Gå til innhold

Er det lov å varme bilen om vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg stod parkert utenfor boligblokken med motoren på i dag, og da kom det en nabo og fortalte meg at det ikke er lov å ha motoren på om man står parkert utenfor boligblokken. Jeg hadde aldri hørt om dette, men tok ham på ordet og slo av motoren. Det viste seg å være sant. Trafikkreglene, paragraf 16.

Spørsmålet mitt er hvordan man skal varme bilen før man drar om morgenen, når det er vinter, snø, og minus 15 grader celsius? Skal man da få en bot på 10,000 kr? - Om dette er tilfellet er vel denne loven = et torturredskap som skal brukes mot folket for pengenes skyld? 

Skjønner helt om det er snakk om at folk har lyst til å sove og at motoren lager støy, men motoren min lager ikke mye støy, selv når man står ved bilen. Ingenting kan høres når man er inne i boligblokken, absolutt ingenting. Det eneste som blir igjen er forurensningen, men det kan da ikke være et så stort problem, Oslo er ikke et rom på 30 km^2 med 10 km takhøyde. Vinden blåser overalt, og det er snakk om 10 minutter der bilen er i tomgang. Kan ikke tenke meg at det forurenser stort. Vedder på at det blir (totalt) mer forurensning når bilen tar i gass og skal ut av parkeringsplassen. 

Anonymkode: 9e698...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du varme bilen da, jeg gjør aldri det. Bor et sted der det blir ganske kadlt om vinteren, men kler på meg og setter på setevarmen så går det greit uansett hvor kaldt det er.

Anonymkode: 6b0c2...508

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig tomgangskjøring er ikke lov. Så får man betale boten eller evt. ta krangelen i retten om det anses som nødvendig eller ikke å tine frosne bilruter, ikke bare skrape. På litt eldre biler kan det ofte være frost på begge sider.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da tror ts at reglene gjelder for alle andre men ikke for seg selv for bilen lager omtrent ikke støy og forurenser nesten ikke? Litt søtt, egentlig. Jeg har kjørt bil i mange år og om vinteren kler man godt på seg,  setter seg inn i kald bil og håper at den vil starte. Har man tilgang til strømuttak og kan holde et øye med bilen så kan motorvarmer benyttes. Da får motoren det lettere i starten og kjøringen, men kupèen er fremdeles kald. Sånn er det å bo et kaldt sted i verden. 

Anonymkode: dd374...d58

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da tror ts at reglene gjelder for alle andre men ikke for seg selv for bilen lager omtrent ikke støy og forurenser nesten ikke? Litt søtt, egentlig

Har du lesevansker? Der mange som sliter med å forstå inneholdet i en tekst. Det er mulig å gjøre noe med, selv i voksen alder, men det krever litt innsats. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg! Eller kjøp deg en ny bil som har mulighet for forvarming.

Anonymkode: 4fb13...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da tror ts at reglene gjelder for alle andre men ikke for seg selv for bilen lager omtrent ikke støy og forurenser nesten ikke? Litt søtt, egentlig. Jeg har kjørt bil i mange år og om vinteren kler man godt på seg,  setter seg inn i kald bil og håper at den vil starte. Har man tilgang til strømuttak og kan holde et øye med bilen så kan motorvarmer benyttes. Da får motoren det lettere i starten og kjøringen, men kupèen er fremdeles kald. Sånn er det å bo et kaldt sted i verden. 

Anonymkode: dd374...d58

Verden har gått litt videre. Du kan tidsinnstille elektrisk kupevarmer. Defa.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er der for en grunn. Hvis alle hadde hatt bilen på tomgang i "bare 10 minutter" hver eneste morgen gjennom vinteren hadde det helt klart gjort noe med luftkvaliteten. Må du varme bilen da? Bilen min som har tidenes dårligste anlegg bruker 10 minutter på å bli varm. Du klarer å være kald i 10 minutter. Eventuelt får du kle på deg skikkelig 

Anonymkode: cd972...639

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Verden har gått litt videre. Du kan tidsinnstille elektrisk kupevarmer. Defa.

Veldig bra. Jeg har aldri hatt kupèvarmer selv. Har klart meg helt fint på gammelmåten og varme klær.

2 timer siden, FrodeF skrev:

Har du lesevansker? Der mange som sliter med å forstå inneholdet i en tekst. Det er mulig å gjøre noe med, selv i voksen alder, men det krever litt innsats. 

