Gå til innhold

Er det lov å varme bilen om vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her synes jeg man må bruke sunn fornuft. Jeg ville selvsagt vurdert motorvarmer og kupevarmer. Men av forskjellige årsaker kan det hende ingen av disse er mulige.

Selv starter jeg konsekvent bilen før jeg fjerner snø og is. Hvis ikke er det for mye dogg på vinduet for at jeg kan kjøre. Jeg trenger en 10 minutter når det er skikkelig kaldt. Hvis de vil bøtlegge meg får de bare gjøre det, heller det enn å miste førekortet eller værre (skade noen) siden jeg ikke har sikt. Bilen går på bensin og jeg har ikke strømkontakt på parkeringsplassen. Jeg er uansett avhengig av varm bil før jeg starter undervisningen, så utslippene blir jo det samme. Ville også argumentert med HMS hvis jeg satt inne i bilen (jeg kan ikke ha en arbeidsplass som er -10c). 

Hvis bilen er parkert nært en bygning ville jeg plassert den slik at eksospotten er vekk fra bygningen. Noen bygninger har utette vinduer, og noen liker åpne vinduer og ventiler kan trekke inn eksos. Det er litt hestkuk å holde på sånn.

Hvis du ikke er høy nok for å fjerne is eller snø får du bygge deg et stativ, bruke en krakk eller en gardinstang. Tror dere virkelig at lastebilsjåfører er 4 meter høye? Men bakvinduet er jo ikke så avgjørende, mange biler uten det, men mulig man får bot da og det kan gjøre rygging vanskeligere.

Jeg er mye mer skeptisk til de som har vinduene tildekket med snø, is og dogg. Disse er livsfarlige. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor dekker dere ikke til bilen? Hvorfor gidder dere å skrape? Å dekke den til tar en brøkdel av den tiden det tar å skrape, og det er mye mindre slitsomt. Det finnes mange typer, og de koster fra 19.90 kr og oppover. Søk på "bil cover".

Du kan dekke hele bilen: image.jpeg.c092ec2337a9076747cb92db2374522e.jpeg

Eller bare rutene: images?q=tbn%3AANd9GcQ8X3cVk-1zSCcFdCozPVNQbr-3-nvWZm72n1OUOq4yFnaJ9m5JZ6JonGAdGU5-yrpTltzNnEs&usqp=CAc

Eller bare frontruta: image.jpeg.2823c375d9240403716a966a787a5780.jpeg

Eller du kan bruke et gammelt pledd. Så slipper du å skrape noen gang mer!

Anonymkode: 6b0c2...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor dekker dere ikke til bilen? Hvorfor gidder dere å skrape? Å dekke den til tar en brøkdel av den tiden det tar å skrape, og det er mye mindre slitsomt. Det finnes mange typer, og de koster fra 19.90 kr og oppover. Søk på "bil cover".

Du kan dekke hele bilen: image.jpeg.c092ec2337a9076747cb92db2374522e.jpeg

Eller bare rutene: images?q=tbn%3AANd9GcQ8X3cVk-1zSCcFdCozPVNQbr-3-nvWZm72n1OUOq4yFnaJ9m5JZ6JonGAdGU5-yrpTltzNnEs&usqp=CAc

Eller bare frontruta: image.jpeg.2823c375d9240403716a966a787a5780.jpeg

Eller du kan bruke et gammelt pledd. Så slipper du å skrape noen gang mer!

Anonymkode: 6b0c2...508

Jeg har prøvd en sånn. Når jeg kommer ut og det er en halvmeter snø, is på tophatten, og is under den som klistrer den fast er den ikke så mye enklere enn kost og skrape. Man trenger fortsatt hansker, det tar fortsatt tid.

Og så har du en isete pressening med masse snø og skit, hva gjør du med den? Legger den i bilen for masse innvendig fukt? Legger den på parkeringsplassen så den snør ned? Tar den med inn og henger den opp?

Jeg elsket ideen men i praksis var det bare mer arbeid. Og det funket relativt dårlig. Enten blåser den bort eller så er det is under. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kjøper du istiner-spray. Eller du kan legge på slike "tepper" som er beregnet til bil. Jeg er 156 og sliter også med å skrape is. Jeg har brukt istiner-spray. Det er veldig effektivt. Nå har jeg elbil som er innstilt på varme slik at bilen er varm når jeg kommer.

Anonymkode: 5f5a4...c6d

Istiner spray...? Visste ikke at slikt fantes, men det skal jeg gjøre noe med 😍takkkk!!! 

Anonymkode: 647b5...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Istiner spray...? Visste ikke at slikt fantes, men det skal jeg gjøre noe med 😍takkkk!!! 

Anonymkode: 647b5...efc

Hell det i spylevesketanken så slipper du å gå ut for å få det på vinduene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere stapper små barn i iskald bil, alle sammen?

Anonymkode: fba38...012

Nei vi gjør ikke det 😅

Anonymkode: 076be...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Jeg har prøvd en sånn. Når jeg kommer ut og det er en halvmeter snø, is på tophatten, og is under den som klistrer den fast er den ikke så mye enklere enn kost og skrape. Man trenger fortsatt hansker, det tar fortsatt tid.

