Gå til innhold

Guttegjenger raner tilfeldige personer på gata


Drizzt

Anbefalte innlegg

On 11/2/2019 at 6:53 PM, HalldirV2 said:

Sitter å ser på en svensk debatt om gjengmiljøet i Gøteborg nå, og det som slår meg er hvordan det samme mantra bare blir gjentatt gang etter gang, år etter år. Det er så og si ingen som kritiserer ungdommene selv eller miljøet de er en del av, det er alltid det svenske samfunnet som er problemet. Det er enten skolen som ikke gjør nok, eller politiet som svikter, eller politikere, eller for få fritidsklubber. De kriminelle blir omtalt som kriminelle, men samtidig påpekes det gang på gang at selv om de er kriminelle er de også offer. 

Det er klart samfunnet har et ansvar, og på mange måter har kanskje samfunnet sviktet, men det er bare halve problemet. Og denne halvdelen av problemet har man snudd og vendt opp ned på siden 80 - tallet uten noen bedring, ting har bare eskalert. Når skal svenskene begynne å snakke om hele problemet, den resterende halvparten. Hvorfor blir ikke disse kriminelle ansvarliggjort som selvstendige handlende individer med fri vilje? Når skal de begynne å stille krav?! 

Og hvorfor er det så mange nordmenn som ønsker samme tendens her i Norge som i Sverige, i forhold til at man liksom skal forstå seg i hjel på gjengene og miljøene de er en del av? Vi ser hvordan den type politikk har feilet drastisk i Sverige. Problemet i Norge er fortsatt lite sammenlignet med Sverige, og skal vi få bukt med problemet må vi handle nå før det er for sent.

Hvor skal samfunnet ellers bære av sted? Skal staten miste voldsmonopolet sitt, slik enkelte journalister nå hevder har skjedd i Sverige? Hvilke konsekvenser vil ikke det avstedskomme. Blir vi vanlige borgere nødt til å bevæpne oss selv? Hvilket jævla samfunn ville vel ikke det ha blitt. 

Nei, vanlige innbyggere kommer ikke til å bevæpne seg selv.

Vanlige innbyggere har som regel en jobb de kommer til å tape av å havne i fengsel.

Politiet holder orden ved at vanlige innbyggere har noe å tape.

Menn, spesielt menn med etnisitet, har lite å tape, og mye å vinne på å være gjengkriminelle.

Det eneste man kan gjøre er å flytte til vestkanten, slik som ca 100% av venstres Oslo-liste. Der er det ikke så mange personer-med-annen-kulturell-bakgrunn-enn-skandinavisk som faller fra på samme måte.

Problem solved.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker vi ikke må ta ansvaret bort fra individet.

Hva betyr egentlig marginalisert innvandrer ungdom? Hvem har marginalisert dem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen
3 hours ago, Madame Butterfly said:

Jeg tenker vi ikke må ta ansvaret bort fra individet.

Hva betyr egentlig marginalisert innvandrer ungdom? Hvem har marginalisert dem? 

Ja, la oss starte der.

Og hvem er det som sitter på definisjonsmakten til å si at akkurat denne gruppen er de marginaliserte? Innebærer dette spesialbehandling, særavtaler, unntak for lover, regler, normal høflighet og folkeskikk? Bør dette i så fall opplyses om? Eller er det meningen at vi andre skal finne ut av det selv?

Må resten av samfunnet innrette seg etter dem? Mangler de "boevne" i den type samfunn som vårt?

Forøvrig, uten å gidde google, så assosierer jeg utrykket marginalisert gruppe, med en gruppe som er undertrykt. I mindretall. Ikke får oppfylt rettighetene sine. Som blir stemoderlig behandlet av resten av samfunnet.

Stemmer egentlig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
49 minutter siden, badesangen skrev:

Ja, la oss starte der.

Og hvem er det som sitter på definisjonsmakten til å si at akkurat denne gruppen er de marginaliserte? Innebærer dette spesialbehandling, særavtaler, unntak for lover, regler, normal høflighet og folkeskikk? Bør dette i så fall opplyses om? Eller er det meningen at vi andre skal finne ut av det selv?

Må resten av samfunnet innrette seg etter dem? Mangler de "boevne" i den type samfunn som vårt?

Forøvrig, uten å gidde google, så assosierer jeg utrykket marginalisert gruppe, med en gruppe som er undertrykt. I mindretall. Ikke får oppfylt rettighetene sine. Som blir stemoderlig behandlet av resten av samfunnet.

Stemmer egentlig dette?

