Gå til innhold

Er det lov å varme bilen om vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trikset er å eie eget hus, og la bilen stå på tomgang på egen tomt. Gjør jeg hver morgen nå som det er blitt kaldt. Starter bilen rundt 20 minutter før jeg kjører barna og reiser på jobb. Kunne ha fått meg motorvarmer og kupevarmer, men syns det er så lett å bare starte bilen. 

Anonymkode: 5dac2...2d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fuglemor skrev:

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Enten må du bytte bil, eller små du gjøre som vi andre som har store biler.

På minibussene ordner jeg meg med kjøkken trapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trikset er å eie eget hus, og la bilen stå på tomgang på egen tomt. Gjør jeg hver morgen nå som det er blitt kaldt. Starter bilen rundt 20 minutter før jeg kjører barna og reiser på jobb. Kunne ha fått meg motorvarmer og kupevarmer, men syns det er så lett å bare starte bilen. 

Anonymkode: 5dac2...2d0

Enig med deg! Det er herlig og ikke ha naboer og ta hensyn til. 

Anonymkode: d3968...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 5.21, AnonymBruker skrev:

Så da tror ts at reglene gjelder for alle andre men ikke for seg selv for bilen lager omtrent ikke støy og forurenser nesten ikke? Litt søtt, egentlig. Jeg har kjørt bil i mange år og om vinteren kler man godt på seg,  setter seg inn i kald bil og håper at den vil starte. Har man tilgang til strømuttak og kan holde et øye med bilen så kan motorvarmer benyttes. Da får motoren det lettere i starten og kjøringen, men kupèen er fremdeles kald. Sånn er det å bo et kaldt sted i verden. 

Anonymkode: dd374...d58

Du vet at det kan være farlig å kjøre en iskald bil? Noe i motoren kan henge seg opp slik at du ikke får bremset eller klitsjet. Vaiere eller noe. 

Anonymkode: e2853...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lov å varme i 5 min. Lei av sauene. Nå har alle fått med seg at det vi må bry oss OL miljøet. Jåvla mas det blir hele tiden alle får med seg noe

Anonymkode: e2853...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Trikset er å eie eget hus, og la bilen stå på tomgang på egen tomt. Gjør jeg hver morgen nå som det er blitt kaldt. Starter bilen rundt 20 minutter før jeg kjører barna og reiser på jobb. Kunne ha fått meg motorvarmer og kupevarmer, men syns det er så lett å bare starte bilen. 

Anonymkode: 5dac2...2d0

Det gjør det ikke lovlig. 5 minutter er grensen, om jeg husker rett.

Anonymkode: ab821...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det kan være farlig å kjøre en iskald bil? Noe i motoren kan henge seg opp slik at du ikke får bremset eller klitsjet. Vaiere eller noe. 

Anonymkode: e2853...a9c

Du får linke til synsingen din

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 4.21, AnonymBruker skrev:

Jeg stod parkert utenfor boligblokken med motoren på i dag, og da kom det en nabo og fortalte meg at det ikke er lov å ha motoren på om man står parkert utenfor boligblokken. Jeg hadde aldri hørt om dette, men tok ham på ordet og slo av motoren. Det viste seg å være sant. Trafikkreglene, paragraf 16.

Spørsmålet mitt er hvordan man skal varme bilen før man drar om morgenen, når det er vinter, snø, og minus 15 grader celsius? Skal man da få en bot på 10,000 kr? - Om dette er tilfellet er vel denne loven = et torturredskap som skal brukes mot folket for pengenes skyld? 

Skjønner helt om det er snakk om at folk har lyst til å sove og at motoren lager støy, men motoren min lager ikke mye støy, selv når man står ved bilen. Ingenting kan høres når man er inne i boligblokken, absolutt ingenting. Det eneste som blir igjen er forurensningen, men det kan da ikke være et så stort problem, Oslo er ikke et rom på 30 km^2 med 10 km takhøyde. Vinden blåser overalt, og det er snakk om 10 minutter der bilen er i tomgang. Kan ikke tenke meg at det forurenser stort. Vedder på at det blir (totalt) mer forurensning når bilen tar i gass og skal ut av parkeringsplassen. 

Anonymkode: 9e698...a67

Den loven har vært der siden gamle dager av. 

Det finnes motorvarmer og det finnes garasjer. I dag er man mer opptatt av å ikke forurense unødvendig enn støy.  

Anonymkode: 870cf...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fuglemor skrev:

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Jeg er også liten, tråkker oppå dekkene på bilen for å få skrapt hele frontruta, fungerer utmerket. 

Anonymkode: f8b22...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fuglemor skrev:

Men hva gjør man om man ikke greier å skrape av isen og må på jobb? Altså nytter jo ikke gå ut tidligere, men det er umulig å skrape bak. Jeg er 157 og må fysisk klatre opp på bilen for å få vekk alt, og jeg klarer rett og slett ikke.. Det er sånn gammel bil som ikke har automatisk is smelter om det finnes.. 

Da kjøper du istiner-spray. Eller du kan legge på slike "tepper" som er beregnet til bil. Jeg er 156 og sliter også med å skrape is. Jeg har brukt istiner-spray. Det er veldig effektivt. Nå har jeg elbil som er innstilt på varme slik at bilen er varm når jeg kommer.

Anonymkode: 5f5a4...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor heldigvis på et sted hvor folk gir faen i om jeg lar bilen stå å gå i 10 min før jeg drar. Nå har jeg bil med dieselvarmer som jeg kan skru på da, men før den hadde jeg et gammelt vrak som bråkte og forurenset mer enn et fly, fremdeles er det ingen her som bryr seg, for alle gjør det samme 😂

Anonymkode: d54d1...ffb

Jeg også.  Men alltid lurt på det der med kupevarmer.  Jeg har kontaktstikk på veggen ute, men hvordan legger men det opp inni bilen?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv en tophat el over bilen. Koster noen hundringser på Biltema. 

Selv har jeg vifteovn med timer i min bil, og programmert kupevarmer på diesel i firmabilen. 

Anonymkode: 1a09b...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Jeg også.  Men alltid lurt på det der med kupevarmer.  Jeg har kontaktstikk på veggen ute, men hvordan legger men det opp inni bilen?   

Skjøteledning og kupevarmer (en liten vifteovn) fra Biltema eller lignende. Jeg har timer på min, starter av seg selv i 6-tiden og står på til jeg skal dra. 

Napper ut ovnen og henger ledningen med timer på under tak og drar på jobb. 

Anonymkode: 1a09b...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SupaWoman said:

Jeg også.  Men alltid lurt på det der med kupevarmer.  Jeg har kontaktstikk på veggen ute, men hvordan legger men det opp inni bilen?   

Det enkleste er en skjøteledning gjennom vinduet, så står kupévarmeren på gulvet foran i bilen.

Anonymkode: ab821...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke varme bilen, men man skal heller ikke ha på seg tjukke jakker/dresser når man kjører bil pga avstanden det gir til beltet... 🙄

Vi har over 100 m fra parkering til hus, så elbil osv er ikke aktuelt her.

Anonymkode: 4f9e2...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er en skjøteledning gjennom vinduet, så står kupévarmeren på gulvet foran i bilen.

Anonymkode: ab821...9ad

Det bør verksted klare

Sier bør da mitt glemte å tette hullet de borrer. Gikk bra i 1.5 år etter det ble det mye problemer med bilen. Dette var merkeverksted og bilen ble kjøpt ny. Ble en kostbar feil for de.

Anonymkode: 856f7...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...