Gå til innhold

Spesielt tilbehør til pinnekjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10.11.2019 den 19.51, SupaWoman skrev:

Hadde pinnekjøtt idag fra Gilde,  laget kålrabistappe med litt gulrot, matfløte, smør, pepper, sukker, muskatnøtt og en dæsj pinnekjøttkraft.  Den blir så god og syns selv jeg aldri får den like god andre steder. Var med vedmod jeg frøs ned restene men kan jo ikke leve på kålrotstappe i flere dager. haha. 

Den sausen hørtes litt spennende ut. :)

Sånn lager vi mosen også, men har alltid i en potet (gammelt kjerringråd, har med konsistens å gjøre) - en del gulrot (farge og smak) og mye smør. Bruker kremfløte istedet for matfløte. Ellers likt😋 (usikker om vi pleier ha muskat🤔)

Anonymkode: 7acba...cb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt salt karamellsaus ved siden av. Knallgodt, og verdt et forsøk i prøvemiddag.

Anonymkode: 9b862...e00

Oi. Spennende. Salt karamellsaus som man har til til dessert? Eller en annen variant?

Anonymkode: 7acba...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt i vaffel, eller i wrap sammen med friske grønnsaker

Anonymkode: 26034...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sennep (sterk). Myntegele eller ripsgele. 

Eller en eller annen saus. Synes pinnekjøtt på tradisjonelt vis er så dølt. Pinnekjøtt, stappe og poteter, ferdig. Det er jo ikke noe som helst tilbehør, ikke en gang saus!!! 

Hellstrømmetoden er min favoritt. 

Anonymkode: 313db...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn lager vi mosen også, men har alltid i en potet (gammelt kjerringråd, har med konsistens å gjøre) - en del gulrot (farge og smak) og mye smør. Bruker kremfløte istedet for matfløte. Ellers likt😋 (usikker om vi pleier ha muskat🤔)

Anonymkode: 7acba...cb7

En halv ts muskat pr 4-5 porsj, 2 ts sukker  og en halv øse pinnekjøttkraft runder av mosen perfekt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sennep (sterk). Myntegele eller ripsgele. 

Eller en eller annen saus. Synes pinnekjøtt på tradisjonelt vis er så dølt. Pinnekjøtt, stappe og poteter, ferdig. Det er jo ikke noe som helst tilbehør, ikke en gang saus!!! 

Hellstrømmetoden er min favoritt. 

Anonymkode: 313db...883

Jeg er vant med at det serveres med fettet fra kokingen, så helt uten saus er det jo ikke. Jeg er som sagt også vant med at det er vossakorv til.

Jeg synes dette står seg fint alene uten annet tilbehør når det er godt laget til. Jeg foretrekker en kålrabistapp som ikke er veldig vannete, og helst grov. Det skal være gode poteter til. Da er lykken gjort på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Pinnekjøtt er ikke pinnekjøtt uten kålrabistappe og kokte poteter og tyttebær. 

Å begynne og eksprimentere med tilbehøret vil ødelegge hele pinnekjøttmiddagen. 

Anonymkode: 1b353...1f3

Prøvde tyttebær for første gang til pinnekjøtt i dag pga denne tråden. Det smakte utmerket, blir fast tilbehør fra nå av. Takk for tipset 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 0.41, Snabeltann skrev:

Vi bruker alltid hvit, tykk løksaus til :) nydelig! Og rødkål faktisk! :)

Høres godt ut. Har du oppskrift? 🙂

Anonymkode: 2573d...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Jeg skal invitere på «prøvesmaking» av pinnekjøtt. Vi bruker å spise det på julaften, og det gjør vennene mine også. Derfor hadde det vært gøy å prøve litt forskjellig type tilbehør enn det vanlige, for å gjøre middagen annerledes enn julemiddagen. Noe tips?😊

Anonymkode: 8f649...879

Rørt tyttebær, kålrabistappe og vossakorv👍

Anonymkode: 2e68d...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.11.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

 

Nei, det har heller aldri jeg heller hørt om. Festlig at det største tilbehør-nazien i tråden selv fronter et høyst spesielt tilbehør til pinnekjøtt. :ler: 

Ellers har jeg fått servert rødkål til pinnekjøtt i Bergen og omegn - selv er jeg ikke vant til det, og synes det passer dårlig. Ville heller forsøkt å få tak i en god dampepølse.

For et par år siden forsøkte vi forresten å drikke champagne til pinnekjøttet - en skikkelig god blanc de noirs. Det var ikke vondt (champagne er sjelden det) men det ble bare feil likevel.

Anonymkode: 7f7d3...5c4

Jeg har aldri hørt om noen som har tyttebær til pinnekjøttet, gikk faktisk inn i tråden her for å anbefale nettopp tyttebær fordi jeg tenkte det "må jo være kjemerart"!

Jeg drikker champagne blanch de noirs til pinnekjøttet hver jul, og når man venner seg til tanken er det virkelig ingen vei tilbake!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 0.41, Snabeltann skrev:

Vi bruker alltid hvit, tykk løksaus til :) nydelig! Og rødkål faktisk! :)

Det hørtes godt ut, er det en saus laget på pinnekjøttkraft, melk, litt eddik og løk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SupaWoman skrev:

Det hørtes godt ut, er det en saus laget på pinnekjøttkraft, melk, litt eddik og løk?

Nei, vet du, jeg er ikke noe særlig til sausekokk, så jeg steker en oppskjært løk blank i godt med smør, har i en pose toro hvitsaus, og melk og litt pinnekjøttkraft. 😂 Sikkert som å banne i kirka med pose saus, men blir godt, og jeg kan ikke lage hvitsaus :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres godt ut. Har du oppskrift? 🙂

Anonymkode: 2573d...eed

Flau, men ja se innlegget over... 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salatforslag

ruccola, valnøtter blåbær. Bland i en god olje gjerne med litt sukker

rødkål, fiken, honning. Damp rødkål i smør og litt vinaigrette, bland i fiken og honning mot slutten 

 

Anonymkode: 48b3c...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeltann skrev:

Nei, vet du, jeg er ikke noe særlig til sausekokk, så jeg steker en oppskjært løk blank i godt med smør, har i en pose toro hvitsaus, og melk og litt pinnekjøttkraft. 😂 Sikkert som å banne i kirka med pose saus, men blir godt, og jeg kan ikke lage hvitsaus :)

Hvit posesaus smaker helt likt hvit saus laget fra bunnen av, jeg kjenner ikke forskjell.  😙

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SupaWoman skrev:

Hvit posesaus smaker helt likt hvit saus laget fra bunnen av, jeg kjenner ikke forskjell.  😙

Helt enig... :) Jeg synes det er så godt med hvit, mild saus til salte kjøttretter. Elsker f. Eks flesk og duppe O. L

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...