Gå til innhold

Guttegjenger raner tilfeldige personer på gata


Drizzt

Anbefalte innlegg

Gjest badesangen
1 hour ago, Madame Butterfly said:

Det er ikke relevant så uansett. Hun har rett når hun sier det er å legge ansvaret over på offeret. 

Sukk. Det er jo umulig å argumentere mot, når dere stiller premisset at det er victim blaming å ta forholdsregler. Selvfølgelig er alle enig i at det gjerningsmannen som har skyld i en ugjerning, ikke offeret. Men det skal tydeligvis være uhørt og umoralsk å diskutere hvordan man kan unngå å bli et offer.

Flere mediehus har kjørt veldig tungt på å oppmuntre og oppfordre unge jenter til å dra på solo-camping i Pakistan og India. 

Jeg spør igjen, hvilken virkelighet lever disse i?

Forbes-women-Pakistan-full-290x300.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
5 minutter siden, badesangen skrev:

Sukk. Det er jo umulig å argumentere mot, når dere stiller premisset at det er victim blaming å ta forholdsregler. Selvfølgelig er alle enig i at det gjerningsmannen som har skyld i en ugjerning, ikke offeret. Men det skal tydeligvis være uhørt og umoralsk å diskutere hvordan man kan unngå å bli et offer.

Flere mediehus har kjørt veldig tungt på å oppmuntre og oppfordre unge jenter til å dra på solo-camping i Pakistan og India. 

Jeg spør igjen, hvilken virkelighet lever disse i?

Forbes-women-Pakistan-full-290x300.png

Dette er så uansvarlig at jeg har ikke ord. Et slikt brudd på presseetikk og ansvar burde være straffbart. Slike «råd» utsetter folk for livsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen
2 minutter siden, Sirkelen said:

Dette er så uansvarlig at jeg har ikke ord. Et slikt brudd på presseetikk og ansvar burde være straffbart. Slike «råd» utsetter folk for livsfare.

Ja, man kan lure på om det "bare" er dumskap og rosabriller, eller om noen virkelig er tvers gjennom onde.

Vi kan klage over den nye virkeligheten i Oslo (Europa) så mye vi vil, men jeg mener det må gå an å ta forholdsregler. Snakke høyt om hva man kan gjøre for å ikke ende opp i en blodpøl i hovedstaden en lørdagsnatt. Eller onsdagsettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, badesangen skrev:

Ja, man kan lure på om det "bare" er dumskap og rosabriller, eller om noen virkelig er tvers gjennom onde.

Vi kan klage over den nye virkeligheten i Oslo (Europa) så mye vi vil, men jeg mener det må gå an å ta forholdsregler. Snakke høyt om hva man kan gjøre for å ikke ende opp i en blodpøl i hovedstaden en lørdagsnatt. Eller onsdagsettermiddag.

Jeg tviler ikke på at onde mennesker finnes, og det overalt. De er bare gode på å skjule sin egen kynisme og totale likegyldighet. De «journalistene» eller «skribentene» bak de artiklene du referer til hører utvilsomt inn i denne kategorien.

Du har forsåvidt rett i resten av ditt innlegg. Vi må bare tilpasse oss en ny, mørk og voldelig virkelighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, badesangen said:

Ja, man kan lure på om det "bare" er dumskap og rosabriller, eller om noen virkelig er tvers gjennom onde.

Vi kan klage over den nye virkeligheten i Oslo (Europa) så mye vi vil, men jeg mener det må gå an å ta forholdsregler. Snakke høyt om hva man kan gjøre for å ikke ende opp i en blodpøl i hovedstaden en lørdagsnatt. Eller onsdagsettermiddag.

Er jo selvsagt enig i dette, men det må gå parallelt med, absolutt ikke ta fokus vekk fra, eller erstatte debatten om samfunnsbygging. Det er når den står alene debatten blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
20 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Er jo selvsagt enig i dette, men det må gå parallelt med, absolutt ikke ta fokus vekk fra, eller erstatte debatten om samfunnsbygging. Det er når den står alene debatten blir feil.

Helt enig med deg, dette er et samfunnsproblem og må diskuteres på samfunnsnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/3/2019 at 7:49 AM, Apis said:

Jeg lurer på hvor er omsorgspersonene til disse ungdommene og oppfører de seg slik når de er i moskeen også?

Hvorfor antar du at de er muslimer?Det er ikke slik at alle innvandrere/ungdommer med innvandrerbakgrunn i Norge er muslimer vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Hvorfor antar du at de er muslimer?Det er ikke slik at alle innvandrere/ungdommer med innvandrerbakgrunn i Norge er muslimer vet du

Og Synagogen, fornøyd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis said:

Og Synagogen, fornøyd?

