Gå til innhold

Spesielt tilbehør til pinnekjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når Trond Moi serverer det kan jeg ikke tenke meg det er helt kræsj, selv om det er uvanlig. Og det var jo nettopp uvanlig tilbehør som var tema for tråden, ikke sant?  

Anonymkode: 2f28e...e69

Jeg leste bare veldig fort første gang og så bilde av ribbe på lenken, ser nå at det faktisk stod parmesansaus til pinnekjøtt i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... Her foreslås det også å bruke pinnekjøttrester i stedet for bacon i en carbonara. Jeg har faktisk prøvd noe liknende, og det var godt. 

Anonymkode: 2f28e...e69

DET har jeg større tro på. Pinnekjøttlapskaus er også noe så inn i granskauen godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd om at noen la pinnekjøtt i stekeplate etter det var kokt/dampet, så ble det helt over fløte og ned i plata og så sirup på kjøttet. Så stod det i ovnen en stund. Ikke smakt det selv, men folk var skikkelig stygge mot ts i tråden, sikkert pinnekjøttnazi folk. 

Anonymkode: ca6c4...49d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en tråd om at noen la pinnekjøtt i stekeplate etter det var kokt/dampet, så ble det helt over fløte og ned i plata og så sirup på kjøttet. Så stod det i ovnen en stund. Ikke smakt det selv, men folk var skikkelig stygge mot ts i tråden, sikkert pinnekjøttnazi folk. 

Anonymkode: ca6c4...49d

Det kan jeg forestille meg er kjempegodt, faktisk. :) 

Anonymkode: 2f28e...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg forestille meg er kjempegodt, faktisk. :) 

Anonymkode: 2f28e...e69

Ville gjerne smakt jeg!

Anonymkode: ca6c4...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvit saus laget på kraft av pinnekjøttet, og krydret med rosmarin og timian. Jeg serverte pinnekjøtt på nyttårsaften for noen år siden, og hadde da med en slik saus. 

I stedet for kålrotstappe kan man servere søtpotetstappe. Det er også godt å lage stappe av kålrot og gulrot sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lady T skrev:

Høres godt ut. Steker du pizzabunn først og så legger på tilbehøret, eller steker du den etter du har tatt på rømme?

Jeg lagte den bare som vanlig hvit pizza. Så rømmen fungerer som pizzasaus istedet for tomatsaus. 

Legger alt på deigen og steker til bunnen er stekt. 

Fantastisk restemat 😊

Anonymkode: c3801...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict skrev:

Min samboer spiser SYLTEAGURK til pinnekjøttet.. Enjoy. 

Er en del som har både det eller rødbeter til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Er en del som har både det eller rødbeter til

Jeg har aldri hørt om det før, vet bare at jeg aldri kunne tenkt meg å prøve 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Perelandra skrev:

Hvit saus laget på kraft av pinnekjøttet, og krydret med rosmarin og timian. Jeg serverte pinnekjøtt på nyttårsaften for noen år siden, og hadde da med en slik saus. 

I stedet for kålrotstappe kan man servere søtpotetstappe. Det er også godt å lage stappe av kålrot og gulrot sammen. 

Hadde pinnekjøtt idag fra Gilde,  laget kålrabistappe med litt gulrot, matfløte, smør, pepper, sukker, muskatnøtt og en dæsj pinnekjøttkraft.  Den blir så god og syns selv jeg aldri får den like god andre steder. Var med vedmod jeg frøs ned restene men kan jo ikke leve på kålrotstappe i flere dager. haha. 

Den sausen hørtes litt spennende ut. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært av en kompis fra nordvestlandet å lage saus til: 50/50 seterrømme og pinnekjøtt sø, og 2-3 ss lys sirup. Kokes opp. Blir utrolig godt salt/søt saus, skikkelig digg! Jeg bruker også tyttebær og en god grov sennep til. Er ikke vokst opp med pinnekjøtt, så har ingen spesifikke tradisjoner ifht den retten. 

Anonymkode: 8b030...df7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har lært av en kompis fra nordvestlandet å lage saus til: 50/50 seterrømme og pinnekjøtt sø, og 2-3 ss lys sirup. Kokes opp. Blir utrolig godt salt/søt saus, skikkelig digg! Jeg bruker også tyttebær og en god grov sennep til. Er ikke vokst opp med pinnekjøtt, så har ingen spesifikke tradisjoner ifht den retten. 

Anonymkode: 8b030...df7

Men rømme kan ikke kokes, da skiller den seg.  Bruke creme fraiche da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SupaWoman skrev:

Men rømme kan ikke kokes, da skiller den seg.  Bruke creme fraiche da?

Seterrømme kan kokes (lettrømme kan ikke).

Anonymkode: 7f7d3...5c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løksaus? Tror ikke det er vanlig tilbehør så mange steder i Norge.

Anonymkode: bbb89...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.11.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

 

Nei, det har heller aldri jeg heller hørt om. Festlig at det største tilbehør-nazien i tråden selv fronter et høyst spesielt tilbehør til pinnekjøtt. :ler: 

Ellers har jeg fått servert rødkål til pinnekjøtt i Bergen og omegn - selv er jeg ikke vant til det, og synes det passer dårlig. Ville heller forsøkt å få tak i en god dampepølse.

For et par år siden forsøkte vi forresten å drikke champagne til pinnekjøttet - en skikkelig god blanc de noirs. Det var ikke vondt (champagne er sjelden det) men det ble bare feil likevel.

Anonymkode: 7f7d3...5c4

Det drikker vi alltid på julaften.  Det passer veldig godt til pinnekjøtt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Leste en tråd om at noen la pinnekjøtt i stekeplate etter det var kokt/dampet, så ble det helt over fløte og ned i plata og så sirup på kjøttet. Så stod det i ovnen en stund. Ikke smakt det selv, men folk var skikkelig stygge mot ts i tråden, sikkert pinnekjøttnazi folk. 

Anonymkode: ca6c4...49d

Mannen min lager pinnekjøtt med sirup, men tror ikke det er med fløte.. husker ikke. Men hvertfall med sirup 😋

Anonymkode: 7acba...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Har lært av en kompis fra nordvestlandet å lage saus til: 50/50 seterrømme og pinnekjøtt sø, og 2-3 ss lys sirup. Kokes opp. Blir utrolig godt salt/søt saus, skikkelig digg! Jeg bruker også tyttebær og en god grov sennep til. Er ikke vokst opp med pinnekjøtt, så har ingen spesifikke tradisjoner ifht den retten. 

Anonymkode: 8b030...df7

Pinnekjøtt sø, er det kraften fra pinnekjøttet bare? Må prøves 😋
 

Jeg bruker også tyttebær og grov sennep til. Så er jeg vant med medisterkaker til - som er fordi Vestlandet møtte Østlandet og medisterkakene ble en slags østlandets trøst 😉

Anonymkode: 7acba...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt salt karamellsaus ved siden av. Knallgodt, og verdt et forsøk i prøvemiddag.

Anonymkode: 9b862...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...