AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #1 Skrevet 3. november 2019 Jeg skal invitere på «prøvesmaking» av pinnekjøtt. Vi bruker å spise det på julaften, og det gjør vennene mine også. Derfor hadde det vært gøy å prøve litt forskjellig type tilbehør enn det vanlige, for å gjøre middagen annerledes enn julemiddagen. Noe tips?😊 Anonymkode: 8f649...879 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #2 Skrevet 3. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal invitere på «prøvesmaking» av pinnekjøtt. Vi bruker å spise det på julaften, og det gjør vennene mine også. Derfor hadde det vært gøy å prøve litt forskjellig type tilbehør enn det vanlige, for å gjøre middagen annerledes enn julemiddagen. Noe tips?😊 Anonymkode: 8f649...879 Pinnekjøtt er ikke pinnekjøtt uten kålrabistappe og kokte poteter og tyttebær. Å begynne og eksprimentere med tilbehøret vil ødelegge hele pinnekjøttmiddagen. Anonymkode: 1b353...1f3 12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #3 Skrevet 3. november 2019 Røkt pinnekjøtt har litt annen smak, og er spennende! Ellers går det an å dampe det i øl. Servere på asiatisk vis, med sursøt-saus. Glasere med cola. Mange muligheter! Anonymkode: d4a65...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #4 Skrevet 3. november 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Røkt pinnekjøtt har litt annen smak, og er spennende! Ellers går det an å dampe det i øl. Servere på asiatisk vis, med sursøt-saus. Glasere med cola. Mange muligheter! Anonymkode: d4a65...e8b Takk😊 Kanskje jeg skal prøve med øl. Har hørt at det skal være ganske godt. Anonymkode: 8f649...879 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #5 Skrevet 3. november 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pinnekjøtt er ikke pinnekjøtt uten kålrabistappe og kokte poteter og tyttebær. Å begynne og eksprimentere med tilbehøret vil ødelegge hele pinnekjøttmiddagen. Anonymkode: 1b353...1f3 Tja, delvis enig med deg. På julaften med alle tradisjonene bør det ikke trikses så mye med pinnekjøtt. Men pinnekjøtt ellers kan utforskes med ulike tilbehør og tilberedningsmetoder. Anonymkode: 8f649...879 16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #6 Skrevet 3. november 2019 Nordfjord dampepølse er et must til pinnekjøttet, både på julaften og ellers. https://nordfjordkjott.no/produkter/dampepolse Anonymkode: 18ea9...ba4 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #7 Skrevet 3. november 2019 Vi har komler istedenfor poteter til pinnekjøtt Anonymkode: 844e7...02b 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #8 Skrevet 3. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pinnekjøtt er ikke pinnekjøtt uten kålrabistappe og kokte poteter og tyttebær. Å begynne og eksprimentere med tilbehøret vil ødelegge hele pinnekjøttmiddagen. Anonymkode: 1b353...1f3 Tyttebær til pinnekjøtt?? 😳 Anonymkode: 6662c...eea 31
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #9 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tyttebær til pinnekjøtt?? 😳 Anonymkode: 6662c...eea Det er et must. Anonymkode: d4a65...e8b 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #10 Skrevet 3. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tyttebær til pinnekjøtt?? 😳 Anonymkode: 6662c...eea Høres ikke godt ut 😩😬😬 Anonymkode: cc161...e06 12
Gjest Tamsi Skrevet 3. november 2019 #11 Skrevet 3. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pinnekjøtt er ikke pinnekjøtt uten kålrabistappe og kokte poteter og tyttebær. Å begynne og eksprimentere med tilbehøret vil ødelegge hele pinnekjøttmiddagen. Anonymkode: 1b353...1f3 Selvsagt er det det. Hva slags fasit er det du sitter på? Har spist pinnekjøtt hos minst ti familier og på mange julebord, har faktisk aldri sett noen bruke tyttebær.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2019 #12 Skrevet 3. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tyttebær til pinnekjøtt?? 😳 Anonymkode: 6662c...eea Har ikke hørt om det jeg heller. TS: Jeg tenker at noe av "svineribbe" tilbehøret - f.eks. rødkål - også kan forsøkes. Øldampet pinnekjøtt kunne jeg godt tenke meg å smake. Ellers er raspeballer / komle med pinnekjøtt svært godt. Da er det vanlig med god pølse til - f.eks Vossakorv.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2019 #13 Skrevet 3. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å begynne og eksprimentere med tilbehøret vil ødelegge hele pinnekjøttmiddagen. Anonymkode: 1b353...1f3 På julaften bør man forholde seg til tradisjonen, men jeg synes ikke det er et problem at man eksperimenterer i pinnekjøtt sesongen ellers.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #14 Skrevet 3. november 2019 7 minutter siden, Blondie65 skrev: På julaften bør man forholde seg til tradisjonen, men jeg synes ikke det er et problem at man eksperimenterer i pinnekjøtt sesongen ellers. veldig enig med deg. Dessuten er det verste som kan skje at man ikke liker tilbehøret, og det dermed ikke blir spist. Mannen (og svigermor) vil forresten ha surkål til pinnekjøtt. Anonymkode: 18ea9...ba4 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #15 Skrevet 3. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tyttebær til pinnekjøtt?? 😳 Anonymkode: 6662c...eea 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et must. Anonymkode: d4a65...e8b Nei, det har heller aldri jeg heller hørt om. Festlig at det største tilbehør-nazien i tråden selv fronter et høyst spesielt tilbehør til pinnekjøtt. Ellers har jeg fått servert rødkål til pinnekjøtt i Bergen og omegn - selv er jeg ikke vant til det, og synes det passer dårlig. Ville heller forsøkt å få tak i en god dampepølse. For et par år siden forsøkte vi forresten å drikke champagne til pinnekjøttet - en skikkelig god blanc de noirs. Det var ikke vondt (champagne er sjelden det) men det ble bare feil likevel. Anonymkode: 7f7d3...5c4 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #16 Skrevet 3. november 2019 Bruk potetene som rist i dampingen av kjøttet. På grunn av saltet i kjøttet vil de ikke bli ødelagt og potetene får en fantastisk smak. Anonymkode: 1b8ee...aa7 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #17 Skrevet 3. november 2019 Vi har hjemmelagd hjortemør til. Og bræser ribba litt i ovnen før servering. Varierer også med å ikke bare bruke fåreribbe til pinnekjøtt men også hjort og geit. Vet noen bruker elg. Anonymkode: 3d1c6...7dc 3
Jytte Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 Er vant til kålrotstappe; men raspeballer (har egen oppskrift som er bedre enn de tradisjonelle) må prøves, sammen med buljong kokt på margebein av sau eller vilt, eller begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #19 Skrevet 3. november 2019 Hva med gulrotpuré, gresskarpuré eller søtpotetstappe? Gjerne med litt urter tilsatt eller drysset over. Da blir ikke veldig store forskjeller som har lett får å slå helt feil an, men heller blir et smakfullt alternativ til kålrabistappen? Ellers kan jo en eller annen form for potetdumplings også være et alternativ. Noen nevner raspeballer, men hva med koptyka eller gnocchi kokt i en god kraft? Disse kan også stekes lett og drysses med en form for urter før servering. Anonymkode: cfc45...5b9 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 Å hevde at man sitter på fasiten til hva slags tilbehør man skal ha til pinnekjøttet er bare tøvete. Pinnekjøtt er gammel norsk tradisjonsmat og tilberedning inkludert tilbehør er forskjellig fra landsdel til landsdel og bygd til bygd. Man brukte rett og slett den tilberedningsmåten som var mest naturlig der man var og det tilbehøret man hadde tilgang til. Hadde man ikke kasserolle så kokte man det på glør. Og hadde man tyttebær så brukte man det til. Fra wikipedia: Sitat Pinnekjøtt er tradisjonelt brukt som julemat, også utenfor Vestlandet. Tilbehøret til pinnekjøtt kan være kålrotstappe, poteter og sjy fra dampeprosessen. Noen bruker også tyttebær, sennep og flatbrød som tilbehør. Surkål og rødkål er vanlig tilbehør på Sunnmøre og i Sogn og Fjordane.[trenger referanse] Enkelte tilbereder pinnekjøttet med potetstappe og kålrot i stedet for kålrotstappe og poteter. Kålroten blir da dampet under kjøttet, slik at kraften renner igjennom kålroten. Det er heller ikke uvanlig for mange på Vestlandet å ha raspeballer og vossakorv til pinnekjøttet.[32] Det er egentlig bare fantasien som setter grenser. I og med at pinnekjøtt er fett så vi alltid noe syrlig passe godt til. Som f.eks. tyttebær. Eller usukret multebær hvis det er det man har tilgjengelig. Syrlige epler, sitron eller appelsingele med chili, grønnerter, grønnkål, ja hva som helst som passer til feit mat vil sannsynligvis også passe ypperlig til pinnekjøtt. Anonymkode: 7a25c...d92 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå