for. Så gikk jeg ikke helt "tomhendt" fra timen. I tillegg tok jeg en del blodprøver for å se på hormoner.

Det jeg testet for var

HCG

Østradiol

LH

TSH

SHBG

FSH

Får trolig svar 19-20 desember.

Har nytt fertilitietsvindu fra 24.12 - 28.12, så får vel bare prøve videre. IKM 08.01.2020. Føler meg helt tom her jeg sitter og skriver. Gråten i halsen. Må finne litt gnist så jeg får gjort det jeg skal på jobb siste uken før jul. Har ikke handlet en eneste julegave og julestemningen kunne ikke vært lenger unna.   

 

 

Dette er vond lesning Vestalinn 😔 utrolig trist at det ikke gikk veien. Julen ble sikkert plutselig noe helt annet enn dere drømte om.

Jeg håper blodprøvene og evt gynekolog kan finne noe som kan gjøres med, sånn at spiren sitter neste gang ❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, autorain skrev:

Dette er vond lesning Vestalinn 😔 utrolig trist at det ikke gikk veien. Julen ble sikkert plutselig noe helt annet enn dere drømte om.

Jeg håper blodprøvene og evt gynekolog kan finne noe som kan gjøres med, sånn at spiren sitter neste gang ❤ 

Tusen takk, kjære @autorain ❤️ 2020 får bli vårt år tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vestalinn skrev:

Tusen takk, kjære @autorain ❤️ 2020 får bli vårt år tenker jeg!

Vi får fortsette å håpe og ta håpet med oss inn i 2020! ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2019 den 9.51, Vestalinn skrev:

Oppdatering

Huff vet ikke hvor jeg skal begynne en gang..

Temperaturene i DPO-land var all-over the place pga reising, tidsforskjeller, feber og litt alkohol... Så discarded i allefall 4 av de. 

Den dagen jeg skulle ha mensen (12 DPO/ IKM) prøvde jeg CB digital og fikk "ikke gravid". Greit nok. Tenkte håpet var ute og bestilte en ny pakke CB eggløsningstester med dobbel hormonindikator. Så sov jeg 15 timer i strekk til dagen etter og våknet og følte meg gravid. Tok min siste test fra apotek 1 (sensitivitet på 25) og den viste klart og tydelig en svak rosa strek dagen etter IKM. Vi ble utrolig glade og gråt noen gledestårer på morgenkvisten. Siste rest av ferien ble helt klart litt ekstra magisk av dette. Jeg følte meg til og med kvalm, noe jeg ikke pleier å bli.

Hjemreisedag, 18 dpo, uke 5+0 (eller 4+5 i følge FF) begynte jeg å blø. Kraftig. Visste at løpet var kjørt. Siden jeg kom hjem har jeg tatt tre tester, alle svært svake, og har blitt gradvis svakere.

I dag er jeg på syklusdag 4 i PP 4. Var heldig og slapp til hos legen i dag. Jeg har i mange år hatt svært koagulert mens og nesten ikke friskt rødt blod. 80% av mens er brunt blod og svarte koagulerte klumper. Resten er friskt blod. Har ikke tenkt på dette som et problem før nå. Kanskje jeg har noe koaguleringsproblem med blodet som er med på å ta livet av spirene mine? Jeg har i allefall tenkt at jeg burde prøve blodfortynnende, Albyl E. Og selvfølgelig progesterontilskudd, helst Crinone. Legen ville ikke gi meg disse tingene i dag, som ikke er særlig overraskende. Han henviste meg til privat gynekolog, da han trodde det ville ta lenger tid om jeg gikk via gynekolog på sykehuset. Han tror jeg får komme inn i løpet av januar. Det er jeg glad for. Så gikk jeg ikke helt "tomhendt" fra timen. I tillegg tok jeg en del blodprøver for å se på hormoner.

Det jeg testet for var

HCG

Østradiol

LH

TSH

SHBG

FSH

Får trolig svar 19-20 desember.