Jeg bare spurte hvorfor du antar at de er muslimer, jeg har ikke lest om deres bakgrunn i media..Men jeg sjønner at når man diskuterer på KG, kan man ikke forvente normale og høflige svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen
1 hour ago, Fiskegrateng said:

Jeg bare spurte hvorfor du antar at de er muslimer, jeg har ikke lest om deres bakgrunn i media..Men jeg sjønner at når man diskuterer på KG, kan man ikke forvente normale og høflige svar.

De er garantert katolikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, badesangen said:

De er garantert katolikker.

Ja, hvordan vet du at det ikke er polakker?Mange polakker bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
6 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Ja, hvordan vet du at det ikke er polakker?Mange polakker bor i Oslo.

Mest sannsynlig polakker. Det er jo det som er det største problemet med polakker i Norge. Ungdomskriminelle som angriper folk helt uprovosert. *ironi*

Fant faktisk en artikkel som nevner spesifikk opprinnelse.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/06/13/195309319/oslo-politiet-slar-alarm-om-voldelige-ungdomsgjenger

Sitat

 Det er ungdom med forskjellig etnisk bakgrunn som går igjen, 
Like ved Dælenenga idrettspark på Grünerløkka skal 12-15 gutter av nordafrikansk eller somalisk opprinnelse ha gått løs på gutten. Han lå på bakken etter slag og spark mot hodet og kroppen, men fikk etter hvert hjelp av ambulansepersonell.

Enda en; https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1yRqW/politiet-offensivt-ut-mot-voldelig-afrikansk-ungdomsgjeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
7 minutter siden, Rosetelys skrev:

Mest sannsynlig polakker. Det er jo det som er det største problemet med polakker i Norge. Ungdomskriminelle som angriper folk helt uprovosert. *ironi*

Fant faktisk en artikkel som nevner spesifikk opprinnelse.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/06/13/195309319/oslo-politiet-slar-alarm-om-voldelige-ungdomsgjenger

Enda en; https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1yRqW/politiet-offensivt-ut-mot-voldelig-afrikansk-ungdomsgjeng

Flott du avklarer dette med en gang.

Kanskje det neste gang er en gjeng hardcore katolsk ungdom som angriper tilfeldig forbipasserende mens de roper Ave Maria og tviholder på en rosenkrans i lomma? 😉

(ironi overload)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Flott du avklarer dette med en gang.

Kanskje det neste gang er en gjeng hardcore katolsk ungdom som angriper tilfeldig forbipasserende mens de roper Ave Maria og tviholder på en rosenkrans i lomma? 😉

(ironi overload)

"Utenlandsk opprinnelse" brukes sjelden om østeuropeere. De blir gjerne omtalt med "østeuropeer", "østeuropeisk opprinnelse", "med bakgrunn fra Øst-Europa" eller lignende. Eller rett og slett spesifikt land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Rosetelys skrev:

"Utenlandsk opprinnelse" brukes sjelden om østeuropeere. De blir gjerne omtalt med "østeuropeer", "østeuropeisk opprinnelse", "med bakgrunn fra Øst-Europa" eller lignende. Eller rett og slett spesifikt land. 

Ja, jeg har merket meg det samme. Gjerningsmenns nasjonale opprinnelse omtales ofte på ulik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Sirkelen said:

Ja, jeg har merket meg det samme. Gjerningsmenns nasjonale opprinnelse omtales ofte på ulik måte.

Urettferdig hvis det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, Fiskegrateng skrev:

Urettferdig hvis det stemmer.

Det vil jo også avhenge av hvor mye informasjon politiet og den enkelte journalist har tilgjengelig. Et signalement alene gir ikke informasjon om opphavsland, for eksempel. Så jeg ville ikke tolket for mye inn i det. Men det er tydelig at det er en skjevhet i hvordan enkelte saker presenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke på meg som media er mer tilbakeholden med opprinnelses land enn politiet selv. 

Det verste eksempelet på dette jeg har sett, var en Twitter melding med et signalement av en gjerningsmann, hvor de ba om tips fra publikum. NRK Østlandssendingen gjenga dette på sine internettsider, både alder, høyde, og farge på jakken, men de utelot fargen på selve mannen.

Om ABC nyheter har sitat fra politiet om landebskgrunn på disse gjerningsmenn, så har sikkert alle de andre avisene fått samme info fra polisen, men srlv valgt å holde det tilbake som irrelevant. Dette er ikke deres jobb å sile i, men å gjengi den informasjon politiet mener vi bør ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...