Og så har du en isete pressening med masse snø og skit, hva gjør du med den? Legger den i bilen for masse innvendig fukt? Legger den på parkeringsplassen så den snør ned? Tar den med inn og henger den opp?

Jeg elsket ideen men i praksis var det bare mer arbeid. Og det funket relativt dårlig. Enten blåser den bort eller så er det is under. 

Jeg legger presenningen ifra meg ute ja, og det kommer nok an på hvor du bor om det funker eller ikke. Her er det kaldt hele vinteren, så jeg får ikke det problemet med slaps som fryser på bilen. Presenningen blir liggende i snøen og er bare å riste før jeg legger den på igjen. Hvis den er full i is tar jeg den inn på vaskerommet så den tiner og tørker. Noen ganger fryser den fast hvis bilen er våt når jeg legger den på, men jeg river den bare av når jeg skal bruke bilen.
Syns det er mye verre å stå og børste flere desimeter med snø og/eller skrape. Har jeg presenningen på så "bretter" jeg jo bare av snøen og alt sammen 😄

Anonymkode: 6b0c2...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, gamle biler 😅 Pleide å starte bilen, før jeg begynte å skrape is. Ingen som bryr seg på bygda.

Nå går det i fjernstyrt ( kan også styres med app ) webasto ❤️

Anonymkode: fcfcd...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper du deg en kupevarmer som varmer opp bilen før du drar på jobb

Anonymkode: f31d5...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er en skjøteledning gjennom vinduet, så står kupévarmeren på gulvet foran i bilen.

Anonymkode: ab821...9ad

Da kan det jo kommer både fukt, snø og regn inn i bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det ikke lovlig. 5 minutter er grensen, om jeg husker rett.

Anonymkode: ab821...9ad

Det er ingen grense. Loven sier at unødvendig tomgangskjøring er forbudt, så du har lov til å la den gå på tomgang så lenge som den behøver det, for at front og sidevinduene skal bli varme nok, til at de holder seg isfri. Dette forumet er jo befolket av idioter og prinsippryttere, er det ingen her som skjønner at lovverket er basert på en del skjønnsmessige vurderinger og at man har en viss frihet til å vurdere ting opp mot hverandre? Det er faktisk påbudt å bruke sunn fornuft, i en del tilfeller. Det har også blitt gjentatt en del ganger at dette ikke handler om førerens komfort, men trafikksikkerhet, men det glipper tydeligvis for mange. 

Jeg bor i byggefelt i Oslo, og går ikke langt fra bilen med nøkkelen i. Min rutine når det er bikkjekaldt er å gå ut  og starte bilen og sette lufta på vinduene, og så skraper og måker jeg, mens den går. Da trenger jeg stort sett bare noen minutter ekstra i førersetet, før rutene er varme nok til at det er forsvarlig å begi meg ut i trafikken. Jeg irriterer heller naboen litt, enn å kjøre over et barn, sånn for å sette det på spissen.

Til TS er det bare å drite i naboen, så lenge du ikke lar bilen gå unødvendig kan du si akkurat det. Og hvis naboen er like dum som flertallet i denne tråden får du bare be han ringe politiet da, og forklare dette til dem, hvis de mot formodning skulle dukke opp. Dette er litt som den like idiotiske debatten om piggdekk, som du også har lov til å kjøre med utenom datoene, så lenge du innimellom kjører på steder hvor det ikke er forsvarlig med sommerdekk. Bruk huet folkens, jeg vet det er vanskelig og kan gjøre vondt i starten, men det er god trening, og dere blir vant til det, og det vil gjøre livene deres mye lettere. 

Anonymkode: 47eeb...821

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen grense. Loven sier at unødvendig tomgangskjøring er forbudt, så du har lov til å la den gå på tomgang så lenge som den behøver det, for at front og sidevinduene skal bli varme nok, til at de holder seg isfri. Dette forumet er jo befolket av idioter og prinsippryttere, er det ingen her som skjønner at lovverket er basert på en del skjønnsmessige vurderinger og at man har en viss frihet til å vurdere ting opp mot hverandre? Det er faktisk påbudt å bruke sunn fornuft, i en del tilfeller. Det har også blitt gjentatt en del ganger at dette ikke handler om førerens komfort, men trafikksikkerhet, men det glipper tydeligvis for mange. 

Jeg bor i byggefelt i Oslo, og går ikke langt fra bilen med nøkkelen i. Min rutine når det er bikkjekaldt er å gå ut  og starte bilen og sette lufta på vinduene, og så skraper og måker jeg, mens den går. Da trenger jeg stort sett bare noen minutter ekstra i førersetet, før rutene er varme nok til at det er forsvarlig å begi meg ut i trafikken. Jeg irriterer heller naboen litt, enn å kjøre over et barn, sånn for å sette det på spissen.

Til TS er det bare å drite i naboen, så lenge du ikke lar bilen gå unødvendig kan du si akkurat det. Og hvis naboen er like dum som flertallet i denne tråden får du bare be han ringe politiet da, og forklare dette til dem, hvis de mot formodning skulle dukke opp. Dette er litt som den like idiotiske debatten om piggdekk, som du også har lov til å kjøre med utenom datoene, så lenge du innimellom kjører på steder hvor det ikke er forsvarlig med sommerdekk. Bruk huet folkens, jeg vet det er vanskelig og kan gjøre vondt i starten, men det er god trening, og dere blir vant til det, og det vil gjøre livene deres mye lettere. 

Anonymkode: 47eeb...821

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Istiner spray...? Visste ikke at slikt fantes, men det skal jeg gjøre noe med 😍takkkk!!! 

Anonymkode: 647b5...efc

Bare vær oppmerksom på at når det er skikkelig kaldt, fryser istineren også, og den er enda verre å skrape bort enn is av vann.

Anonymkode: ab821...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/5/2019 at 9:08 PM, AnonymBruker said:

Så det er ingen her inn3 som har dugg i bilen når man setter seg inn i den for å kjøre? Skjer her hele tiden når den er kald og er nøtt til å stå en stund for å få det vekk.  Men jeg står aldri stille å varmer bilen fordi den er kald. En bil som står stille bruker lang tid på å varme seg.  Bedre å kjøre når du kan. 

Anonymkode: 9ba43...6f2

Ikke opplevd det som et problem nei 

Anonymkode: b8a92...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 4.37, AnonymBruker skrev:

Må du varme bilen da, jeg gjør aldri det. Bor et sted der det blir ganske kadlt om vinteren, men kler på meg og setter på setevarmen så går det greit uansett hvor kaldt det er.

Anonymkode: 6b0c2...508

Jeg bor også på et sted der det er kaldt, og starter bilen minst et kvarter før jeg skal kjøre. Vil tine opp is på frontruter, som ellers er vanskelig å skrape bort. 

Er det ikke is på rutene, kan jeg la være å starte opp bil på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupevarmer! Å la bilen gå på tomgang i 10 min er uhørt. Makan! I Sverige er det skilter om at det er Max lov å stå på tomgang i 1 min. 

Anonymkode: 09aaf...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det verste er underkjølt regn på bilen, da har man ikke sjanse til å skrape det. Det er beinhardt! Så da finns det ingen annen utvei enn å la den stå ei stund på tomgang. DET er ikke unødvendig. 

Anonymkode: d3968...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det verste er underkjølt regn på bilen, da har man ikke sjanse til å skrape det. Det er beinhardt! Så da finns det ingen annen utvei enn å la den stå ei stund på tomgang. DET er ikke unødvendig. 

Anonymkode: d3968...90f

Men det er heller ikke så ofte. 😉

Anonymkode: 09aaf...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 5.21, AnonymBruker skrev:

Så da tror ts at reglene gjelder for alle andre men ikke for seg selv for bilen lager omtrent ikke støy og forurenser nesten ikke? Litt søtt, egentlig. Jeg har kjørt bil i mange år og om vinteren kler man godt på seg,  setter seg inn i kald bil og håper at den vil starte. Har man tilgang til strømuttak og kan holde et øye med bilen så kan motorvarmer benyttes. Da får motoren det lettere i starten og kjøringen, men kupèen er fremdeles kald. Sånn er det å bo et kaldt sted i verden. 

Anonymkode: dd374...d58

At kupeen er kald er jo ikke problemet! Det er jo is på vinduene! Det må jo bort før man kjører, og det er ikke alltid at det går greit å skrape av i 12 minus. Ikke fordi man ikke kan holde varmen selv, men fordi isen sitter ganske så fast! Så skal man kjøre uten isfrie vinduer (og lovlig), må man helst starte bilen litt før man skal bruke den!

Motorvarmer og sånt er jo en fin ting. Men det hjelper ikke på masse is på frontruta! En må uansett starte bilen og la den gå litt for å få bort isen der. 

Litt søtt egentlig? Du har vel bil i garasje, og ser ikke problemene utenfor din boble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Majott skrev:

At kupeen er kald er jo ikke problemet! Det er jo is på vinduene! Det må jo bort før man kjører, og det er ikke alltid at det går greit å skrape av i 12 minus. Ikke fordi man ikke kan holde varmen selv, men fordi isen sitter ganske så fast! Så skal man kjøre uten isfrie vinduer (og lovlig), må man helst starte bilen litt før man skal bruke den!

Motorvarmer og sånt er jo en fin ting. Men det hjelper ikke på masse is på frontruta! En må uansett starte bilen og la den gå litt for å få bort isen der. 

Litt søtt egentlig? Du har vel bil i garasje, og ser ikke problemene utenfor din boble?

Har du motorvarmer kan du antagelig også få deg kupevarmer tilkoblet motorvarmeren. Da er kupeen, og dermed vinduene, gode og varme når du kommer og skal skrape is.

Har selv bodd i blokk, men da hadde vi parkeringsplasser som kunne leies, med stikkontakt, der det var mulig å ha motorvarmer og kupevarmer på via stikkontakt ute. De som brukte bilen hver dag hadde stor glede av dette.

(Vi andre lot bare bilen stå, og kom oss til jobb på andre måter.)

Anonymkode: 03844...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...