Har nytt fertilitietsvindu fra 24.12 - 28.12, så får vel bare prøve videre. IKM 08.01.2020. Føler meg helt tom her jeg sitter og skriver. Gråten i halsen. Må finne litt gnist så jeg får gjort det jeg skal på jobb siste uken før jul. Har ikke handlet en eneste julegave og julestemningen kunne ikke vært lenger unna.   

 

 

Dette var ikke gode nyheter :(  Jeg blir jo helt på gråten med deg her. Eneste positive jeg kan trekke fram her er at du ble gravid! Det er jo mye som skal stemme bare for at det skal skje. Så krysser jeg alt jeg har for at de nå finner ut av noe med blodprøver å gyn. Jeg heier sånn på deg!!  Håper julen ikke blir alt for stressende, husk å tenke på deg selv også. Det er tøft det dere går igjennom. Bruk heller kreftene på å ta vare på hverandre :)  ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nommy skrev:

Dette var ikke gode nyheter :(  Jeg blir jo helt på gråten med deg her. Eneste positive jeg kan trekke fram her er at du ble gravid! Det er jo mye som skal stemme bare for at det skal skje. Så krysser jeg alt jeg har for at de nå finner ut av noe med blodprøver å gyn. Jeg heier sånn på deg!!  Håper julen ikke blir alt for stressende, husk å tenke på deg selv også. Det er tøft det dere går igjennom. Bruk heller kreftene på å ta vare på hverandre :)  ❤️ 

Takk for omtanken og godt tips ❤️ Er fort gjort at man lar stresset og sorgen ta form i dårlig humør som man lar gå utover partner. Skal prøve å være litt obs på dette og støtte han når jeg i min urimelighet har lyst til å la mitt dårlige humør gå utover han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering CD 5

Nå er jeg i litt bedre humør heldigvis. Tror jeg vet hva det skyldes også. Fikk som sagt ikke Albyl E på resept fra legen i går. Slik jeg forstår det er det eneste stoffet i Albyl E noe som heter Acetylsalisylsyre. 75 mg av dette, for å være konkret. Det er altså lavdose. Etter litt research om Acetylsalisylsyre finner jeg ut at det slettes ikke er på resept i alle former (selv om Albyl E 75 mg er det). Mange reseptfrie midler inneholder samme stoffet. Spesielt type ting som ligner god gammeldags Paracet som vi kjøper overalt.

Så jeg fant noe som heter Paralen som selges reseptfritt på alle apotek. Paralen inneholder 250 mg Acetylsalisylsyre, 250 Paracetamol (vanlig paracet inneholder 500 mg av dette), og 50 mg koffein. Så ok, litt høyere dose Acetylsalisylsyre (puh - travelt å skrive dette ordet) enn Albyl E. Paralen selges for "mild til moderat hodepine - voksne og barn over 12 år". Man kan ta opptil 6 tabletter i døgnet sier pakken - men dog ikke mer enn fire dager sammenhengende. Så da tenkte jeg at det ikke kan skade å ta en (kanskje bare en halv) hver dag? Sikkert ikke helt smart å begynne på dette selvmedisineringskjøret, men jeg har så lyst til å prøve NOE som KANSKJE fungerer. Ikke så bra med 50g koffein, men jeg kan jo alltids kutte ned på det lille av kaffi jeg drikker. Er vel under 200 mg som er trygt når man prøver/er gravid?

Så jeg kjøpte dette, og tok min første tablett i dag. Fant dessuten Acetylsalisylsyre til 81 mg på iherb og klikket det hjem. Så tar Paralen frem til den kommer frem, og går så over til den fra iherb, da den har lavere (tryggere?) dose. Den jeg kjøpte heter "Life Extension, Aspirin, Low Dose, 81 mg". Her er en av review på den:

"I am trying to conceive and my herbalist recommended I take 1 baby aspirin a day. My sister in law also takes them as she has suffered many miscarriages and her doctor recommended she takes these. The baby is due in 2 months! "

Så jeg biter på. Hele denne oppdagelsen av reseptfri Acetylsalisylsyre har gjort meg håpefull igjen. Kanskje er det dette som skal til før det går? 

Usikker på om jeg skal fortsette med babyklister og progesteronkrem fra eggløsning. Tenker i allefall å fortsette med å drikke grapefrukt juice for å få i gang produksjon egghvite-slim, og rooibos-te - rett og slett fordi det er utrolig avslappende for meg å starte og avslutte dagen med en varm kopp té. Jeg har lovd meg selv å meditere daglig når jeg blir gravid igjen og gå over til å trene mer yoga - kan ikke skade. Pga acetylsalsisylsyren kommer jeg ikke til å spise ananskjerner i DPO-land. Bromelainen i ananaskjerner har blodfortynnende effekt - så blir kanskje litt mye om det kommer i tillegg.

Så over til det komiske. Jeg og samboer skal feire jul på hver sin side av landet. Vi har så små familier at det ville vært uaktuelt om en av oss dro fra sin familie (i allefall nå som vi ikke har felles barn). Fordi jeg får eggløsning et sted mellom 26-28 desember kommer han til å KJØRE 10 timer 1 juledag for å være med meg når jeg får eggløsning 😂 Så dedikasjonen er der. Han foreslo først at vi skulle hoppe over denne prøveperioden pga av avstanden, men det var IKKE det jeg hadde lyst til å høre da jeg satt og blødde mine bitre SA-bloddråper. Så da blir det ordnings likevel, og jeg er fornøyd og takknemlig. Nå håper jeg eggløsning kommer når den skal og ikke blir forsinket! Jeg får prøve å slappe av så langt det lar seg gjøre, har hørt at mye stress kan forsinke eggløsning. 

Tok ikke tempen første to dager pga at blødningen kom brått på (temper ikke etter positiv test) og reising. De jeg har målt til nå er ganske høye, sikkert pga graviditeten som forlater kroppen - om det går an å si. Coverline er typisk 36.25 for meg, så er såvidt kommet under den liksom. 

image.png.8104a8fb38e7f845800689b6940f2835.png

 

Haha, denne syklusen jeg er i nå ligger så mye høyere enn de andre grafene. Vi er DER ja. Har ikke sett denne grafen før nå. Her har jeg vært gravid på alle grafene (som er avsluttet). Lilla graf SA/kjemisk uke 4+0, Blå graf SA/kjemisk uke 5+0, og Grønn graf MA oppdaget uke 10+6 (begynte med temping i DPO land).

image.png.3f475637446023bff6278f774ef85cfb.png

 

Blir mye babling men er i dag håpefull og følte for å skrive litt. Håpefull på at det ordner seg snart. Kanskje til og med håpefull på en september-baby i 2020. Med en gang jeg tenkte tanken på at neste forsøk kan resultere i en september-baby, endret hele magefølelsen seg. Jeg har alltid følt at mitt første barn blir en gutt. September-baby derimot, det føles ut som en liten jente ❤️ 

 

 

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg blir helt fascinert av hvor mye du kan, undersøker og leser deg opp på! Det er imponerende 😊 Jeg bare har sex og satser på å bli gravid liksom 😂 Tar noen el-tester og sånt, men kremer og teer og denslags har jeg ikke tenkt på. Men forstår at en spontanabort kan gjøre mye med tankene og innsatsen. Jeg mener dette på aller beste måte altså! Er av og til lett å bli oppfattet som sarkastisk når man formulerer seg skriftlig 🙈

Utrolig trist at det har «nesten» gått flere ganger, håper virkelig den neste sitter som støpt ❤️ Fniste litt når jeg leste om samboeren din som skal kjøre i timesvis! Han virker som en god kar 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva, du har kommet frem til akkurat det samme om albyl e som meg i dag 😂 jeg satt hele lønsjen og Googlet hehe. Jeg håper du får noen flere tanker omkring løsningen din, for jeg er litt redd for å ta det på eget initiativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fiva skrev:

Herlighet, jeg blir helt fascinert av hvor mye du kan, undersøker og leser deg opp på! Det er imponerende 😊 Jeg bare har sex og satser på å bli gravid liksom 😂 Tar noen el-tester og sånt, men kremer og teer og denslags har jeg ikke tenkt på. Men forstår at en spontanabort kan gjøre mye med tankene og innsatsen. Jeg mener dette på aller beste måte altså! Er av og til lett å bli oppfattet som sarkastisk når man formulerer seg skriftlig 🙈