Disse menneskene har «marginalisert» seg selv grundig, og nekter å tilpasse seg normene for å leve i en sivilisasjon.

Det er faktisk et valg å gjøre seg til en fiende av samfunnet, og da bør samfunnet møte dem med samme mynt. Nei til mer dilldall. Harde straffer må til, det har vi ikke her i Norge dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sirkelen said:

Disse menneskene har «marginalisert» seg selv grundig, og nekter å tilpasse seg normene for å leve i en sivilisasjon.

Det kan jo være at det er foreldre som har vanskjøttet oppfostringen av sine barn, og derfor er disse ungdommene marginaliserte. 
 

Det kan jo vise viktigheten av at barnevernet kommer inn med full tyngde om foreldre ikke greier å prioritere sin tid og sine penger til å ivareta barna, kanskje ispedd annen vanskjøtsel og gjerne mishandling for å fullkomment ødelegge unger. (En leser jo om at innvandrer familier topper barnevernsstatistikkene). 
 

Kanskje en bør ha en offentlig debatt om barnevernets rolle i slike familier? At de kanskje bør gå tyngre inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med gode retningslinjer ja kanskje. I dag er det vel 35 barnevernsaker som skal inn i Europeisk domstol. Sverige med ca dobbelt så mange innbyggere har 2 saker. Barnevernet bør ikke få mer makt, før de gjør ting som de burde i dag. BV har et spesielt syn hva som er barnets beste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mipsmaster said:

Med gode retningslinjer ja kanskje. I dag er det vel 35 barnevernsaker som skal inn i Europeisk domstol. Sverige med ca dobbelt så mange innbyggere har 2 saker. Barnevernet bør ikke få mer makt, før de gjør ting som de burde i dag. BV har et spesielt syn hva som er barnets beste. 

Vel det kan nå se ut som de har feilet alle disse ungdommene som går rundt og pryler tilfeldige forbipasserende. Det er vel heller tvilsomt at de kommer fra gode velfungerende hjem? 

Kanskje de heller burde bruke ressursene sine i slike hjem, enn på slike som de 35 sakene som havner i EMD...

Denne debatten må vi ta

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Madame Butterfly said:

Vel det kan nå se ut som de har feilet alle disse ungdommene som går rundt og pryler tilfeldige forbipasserende. Det er vel heller tvilsomt at de kommer fra gode velfungerende hjem? 

Kanskje de heller burde bruke ressursene sine i slike hjem, enn på slike som de 35 sakene som havner i EMD...

Denne debatten må vi ta

Jeg er enig. De har kommet feil ut i livet. Debatten bør tas og noe må gjøres. Jeg mener at barnevernet har en stor jobb å gjøre internt. Det kan også være riktig for dem å prioritere annerledes som du påpeker.

Jeg anser uansett dette som nødvendig brannslukking. Gutter må løftes tidligere i livet før det kommer så langt som guttegjenger som raner tilfeldige. Når BV bør involveres, har det som regel gått for langt allerede. Personlig tror jeg ikke denne globaliseringen har noe for seg. Ellers har jeg fått øye på hvor ofte far ikke er i bilde når det kommer til kriminell mennesker. Jeg har ikke lest boken, men sett foredrag fra forfatteren av  The Boy Crisis 85% av ungdom i fengsel mangler en farsfigur. Alle skoleskyterne mangler far, de som blir rekruttert til ISIS osv. Jeg mangler info om hvor mye far er tilstede hos våre nye landsmenn. Det hadde vært interessant å finne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2019 den 17.50, Tiuren skrev:

Det er alltid forbryterens/overgriperens som har ansvar for ugjerningen, men min sikkerhet er mitt ansvar. Dersom jeg tar Porschen min (cab) og kjører den i ned i et parkeringshus på Oslo-S området og legger fra med mobil&lommebok i førersetet med caben nede mens jeg går på cafe, har jeg da ansvar for at det ble stjålet eller for at jeg ikke passet bedre på tingene mine? 

Så det er alles ansvar å kle oss med billige klær og ikke har verdisaker på oss for at vi ikke blir et attraktivt offer for kriminelle? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 8.47, badesangen skrev:

Ja, la oss starte der.

Og hvem er det som sitter på definisjonsmakten til å si at akkurat denne gruppen er de marginaliserte? Innebærer dette spesialbehandling, særavtaler, unntak for lover, regler, normal høflighet og folkeskikk? Bør dette i så fall opplyses om? Eller er det meningen at vi andre skal finne ut av det selv?

Må resten av samfunnet innrette seg etter dem? Mangler de "boevne" i den type samfunn som vårt?

Forøvrig, uten å gidde google, så assosierer jeg utrykket marginalisert gruppe, med en gruppe som er undertrykt. I mindretall. Ikke får oppfylt rettighetene sine. Som blir stemoderlig behandlet av resten av samfunnet.

Stemmer egentlig dette?

Nei, det stemmer ikke. Man kan heller snakke om selvmarginalisering. Og nei, resten av samfunnet skal ikke innrette seg etter deres manglende boevne i den type samfunn som vi har. Følger man ikke reglene, flytter man. Slik er det overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Drizzt said:

Så det er alles ansvar å kle oss med billige klær og ikke har verdisaker på oss for at vi ikke blir et attraktivt offer for kriminelle? 

Du låser ikke huset når du ikke er på ferie?

Du flasher bunken med dollar sedler når du går gjennom slummen i Rio? 

 

Fordi det er din rett å gjøre som du vil, og ingen ting gjør at du tilpasser deg trusselnivået som er tilstede i dine omgivelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, Tiuren skrev:

Du låser ikke huset når du ikke er på ferie?

Du flasher bunken med dollar sedler når du går gjennom slummen i Rio? 

 

Fordi det er din rett å gjøre som du vil, og ingen ting gjør at du tilpasser deg trusselnivået som er tilstede i dine omgivelser? 

Poenget er at vi ikke godtar dette trusselnivået. Oslo er ingen slum i den tredje verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tiuren skrev:

Du låser ikke huset når du ikke er på ferie?

Du flasher bunken med dollar sedler når du går gjennom slummen i Rio? 

 

Fordi det er din rett å gjøre som du vil, og ingen ting gjør at du tilpasser deg trusselnivået som er tilstede i dine omgivelser? 

Kan du ikke bare svare på spørsmålet mitt? Samtalen startet fra min kommentar på dette fra et innlegg fra side 1 Gutter som flasher dyre klær og går med nesa i mobilen.

Og spørsmålet igjen: Så det er alles ansvar å kle oss med billige klær og ikke har verdisaker på oss for at vi ikke blir et attraktivt offer for kriminelle

Du legger ansvaret for forbrytelsen over offeret ved å tvinge offeret å ''tilpasse seg'' trusselnivået i omgivelsene når det gjelder påkledning og eierskap av verdisaker. Dvs å ikke ha verdisaker på seg, hjemme, i bilen. Egentlig ikke ha noe som kan bli stjålet eller friste kriminelle, ikke noe dyrt og fint.

Ser du virkelig ikke problemet i den tankegangen? Man skal absolutt gå med sine dyre klær og bruke sin dyr mobil og kjøre sin dyre bil og parkere sin dyre sykkel og ha verdisaker i bilen sin uten at det gir rett til noen å stjele dem. 

 

For all del - jeg har investert flere tusen i en ordentlig og god vinterjakke som jeg har på meg om vinteren fordi jeg vil holde meg varm. Betyr det at noen kan bare rane meg og stjele jakken min fordi den er dyr og av høy kvalitet?

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen
6 hours ago, Drizzt said:

For all del - jeg har investert flere tusen i en ordentlig og god vinterjakke som jeg har på meg om vinteren fordi jeg vil holde meg varm. Betyr det at noen kan bare rane meg og stjele jakken min fordi den er dyr og av høy kvalitet?

Nå var det jeg som hadde det opprinnelige sitater, og må bare få kommentere dette. Jeg driter vel i hvor dyre klær folk går eller ikke går med. Det som er rart for meg, er å  ikle seg sine dyreste plagg og samtidig være mest mulig ignorant på omgivelsene sine. Gjerne brisen i tillegg. Med spotify på max og lydisolerende Bose på ørene, bare for å virkelig være innpakket i en sky.

Endret av badesangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

6 hours ago, Drizzt said:

Kan du ikke bare svare på spørsmålet mitt? Samtalen startet fra min kommentar på dette fra et innlegg fra side 1 Gutter som flasher dyre klær og går med nesa i mobilen.

Og spørsmålet igjen: Så det er alles ansvar å kle oss med billige klær og ikke har verdisaker på oss for at vi ikke blir et attraktivt offer for kriminelle

Du legger ansvaret for forbrytelsen over offeret ved å tvinge offeret å ''tilpasse seg'' trusselnivået i omgivelsene når det gjelder påkledning og eierskap av verdisaker. Dvs å ikke ha verdisaker på seg, hjemme, i bilen. Egentlig ikke ha noe som kan bli stjålet eller friste kriminelle, ikke noe dyrt og fint.

