Gå til innhold

Spesielt tilbehør til pinnekjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sunnmøringer bruker bla kokte poteter, kålerabisrappe, surkål, rødkål, svinemør i minst to varianter og noen ganger fåremør. 

Anonymkode: c1a2c...85b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/10/2019 at 6:58 PM, AnonymBruker said:

Leste en tråd om at noen la pinnekjøtt i stekeplate etter det var kokt/dampet, så ble det helt over fløte og ned i plata og så sirup på kjøttet. Så stod det i ovnen en stund. Ikke smakt det selv, men folk var skikkelig stygge mot ts i tråden, sikkert pinnekjøttnazi folk. 

Anonymkode: ca6c4...49d

Det gjør vi! Det er nydelig! Tror det er tradisjon fra Møre 🤔

Anonymkode: 6c775...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøv med rosenkål (i tillegg til kålrotstappe og mandelpotet), og det var virkelig godt. Det skal jeg gjøre på nytt tenker jeg :) 

Anonymkode: 70ca9...9ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en norsk/svensk familie og har landet på en variant med et lite svensk innslag. Vi damper pinnekjøttet på mandelpoteter (nei, potetene går ikke i stykker) på vanlig måte og setter det noen minutter under grillen. Kraften koker vi inn sammen med litt hvitvin. Det lille hintet av syre gjør godt. Serveres så med med kålrabistappe som også er tilsatt gulrot for fargens skyld, tyttebær, av og til rosenkål og SÅ til det svenske innslaget: Grønnkålstuing (långkål)  fra Sør-Sverige. Grønnkål renses og deles i mindre biter. Bort med den grove stilken. Kokes i god kraft. Ca tretti min eller lengre. Sil av kraften (ta vare på den, kan fryses) og surr grønnkålen i litt smør. Hell på fløte og ladet koke en stund. Smak til med sirup, salt og pepper. Det er faktisk veldig godt i mindre mengder. Vi drikker øl og akevitt til, men i år vil jeg prøve Champagne. 

Anonymkode: 018b7...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en gang servert pinnekjøtt med en fargerik stuing av rotgrønnsaker til (i tillegg til poteter og kålrabistappe). Det var helt fantastisk.

Anonymkode: 01900...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg bor på nordmøre (er opprinnelig fra nordfjord) og her er det folk som bruker sirup på pinnekjøtt. Og de blir sjokkert når jeg bruker sirup på potetball... 

Anonymkode: 6da95...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var i et pinnekjøttlag før jul. Der hadde alle personlige preferanser når der kom til sausen/kraften så jeg tror det var tre eller fire varianter. Ingen ren kraft som er det jeg er vant med. Den ene var imidlertid kraft spedd med fløte. Det var godt.

En av personene i huset liker kun en saus - bernaise (skal sies at hun er veldig sær i matveien), så en av varianten var bernaise. Jeg liker bernaise, men virker VELDIG feil til pinnekjøtt.

Det ble også servert brun saus til. 

Jeg smakte kun på kraft/fløte varianten. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte på løksaus med fløte og eddik til pinnekjøtt for et par dager siden, var kjempegodt.  DET skal jeg lage en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2019 den 23.29, Alice123 skrev:

Jeg har aldri hørt om noen som har tyttebær til pinnekjøttet, gikk faktisk inn i tråden her for å anbefale nettopp tyttebær fordi jeg tenkte det "må jo være kjemerart"!

Jeg drikker champagne blanch de noirs til pinnekjøttet hver jul, og når man venner seg til tanken er det virkelig ingen vei tilbake!

Jeg tok deg på ordet her og testet dette også i år. Vi gikk for en Bollinger blanc de noirs fra 2015, og HIMMEL og hav så god kombinasjon det ble. Tror jeg bare var mer uheldig med valget av champagne sist - denne skulle passe ekstra bra til umamirik mat inkl rødt kjøtt iflg beskrivelsen, og det gjorde den altså virkelig.

Så farvel juleøl! Nå er det sjampis på julaften heretter.

Anonymkode: 7f7d3...5c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok deg på ordet her og testet dette også i år. Vi gikk for en Bollinger blanc de noirs fra 2015, og HIMMEL og hav så god kombinasjon det ble. Tror jeg bare var mer uheldig med valget av champagne sist - denne skulle passe ekstra bra til umamirik mat inkl rødt kjøtt iflg beskrivelsen, og det gjorde den altså virkelig.

Så farvel juleøl! Nå er det sjampis på julaften heretter.

Anonymkode: 7f7d3...5c4

Så bra! Vi skal ha pinnekjøtt på nyttårsaften, har du link til vinen du drakk så kan jeg prøve den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til fåreribbe må det være.. (ytre søre Sunnmøre) 

potet, rabbestappe(kålrot), surkål og rødkål, dampemor, vossakorv, strandamår, kvit julepølse og feitt 👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...