Utrolig trist at det har «nesten» gått flere ganger, håper virkelig den neste sitter som støpt ❤️ Fniste litt når jeg leste om samboeren din som skal kjøre i timesvis! Han virker som en god kar 🥰 

Takk for svar kjære @Fiva, og gratulerer så mye med positiv test!! Håper det vil gi deg og din kjære en litt ekstra magisk jul i år ❤️Hehe, ja. Merker jeg gjør det meste i livet mitt om til "prosjekter" og er kanskje litt ekstrem på ting, men det gjør det jo litt interessant også. Kanskje det bare er drevet av utålmodighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Neutral90 skrev:

Vet du hva, du har kommet frem til akkurat det samme om albyl e som meg i dag 😂 jeg satt hele lønsjen og Googlet hehe. Jeg håper du får noen flere tanker omkring løsningen din, for jeg er litt redd for å ta det på eget initiativ. 

@Neutral90 hehe, kjekt å møte en annen googlematiker ;) Jeg googlet litt til i går etter, skal skrive mer om det i oppdateringen i dag - men venter med å ta Paralen/Albyl E/Aspirin til eggløsning fordi noen mener det kan forstyrre/forsinke eggløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppdatering CD 6

Acetylsalisylsyre / Albyl E / Baby Aspirin/ Paralen - saken

Kjært barn har mange navn. I går gjorde jeg litt research på NÅR man bør ta Acetylsalisylsyre (fra nå av kaller jeg det bare Acetyl). Ønsker ikke å forstyrre eggløsningen. Det er mange svar, noen tvetydige. På felleskatalogen under "egenskaper" og "virkningsmekaniske" står følgende:

"Acetylsalisylsyre: Hemmer cyklooksyngenase, og dermed syntesten av prostaglandin (...)"

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg skjønner hva noe av dette betyr, men jeg måtte google hva prostaglandin var. Tingene jeg fant var:

"Det har lenge vært kjent at hemming av prostaglandinsyntesten kan føre til hemming eller forsinkelse av eggløsning". kilde

"(...) kan hemme dannelsen av prostaglandiner, som er nødvendige for normal eggløsning. I verste fall kan eggløsningen utebli helt. Skomsvoll sier han ikke vet hvor tett opp mot eggløsning legemidlene må tas for å påvirke negativt, men mener det er grunn til å tro at risikoen er større tett opp mot eggløsningsøyeblikket. Han mener også tablettstyrken og antallet tabletter som tas er av betydning" kilde

Så jeg biter på som vanlig. Dersom Acetyl hindrer syntesen av prostaglandin, som kan føre til forsinket eller uteblitt eggløsning, er det ikke noe jeg ønsker å ta før eggløsning har skjedd. Dermed begynner jeg ikke med Acetyl før etter eggløsning. På det tidspunktet har jeg kanskje fått lav-dose Acetyl i posten fra iherb og kan begynne med det. 

Dagens chart

Temperaturen i dag (36.31) var høyere enn begge de foregående dagene. Må nesten le. Så jeg tok temperaturen en gang til rett etterpå for å forsikre meg om at det ikke var en feil, men da var den 36.36, så det stemmer nok at den skal være 36.31. Jeg må kanskje belage meg på en unntakssyklus, hvor eggløsning kan bli forsinket eller kanskje uteblir helt - som følge av SA/kjemisk. På nederste graf har jeg sammenlignet inneværende graf med syklusen jeg hadde rett etter utskrapning etter MA (hvor jeg ikke hadde eggløsning) og de ligner kanskje litt mer enn jeg liker. Jaja, er i allefall forberedt på at det ikke blir noe eggslipp denne måneden, men håper selvfølgelig på det beste. 

Utenom dette bestilte eg også Vitamin B12 100 mcg fra iherb. De jeg hadde fra før var 1000 mcg og "megadose". Og jeg mistenker at de forårsaket massiv problemhud da jeg tok de i DPO-land forrige syklus. Har lest at overdose på B12 kan føre til acne. Utbruddet i huden kunne selvfølgelig også skyldes at jeg var gravid - fikk veeeldig dårlig hud da jeg var gravid og det endte i MA. Bestilte også Maca pulver i kapsulform, men det faller nok bare innunder alt annet av fertilitets-woodoo jeg liker å prøve.