Ser du virkelig ikke problemet i den tankegangen? Man skal absolutt gå med sine dyre klær og bruke sin dyr mobil og kjøre sin dyre bil og parkere sin dyre sykkel og ha verdisaker i bilen sin uten at det gir rett til noen å stjele dem. 

 

For all del - jeg har investert flere tusen i en ordentlig og god vinterjakke som jeg har på meg om vinteren fordi jeg vil holde meg varm. Betyr det at noen kan bare rane meg og stjele jakken min fordi den er dyr og av høy kvalitet?

On 11/7/2019 at 5:50 PM, Tiuren said:

Det er alltid forbryterens/overgriperens som har ansvar for ugjerningen, men min sikkerhet er mitt ansvar. Dersom jeg tar Porschen min (cab) og kjører den i ned i et parkeringshus på Oslo-S området og legger fra med mobil&lommebok i førersetet med caben nede mens jeg går på cafe, har jeg da ansvar for at det ble stjålet eller for at jeg ikke passet bedre på tingene mine? 

 

Jeg kan ikke se at jeg legger ansvaret på offeret. Ansvaret har ene og alene forbryteren.

Men jeg mener at min sikkerhet må jeg ta ansvar for. Det betyr at jeg må vurdere om sikkerheten som Staten tilbyr meg er på et nivå jeg kan akseptere i den situasjonen jeg er i, eller om jeg som individ må gjøre justeringer. Tilpasse seg situasjonen.

Du kan gjøre som du vil med din dyre vinterjakke og din sikkerhet, jeg velger å tilpasse meg situasjonen. Jeg subber ikke gjennom "rødt område" brisen med musikk på øret, da gå jeg med ryggen rak og alle sanser innkoblet. Når jeg bor i distriktet låser jeg ikke bilene (risikoen liten og konsekvensen liten), men er jeg i et mer urbant område så låser jeg.

Det vi er enige i er at det ikke skal være slik at man er redd for å bli ranet i Oslo. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 10.34, libbloom skrev:

Det er hardt, men man bør begynne å se på mulighetene for å sende guttene med familiene ut av landet til opprinnelses landet dersom man blir dømt for vold og ran et visst antall ganger. Det er eneste måten å få stoppet dette her på.

This 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, badesangen said:

Nå var det jeg som hadde det opprinnelige sitater, og må bare få kommentere dette. Jeg driter vel i hvor dyre klær folk går eller ikke går med. Det som er rart for meg, er å  ikle seg sine dyreste plagg og samtidig være mest mulig ignorant på omgivelsene sine. Gjerne brisen i tillegg. Med spotify på max og lydisolerende Bose på ørene, bare for å virkelig være innpakket i en sky.

Det er ikke relevant så uansett. Hun har rett når hun sier det er å legge ansvaret over på offeret. 
Kanskje veien til å snakke om hun som våget å gå rundt å «flashe» at hun var kvinne, hun ba jo om å bli voldtatt. Hun var jo noe den kriminelle hadde lyst på. Var vel noe sånt som skjedde med hun som ble voldtatt inne i avgangshallen på Gardermoen. Hun var der, og han fikk lyst. 
 

Det er som @Sirkelen sa ovenfor vi vil ikke akseptere trusselnivået, det skal ikke være slik her. Det er ikke slik i alle samfunn og vi vil ikke ha det slikt i vårt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
11 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Det er ikke relevant så uansett. Hun har rett når hun sier det er å legge ansvaret over på offeret. 
Kanskje veien til å snakke om hun som våget å gå rundt å «flashe» at hun var kvinne, hun ba jo om å bli voldtatt. Hun var jo noe den kriminelle hadde lyst på. Var vel noe sånt som skjedde med hun som ble voldtatt inne i avgangshallen på Gardermoen. Hun var der, og han fikk lyst. 
 

Det er som @Sirkelen sa ovenfor vi vil ikke akseptere trusselnivået, det skal ikke være slik her. Det er ikke slik i alle samfunn og vi vil ikke ha det slikt i vårt. 

Fullstendig enig i alt du skriver. Hvis vi stiller oss likegyldig og bare godtar et slikt trusselnivå i Oslo, blir det etterhvert den nye normalen. Og da reagerer vi ikke før det skjer enda verre og drøyere forbrytelser.

Det kan sammenlignes med historien om frosken og gryta. Om vannet i gryta er varmt, vil frosken reagere umiddelbart når den blir sluppet oppi, og hoppe ut. Slik redder den livet. Om vannet er kaldt, vil frosken ikke reagere. Når da vannet gradvis varmes opp, skjer endringen så sakte at frosken ikke reagerer før vannet koker og den dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...