Nei, jeg har ikke lesevansker. Hva mener du? 

Anonymkode: dd374...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må du varme bilen da, jeg gjør aldri det. Bor et sted der det blir ganske kadlt om vinteren, men kler på meg og setter på setevarmen så går det greit uansett hvor kaldt det er.

Anonymkode: 6b0c2...508

Nei men dette handler om dugg, det har skjedd så mange ganger at det er dugg på innsiden som ikke kan fjernes med klut. Duggen kommer tilbake etter bare noen få sekunder, og da er det nødvendig å varme bilruten ellers får man ikke kjørt. 

7 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Verden har gått litt videre. Du kan tidsinnstille elektrisk kupevarmer. Defa.

Du trenger vel skjøteledning til dette her? Det kan da ikke være praktisk? Jeg bor i et stort blokk og ikke i et hus der jeg kan strekke kabelen ut av vinduet et eller annet sted.

Anonymkode: 9e698...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sette på bilen i det du også skraper av isen. Tror ikke noen blir å si noe på det. Men at du starter bilen og går for å spise frokost eller annet kan være litt provoserende 

Endret av kaleidoskop
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en bil med dieselvarmer eller elbil med oppvarmingsmuligheter. 
En ting er lyd, men eksos siver inn i ventilasjonen. Ikke kult. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, R730 skrev:

Du kan skaffe deg kupévarmer 

Jeg bor slik til at jeg kan bruke kombinert elektrisk kupe- og motorvarmer/batterilader. Svært behagelig å sette seg inn i en varm bil om morgenen og vet at den samtidig forurenser lite når den er varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Kjøp en bil med dieselvarmer eller elbil med oppvarmingsmuligheter. 
En ting er lyd, men eksos siver inn i ventilasjonen. Ikke kult. 

Både Webasto og Eberspracher avgir eksos og bråker litt, men på langt nær så mye som en bilmotor. Det beste og reneste er elektrisk (f.eks. Defa) om man har mulighet til det. Ulempen med dieselvarmere er at de bruker en del strøm. Jeg hadde Webasto på en tidligere bil og kom noen ganger ut til varm og isfri bil.... men med flatt batteri 🙄. Ble reddet av at jeg hadde parkert i unnabakke og kunne rulle bilen igang.

Anonymkode: f09c0...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i hus, men mine naboer, to godt voksne mennesker, lar begge bilene stå å gå på tomgang minst 30 minutter hver bidige dag gjennom vinteren. Det lukter pyton og forurenser veldig. 
Tomgangskjøring er en uting. Og ts, du må jo bare gjøre som alle oss andre som tar hensyn , slite deg gjennom vinteren og skrape ruter, tørke vinduer på innsiden osv.

Anonymkode: 7cb6e...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå vet man jo at en kald motor er mer forurensende enn en varm og bruker mye mindre bensin/diesel. Kan man varme bilen litt før man kjører, så burde man det. Da det til syvende og sist er best for miljø og bilen. Men det sier seg jo selv man ikke gjør det rett utenfor en blokk, der andre mennesker kanskje sover o.l. Hensyn må man ta. Har man ikke mulighet til et stikk ute, slik man kan bruke kupevarmer/motorvarmer, så må man jo da kanskje invistere i en bil hvor det er dieselvarmer.

Anonymkode: b6296...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn appstyrt bil jeg. Bare trykke på telefonen, så kommer du ut til oppvarmet og tinet bil. Har den i garasjen om natten da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt lov til å varme bilen så rutene tiner/dugger av, det er mer forbudt å kjøre uten sikt. Dette handler jo ikke om at føreren fryser, men at mange biler må ha varme på ruta, for gi sikt. Ikke alle har råd til fancy selvvarmende biler, og ikke alle har mulighet til å innstallere motorvarmer der de bor. Så lenge du er ved bilen kan du selvsagt gjøre dette, problemet er folk som går fra bilen, og dermed lar den gå lengre enn nødvendig. 

Anonymkode: 47eeb...821

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen her inn3 som har dugg i bilen når man setter seg inn i den for å kjøre? Skjer her hele tiden når den er kald og er nøtt til å stå en stund for å få det vekk.  Men jeg står aldri stille å varmer bilen fordi den er kald. En bil som står stille bruker lang tid på å varme seg.  Bedre å kjøre når du kan. 

Anonymkode: 9ba43...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...