Kan også nevne at i tillegg til alt jeg putter i kroppen også tar Nycoplus Gravid (for gravide og prøvere) hver dag. Inneholder mye bra etter min research. https://nycomed.no/produkter/nycoplus-gravid/ MEN. Det jeg ser nå som jeg er inne på siden er at jeg har dosert meg selv feil!! Man skal ta to kapsler og to tabletter daglig. Jeg har tatt en kapsel og en tablett daglig siden september! Altså, er det mulig. Hjelper ikke prøve å være en eksemplarisk og sunn prøver når jeg ikke klarer å dosere tilskuddene riktig! Kan ikke gjøre annet enn å le av meg selv. Heldigvis spiser jeg kanskje litt over snittet sunt og variert, så har sikkert ikke så mye å si. Ikke rart at den pakken som skal vare i fire uker har vart i flere måneder 😂

image.png.181b4fcd0230fe442a153b580755c8f0.png

Dagens graf sammenlignet med alle sykluser hvor jeg har hatt eggløsning.

image.png.21ac662fb322210685ae5fc1dee7f021.png

Dagens graf sammenlignet med den syklusen jeg ikke hadde eggløsning.

image.png.c956ecb8b56b007e11d213614580f8de.png

 

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på prøveresultater - del 1

Fikk tilbake de som var sjekket på lokalsykehuset. Venter på de siste som sjekkes på et større sykehus. Alt så fint ut på de jeg har fått og det er godt å høre. Jeg må selvsagt nerde meg litt og har det litt rolig på jobb.

HCG

3

Østradiol

Venter på svar

LH

3

TSH

1,4

FSH

6

SHBG

Venter på svar

FT4

12,5

Prolaktin

196

 

Synes denne linken var bra for å finne referanseområder:

https://www.siv.no/helsefaglig/tjenester/laboratorietjenester/nye-referanseomrader-for-noen-analyser-fra-16-oktober-2017

 

HCG: 3

Jeg er altså ikke gravid lenger (Verdi under 5) og det gjør meg enormt lettet at dette har forlatt kroppen så raskt. Kanskje jeg får eggløsning likevel? Jeg mistenker at det var forhøyede HCG nivåer som hindret eggløsning etter MA/utskrapning. Da hadde jeg forsatt HCG på 22 på syklusdag 19 liksom. 

 

LH: 3

Ikke overrasket over at den er lav så tidlig i syklus, det er vel bra. Jeg googlet normale verdier:

Follikulær fase, starten at syklus

1,68 - 15 

Midten av syklus

21,9 - 56,6 

Lutealfase, slutt av syklus

0,61-16,3

 

TSH: 1,4

Nå er jeg på utrygg is, aner ikke hva det er. Googler. TSH er Thyreoideastimulerende hormon og utsondres fra hypofysen som ligger på undersiden av hjernen. Hormonet stimulerer skjolkjertelen til å produsere og skulle ut tyroksin (T4). Tyroksin er nødvendig for fosterets utvikling. Lavt stoffskifte gir høy TSH verdi, og høyt stoffskifte gir lav TSH verdi. Lavt stoffskifte i tidlig graviditet kan føre til skader på barnet, og senere kan mor utvikle blodfattighet, svangerskapsforgiftning, hun kan spontanabortere eller føde et dødfødt barn. TSH bør være mellom 0,2 - 4 så jeg er godt innenfor referanseområde med 1,4.  

 

FT4: 12,5

Googler igjen. FT4 er Tyroksin som nevnt over. Eller, fritt tyroksin. Referanseområde er 12 - 22, så jeg er vel innenfor med mine 12,5. 

 

FSH: 6

Follikelstimulerende hormon som dannes i hypofysen. Hormonet stimulerer modning av eggcellene og sier noe om kvaliteten på eggene i eggstokken. Kvinner med normal FSH tidlig i syklus kan forvente at eggkvaliteten er god. Er FSH høy tidlig i syklus kan hun forvente at eggkvaliteten er nedsatt. Forhøyet FSH er også et av de første tegnene på begynnende overgangsalder. Mener å ha lest at lav eggkvalitet kan føre til tidlig spontanabort, at det ikke er "liv laga". Referanseområde for meg som er i follikulærfase er 3,5 - 12,5, så er godt innenfor med mine 6.

 

Follikulær fase, starten at syklus

3,5 - 12,5

Midten av syklus, EL

4,7 - 21,5

Lutealfase, slutt av syklus

1,7 - 7,7

 

Prolaktin: 196

Prolaktin er et hormon som produseres i små mengder i hypofysen, men under graviditet og amming øker det så mye at det kan hindre eggløsning. Høye nivå av prolaktin hemmer produksjonen av FSH og LH som på denne måten kan hindre eggløsning. Høye verdier av prolaktin har også en direkte hemmende effekt på progesteronsekresjon fra overien (som jeg tror kan føre til spontanabort da embryo er avhengig av tilstrekkelig progesteronproduksjon for utvikling, celledeling og næring frem til morkaken er ferdig utviklet). Mange legemidler kan også forårsake høye verdier prolaktin i blod. Referanseområde for kvinner er 102 - 496, så jeg er innenfor her også med mine 196. 

 

Konklusjon: So far so good!

 

 

 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg hadde en generell helsesjekk via jobben i oktober og ringte de for å få resultater på blodprøvene. Fikk dette:

image.thumb.png.7e89c8cbfd6fb8e567856fd219153191.png

Så her har vi også måling av TSH og FT4. Begge er fine. Ellers tar jeg bare for meg det som er litt nærme noen av referanseverdi-grensene under:

B-Hemoglobin: "Blodprosent". Er bare såvidt over nederste referanseverdi. Er den lavere enn dette har man anemi og skyldes trolig jernmangel, men kan også skyldes mangel på vitamin B12 eller folat. Men vi ser at jeg har gode verdier på B12 og folat, så er vel ikke farlig å spise litt mer jernholdig mat? Ser at dersom jeg tar Nycoplus Gravid daglig (i riktig dose, haha...) så får jeg dekket inn 107% av dagsbehov. Må vel være bra nok?

S-Natrium: Her må jeg google mye. Har 139, og ved verdier under 135 har man noe som heter hyponatrami, eller "vannforgiftning". Virker som det oppstår når man har vannoverskudd i kroppen. Leser dette: "I situasjoner der du har stort væsketap, f.eks under maratonløping, er det viktig at du ikke pøser på med mange liter rent vann, men at du også drikker elektrolyttholdige væsker". Natrium finnes også i klasiisk bordsalt. Merkelig. Jeg som bruker saltbøssa til alle måltid. Etterhvert som jeg leser ser jeg at det kan skyldes en type legemiddel jeg har tatt daglig (forutenom graviditeter) siden tenårene. Trenger ikke gå mer inn på dette, men greit å være klar over for egen del.   

S-Vitamin D : Kunne vært litt høyere, men er ikke spesielt dårlig heller. Får Vitamin D gjennom Nycoplus Gravid, så nå må jeg bare lære meg å ta riktig dose 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering CD 7

Endelig falt tempraturen ned til normalt nivå. Begynner å få troen på at syklusen blir relativt normal likevel og at eggløsning kommer når den typisk pleier. Tror ikke jeg begynner med strimler og CB digital (dobbel) før CD 10. Har aldri hatt eggløsning tidligere enn CD 14 uansett. 

image.png.b136d7eaeaf6b4ef18a1e42359d8fdc1.png

image.png.c3021fa97884c63962a5bfd9fdfb1a3a.png

Ellers har jeg slitt en del med de samme negative tankene som jeg hadde eter utskrapning. Sorgen forplanter seg i selvfølelsen og gjør at jeg føler meg litt verdiløs. Denne gangen kjenner jeg det heldigvis igjen, så kan på en måte "se det litt utenfra". Skal prøve å gjøre ting som får meg til å føle meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...